جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نکات بهداشتی در هنگام سفر

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ مهر ۱۳۹۹

رعایت نکات بهداشتی در همه حال لازم است اما دلیل این که ما برای سفر کردن بر در نظر گرفتن بیشتر این نکات تاکید می‌کنیم مواردی مثل کم شدن مقاومت بدن در سفر به واسطه کم خوابی، راه طولانی و خسته کننده و کمی استراحت می‌باشد.

چه مسافرت راه دور بروید چه به مکانی نزدیک سفر بکنید در هر صورت سلامتی شما بسیار مهم است. اگر تندرستی شما خدشه‌دار شود سفر به شما خوش نخواهد گذشت. در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم تا با رعایت آن‌ها سلامتی خود را حفظ کرده و سفر خوشی داشته باشید.

بهداشت در سفر نکات بهداشتی در هنگام سفر

مسمومیت ها در سفر

مسمومیت های غذایی و دارویی از شایع ترین مسمومیت ها در مسافرت می باشند ولی رعایت برخی نکات بهداشتی در طول سفر می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری نماید:
۱ .از مصرف مواد و آشامیدنی های فاقد بسته بندی بهداشتی از قبیل آبمیوه، معجون، ساندویج، سالاد الویه و … همچنین فرآورده های لبنی محلی نامطمئن مثل پنیر، کره، کشک، خامه و … اجتناب کنید.
۲ .به هنگام خرید مواد بسته بندی شده به تاریخ تولید و انقضاء محصول، شماره پروانه ساخت و بهره برداری توجه نمایید.
۳ .از مصرف نوشیدنی های گرم در لیوان های یکبار مصرف و شفاف بی رنگ خودداری کنید.
۴ .در صورت استفاده از غذاهای کنسرو شده پس از اطمینان از تاریخ مصرف آن و دارا بودن مجوز وزارت بهداشت، ابتدا آن را به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده و سپس مصرف نمایید.
۵ .از خرید مواد غذایی از دوره گردها و اغذیه فروشی های غیربهداشتی خودداری نمایید.
۶ .در صورت امکان از غذاهای سبک حاضری مانند نان، پنیر، گردو در طول سفر استفاده کنید.
۷ .از مصرف سبزی و میوه نشسته پرهیز نمایید.
۸ .مواد غذایی را در ظروف در بسته نگهداری نمایید.
۹ .سعی کنید از مواد غذایی فاسدنشدنی استفاده کنید.
۱۰ .توجه داشته باشید که علائم زیر می تواند نشانه مسومیت باشد.
درد شکم، تهوع، استفراغ، اسهال، ضعف و بی حالی، استشمام بوی ماده سمی از دهان بیمار، خواب آلودگی، تنفس ضعیف و بالاخره اغماء. نشانه های مشخص اسهال مسافرتی عبارتند از: بی حالی، تکرار دفع، نفخ شکم، تهوع و استفراغ

ایمنی در مسافرت

به منظور پیشگیری از بروز مشکالت فنی و وقوع حوادث سوء احتمالی، قبل از عزیمت به سفر از وسیلۀ نقلیۀ خود بازدید و نسبت به رفع معایب آن اقدام نمایید.
بستن کمربند ایمنی حتی در مسیرهای کوتاه ضروری است.
هنگام رانندگی در شب، اگر احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید از ادامۀ رانندگی منصرف شده و استراحت نمایید.
به دنبال تکان ها و حرکت های فراوان در سفر ممکن است حالت تهوع و استفراغ ناشی از تحریک سیستم حفظ تعادل گوش عارض شود. می توان با مشورت پزشک پیش از عزیمت به سفر و مصرف داروی مناسب، از عوارض احتمالی جلوگیری نمود.

توصیه های بهداشتی در مسافرت را بدانید !
مسافرت، به علت استراحت کم، خستگی راه، تغییر شرایط آب و هوایی و تهیه آب و مواد غذایی از منابع گوناگون در شهرها و روستاهای مختلف مسیر سفر، کاهش مقاومت بدن را به همراه دارد و از طرفی مسافر بیش از سایر مواقع در معرض بیماریها قرار میگیرد و عوامل خطرآفرین بیش از همیشه او را احاطه میکنند. لذا رعایت ضوابط و نکات ایمنی و بهداشتی ضرورت بیشتری مییابد و با حساسیت مضاعف باید مورد توجه قرار گیرد. سفر خواه ناخواه تغییراتی را در الگوی غذایی ما به وجود می آورد. از آنجایی که آب و غذا همیشه می تواند منبع آلودگی باشد، انتخاب درست مواد غذایی در سفر و رعایت اصول بهداشتی در تهیه و مصرف غذا، به ما کمک می کند از ابتال به مسمومیت های غذایی و مشکالت ناشی از آلودگی های غذایی پیشگیری کرده و سفر سالم و خاطره انگیزی را تجربه کنیم.

بهداشت فردی :

۱ .شستشوی مرتب دست ها – شستشو با آب و صابون
۲ .به همراه داشتن و استفاده از وسایل شخصی – لیوان، قاشق، بشقاب، حوله، وسایل اصلاح، پتوی مسافرتی و….
۳ .استفاده از سجاده، مهر، تسبیح و چادر نماز شخصی در اماکن زیارتی
۴ .همراه داشتن ملحفه تمیز در مسافرت و در هتل
۵ .استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه
۶ .استفاده از لباس کافی و مناسب فصل جهت جلوگیری از سرماخوردگی
۷ .استفاده از کلاه لبه دار، کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی در فصل تابستان و زمان هایی که مجبوریم مدت طوالنی در معرض تابش شدید نور خورشید قرار بگیریم.
۸ .خودداری از مطالعه در وسیله نقلیه در حال حرکت زیرا باعث خستگی چشم می شود
۹ .شستشوی مرتب پاها و جوراب ها
۱۰. خودداری از استعمال دخانیات در اماکن عمومی
۱۱. خودداری از ریختن زباله در معابر، اماکن، نهرهای آب، کنار جاده و خیابان.
۱۲. در صورت مشاهده حشرات مزاحم در هتل، به مسئولین مربوطه اطلاع داده و از آنان بخواهید تا اتاق شما را عوض کنند. سمپاشی اتاقها باید در زمانی که اتاق ها خالی است و تحت نظارت کارشناسان بهداشتی انجام شود.

رعایت بهداشت در مسافرت نکات بهداشتی در هنگام سفر

توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از بروز بیماریهای منتقله توسط آب:

۱ .آب را فقط از منابع مطمئن تهیه و یا از آبهای بطری شده استفاده کنید. از مصرف آبهای سطحی و چشمه ها و دریاچه ها خودداری شود و در صورت ضرورت، جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه توصیه میشود. به کودکان خود بیاموزید که آب برخی از شیرهای آب پارکها و معابر عمومی، ممکن است غیر آشامیدنی باشد.
۲ .مسافران باید از خرید یخهای قالبی بدون پوشش در طول سفر خودداری کنند، چراکه منبع آبی تولید این یخها مشخص نیست و بنابراین یخ مصرفی را به صورت بسته بندی و از محل های بهداشتی و مطمئن خریداری کنید.
۳ .از اضافه کردن یخ به آب به خصوص در جاهایی که از سلامت آب مطمئن نیستید، بپرهیزید.
۴ .اگر با اتوبوس سفر میکنید و تشنه شده اید راننده وظیفه دارد لیوان یکبار مصرف در اختیار شما قرار دهد، در غیر این صورت باید از لیوان شخصیتان استفاده کنید اما به هیچ وجه از لیوانهای معمولی پلاستیکی یا شیشه ای در اتوبوس استفاده نکنید.
۵ .آب باقیمانده در بطری را پشت شیشه و در معرض تابش نور آفتاب نگهداری نکنید.
۶ .از شستشوی لباس و ظروف غذا در آب نهرهای عمومی خودداری نمایید.
۷ .از مسواک کردن دندان ها با آب غیرآشامیدنی پرهیز کنید.

بهداشت مواد غذایی :

۱ .هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی بر چسب بسته بندی غذا نوشته شده است دقت کنید و از نگهداری و مصرف مواد غذایی اضافه آمده خودداری کنید.
۲ .در طول سفر از غذاهای ساده استفاده کنید.
۳ .از فروشنده های خیابانی و دوره گرد مواد غذایی نخرید.
۴ .همیشه دست های خود را قبل از صرف غذا با آب و صابون بشویید.
۵ .غذا را به اندازه مصرف یک وعده تان بپزید.
۶ .فقط غذاهایی را که کاملا پخته و داغ هستند، مصرف کنید و از غذاهای نیم پز اجتناب کنید؛ به خصوص گوشت اگر در قطعات ضخیم به صورت کبابی یا سرخ شده پخته شود، ممکن است مرکز آن حرارت کافی نبیند و این خود خطر ابتال به بیماری های خطرناک را به همراه دارد. بارها دیده شده که روی سطح کباب به حالت سوخته درآمده اما درون آن همچنان نپخته مانده است. حتی گاهی اوقات در بعضی از رستورانهای درون شهری هم، چنین اتفاقی رخ داده، یعنی گوشت نزدیک استخوان خوب نپخته و خونآلود است، در چنین مواردی باید گوشت را مجددا روی آتش قرارداد تا به اصطالح مغز پخت شود. همچنین ماهی، زمانی پخته است که گوشت آن به صورت الیهالیه درآید. در مورد پخت مرغ آبپز، وقتی آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفید شود مرغ پخته و آماده شده است.
۷ .لازم است افراد در رستورانها و هتلها از غذاهای ساده استفاده کنند و غذاهایی را مصرف نکنند که احتمال پخت مجدد آنها وجود داشته باشد.
۸ .مصرف کباب کوبیده در رستورانها و هتلها توصیه نمیشود چون برای پخت آنها از مواد افزودنی زیادی استفاده میشود. البته مسافران میتوانند جوجه کباب مصرف کنند اما بهتر است مرغ نخورند. چون احتمال گرم کردن چندین باره مرغ وجود دارد.
۹ .در رستورانهای بین راهی رعایت نکات بهداشتی حائز اهمیت است. بهتر است در رستوران از مواد غذایی پخته نشده مثل سالاد و سبزی استفاده نکنید و اگر لیوان یا ظروف یکبار مصرف دیگر در اختیارتان قرار گرفت پس از مصرف آنها را با فشار دست بشکنید تا امکان استفاده مجددش برای سودجویان وجود نداشته باشد.
۱۰ به منظور حفظ سلامت غذا از بکار بردن ظروف یکبار مصرف جهت نوشیدنی های داغ و غذاهای گرم وچرب بطور جدی خودداری نمایید.
۱۱. بهتر است در طول سفر از موادغذایی خام یا نیمپز استفاده نکنید زیرا ممکن است آلوده به عوامل عفونی باشد. حرارت بالا یکی از راههای از بین بردن عوامل عفونی در مواد غذایی است.
۱۲. چنانچه مجبور به خوردن غذا در رستورانهای بین راهی هستید، درصورت امکان از رستورانهای معتبر و مورد اطمینان و تایید مرکز بهداشت استفاده کنید، اگر چه در صورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس، رانندگان، در محلهای مورد نظر خود رستورانهای خاص توقف میکنند و استفاده از رستورانهای بهتر، مقدور نیست، ولی برای ارزیابی سطح رعایت بهداشت در این گونه واحدها باید به وضعیت دستشوییها، لباس کارگران، نظافت میزها، حضور مگسها و سایر حشرات، وسایل صرف غذا مانند چنگال، قاشق، لیوان، پارچ آب و غیره توجه کرد.
۱۳. مصرف سبزی و سالاد در رستوران توصیه نمی شود، مگر اینکه از نوع بسته بندی دارای مجوزهای بهداشتی باشد.
۱۴. در صورتی که قصد استفاده از غذاهای کنسرو شده را دارید مراقب باشید که قوطی ها برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته باشند. قوطی کنسرو را پیش از بازکردن و مصرف، ۲۱ دقیقه بجوشانید. از مصرف مواد غذایی سرخ کرده، سنگین و پرحجم هم خودداری کنید.
۱۵. حتی الامکان میوه هایی را که خودتان پوست گرفته اید، مصرف کنید.
۱۶. سبزی خوردن و سبزی های سالاد را خودتان خریداری کنید و بعد از اطمینان از شست وشو و ضدعفونی کردن، آنها را مصرف کنید.سالم سازی سبزیجات طی ۴ مرحله: پاکسازی، انگل زدایی، گندزدایی، شستشوی نهایی
۱۷. حتی الامکان از غذاهای آماده مثل ساندویچ، پیتزا، همبرگر، اسنک و … استفاده نکنید، زیرا این غذاها معمولا سرخ شده اند و حاوی انواع سس های چرب نیز هستند. در تهیه این غذاها ممکن است روغن را تا چند بار گرم و سرد کنند یا از روغن هایی استفاده کنند که در معرض حرارت اکسیده و مضر می شوند. به هر حال از سلامت این غذاها نمی توان مطمئن بود.
۱۸. برای دوباره گرم کردن غذا، باید مطمئن شوید همه قسمت های آن به خصوص وسط آن به طور کامل داغ شده است.
۱۹. برای نگهداری مواد غذایی همیشه غذاهای پخته را از غذاهای خام جدا نگه دارید، در غیر این صورت آلودگی به راحتی از غذاهای خام به پخته انتقال می یابد.
۲۰. مواد غذایی پرخطر که احتمال ابتلا به مسمومیت های غذایی با آنها بیشتر است عبارتند از مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، شیر و ماهی. همیشه از سلامت این مواد و خوب پخته بودن آنها مطمئن شوید.
۲۱. از مصرف باقیمانده مواد غذایی پاستوریزه که پس از باز شدن درب ظرف، در خارج از یخچال نگهداری شده خودداری نمایید.
۲۲. موز، سیب و پرتقال مناسبترین میوهها در مسافرت محسوب میشوند. حتی الامکان از مصرف میوه های بدون پوست مانند توت فرنگی خودداری نموده و یا در صورت تمایل به مصرف، طبق دستورالعمل سالمسازی سبزیجات عمل کنید.
۲۳ .از مصرف تخمه شور به ویژه برای افراد مسن یا با سابقه ناراحتی های قلبی جداً خودداری کنید. از مصرف آجیل هایی که دارای نشانه های کهنگی و آفت زدگی است خودداری کنید.
15 نکات بهداشتی در هنگام سفر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد