رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هیاتی برای جلوگیری از ساخت و سازهای سیلک تشکیل می‌شود

تاریخ بروزرسانی :
۹ مرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ – خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ در طی سالهای اخیر هجوم بی‌رویه ساخت و ساز در عرصه محوطه باستانی سیلک در حالی دغدغه بسیاری از کارشناسان و باستان‌شناسان قرار گرفته که طبق آیین نامه قانونی سازمان میراث فرهنگی هرنوع ساخت و سازی در این عرصه ممنوع است. این درحالی است که در حریم درجه ۲ محوطه باستانی سیلک نیز مهمترین یافته‌های باستان‌شناسی به‌دست آمده است با این حال هیچ کدام از این قوانین و ممنوعیت‌ها سبب نشد که از تسریع روند ساخت و سازها در اطراف این محوطه باستانی کاسته شود.

مسعود علویان صدر معاون اسبق میراث‌فرهنگی صراحتا اعلام کرده بود که «اعتقاد نداریم حتما در حریم یک محوطه یا بنای تاریخی مانند سیلک کاشان نباید هیچ ساخت‌وسازی انجام شود، بلکه براساس ضابطه و با حفظ حرمت‌ها می‌توان ساخت‌وساز کرد». جمله‌ای که باعث موضع‌گیری باستان‌شناسان و متخصصان میراث‌فرهنگی کشور شد.

در واقع با اظهار نظر این مسئول بود که میزان ساخت و سازها در اطراف سیلک به‌قدری افزایش که متولیان میراث‌فرهنگی نتوانستند به‌تنهایی هیچ اقدام بازدارنده‌ای برای جلوگیری از ساخت و سازها داشته باشند.

با این و جود چندی پیش «محمد حسن طالبیان» معاون میراث‌فرهنگی کشور اعلام کرد که در سیلک جریانی ایجاد شده بود که تعداد ساخت و سازها را افزایش داده بود. هرچند که اعتقاد داریم انتقال خانه‌ها و ساخت و سازها در مکان دیگر جریانی دوسویه است و باید با مشارکت و حمایت مردم صورت بگیرد اما درحال‌حاضر برای سهولت این امر هیاتی تشکیل شده که شرایط را برای انتقال خانه‌ها سریعتر مهیا می‌کند.

او گفت: هم‌اکنون شورایی مشترک از معاون استاندار، مسئولان و مدیران مختلف شهری به همراه پژوهشکده باستان‌شناسی و تعدادی از باستان‌شناسان تشکیل شده است.

به گفته طالبیان، این هیات که با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای سیلک تشکیل می‌شود برای کمک به تاریخ کاشان و حل معضل حریم تپه‌های سیلک و پذیرش مدیریت این اثر ارزشمند تاریخی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

IMAGE635421599180180857 هیاتی برای جلوگیری از ساخت و سازهای سیلک تشکیل می‌شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *