رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ بهمن ۱۳۹۲

نوروز امسال به ” زیارت ” می‌روید؟

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ – معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گلستان گفت: روستای ییلاقی “زیارت” در میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و در تابستان‌ها به دلیل هوای خنک و معتدل و در زمستان‌ها به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی منطقه‌ای با هوای معتدل همواره مورد توجه گردشگران و مسافران است.

تجری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) توضیح داد: “زیارت” در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا و در ۱۷کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده است؛ این روستا از شمال به “ناهارخوران” و ارتفاعات “بندسر” و “خمام شهر”، از شرق به ارتفاعات “خال دره”، از غرب به ارتفاعات “ادیم” و “مازوکش” و “کمرسر” و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود.

وی ادامه داد: روستای زیارت در دره رودخانه “خاصه رود” قرار دارد و در دامنه رود گسترش یافته است، اما رشد روستا به دلیل شیب تند زمین و وجود مراتع و جنگلها در بالادست در این بخش‌ها متوقف می‌شود.

تجری خاطرنشان کرد: از مجموع جاذبه‌های این روستا، آبگرم آن با خواص درمانی و نیز وجود امامزاده جلوه خاصی به این منطقه بخشیده و زمینه پذیرش میهمان از سراسر کشور را فراهم کرده است. وجود امامزاده عبدالله در این روستا باعث شده تا نام “زیارت” بر این منطقه گذاشته شود. روستای تفریحی، توریستی زیارت از جمله روستاهای بسیار قدیمی شهرستان گرگان است که دارای قدمت تاریخی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی فراوانی است.

وی بیان کرد: به گفته اهالی زیارت، آبگرم این روستا آرام بخش بوده و برای انواع بیماری‌های پوستی و درد مفاصل مفید است. چشمه آبگرم زیارت که در محدوده حفاظت شده جهان نما قرار دارد در بین حدود ۷۰چشمه این محدوده از پرآب ترین آنها محسوب می‌شود. آبگرم روستای زیارت که تنها چشمه آبگرم در استان گلستان است دارای آب صاف و زلال و فاقد طعم و بوی تند و خاص بوده و گرمای ملایم و مطبوعی دارد. این آبگرم دارای چهار خروجی است که به فاصله حدود ده تا بیست متر از هم قرار گرفته‌اند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: این روستای باستانی به دلیل قرار گرفتن در بستر سرسبز و زیبای استان گلستان و روی شیب تپه به طور طبیعی از مناظر و چشم‌اندازهای زیبای جنگل‌ها و مراتع اطراف بهره‌مند است. وجود امامزاده، چشمه آبگرم و آبشار از ویژگی‌های خاص روستای زیارت گرگان به شمار می‌رود. روستای زیارت با وجود جاذبه‌های بسیار به توجه بیشتری نیاز دارد. حمایت از سرمایه‌گذاران برای ایجاد امکانات اقامتی و استفاده از این آبگرم تا حدودی برای جذب گردشگر تاثیرگذار خواهد بود.

تجری اضافه کرد: به لحاظ سبک معماری خانه‌ها و قدمت تاریخی، این روستا جزء ۲۰ روستای برتر گردشگری ایران است و جزو مهمترین روستاهای هدف گردشگری است، اگر چه در سال‌های اخیر بافت معماری این روستا به شدت آسیب دیده و زیبایی سابق را ندارد.

وی با اشاره به جاذبه‌های روستای زیارت، خاطرنشان کرد: آبشار روستا در ۵ کیلومتری جنوب روستای زیارت و ۱۹ کیلومتری جنوب گرگان و در مسیر یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه خاصه رود به نام شاخه آبشار قرار دارد. این شاخه رودخانه از طریق دو آبشار مجاور از ارتفاع ۱۵متر به داخل محوطه حوضچه که در محل ریزش ایجاد شده می‌ریزد. در محوطه آبشار به دلیل بالا بودن رطوبت نسبی محیط، روی تخته سنگ‌ها پوشیده از خزه و گلسنگ است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گلستان ادامه داد: محیط پیرامون آبشار به دلیل ریزش آب از ارتفاع زیاد در محل آبشار به صورت غباری از قطرات آب در فضا مشاهده می‌شود. وجود چنین فضایی در اطراف آبشار و صخره‌های پوشیده شده از خزه می‌تواند فضای مناسبی برای گردشگران تفریحی و کوهنوردی فراهم آورد. پس از طی حدود سه کیلومتر مسیر شنی در کنار رودخانه، جنگل و مرتع می‌توان به کنار آبشار رسید. در انتهای مسیر باید از میان رودخانه گذشت که این شرایط برای عبور اتومبیل‌ها مناسب نیست.

وی اظهار کرد: در طول هفته مسافران زیادی از سراسر کشور، جهت سیاحت و تفرج به جنگل ناهارخوران و روستای زیارت می‌آیند. مسافرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، جنگلی کم نظیر را در دو طرف جاده می‌بینند که از گرگان و ناهارخوران تا روستای زیارت امتداد دارد.
23513-1 نوروز امسال به

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *