رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ تیر ۱۳۹۵

نمد مالی در مازندران در حال فراموشی است

لینک این مطلب کپی شد!

لیلا موسوی، یکی از کارشناسان صنایع دستی نوشهر درباره روستای نیچکوه به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه «نمد مالی» در استان مازندران در حال فراموشی است.

وی با بیان اینکه روستای نیچکوه یکی از روستاهای اصلی شهرستان نوشهر و حتی غرب مازندران به لحاظ تولید صنایع دستی است، اظهار کرد: نمدمالی از صنایع دستی قدیمی مازندران به خصوص در منطقه کجور و روستاهای اطراف رامسر ، گنجینه‌ای از ذوق، هنر و فرهنگ مردمان این مناطق است که با گذشت سالها همچنان پیوند عمیق و استوار خود را با فرهنگ غنی و باورهای بومی منطقه حفظ کرده‌است و اکنون در بعضی مناطق و روستاهای مازندران رواج دارد. این هنر با گذشت سالها همچنان پیوند عمیق و استوار خود را با فرهنگ غنی و باورهای بومی منطقه حفظ کرده‌است و اکنون در بعضی از مناطق و روستاهای مازندران رواج دارد.

کارشناس صنایع دستی نوشهر با اشاره به اینکه کلاه، کوله، کلمد، دوش نمد و فرش نمدی از محصولات این حرفه است، تصریح کرد: از نمد در گذشته به عنوان زیرانداز جاذب رطوبت استفاده می شد که کاربردهای زیادی داشت و هنوز هم در مناطق مختلف به عنوان زیرانداز استفاده می شود. در روستای نیچکوه به لحاظ آب و هوای سرد و کوهستانی که دارد، اهالی، نیازمند پوشش گرم در فصل زمستان هستند و به همین دلیل از این مواد استفاده میکنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی جهت گسترش این هنر تسهیلات با بهره کم پرداخت می‌کند، خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال نکردن نسل جدید از نمد، در حال حاضر تنها یک کارگاه نمدمالی در روستای نیچکوه وجود دارد که از تسهیلات سازمان گردشگری و صنایع دستی نیز جهت گسترش کارگاه خود استفاده کرده است.

کارشناس صنایع دستی نوشهر، تغییر کاربری را راه نجات برای تولید نمد در منطقه و استان دانست و گفت: با اجرای طرح های جدید و تغییر کاربری میتوان صنایع دستی جدیدی با تلفیق از نمد به صورت کیف، جای تلفن همراه، جا کلیدی، مانتو و کلاه های زیبا، تولید و به احیای این هنر کمک کرد.

وی افزود: بافت جوراب های پشمی، پالان دوزی، از دیگر هنرهای زیبای نیچکوه است که توسط مردان و زنان هنرمند نیچکوه انجام می شود و منبع درآمدری نیز برای خانواده محسوب می‌شود.

702 نمد مالی در مازندران در حال فراموشی است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *