رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ فروردین ۱۳۹۳

موزه ملی ایران آماده میزبانی از الواح هخامنشی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۱/۱۴ – مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آمادگی موزه ملی ایران برای میزبانی از الواح هخامنشی خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه بازدید از پایگاه تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حکم دادگاه ایالتی شیکاگو امریکا در خصوص الواح هخامنشی گفت: بر اساس مصوبه سال ۱۳۱۴ هیات دولت وقت، ۳۰ هزار قطعه از الواح به دست آمده در کاووش های تخت جمشید، در قالب ۵۰ صندوق برای انجام کارهای مطالعاتی به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو ارسال می شود.
مسعود سلطانی فر، افزود: در سال ۱۳۲۷، ۱۵۰ قطعه و در سال ۱۳۸۰، ۲۰۰ قطعه دیگر از این الواح به کشور بازگردانده می شود.
وی بیان کرد: در دهه گذشته پیرو شکایت خانواده های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج الواح مذکور و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان صادر می شود.
معاون رئیس جمهور افزود: با توجه به جنبه فرهنگی اشیاء مذکور و با عنایت به اینکه نقش ایران در انفجار مورد اشاره به هیچ وجه به اثبات نرسید ، حکمی در دادگاه تجدید نظر مبنی بر نقض حکم دادگاه بدوی صادر و بر پایه این حکم حراج اشیاء مذکور منتفی می شود.
سلطانی فر گفت: موزه ملی ایران آماده میزبانی از این اشیاء تاریخی است و امیدواریم با استمرار روند حقوقی به زودی شاهد بازگرداندن این اشیاء تاریخی به کشور باشیم.
وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تعداد قابل توجه بناها و محوطه های تاریخی که نیازمند شناسایی، ثبت و مرمت هستند ، منابع اختصاص یافته را به این موضوع بسیار ناچیز برشمرد و اتخاذ سیاست های جدید را برای صیانت از میراث فرهنگی کشور ضروری خواند.
شایان ذکر است مسعود سلطانی فر، در ادامه سفرهای نظارتی خود به استان های کشور ظهر امروز با استقبال استاندار، نمایندگان مجلس و مقامات محلی وارد شهرستان بجنورد شد و پس از حضور در اختتامیه مسابقات کشتی با چوخه از بناها و محوطه های تاریخی شهرستان اسفراین بازدید کرد.

untitled3 موزه ملی ایران آماده میزبانی از الواح هخامنشی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *