رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ آبان ۱۴۰۲

وظایف خانواده عروس و داماد در شب یلدا

اشتراک گذاری

با توجه به نزدیک شدن شب یلدا و مراسم پر شور آن این بار می خواهیم به شرح وظایف خانواده عروس و داماد در شب یلدا بپردازیم. اگر از نزدیکانتان کسی در شرف ازدواج است و این مراسم را در پیش دارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را برای آگاهی بیشتر مطالعه بفرمایید.

وظایف خانواده عروس و داماد
شب یلدا که با عنوان بلندترین شب سال هر ساله جشن گرفته می شود برای هر کسی هیجان آور است. اما برای عروس و دامادهایی که سال اول زندگی مشترک آن ها می باشد و در دوران نامزدی و یا عقد به سر می برند هیجان انگیزتر می باشد. آداب و رسوم مربوط به شب یلدا در شهرهای مختلف متفاوت می باشد و با جزئیات و آداب خاص همان شهر برگزار می شود. اما به طور کلی دلیل دور هم جمع شدن در این شب بهانه ای برای آشنایی بیشتر می باشد.

رسم بر این است که دردوران نامزدی و عقد و یا دراولین سالگرد ازدواج عروس و داماد خانواده آقای داماد این مراسم زیبا و شیرین را در منزل پدری عروس خانم برگزار کنند. خانواده عروس خانم در حد توان خود آنچه که بتواند به زیباتر شدن و بهتر برگزار شدن این میهمانی کمک کند را تدارک دیده و از خانواده داماد پذیرایی می کنند.

وظایف خانواده عروس و داماد

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا

معمولا در برخی از شهرها رسم بر این است که در اولین شب یلدای دوران عقد یا ازدواج خانواده عروس خانم تدارکات شام و پذیرایی از خانواده داماد را بر عهده می گیرند. در سال دوم این خانواده عروس خانم می باشند که میهمان خانواده داماد می شوند. معمولاً بزرگترهای فامیل عروس نیز در این ضیافت حضور دارند. سفره شب یلدا مفصل‌تر و پرزرق‌ و برق‌تر از گذشته چیده می‌شود.
در این شب خانواده عروس خانم هدیه ای کوچک را برای داماد در نظر میگیرند. فرقی ندارد که هدیه خانواده عروس به داماد چه چیز باشد. مثلا می توان ساعت مچی، ست اکسسوری شامل کراوات، جاکلیدی و کیف پول، لباس‌های زمستانی و … را برای یلدایی به داماد تهیه کرد.

وظایف خانواده عروس و داماد

وظایف خانواده داماد در شب یلدا

در نقطه مقابل خانواده عروس؛ خانواده داماد نیز باید برای یلدایی عروس خود هدایایی را تهیه کنند که مراتب کامل تر و مفصل تر از یلدایی هایی است که به داماد توسط خانواده عروس داده می شود.

هدایای رایجی که خانواده داماد می بایست برای شب یلدای عروس خود تهیه کنند شامل موارد زیر می باشد.

پارچه‌ای نفیس برای دوخت لباس مجلسی
کیف و کفش
لباس‌های زمستانی
جواهرات طلا یا سکه
شیرینی
آجیل
میوه خشک
در سال های نسبتا دور خانواده داماد برای بردن هدایای شب یلدایی عروس خانم طبق های پر از آجیل. کدو تنبل، میوه های مختلف مناسب فصل مثل انار و سیب و هندوانه را با تزئینات بسیار زیبا همراه با سایر هدایا برای عروس خانم می بردند.

وظایف خانواده عروس و داماد

مراسم شب یلدایی امروزی

این روزها شیوه برگزاری مراسم شب یلدا و کادو دادن به عروس و داماد تا حدی تغییر کرده است. اما کلیت مراسم همچون گذشته می باشد. این روزها از طبق و سینی های پر از خوراکی و هدایای گران قیمت شاید خبری نباشد. دلیل آن هم شرایط اقتصادی این روزها می باشد. اما همان هدایا در شکل و شمایل مدرن تری تهیه می شوند. امروزه برای هدایا شب یلدا از تم های به اصطلاح یلدایی که ترکیب رنگ های قرمز و سبز می باشد با گل آرایی های زیبا استفاده می شود.

وظایف خانواده عروس و داماد

تکنیک‌های مختلف هنر میوه‌آرایی برای برش هندوانه و انار در بین تزئینات یلدایی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. خوراکی‌ها و تنقلات دیگر مانند انواع ژله و دسرهای جدید نیز در پکیج هدایای یلدایی خانواده داماد به‌ چشم می‌خورد. آداب و رسوم برگزاری مراسم شب یلدا و هدایای مخصوص این شب بسته به فرهنگ های مختلف متفاوت می باشد. اما معمول ترین آن تهیه لباس های زمستانی به صورت کامل برای عروس خانم می باشد. حال اگر خانواده داماد توان مالی خرید طلا هم داشته باشد می تواند در کنار هدایای شب یلدایی برای عروس خود یک تکه طلا هم به عنوان هدیه خریداری کنند.

وظایف خانواده عروس و داماد

وظایف خانواده عروس و داماد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *