جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

در این مطلب همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم را آوردیم تا با مطالعه آن با این شاخه از گردشگری آشنا شوید .برخی از افراد داستانهای جنایی و ترسناک دوست دارند و می خواهند در دنیای واقعی هم این داستانها را تجربه کنند و یا از مکانهایی که اتفاقهای ترسناک در آن افتاده دیدن کنند .شاخه ای از گردشگری هست که هدف آن، بازدید از مناطق ترسناک و درگیر حوادث تاریخی تلخ و مربوط به مرگ و میر است. اگر علاقه دارید به زندان ها سر بزنید و یا از شهر ارواح و خرابه های تایتانیک دیدن کنید، شما یک توریست سیاه هستید!

دارک توریسم 1 800x640 همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

مرگ اتفاقی ناشناخته است که خیلی از افراد در پی دست یافتن به معنا و چگونگی آن هستند و همین موضوع باعث می‌شود سفر به جاهایی که مرگ به‌طرز وحشتناکی جان خیلی از انسان‌ها را گرفته است، برای آن‌ها جذاب باشد.جذابیت سفر به شهرهایی که بر اثر زلزله، جنگ، سونامی و بلاهای طبیعی یا اتفاق‌های عجیب منجر به مرگ‌های وحشت‌انگیز شده به‌ حدی زیاد است که باعث می‌شود خیلی‌ها سفر به ساحل‌ها و جنگل‌های زیبا را رها کنند و به این منطقه‌های پر هراس بروند تا از نزدیک با پدیده‌ای به نام مرگ آشنا شوند و آخرین لحظه‌های وحشتناک عمر قربانی‌ها را تجسم کنند.دارک توریسم یا گردشگری سیاه یکی از پرهیجان‌ترین انواع گردشگری است.

دارک توریسم 2 800x450 همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

تعریف دارک توریسم

«دارک توریسم» شاخه ای از توریسم است که در آن، افراد به مناطقی سفر می کنند که به طور تاریخی درگیر مرگ و تراژدی های انسانی بوده اند. در این نوع از توریسم، دلیل افراد برای سفر به هر منطقه ای (مرگ، افسانه های ترسناک و یا تراژدی های انسانی) اهمیت دارد.واژه ی «تاناتوریسم» که از ریشه ی واژه ی یونانی «تاناتوس» به معنای مرگ گرفته شده است، به مفهوم مرگ آرام و طبیعی اطلاق می شود که این مورد، کمتر در صنعت دارک توریسم به کار می رود. دلیل اصلی اهمیت دارک توریسم، بیشتر از آن که به تراژدی و مرگ مربوط باشد به اهمیت تاریخی مکان ها وابسته است.

دارک توریسم 3 800x640 همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

روانشناسی دارک توریسم

هر ساله صدها تا هزاران نفر برای دیدن آثار حاصل از تراژدی ها و فجایای انسانی و فناپذیری انسان ها، به مقاصد مختلف دارک توریسم در دنیا سفر می کنند. یک تئوری روانشناسی به نام «تئوری مدیریت ترس» (Terror Management Theory) اظهار دارد که وقتی انسان ها از فناپذیری و مرگ خودشان آگاه می شوند، رفتاری خشن تر و سرزنش کننده تری را نسبت به افرادی که به طور بالقوه باعث تهدید عزت نفس و جهان بینی شان می شود، در پیش می گیرند.

این تئوری توضیح می دهد که چگونه انسان ها با پروش عزت نفس و اختصاص دادن هدفی برای زندگی شان، تا حدودی با ترس از مرگ و فنا پذیری در وجود خودشان مقابله می کنند.این که چرا برخی افراد به دارک توریسم علاقه دارند، دلایل مختلفی دارد. برای بعضی از افراد این علاقه می تواند صرفا جذابیت موضوعات مربوط به مرگ باشد و برای بعضی دیگر، به نظر می آید نیاز به این حس باشد که در ترس شان از مرگ و از دست دادن تنها نیستند و این نیاز که قسمتی از یک تراژدی انسانی باشند که در آن می توانند با افراد زیادی همزاد پنداری کنند.

هیروشیما همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

مکان های مربوط به دارک توریسم

هیروشما و ناکازاکی ژاپن، نماد مقاومت در ملیتا لبنان، دهکد ی قتل عام سورگلین فرانسه، خرابه های تایتانیک در آتلانتیک، شهر روح آگدام آذربایجان و زندان چانگی در سنگاپور تعدادی از مکان های مربوط به دارک توریسم هستند که سالانه بازدید کنندگان بسیاری را به خود جذب می کنند.
بازدید از قربانیان فاجعه آتش فشان از پمپئی
گردشگران زیادی در سال های اخیر برای بازدید از اجساد قربانیان فاجعه آتش فشان از پمپئی دیدار کردند. گرچه مدت ها پیش این فاجعه رخ داده است اما همچنان تهدیدات فوران آتش فشان وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا پمپئی به یکی از مکان های باستانی و گردشگری سیاه تبدیل شود.چرنوبیل و پریپیات هر ساله گردشگران زیادی را جذب می کنند. منطقه گراند زیرو در ایالات متحده که تحت حملات یازده سپتامبر قرار گرفت، از جمله فضاهای دیدنی برای طرفداران گردشگری سیاه است.

دارک توریسم همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

مکانهای مربوط به دارک توریسم در ایران

کلبه وحشت انزلی

فیلم‌های زیادی را دیده‌ایم که در آن یک کلبه وحشتناک بوده و اگر کسی که به آن نزدیک می‌شدسرانجامی جز مرگ نداشت. این کلبه فقط در فیلم نیست. در جنگل مرموز و اسرارآمیز هفت دغنان، که بین انزلی و صومعه‌سرا قرار گرفته است، چنین کلبه‌ای وجود دارد.بومی‌های این منطقه هیچ‌وقت در هنگام تاریکی در این جنگل نمی‌مانند چون به گفته خودشان بارها صداهای عجیبی از آن شنیده‌اند و هیچ‌کدام از آن‌ها به کلبه وحشت نزدیک نمی‌شود. سال ۱۳۶۵ بود که ۴ پسر تصمیم گرفتند که به این کلبه بروند و سر از راز آن در بیاورند و شب را آن‌جا می‌مانند. ۲ نفر از آن‌ها به دلیل وحشت زیادی که داشتند فرار می‌کنند اما فردای آن روز جنازه یک نفر دیگر را که مانده بود را پیدا کردند و تشخیص دادند از شدت ترس فوت کرده‌ است. دیگر را هم که فرار کرده بود در کنار درختی پیدا کردند اما به دلیل ترس زیاد دیوانه شده بود و هیچ‌وقت به حالت عادی‌اش برنگشت.

۴ سال بعد ۳ دختر به این منطقه سفر کردند تا ببینند واقعا این ماجرا حقیقت دارد یا نه. آن‌ها به سمت این کلبه حرکت کردند و ۲ روز بعد محلی‌ها یکی از آن‌ها میان جنگل در حالی که از ترس به خود می‌لرزید پیدا کردند و بعد از رفتن به کلبه دیدند دوتای دیگر آن‌ها با چشمانی باز که انگار زل زده‌اند به یک نقطه جانشان را از دست داده‌اند. علت مرگ آن‌ها را سکته تشخیص دادند.

این داستان‌ها کمی دور از باور است اما به گفته خیلی‌ها حقیقت دارد و از همان سال‌ها پلیس اجازه تردد در آن منطقه را ممنوع کرده است و اجازه نمی‌دهد کسی به این کلبه وحشتناک نزدیک شود.

کلبه وحشت 800x533 همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

مثلث برمودا سمنان

ریگ جن یکی از مخوف‌ترین نقطه‌های ایران است بومی‌ها می‌گویند با ارواح و شیاطین طلسم شده است و هر کسی به این منطقه رفته زنده برنگشته است. این بیابان که منطقه‌ای کویری و پر از باتلاق‌های نمکی است ۳۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و دشتی بدون چاه و چشمه آب است.

طبیعت‌گردان و جهان‌گردان معروف که به‌ این منطقه رفته‌اند و بازگشته‌اند همه مسیر را طی نکرده‌اند و وارد عمق آن نشده‌اند چون به گفته بعضی از آن‌ها بعد از گذشت مدتی بی‌سیم‌هایشان کار نکرده است و نتوانسته‌اند با ماشین‌های دیگر که همراهشان بوده‌اند ارتباط برقرار کنند.

به گفته کارشناسان دلیل اینکه بعضی از افراد از کویر ریگ جن یا همان مثلث برمودای ایران بازنگشته‌اند اتفاق‌های ماورایی نیست و دلیل آن باتلاق‌هایی است که در راه مسافران قرار دارد. روی این باتلاق‌ها با شن پوشیده شده است و کمتر کسی می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد. اگر از طبیعت‌گردهای حرفه‌ای نیستید به این منطقه سفر نکنید و اگر هم سفر می‌کنید حتما همراه یک راهنمای بومی و راه بلد بروید چون فقط در‌این‌صورت‌ است که خطر کمتری تهدیدتان می‌کند.

مثلث برمودا سمنان همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

دریاچه گنج تکاب

مجموعه تاریخی تخت سلیمان که در شهر تکاب قرار دارد یکی از گردشگرپذیرترین منطقه‌های ایران است. برخی از بناهای تاریخی این منطقه از دوران ساسانیان به‌جامانده است و برخی از آن‌ها قدمتی قدیمی‌تر دارند. یکی از مرموزترین جاذبه‌های گردشگری این مجموعه دریاچه‌ای آرام و زیباست که هر کسی که در آن شنا کند را در خود فرو می‌کشد و می‌ بلعد.این مسئله بارها تکرار شد و اکنون اگر به دیدن این دریاچه بروید تابلوهای شنا ممنوع را به تعداد زیاد در اطراف این دریاچه می‌بینید.عده‌ای عقیده دارند در کف دریاچه گِلی وجود دارد که از خاکسترهای کوه‌های آتشفشان به وجود آمده است و به همین دلیل افرادی را که برای شنا داخل این دریاچه می‌شوند توسط این گل‌ها بلعیده می‌شوند و جسدشان هیچ‌وقت پیدا نمی‌شود.

این دریاچه صاحب گنج‌های بسیاری هم هست و در دوران مختلف مردم و پادشاهان سکه‌ها و طلاهای زیادی را داخل این دریاچه ریخته‌اند و ممکن است که هنوز وجود داشته باشد.هیچ‌کسی دقیقا نمی‌داند عمق این دریاچه چقدر است و چگونه به وجود آمده اما عده‌ای عقیده دارند که حضرت سلیمان عصایش را روی زمین کوبیده و چشمه‌ای جوشیده و این دریاچه تشکیل شده است.همین مرموز و خطرناک بودن دریاچه باعث شده است که گردشگران زیادی از سراسر جهان و ایران به دیدن آن بیایند و از جاذبه‌های تاریخی اطرافش هم بازدید کنند.

 

دریاچه گنج تکاب همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که بیشتر از ۲ میلیون سال عمر دارد. بومی‌ها می‌گویند در این دره صداهای عجیب و غریب زیادی شنیده‌اند و دلیل اینکه به این شکل درآمده است برخورد شهاب سنگ‌های بزرگ با زمین است و این منطقه هم به همین علت دره ستارگان نام گرفته است. محلی‌ها عقیده دارند که شب‌ها این دره محل رفت‌و‌آمد ارواح و جن‌هاست و این صداهای عجیب متعلق به آن‌هاست. اما دلیل این صداها پیچیدن باد در سنگ‌های فرسوده این منطقه است و این دره‌ها بر اثر فرسایش با آب باران و باد به این شکل درآمده‌اند و مدت‌های زیادی شاید میلیون‌ها سال طول کشیده است که تشکیل شده‌اند.

در قسمت اول توضیح دادیم که دارک توریسم یا گردشگری سیاه چیست و گردشگران چرا به آن علاقه دارند. همچنین تعدادی از جاذبه‌های دیدنی را که مخوف و مرموزند را در شهرهای مختلف ایران معرفی کردیم و گفتیم دیدن بعضی از آن‌ها امکان ندارد و اگر به بعضی از آن‌ها نزدیک شوید سرانجامی جز مرگ در انتظارتان نیست.در قسمت دوم گردشگری وحشت هم تعدادی دیگر از این جاذبه‌های ترسناک و عجیب را به شما معرفی می‌کنیم و اگر اهل ماجراجویی و سفرهای ترسناک‌اید مقصدی مناسب برای سفرتان انتخاب کنید.

دره ستارگان قشم همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

قلعه آدم خوار اردبیل

بوینی یوغون تنها قلعه آدم‌خوار ایران است که آدم‌ها را می‌بلعید. این قلعه که امروزه متروکه است بیشتر از قبل اسرارآمیز شده. در گذشته هر کسی وارد این قلعه می‌شد دیگر بازنمی‌گشت و اثری از او پیدا نمی‌شد. برخلاف باور مردم کارشناس‌ها دلیل این موضوع را دیوارهای ۳۰۰ متری آن اعلام کردند و به این نتیجه رسیدند هیچ‌کسی نمی‌توانسته از آن دیوارها بالا بیاید و خودش را نجات دهد. افرادی که از دیوار قلعه بالا می‌رفتند به پایین پرت می‌شدند و بعد از چند روز گرسنگی و تشنگی می‌مردند.

این قلعه بیشتر از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و در آن اشیائی پیدا شده که متعلق به ۴۵۰۰ سال پیش‌ است.

قلعه آدم خوار همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

 

تالاب ارواح نوشهر

دریاچه ممرز یا تالاب ارواح یکی از وحشتناک‌ترین دریاچه‌های ایران است که در ملا کلا، از توابع نوشهر، قرار دارد. این دریاچه میان جنگل انبوهی قرار گرفته است و سکوت وهم‌آلودی دارد. علت وحشتناک بودن این دریاچه درخت‌های خشکی است که از آب دریاچه بیرون آمده‌اند و شبیه به دست‌های خشک شده‌اند. این دریاچه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و یکی از جاهایی‌ است که تقریبا بکر مانده و گردشگران کمتری به آن سفر می‌کنند.

چون در اطراف این تالاب امکانات رفاهی برای گردشگران وجود ندارد کسی نمی‌تواند شب را در این منطقه سپری کند و باید به نوشهر برگردد.

 

%name همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

 

باغ سنگی کرمان

ترسناک‌ترین باغ ایران که درخت‌هایش میوه سنگی می‌دهند در سیرجان قرار دارد. سراسر این باغ درخت‌های خشکیده‌ای وجود دارد که میوه‌هایشان از جنس سنگ است و در منطقه‌ای بیابانی قرار گرفته. با ورود به این باغ حس وحشت و دلهره سرتاپای وجودتان را دربرمی‌گیرد.

به گفته عده‌ای صاحب این باغ که درویش خان نام داشته و شخصی کر و لال بوده است به دلیل اصلاح اراضی در سال ۱۳۴۰ زمین‌هایش را از دست می‌دهد و برای نشان دادن اعتراضش درخت‌های خشکیده‌ای را در زمین کاشت و از آن‌ها سنگ‌های بزرگی آویزان کرد. این باغ کم کم نزدیک به ۱۰۰۰ متر شد و به یکی از مکان‌های وحشتناک ایران تبدیل شد.

باغ سنگی همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

 

قبرستان جن‌ها بندر چابهار

گورستان جن‌ها یا به قول محلی‌های چابهار «جن سنط» محلی مخوف و مرموز در بندر چابهار است که مردم عقیده دارند محل دفن جن‌هاست. در این قبرستان گورها کنار همدیگر روی صخره‌های بزرگ با شکل‌های عجیبی حفاری شده‌اند. همین شکل عجیب سنگ‌ها و گورها مردم را به این باور رسانده است که در سال‌های دور که انسان‌ها توان کندن سنگ‌ها و صخره‌ها را نداشته‌اند این مکان به وسیله موجودات ماورایی و فرازمینی ساخته شده است. در گذشته این منطقه دورتر از روستا بود اما اکنون فقط ۱۰۰ متر با روستا فاصله دارد و مردم می‌گویند شب‌ها صدای زجه و گریه اجنه را که برای مردگانشان عزاداری می‌کنند را می‌شوند.

این گورستان بیشتر از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و یکی از منطقه‌های تاریخی استان سیستان و بلوچستان است.

 

توریسم سیاه 800x446 همه چیز درباره گردشگری سیاه یا دارک توریسم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *