رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ فروردین ۱۴۰۳

یخچال های سبلان

لینک این مطلب کپی شد!

قله سبلان به ارتفاع ۴۸۱۱ متر در استان اردبیل از جمله مرتفع ترین قلل منفرد ایران محسوب می شود. منطقه ای در غرب کشور و استان اردبیل با زمستان های فوق العاده سرد و برفی که مشخصه این منطقه است. یخچال شمالی، هرم داغ، کسر داغ و یخچال شرقی سبلان از جمله یخچال های این کوهستان است.پیرامون سبلان را قلل مرتفعی چندی احاطه نموده است که عبارت از :هرم داغ،کسرداغ،ایلگار،یای پاخ وقوشالار. دراطراف این ارتفاعات که هریک درنقاط مختلف قله اصلی سبلان قرار گرفته اند یخچال کوچک وبزرگ چندی مشاهده می گردد که اسامی آنها عبارت است از:یخچال بزرگ شمالی سبلان،یخچال هرم داغ،یخچال کسرداغ ویخچال شرق سبلان.

-هاي-سبلان-1 یخچال های سبلان

نخستین بار در سال ۱۸۸۵ وجود یخچال ها در سبلان گزارش شد. در این گزارش کاسه یخچالی توصیف شد که حدود یک کیلومتر طول و۳۳۰ متر عرض آن بود و تا حدود ۳۸۰۰ متر پایین می آمد.اما این گزارش انعکاس وسیعی پیدا نکرد. بوبک در سال ۱۹۳۴ این یخچال ها را از دور مشاهده کرد و خط برف را بین ۳۹۰۰ تا ۴۰۰ متر تخمین زد. در سال های ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹شوایتزر مطالعات گسترده ای را در این ناحیه انجام داد؛ او هفت یخچال را برشمرد و از موقعیت آنها کروکی تهیه کرد.اگرچه ایستگاه هواشناسی روی خود کوه وجود ندارد، ولی بر اساس ارتفاع کوه و برون یابی داده های ایستگاه های اطراف بارش سالانه آن بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلی متر تخمین زده شده است. بارش که تقریبا بدون استثنا به صورت برف در پاییز و زمستان و بهار است یخچال ها را تغذیه می کند.

-هاي-سبلان-2 یخچال های سبلان

یخچال شمالی
این یخچال بزرگ ومرتفع که دقیقاًدرجناح شمالی قله قرارگرفته وازدور دست های هرنقطه از شهرها ی مشگین ولاری به وضوح مشخص است،از ارتفاع ۴۱۵۰مترشروع شده تاقلل سبلان امتداد دارد.عرض این یخچال زیاد است و باشیب بسیار تندی درپی یک شکاف یخچالی به قله می رسد.ریزش سنگ دراطراف یخچال وجودداردودرپاییز ازیخ مستحکم برخوردار می شود.

یخچال هرم داغ
درکاسه بزرگ غربی قلل هرم و کسره داغ یخچال بزرگی قراردارد که شعبات آن به صورت زبانه های مرتفع دردل شاخک های هرم داغ ارتفاع گرفته است.
عرض این یخچال بسیار زیاد است و زبانه های آن باشیب تندی به لبه خط الرأس قلل هرم داغ می رسند.

-هاي-سبلان-3 یخچال های سبلان

یخچال کسر داغ
دوقسمت مجزااز یخچال کسره داغ در ارتفاع ۴۰۰الی ۴۳۵۰متر،دوجناح شمال وشمال شرقی این قله مرتفع را دربرگرفته اند.این دویخچال راگرده ای سنگی وریزشی ازیکدیگر جدا می نماید. درحاشیه هر دو یخچال کسره داغ نزدیکی گرده فوق الذکر ریزش سنگ جریان دارد.

یخچال شرقی سبلان
تکه یخچال شرقی سبلان واقع درلبه یال شرقی قله به سمت شمال ازجمله یکی دیگراز دیدنی های سبلان به شمار می آید. این یخچال ارتفاع ۳۹۰۰متر تا۴۵۰۰متردرزیرقله محراب ارتفاع گرفته وازپیچ یخچالی خاصی برخوردار است.شیب آن در قسمت های انتهایی تند و کمی ریزشی است.
معمولا اکثر کسانی که جهت صعود یخچال برنامه دارند چادر خود را روی مورن های یخچال با فاصله ای نسبتا کم از یخچال برپا می کنند تا روز صعود سریع تر و راحت تر به ابتدای مسیر صعود دست یابند.

-هاي-سبلان-4 یخچال های سبلان
یخچال شمالی سبلان از دیرباز مورد توجه کوهنوردان فنی ایران بود و همواره محل برگزاری کلاس های آموزشی و اردوهای فدراسیون بوده است. ارتفاع منطقه، نوع یخ و گستره وسیع یخچال از ویژگی هایی است که جهت اینگونه برنامه ها حایز اهمیت است.بزرگترین یخچال در دامنه تند شمالی قله اصلی یا قله شرقی قرار دارد.
ازجمله دیگریخچال های سبلان می بایدازنقاط کوچکتری چون یخچال های شمال غربی،تکه برفچال جنوبی قوشالارویخچال های کوچک حد فاصل هرم داغ وکسره داغ نام برد.
مسیر پیاده روی دسترسی به این یخچال از دره ای نسبتا وسیع قبل از پناهگاه مقدس اردبیلی که دقیقا روبه روی رخ یخچال است میسر می شود. مسیر به تدریج شیب می گیرد تا به مورن های یخچال می رسد که حرکت روی آنها کمی با دشواری همراه است.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *