رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ اسفند ۱۳۹۹

ورزش هیجان انگیز پدل بورد در ایران

اشتراک گذاری

یکی از تفریحاتی که جوانان بسیار به آن علاقمند هستند ورزش های آبی می باشد . همانطور که می دانید ورزش های موج سواری در ایران هم بسیار پرطرفدار است. یکی از انواع ورزش های آبی پدل بورد می باشد که هفت سالی هست وارد کشورمان شده و هم اکنون در ۱۵ استان کشور فعال است. ورزش های موج سواری در ایران هم بسیار پرطرفدار است. پدل بورد نیز هفت سالی هست که وارد کشورمان شده و هم اکنون در ۱۵ استان کشور فعال است. ورزش هیجان انگیز پدل بورد در ایران  هم در آب های آرام اجرا می شود. مسابقات کشوری این رشته چندسالی است که در ایران برگزار می شود و هم اکنون چند ورزشکار از کشورمان در این رشته صاحب عنوان های مختلف در رقابت های بین المللی هستند.

ورزش موج سواری با پارو یا پدل بورد ایستاده paddleboarding یک فعالیت ورزشی آبی در فضای باز است که در آن یک موج سوار بر روی یک تخته بزرگ ایستاده و از یک پارو برای حرکت در آب استفاده می کند. ورزش پدل بورد Stand up paddleboarding ، که با نام اختصاری SUP نیز شناخته می شود ، یکی از ورزش های نوظهور است که به سرعت در جهان رشد می کند.در واقع پدل بورد یا استندآپ پدال در کنار اینکه یک ورزش آبی پر هیجان است. یک تفریح بی نظیر و تکرار نشدنی برای آرامش، تقویت عضلات و حفظ تعادل بدن است.

پدل بورد

ریشه و خاستگاه پدل بورد

ریشه پدل بورد paddleboard به آفریقا، آمریکای جنوبی و فرهنگ باستانی پلینزی بر می گردد. مورخان بر این باورند که برای اولین بار بومیان قرن شانزدهم از تخته هایی برای صید ماهی ، جابجایی از یک مکان به مکان دیگر و همچنین موج سواری برای سرگرمی استفاده می کردند. در سال ۱۹۴۰ در هاوایی موج سوارانی حرفه ای برای داشتن دید بهتر به موج سواری مجبور به ایستاده پارو زدن بروی تخته موج خود بودند. رفته رفته این کار رواج پیدا کرده و تام بلیک برای اولین بار ساخت این تخته پد مدرن را آغاز کرد. از سال ۲۰۰۰ به بعد نسل جدیدی از تخته های پدل بورد با مدل های مختلف و کارایی های متفاوت از جمله ایستاده پارو زدن ، حفظ تعادل یا خوابیدن بروی آب ساخته شد.

 

چگونگی انجام تخته موج سواری یا پدل بوردینگ

در واقع ورزش پدل بورد ترکیبی از قایق سواری و موج سواری است. در این ورزش موج سوار قادر است، مسافت بیشتری نسبت به معمول به سمت دریا پارو بزند و از موج های کوچکتر لذت بیشتری ببرد. یا در آب های آرامتر برای پیشروی بصورت ایستاده پارو بزند. شما می توانید جهت آرامش اعصاب به یک دریاچه، دریا، استخر یا برکه بروید و با فاصله گرفتن از ساحل و انجام تمرینات یوگا آرامش خاصی را تجربه کنید و یا همان طور که در بالا گفته شد، می توانید یک تفریح آبی هیجان انگیز را برای خود رقم زده و هیجانات درونی خود را با ورزشی همچون موج سواری تخلیه کنید.

یک گزارش معتبر این ورزش را پرطرفدارترین فعالیت ورزشی بیرون از خانه معرفی نموده است. ورزشکاران این رشته می توانند بر روی دریاچه ها، رودخانه های بزرگ و کانال ها، سوار شدن بر روی موجهای کوچک و سیر مسافت های طولانی در خط ساحلی از این وسیله استفاده کنند.

 

مزایای ورزش پدل بورد

استفاده از پدل برد علاوه بر ایجاد آرامش، باعث تقویت عضلات و تعادل بدن نیز می گردد. در این ورزش تمامی عضلات بدن از نوک انگشتان پا تا گردن مورد استفاده قرار می گیرد و استقامت بدن را بالا می برد. پدل بوردینگ به این صورت است که قایق ران در آن ایستاده و برای سوق دادن پدل برد به سمت جلو باید از یک پارو یک طرفه استفاده کند. لازم به ذکر است که قایق ران در پدل برد لزوما به صورت ایستاده نیست و بعضا می تواند به صورت نشسته هم باشد.

برای پدل بوردینگ به ایجاد ضربه خیلی کم احتیاج دارید، بنابراین هیچگونه آسیبی به تاندون ها و رباط های مفاصل خود نخواهید زد. این ورزش بطور خاص برای دوندگانی که دچار شکستگی ساق پا و یا درد در زانو و ران می باشند بسیار مفید خواهد بود. کاهش استرس و القای حس راه رفتن روی آب از دیگر مزایای شگفت انگیز این ورزش است.

نکات مهم در انتخاب پدل بورد مناسب

برای انتخاب پدل بورد باید به چند نکته اساسی توجه کنید. مهمترین نکته در خصوص خرید پدل بورد توجه به نوع آن است که می تواند بادی یا غیر بادی باشد، در ادامه به بررسی این دو مدل نیز می پردازیم. طراحی بدنه، طول و عرض محصول، حجم و ظرفیت، نوع فین و قیمت پدل بورد از جمله ی این نکات است.

پدل بورد

طراحی بدنه پدل بورد

طراحی بدنه آن می شود که در حقیقت برای این منظور شما باید به قسمت زیرین جلویی تخته مورد نظرتان دقت داشته باشد که یا سطح و پهن و در یک کلام Planning Hull می باشد و یا تیز و دارای زاویه است که به آن در اصطلاح Displacement Hull گفته می شود. علاقمندان این رشته ورزشی توجه داشته باشند که خیلی کم در بازار مدل هایی نیز وجود دارد که بصورت ترکیبی از هر دو حالت تولید شده اند. مدل های نوک نیز از سرعت بالاتری به نسبت مدل های مسطح برخوردار هستند و با شکافتن جریان آب می توانند برای شما دستاوردهای بیشتری را حداقل در زمینه های مسابقاتی فراهم سازند.

جنس پدل بورد

از نکات مهم دیگری که در انتخاب پدل بورد باید به آن توجه کنید جنس پدل بورد است.همان طور که در بالا هم گفته شد، جنس پدل برد از فاکتورهای بسیار مهم بوده که در قیمت و دوام آن تاثیرگذار خواهد بود. پدل بردها از جنس های متفاوتی ساخته می شوند که جنس آن هم می تواند در نوع کاربرد یک پدل برد تاثیر داشته باشد.

پی وی سی (بادی) ،فایبرگلاس ،چوب، فوم، فیبرکربن

و پلاستیک جنس های مختلف پدل بورد است.

طول و عرض پدل بورد

فاکتور مهم بعدی در انتخاب و خرید پدل بورد مربوط به طول و عرض آن می شود. از نظر طولی هرچه که تخته شما بلند باشد، امکان سرعت گیری بیشتر شما با آن بالاتر می شود و هر چقدر که طول آن کوتاه تر باشد، شما از قابلیت مانور پذیری بالاتری بر روی آب برخوردار هستید.

از نظر عرضی یا همان پهنای تخته نیز باید بگوییم که هر چه میزان این پهنا بیشتر باشد، قطعا شما می توانید بر روی آن از ثبات بیشتری برخوردار باشد اما خوب توجه هم داشته باشید که تخته پدل شما هر چه پهن تر باشد، امکان انجام حرکات سرعتی با آن برایتان کمتر می شود. در انتخاب طول و عرض یک پدل بورد بهتر است که به وزن و قد خود توجه لازم را داشته باشید.

طول SUP:
طول یک پدل برد در نحوه عملکرد آن نقش تعیین کننده ای دارد و به طور کلی می توان گفت که پدل بردهایی که طول بیشتری دارند، سرعت بالاتری نسبت به پدل بردهای کوتاه تر خواهند داشت، اما پدل بردهایی که طول کمتری دارند، قدرت مانورپذیری بالاتری نسبت به پدل بردهای با طول بیشتر خواهند داشت. شما باید با توجه به کارایی و استفاده مورد نظرتان بتوانید برای انتخاب طول SUP تصمیم گیری کنید.

پهنای پدل برد:
پهنای پدل برد از دیگر فاکتورهای مهمی است که در عملکرد آن تاثیر زیادی خواهد داشت. پدل بردی که عرض بیشتری داشته باشد، از ثبات بیشتری نسبت به پدل بردهای با پهنای کمتر برخوردار خواهد بود. اما متقابلا پدل بردهای با پهنای بیشتر سرعت کمتری دارند که خود یک مشکل محسوب می شود و باعث محدود شدن کارایی پدل برد خواهد شد. به طور مثال، اگر بخواهید از پدل برد برای انجام تمرینات یوگا استفاده کنید، مسلما خرید پدل بردی که پهن تر باشد برای شما ثبات و حس امنیت بیشتری را به همراه خواهد داشت. تولیدکنندگان SUPها با در نظر گرفتن نیازهای متنوع، پدل بردهایی با پهنای حدود ۲۵ تا ۳۶ اینچی ( معادل حدود ۶۳.۵ تا ۹۱.۵ سانتی متر ) ساخته و عرضه نموده اند.
از دیگر نکات قابل توجه هنگام انتخاب یک پدل برد با پهنای مناسب این است که وزن و سطح توانایی خود را در نظر داشته باشید.
قد و وزن بدن: قد تاثیر کمی در تعادل شما خواهد داشت و هر چه قدر که شما قد بلندتر باشید حفظ تعادل برای شما کمی سخت تر می شود. بنابراین پهنای بیشتر برای شما بهتر و مناسب ترخواهد بود. اگر شما فردی وزن بالا و یا قد بلند باشید و پدل بردی با اندازه طول و عرض کوچک را انتخاب کنید حفظ تعادل، ثبات و… برایتان دشوار و حتی غیرممکن می شود.
سطح توانایی: استفاده از پدل بردهایی که پهنای بیشتری دارند به شما حس امنیت بیشتری را منتقل کرده و به همین دلیل این نوع پدل بردها برای افراد مبتدی مناسب تر می باشند

حجم و ظرفیت محصول

منظور از حجم در واقع توانایی یک پدل بورد با توجه به وزنی است که روی آن قرار گرفته و می خواهد بر روی آب شناور باقی بماند. این پارامتر همواره با واحد لیتر بیان می شود. از طرفی هدفتان از بیان ظرفیت محصول نیز در واقع همان بیشینه وزنی است که این نوع از تخته های آبی می توانند بر روی خود تحمل کنند و به پایین ترین سطح آب فرو نروند.

در خصوص حداکثر وزن قابل تحمل تخته باید به وزن شخصی و همچنین وزن دیگر وسایلی که با خود بر روی تخته برده اید، توجه داشته باشید. همیشه ظرفیت این وسایل ورزشی در قسمت معرفی آن از سوی تولید کننده درج شده است و حداقل توان ۱۰۰تا ۱۵۰ کیلوگرم وزن در مدل های مختلف را دارند.

حجم و ظرفیت SUP

یک SUP باید مناسب سایز شما باشد تا بتواند عملکرد درستی داشته باشد. میزان حجم و ظرفیت پدل برد دو فاکتور حائز اهمیتی هستند که در میزان ثبات آن روی آب تاثیرگذار خواهند بود. با در نظر گرفتن این دو عامل، می توانید متوجه شوید که پدل برد مورد نظرتان تا چه حد پایداری داشته و تا چه حد مناسب گشت و گذار در آب خواهد بود. حجم و وزن یک پدل برد با توجه به طول،عرض و ضخامت آن تعیین می شود که سازندگان SUP ها این عوامل را در نظر گرفته و نوع عملکرد هر یک از SUP ها و ویژگی های آنها را تعیین می کنند.
حجم: حجم یک پدل برد با لیتر بیان می شود و نشان دهنده توانایی شناور بودن پدل برد روی سطح آب با توجه به وزن قرار گرفته روی آن می باشد.
ظرفیت (وزن قابل حمل): هر پدل برد یک میزان وزن مشخصی را تحمل می کند که دانستن آن ضروری است. چرا که اگر وزن شما سنگین تر از وزن قابل تحمل برای آن پدل برد باشد، به پایین تر از سطح آب رفته و کارایی مورد نظر را برای شما نخواهد داشت. هنگامی که به ظرفیت وزن قابل تحمل برای یک پدل برد فکر می کنید، علاوه بر وزن خود باید به وزن لوازم دیگری که قرار است به همراه خود داشته باشید هم فکر کنید و کل وزنی که قرار است روی پدل برد قرار گیرد را در نظر بگیرید.

پدل بورد

نوع فین

پدل بوردها در قسمت انتهایی خود دارای فضاهای مخصوصی برای قرار دادن چیزهایی به مانند باله هستند که به آن ها فین گفته می شود. یک پدل بورد می تواند از یک فین، دو بعلاوه یک فین و یا سه فین بصورت باریک و یا پهن برخوردار باشد. فین های پهن در ثبات و تسریع حرکات بر روی آب بسیار موثرند اما خوب از طرفی دارای قدرت مانور پذیری کمتری نیز هستند. با این حال انتخاب در این خصوص و استفاده هر یک از حالات بهره گیری فین ها بسته به سلیقه و نظر شخصی دارد.

قیمت پدل بورد

قیمت پدل بورد اصلا کم و پایین نیست و به همین منظور باید در هنگام خرید آن از تمام پتانسیل های توجهی خود استفاده کنید تا بتوانید به یک محصول ایده آل و مناسب برای استفاده شخصی و یا دیگر عزیزانتان دست پیدا نمایید. با این حال اما یادتان باشد که حتما این قبیل از تخته های آبی را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید تا خیالتان از کیفیت ذاتی آنان کاملا آسوده گردد.

انواع و اجزا پدل بورد

پدل بوردها انواع متفاوتی دارند که هریک کارایی خاص و مناسب افراد مختلف است. پدل بردها در دو نوع بادی و ساده وجود دارند، که نمونه بادی از حدود سال ۲۰۱۰ میلادی با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی ساخت در دنیا مورد توجه قرار گرفت و اکنون اغلب این مدل در دسترس میباشد. بسته بندی پدل بورد‌ها عموما شامل یک بدنه اصلی، یک تلمبه برای باد کردن و یک پاروی انفرادی قابل تاشدن هستند، و جز در استفاده‌های حرفه ای به ابزار دیگری برای استفاده از پدل برد نیاز پیدا نخواهید کرد.

هرچه یک پدل برد طول بزرگتری داشته باشد استفاده از آن راحت تر خواهد بود. از طرف دیگر سرعت آن روی آب کاهش خواهد یافت، همچنین شکل و ساختار پدل برد بسیار در سرعت بردها تاثیر دارد، یک پدل برد مسابقه ای ۱۲ فوتی از یک پدل برد ۱۰ فوتی ساده سرعتی به مراتب بیشتر خواهد داشت. افراد مبتدی معمولا بردهای بالای ۱۰ فوت را انتخاب می‌کنند، و حرفه ای تر‌ها به دنبال بردهای زیر ۸ فوت میروند.

سری های مختلف پدل بورد

سری ALL-ROUND : پدل بورد های سری RIDE برای گستره وسیعی از شرایط جوی و دریایی و برای گروه های سنی و جنسی مختلف مناسب می باشند. به همین علت جز پرفروش ترین بوردها می باشند. مدل های کوتاهتر برای شرایط دریایی موجی بیشتر کاربرد دارد و مدل های بلند تر و عریض تر برای پدل بوردینگ خانوادگی بیشتر استفاده می شود.

پدل بورد

سری TOURING :اگر به دنبال یک مدل با کارایی بالا هستید یا می خواهید پدل بوردینگی برای سفر چند روزه داشته باشید. رنج بوردهای TOURING و EXPLORING قادرند این امکان را فراهم کنند.

پدل بورد

سری SURF :موج سواری با پدل بورد بسیار لذت بخش است زیرا شما برای تعادل و پیش راندن خود یک پارو دارید. سری SURF از یک روش ساده برای شروع این ورزش هیجان انگیز است. پدل بوردهای موج سواری کوتاه تر هستند و با دماغه عریض تر و پاشنه کم عرض خود برای سواری روی موجه بسیار مناسب اند. همچنین مجهز به تکنولوژی RSS هستند که استقامت و قدرت مانور آنها را بیشتر می کند.

پدل بورد

سری WINDSURF :سری WINDSURFING می تواند ورزش ریسکی برای شروع باشد ولی لذتی بی نهایت دارد که نمی توان از آن ساده گذشت. اما برای آماتورها استفاده از این مدل توصیه نمی شود.

پدل بورد

سری RACE :مسابقات پدل بوردینگ در راس این تفریح قرار دارند سری RACE پدل بوردها با سرعت و چابکی فوق العاده ساخته و توسعه داده شده اند. این بوردها بلند تر و نازک تر و با یک کشیدگی در دماغه و دم می باشند که برای سر خوردن و سرعت بالا طراحی شده است.

پدل بورد

سری KIDS :پدل بوردینگ یک تفریح همگانی است نه فقط برای بزرگتر ها ، پس یک سری از محصولات پدل بوردنیز جهت استفاده ی کودکان ساخته شده است.

پدل بورد

سری WHITE WATER :این شاخه از ورزش پدل بورد به سرعت در حال رشد است .طراحی این بورد طوری است که می تواند در شرایط سخت یک رودخانه خروشان کارایی بالایی از خود نشان دهد. لبه های این سری بالاتر از بقیه هستند و می تواند موج ها را بشکافند و قوس آن به شما اطمینان می دهد از پس تمام پرش ها و ضربه ها در آب خروشان رودخانه براحتی بر می آیید.

پدل بورد

سری YOGA :سری یوگا پدل بورد مختص طرفداران یوگا ، نرمش و تناسب اندام است که بوسیله ی آن می توانند تمام عادات ورزشی خود را به داخل آب برده و میزان کشش بدن خود را به چالش بکشند و لذت انجام حرکات ورزشی را چند برابر کنند.

پدل بورد

منوی لغات و اصطلاحات پدل بوردینگ

DECKPAD
لایه فوم که بروی سطح بالایی بورد چسبیده شد برای کشش و محکم کردن بیشتر
TIE-DOWN
یک طناب الاستیکی که بروی deck pad قرار دارد و برای محکم کرد وسایل در جای خود استفاده می شود.
CARGO LOOP
یک جزء کیف مانند توری شکل که برای نگهداری وسایل بر روی tie down قرار می گیرد
TAIL
پاشنه بورد
DRIFT
هنگامی که یک بورد بروی سطح اب از طرفین خم می شود. این موضوع توسط باله ها و رانر ها کاسته می شود.
FIN
تکه ورقی شکل پلاستیکی که در زیر بورد نصب می شود و به نفر تعادل بیشتری برای کنترل بورد می هد.
GLIDE
صفتی که به بورد می دهند برای اندازه گیری میزان سر خوردن آن بروی سطح اب. مثلا ” این بورد گلاید بسیار خوبی داره”
NOSE
دماغه بورد
RAIL
لبه های بورد را می گویند.ریل ضخیم تر ایستایی بیشتر
ROCKER
قوسی که در بورد های از پاشنه تا دماغه وجود دارد . قوس صاف تر سرعت بیشتر قوس خمیده تر مانور و تعادل بیشتر
SUP
مخفف کلمه stand up paddle به معنی ایستاده پارو زدن
SWELL
موج دار شدن آب در اثر یک طوفان بزرگ که در هنگام رسیدن به ساحل به دلایل مختلف می شکند.
VOLUME
حجم یک پدل بورد (میزان هوایی که در آن جا می شود) یک نشانگر پرکاربرد برای اندازه گیری سایز و راحتی پدل بور برای افراد سوار بر بورد می باشد.

پدل بورد

پدل بورد در ایران

ورزش های موج سواری در ایران هم بسیار پرطرفدار است. پدل بورد نیز هفت سالی هست که وارد کشورمان شده و هم اکنون در ۱۵ استان کشور فعال است. این رشته ورزشی جذاب و مهیج در آب های آرام ایران نیز اجرا می شود. مسابقات کشوری این رشته چندسالی است که در ایران برگزار می شود و هم اکنون چند ورزشکار از کشورمان در این رشته صاحب عنوان های مختلف در رقابت های بین المللی هستند.

از پدل بوردهای تفریحی هم می توانید در بعضی مناطق ایران مانند جزیره کیش استفاده کنید. شما با ۳۰ دقیقه تا یک ساعت آموزش دیدن می توانید به راحتی از آن استفاده کرده و لذت ببرید. این ورزش آبی در تمامی کلوپ های موجود در جزیره وجود دارد.

جنس این بوردها بنا بر مورد استفاده پی وی سی، فایبر گلاس، چوب، فایبرکربن متغییر می باشد که برای افراد مبتدی flat water را پیشنهاد می کنند تا میزان افتادن روی آب را به حداقل می رساند. از پدل بورد می توانید دو نفره استفاده کنید یعنی کودک خود را در جلوی تخته نگه دارید تا تعادل برقرار شود. استفاده از این ورزش آبی برای بانوان محدودیت ندارد و بنا بر هزینه ای که پرداخت می کنید از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت می توانید از آن استفاده کنید.

نکته آخر اینکه بهترین و معروف‌ترین مارک پدل بورد، مختص شرکت آمریکایی RED است که در چین تولید می‌شود و خوشبختانه در کشورمان ایران مدل‌ هایی از بوردهای تولیدی این شرکت نیز در دسترس هستند.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *