رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ بهمن ۱۴۰۰

همه چیز درباره تشریفات گمرکی در پروازهای بین المللی

اشتراک گذاری

در این مطلب می خواهیم همه چیز درباره تشریفات گمرکی در پروازهای بین المللی را بررسی کنیم .زمانیکه یک سفر بین المللی دارید این سوال برایتان مطرح می شود که چه وسایلی را می توانید با خودتان ببرید و یا از هرکدام چه مقدار می توانید با خودتان همراه داشته باشید. تشریفات گمرکی در هر کشور متفاوت است و مقررات آن نسبت به ورود و خروج نیز متفاوت می باشد. بسته به این که از کشور خارج می شوید و یا وارد می شوید گمرک فرودگاه وسایل شما را بررسی خواهد کرد تا طبق قوانین کشور شما وسایل و بار غیر مجاز همراه خودتان نداشته باشید.

همه چیز درباره تشریفات گمرکی در پروازهای بین المللی

تشریفات گمرکی و اظهارنامه

همانطور که می بینید، اظهارنامه مهم ترین اصل در تشریفات گمرکی می باشد. اظهارنامه گمرکی یک سند قانونی است که ارزش و محتویات آنچه شما وارد یا صادر می کنید را اعلام می کند. این سند توسط مقامات گمرکی در کشور مبدا و کشور مقصد برای اطمینان از مطابقت معاملات و پرداخت مالیات و عوارض صحیح، استفاده می شود. ترخیص کالا از گمرک فرآیندی است که کالاها قبل از واردات یا صادرات باید طی کنند. مهم است که اظهارنامه گمرک شما دقیق باشد، در غیر این صورت می تواند باعث تاخیر در عبور از مرز شود.

تشریفات گمرکی مربوط به ارز

مبحث ارز یکی از تشریفات گمرکی مهم است که باید اطلاعات لازم و کافی را درباره آن داشته باشید . در نظر داشته باشید هنگام سفر های بین المللی همراه داشتن ارز بیش از ۵ هزار یورو مشمول مقررات و ضوابط ناظر بر ارز همراه مسافر بوده و مستلزم اظهار به گمرک است. پس حواستان به میزان پولی که با خودتان می برید باشد و اگر بیش از این مبلغ نیاز دارید حتما به مقام های ذی ربط اطلاع دهید. در صورت اطلاع ندادن و تخلف از قوانین طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با شما برخورد خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید اگر اعلام می کنید که دلار یا یورو خارج می کنید باید همان ارز را با همان مقدار اعلام شده با خودتان ببرید.

تشریفات گمرکی مربوط به کالا برای مسافران خروجی

از مهم ترین تشریفات گمرکی تشریفات مربوط به کالا برای مسافران عزیزی است که قصد خروج از کشور را دارند. در ادامه قصد بررسی کالاهایی که می توانید با خودتان ببرید و میزان مجاز آن ها را داریم. مسافران خروجی اعم از اینکه ایرانی یا خارجی باشند، می‌توانند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی، کالاهای ایرانی به هر میزان و کالای غیرایرانی تا سقف مقرر در آیین نامه مسافران ورودی را همراه ببرند، مشروط بر آنکه هر دو گروه کالا جنبه تجاری پیدا نکند. همچنین در تعریف لوازم شخصی آمده است که عبارت است از اشیای نو و مستعمل یک مسافر که ممکن است بطور معمول و عرفی در طول سفر برای استفاده شخصی وی لازم باشد، این لوازم مشمول معافیت بوده اما شامل کالاهایی که جنبه تجاری دارد نخواهد شد .در ضمن تشخیص کالای شخصی یا تجاری از کالا با گمرک است.

قوانین گمرکی مربوط به ورود کالا

بر اساس ماده ۱۳۶آیین نامه اجرایی تشریفات گمرکی کشور مسافرین ورودی و یا خروجی از گمرکی باید کالای همراه خود را به گمرک اظهار نمایند، این اظهار هم می تواند به صورت شفاهی انجام شود و هم می تواند از طرف گمرک به آنان اظهارنامه مخصوص مسافری داده شود که باید آن را با دقت تنظیم و به گمرک تسلیم نمایند. چنانچه مسافر اجناس خود را جا سازی و به گمرک اظهار نکرده باشد و گمرک بر اثر بازرسی آن ها را پیدا کند، مشمول مقررات قاچاق خواهد بود. توجه داشته باشید در مرزهایی که گمرک از سیستم دو مسیر سبز و قرمز برای کنترل های گمرکی استفاده می کند انتخاب مسیر توسط مسافر به منزله اظهار کالای خود است و در صورت انتخاب مسیر سبز به این معنی است که کالایی برای اظهار به گمرک ندارد.

در نظر داشته باشید که هنگام خروج از کشور می توانید بخشی از بار خود را به گمرک اعلام کنید که بر میگردانید تا وقتی تا در موقع ورود مجدد به کشور از پرداخت حقوق ورودی معاف شود. همچنین اتباع خارجی که بطور رسمی در ایران به کار یا تحصیل اشتغال دارند در پایان کار یا تحصیل میتوانند لوازم منزل خود را در حد متعارف بدون ارائه مجوز یا کارت بازرگانی از کشور خارج نمایند.

همه چیز درباره تشریفات گمرکی در پروازهای بین المللی

میزان مجاز کالاهای خروجی از کشور طبق تشریفات گمرکی

در ادامه به بررسی تعدادی از کالاهایی می پردازیم که معمولا توسط مسافران جا به جا می شود و محل بحث دارد. طبق تشریفات گمرکی میزان مشخصی از این کالاها مشخص شده است که دانستن آن ها خالی از لطف نیست.

میزان خاویار دارای مجوز شیلات برای هر مسافر تا ۱۲۵ گرم مجاز است.
خروج فرش دست بافت تا متراژ ۲۰ متر مربع مجاز است. در نظر داشته باشید که اگر به کشورهایی نظیر عراق، عربستان و سوریه سفر می کنید حمل فرش دست بافت مجاز نیست.
خروج زیورآلات شخصی همراه مسافر شامل انواع مصنوعات طلا ، نقره و پلاتین در مجموع حداکثر تا ۱۵۰ گرم مجاز است. همچنین خروج هر گونه سکه طلا از کشور ممنوع می باشد.
خروج کالای ایرانی به هر میزان مشروط بر آن که جنبه تجاری نداشته باشد، مجاز است. منظور از جنبه تجاری این است که شما این کالاها را به قصد فروش با خود به خارج از کشور نبرید.
خروج ظروف و مصنوعات نقره (به جز زیورآلات) توسط مسافر حداکثر تا ۳ کیلوگرم مجاز است، مشروط بر آن که این ظروف در زمره آثار تاریخی و فرهنگی محسوب نشود.
خـروج ابزار و یا وسایل حرفه‌ای به همراه مسافر به قصد برگشت کالا منوط به اعلام و موافقت قبلی از سوی گمرک است.
خروج زعفران تا ۱۰۰ گرم برای هر مسافر مجاز است.
همچنین در نظر داشته باشید که حمل اجناسی مانند انواع مشروبات الکلی، مواد مخدر، اسلحه سرد و گرم، اشیا عتیقه و میراث فرهنگی ممنوع بوده و طبق قوانین تشریفات گمرکی مجاز نیست.

تشریفات گمرکی مربوط به کالا برای مسافران ورودی

تشریفات گمرکی نسبت به سفرهای ورودی نیز قوانین مختص به خود را دارد. مسافران محترمی که قصد ورود به کشور را دارند باید از این قوانین اطلاع داشته باشند. طبق ماده ۱۳۸ آیین نامه اجرایی قانون امور تشریفات گمرکی مسافرین ورودی اعم از ایرانی یا غیر ایرانی می‌توانند علاوه بر وسایل همراه خود که از حقوق ورودی معاف است به شرط غیر تجاری بودن و متناسب با مدت زمان اقامت در سال یک بار کالای نو به ارزش ۸۰ دلار را به شرط غیر تجاری بودن و نداشتن ممنوعیت شرعی و قانونی با معافیت ترخیص نمایند، این معافیت شامل کالاهای حجیم از قبیل یخچال و یخچال فریزر، کولر گازی، جارو برقی، تلویزیون، لباسشویی، ظرفشویی، اجاق گاز، رادیو ضبط غیر پرتابل نمی‌گردد.

میزان مجاز کالاهای ورودی از کشور طبق تشریفات گمرکی

برای وارد کردن ارز به کشور تا سقف ۱۰ هزار یورو مجاز هستید و مشکلی بابت این قضیه نخواهید داشت. البته در نظر داشته باشید که برای به همراه داشتن همین مقدار ارز هم باید اظهار نامه گمرک را پر کرده و اطلاع دهید.
ورود زیورآلات ساخته شده از طلا و نقره و پلاتین همراه مسافر از قبیل گردنبند، دستبند، گوشواره، انگشتر، النگو و … برای مصارف شخصی به صورت واحد (از هر کدام یک عدد و در مورد گوشواره یک جفت و النگو شش عدد) در مجموع حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم مجاز خواهد بود در صورتی که بیش از این مقدار قصد وارد کردن دارید باید از بانک مرکزی مجوزهای مربوطه را بگیرید.

ورود حیوانات و پرندگان وحشی و غیره منوط به ارائه گواهی از سازمان‌های مرتبط با کشور مبداء، گواهی بهداشت و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست ایران خواهد بود. طبق قانون ورود سگ و گربه ممنوع است و حیوانات و پرندگان اهلی و غیر آنها منوط به ارائه گواهی بهداشت از کشور مبدا و تاییدیه سازمان دامپزشکی با در نظر گرفتن مقررات قانونی کشور است.
طبق ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی ورود پرنده‌های کنترلی (از جمله هلی کوپتر وکواد کوپترها و…) مشمول اخذ مجوز قانونی است و چنانچه افراد در زمان خروج از کشور این وسیله را به همراه دارند می‌بایست مراتب را به گمرک اعلام نمایند .
ورود دارو و هرگونه مکمل غذایی مشمول اخذ مجوزهای قانونی از قبیل وزارت بهداشت، بعلاوه حقوق ورودی یا انجام تشریفات تجاری می‌گردد.
ورود سیگار برای هر نفر مسافر به میزان یک باکس معادل ۲۰۰ نخ یا ۵۰ عدد سیگار برگ مجاز است. میزان مجاز تنباکو برای هر مسافر ۲۵۰ گرم است.
همچنین در نظر داشته باشید که حمل اجناسی مانند انواع مشروبات الکلی، مواد مخدر، اسلحه سرد و گرم، اشیا عتیقه و میراث فرهنگی ممنوع بوده و طبق قوانین تشریفات گمرکی مجاز نیست.

تشریفات گمرکی برای مسافران ایرانی مقیم خارج از کشور

هموطنان عزیزی که بیش از یک سال در خارج از کشور مقیم بوده اند تشریفات گمرکی خاص خودشان را دارند که در ادامه به چند موضوع از آن ها اشاره می کنیم. لوازمی که اتباع ایرانی برای خانه خود و یا اتباع خارجی برای زندگی در ایران با خود می آورند اگر جنبه تجاری نداشته باشد و یک ماه قبل تا نه ماه بعد از رسیدن مسافر به گمرک برسد و در ۵ سال گذشته از این معافیت استفاده نکرده باشند، شامل معافیت گمرکی خواهد شد.

باید و نباید های تشریفات گمرکی سفرهای بین المللی

در نظر داشته باشید که هر گونه مخفی کاری و سعی بر قاچاق اجناس غیر مجاز پیگرد قانونی خواهد داشت. هنگام حمل کالا در فرودگاه هزینه ای که به باربری ها پرداخت می کنید ربطی به گمرک فرودگاه ندارد و به صورت جداگانه محسوب می شود. کالای سایر افراد را به هیچ عنوان قبول نکنید زیر از قصد و نیت آن ها مطلع نیستید. بهتر است تا جایی که می توانید سبک سفر کنید و از حمل کالاهای غیر ضروری خودداری نمایید. همچنین اگر بیماری خاصی دارید و باید دارو مصرف کنید حتما نسخه پزشک خود را همراه داشته باشید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *