رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ آبان ۱۳۹۷

نهمین نمایشگاه صنایع دستی در زاهدان گشایش یافت

لینک این مطلب کپی شد!

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان روز دوشنبه در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه در قالب ۱۵۰ غرفه شامل ۸۰ غرفه مربوط به استان های سراسر کشور و ۷۰ غرفه متعلق به فعالان حوزه صنایع دستی این استان است.
علیرضا جلالزایی افزود: علاقه مندان به حوزه صنایع دستی می توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا ۲ آبان از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به محل دائمی نمایشگاه های بین المللی زاهدان مراجعه کنند.
وی گفت: راه اندازی غرفه هایی از روستاها و شهرهای ثبت شده ملی و سیاه چادر از جمله برنامه های جنبی این نمایشگاه است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار فعال حوزه صنایع دستی در این استان شناسایی شده اند افزود: سوزن دوزی، سکه دوزی و حصیر بافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، سفال کوهمیتک سرباز، خُلَک بافی، گلیم بافی، سیاه دوزی، صنایع دستی دریایی، پارچه بافی سنتی(جومه بافی)، کارت بافی(نوار بافی) تسبیح سازی، زیورآلات سنتی، خامه دوزی سیستان، لباس های محلی، یزدبافی و آهنگری از جمله رشته های صنایع دستی این استان است.
جلالزایی افزود: برای نخستین بار طرح شناسایی و بیمه صنعتگران کشور به دستور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت پایلوت از شهریور ماه در سیستان و بلوچستان آغاز شده است.
وی افزود: با شناسنامه دار شدن فعالان حوزه صنایع دستی سیستان و بلوچستان دیگر محصولات دست ساخته این افراد به قیمت ارزان به دست دلالان نمی رسد و آنان می توانند در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی شرکت و آثار خود را به نمایش بگذارند.
به گزارش ایرنا، صنایع دستی یا صنعت دست در زمره خلاقیت و هنر قرار دارد و فعالیت صنایع دستی در هر دیار نشان دهنده خلاقیت و هنر ذهنی مردم آن منطقه است.
صنایع دستی نمودی از نوع زندگی و فرهنگ هر جامعه است که عموما بسیاری از این نوع فعالیت ها دست به دست از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.
از آنجایی که صنایع دستی در نگاهی اساسی رنگ و بویی قومی و منطقه ای دارد، مواد اولیه ساخت آن نیز بیشتر مواد موجود در طبیعت اطراف هر منطقه است.
سیستان و بلوچستان با تنوع جغرافیایی خاص و کثرت اقوام و مذاهب، نمود زیبایی از گنج های صنایع دستی است به طوری که شمال آن با آب و هوای گرم و خشک، مرکز با کوهستانی بودن و مناطق جنوبی استان با توجه به گرما و شرجی هوا هر یک صنایع دستی مخصوص به خود را دارند و برخی از این هنر و خلاقیت زنان و مردان بلوچ و سیستانی از شهرت جهانی برخوردارند.

زاهدان  نهمین نمایشگاه صنایع دستی در زاهدان گشایش یافت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *