رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ مرداد ۱۳۹۳

واگذاری باغ نمیر تفت به بخش خصوصی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۲۶ – گروه گردشگری: باغ صدری یا باغ نمیر شهرستان تفت استان یزد، برای ۲۲سال به بخش خصوصی واگذار شد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» روز گذشته از یکی از بناهای تاریخی شهر یزد با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری بهره‌برداری شد. هشتمین بنای صندوق احیای بناهای تاریخی در حالی به بهره‌برداری رسید که از سال ۸۷ به بخش خصوصی واگذار شد و با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد ریالی به سرانجام رسید. مسعود سلطانی‌فر در مراسم افتتاح پروژه اقامتی تفریحی باغ نمیر تفت، گفت: به نتیجه رسیدن ۱۲ قرارداد از ۲۹ قرارداد بسته شده طی هفت سال گذشته عملکرد مناسبی برای صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی نیست.
به گزارش خبرگزاری مهر وی افزود: طبق برآورد انجام‌شده پروژه‌هایی که بدون مطالعه کلنگ‌زنی شده‌اند و جزو مطالبات مردم هستند، ۷۵ هزار پروژه با هزینه ۴۱۷ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین اگر بخواهیم با قیمت‌های ثابت امسال این پروژه‌ها را تکمیل کنیم، باید تا ۱۳ سال آینده هر چه پول داریم برای تکمیل این پروژه‌ها بگذاریم، منتهی یا باید شاهد تخریب بناها باشیم یا حفظ بناهای دارای ارزش جهانی را در اولویت قرار دهیم.
وی در خصوص فعالیت‌های صندوق احیای بناهای تاریخی گفت: به رئیس و اعضای هیات‌مدیره صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی گفته‌ام که انتظارم این نیست در طول هفت سال ۲۹ قرارداد بسته شود و تنها ۱۲ قرارداد به نتیجه برسد. من انتظارم خیزش گسترده و جدی است. این عملکرد را مناسب نمی‌دانم به همین علت عددی را مشخص کرده و گفته‌ام که باید شبکه کاری خود را در همه استان‌ها گسترش دهیم و هر ماه یک پروژه با مشارکت مردم به نتیجه برسد.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: اینکه گفته می‌شود ایران به علت داشتن جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، زیارتی و بهره مندی از زمینه‌های دیگر توریسم می‌تواند با برنامه‌ای مناسب طی ۱۰ سال آینده درآمدی معادل درآمد نفت کشور را به خود اختصاص دهد، دور از ذهن نیست؛ به شرط آنکه همه بخواهیم این اتفاق بیفتد. رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: اگر استاندار دستور دهد که نقش گردشگر و درآمد حاصل از توریسم داخلی و خارجی در یزد محاسبه شود، مشخص خواهد شد که بخش گردشگری در GDP استان چه جایگاهی دارد.

0853640b519ce09916fcb0b8e05bbfd4 واگذاری باغ نمیر تفت به بخش خصوصی

بسته‌های حمایتی و افزایش ارزش افزوده بناها
در ادامه این برنامه احسان ایروانی، مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی نیز گفت: امروز بیشتر از آنکه به نظریه‌پرداز و مهندس احتیاج داشته باشیم باید از بخش خصوصی، استادکاران و تولیدکنندگان مصالح بومی حمایت کنیم.
وی افزود: باغ نمیر تفت هشتمین بنای احیا شده است که به بهره‌برداری می‌رسد. امیدواریم بسته‌های حمایتی باعث شود به ارزش افزوده اقتصادی در بناهای تاریخی دست پیدا کنیم.
ایروانی، مدیرعامل صندوق احیای بناهای تاریخی، پیش از این در رابطه با چالش‌های واگذاری این مجموعه به خبرگزاری فارس گفته بود: در واگذاری این مجموعه اساسی‌ترین مشکل ایجاد شده، واگذاری بخش‌های مجاور توام با مجموعه باغ بوده که در اختیار اوقاف و بخش خصوصی قرار داشته است؛ این امر موجبات توقف دوساله عملیات اجرایی و ناامیدی سرمایه‌گذار را فراهم آورده تا چالش‌های حقوقی و قراردادی مرتبط با آن مرتفع شود.

بوروکــراسی صنــدوق احیـا، مانع سرمایه‌گذاری
در این مراسم اصغر نبیل عضو هیات‌مدیره هتلداران استان یزد گفت: فعال شدن بخش خصوصی یزد را به یکی از مکان‌های توریستی تبدیل کرده است. وی از معاون عمرانی استانداری یزد خواست تا توجه ویژه‌ای به این بنا داشته باشد و گفت: اگر جلوخان زیبای باغ که اکنون از کاربری خارج شده، احیا شود با سردر فاخری که دارد بر منزلت و عظمت این باغ می‌افزاید. همچنین آسیاب آبی باغ می‌تواند با سرمایه‌گذاری و فکر و ایده به‌کار اصلی خود برگردد؛ به شرط اینکه اول مشکل مالکیت آنها حل شود.
نبیل ادامه داد: اینکه اعطای کاربری تجاری و اقتصادی به همراه حفظ کالبد و دقت در نگهداری و نظارت، در اصل نگه داشتن بناها می‌تواند اقدام مهمی در حفظ این بناها محسوب شود وگرنه اگر در این بناهای فاخر به بهانه آسیب رساندن بسته شود، خود به خود بعد از مدتی با کوهی از خاک مواجه خواهیم
شد. عضو هیات‌مدیره هتلداران استان یزد افزود: سیاست‌های غلط، بوروکراسی پیچیده و پله‌های بلند صندوق احیا برای سرمایه‌گذار و بهره‌بردار باعث شده که بناهای ارزشمند مورد استقبال بخش خصوصی قرار نگیرد؛ مانند باغ پهلوان‌پور مهریز و صدها بنای تاریخی رها شده که به‌رغم اعلام عمومی سرمایه‌گذاری برای احیای آنها پیدا نمی‌شود.
وی خواست تا انجمن صنفی یا تشکلی برای بخش خصوصی و فعالیت آنها در احیای بناهای تاریخی تشکیل شود چرا که این تشکل می‌تواند انتظارات را در حفظ و احیای بناهای تاریخی برآورده کند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» واگذاری بناهای تاریخی با رویکرد تغییر کاربری، از ابتدای دولت یازدهم از جمله مباحثی است که در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گرفته است.
بسیاری از بناهای قدیمی و تاریخی که در کشور وجود دارند، امکان مرمت با بودجه اندک سازمان میراث فرهنگی را ندارند و به گفته مسوولان این سازمان هزینه‌های بسیاری را برای آنها دربرخواهند داشت. از این رو صندوق احیای بناهای تاریخی که از نهادهای زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی است، وظیفه واگذاری برخی بناها را به‌صورت کارشناسی‌شده به بخش خصوصی دارد تا از این طریق هم بناهای مهم و باارزش‌تر برای مرمت به سازمان سپرده شود و هم از تخریب دیگر بناها خودداری شود.

باغ صدری کجاست؟
باغ نمیر تفت که به دستور «صدرالعلما» از حکام دوران زندیه ساخته شده، در محله باغ گلابدان این شهرستان قرار گرفته و وجه تسمیه آن به شخصی به نان «نمیر» برمی‌گردد که یکی از شکسته‌بندهای ماهر زرتشتی تفت در زمان خود بوده و عید نوروز بچه‌های مسلمان و زرتشتی در خانه او جمع می‌شدند و جشن می‌گرفتند. وسعت این باغ ۱۰ هزار متر مربع است و در قسمت شمال غربی آن، ساختمانی دارای یک تالار بزرگ به ابعاد ۱۲×۱۰ متر دیده می‌شود.
از زیبایی‌های این خانه باغ بزرگ که نظر مسافران و گردشگران را به خود جلب می‌کند، حوضی با ۹۵ فواره، بادگیر بلند بیست و سه متری، دیواره سنگی یک تکه و تالاری با دهانه وسیع می‌باشد که در نوع خود بی‌نظیر است. همچنین قسمت بالای تالار باغ، با تاق‌نمای محرابی تزئین شده و در بدنه داخلی بادگیر دو طبقه این باغ، سروی است که به شیوه زیبایی گچ‌بری شده و در دو سویش نقشی از اهورا مزدا دیده می‌شود. در قسمت پشت تالار نیز فضایی وجود دارد که با فضای زیر بادگیر ارتباط دارد و هوای مطبوعی را به وجود می‌آورد. اتاق‌های سه‌دری آن، حوض سنگی به وسعت تقریبی ۵۰۰ متر مربع و آسیاب آبی که در انتهای باغ قرار دارند، بر زیبایی این باغ تاریخی افزوده‌اند.
این باغ که به شماره ۲۸۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، از دیدگاه معماری و نیز منظر و پوشش گیاهی می‌تواند الگوی کامل یک باغ ایرانی باشد.

0853640b519ce09916fcb0b8e05bbfd4wq واگذاری باغ نمیر تفت به بخش خصوصی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *