رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ خرداد ۱۳۹۹

موزه فوتبال آذربایجان

لینک این مطلب کپی شد!

موزه فوتبال آذربایجان نخستین موزه تخصصی فوتبال در ایران می‌باشد که در چهارم دی ماه ۱۳۹۳ توسط مهندس ایوب نیکنام لاله(نویسنده و پژوهشگر تاریخ آذربایجان) و درایت دکتر فرهاد روشنی(شهردار وقت منطقه ۶)، در پارک رضوان واقع در غرب کلانشهر تبریز تأسیس گردید.با توجه به دوری این محل از مرکز شهر، وسایل، اسناد و اشیاء موجود از محل قبلی به محل جدید(بلوار ۲۹ بهمن- نرسیده به ایستگاه راهنمایی – اول زعفرانیه) منتقل و به همراه فاز دوم آن با مدیریت مهندس باقر خوشنواز( شهردار وقت منطقه ۲ تبریز) و با حمایت دکتر ایرج شهین باهر( شهردار وقت تبریز) در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۳۹۸ ،محل جدید با تجهیزات تازه افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

-فوتبال-آذربایجان موزه فوتبال آذربایجان

در این موزه تصاویری قدیمی از فوتبال تبریز و آذربایجان به همراه اسناد تاریخی ، انواع کاپ، مدال‌ها، پیراهن و لباسهای ورزشی قهرمانان آذربایجان در بازه زمانی ۱۲۶۵ تا ۱۳۹۵ شمسی به نمایش گذاشته شده است. این موزه حاصل تلاش آقای ایوب نیکنام لاله محقق و پژوهشگر تاریخ آذربایجان می باشد که مدت ۲۰ سال در موضوع تاریخ فوتبال تبریز تحقیق نموده که ماه عسل این تحقیق کتاب تاریخ فوتبال تبریز(از مموریال تا تراکتور ) می باشد. لازم به ذکر است تمام اسناد، تصاویر و اشیاء و وسایل ورزشی موزه فوتبال آذربایجان توسط آقای نیکنام لاله تهیه و به این موزه اهدا شده است.

-فوتبال-آذربایجان-2 موزه فوتبال آذربایجان

ساختمان موزه سه طبقه بوده و موزه در طبقه زیر زمین قرار دارد.طبقه همکف اداری و فروشگاه لوازم ورزشی است و طبقه دوم به کافی شاپ اختصاص دارد که در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.موزه بصورت سالن مدور است و در دیوارها، عکسهای بازیکنان و تیمهای فوتبال تبریز و در قسمتهای مختلف به معرفی تیمهای تبریز از جمله تراکتور، ماشین سازی و تیم منتخب تبریز اختصاص دارد.در ویترینهای موزه هم احکام قهرمانی، توپهای قدیمی، لباسهای ورزشی تیمها و بازیکنان و اسناد و مدارک فوتبال موجود است.نکته ای که وجود دارد این است که با توجه به اتیکتها و توضیحات فارسی در کنار عکسها و ویترینها، نبود اتیکتها و توضیحات به زبان بین المللی می باشد که شایدچندان مورد استفاده توریستهای خارجی قرار نگیرد که جا دارد مسئولین به این نکته مهم توجه کنند. این موزه مربوط به شهرداری تبریز است و همه روزه از ساعت ۹ صبح باز است.

-فوتبال-آذربایجان-3 موزه فوتبال آذربایجان

ورودی موزه با چمن مصنوعی پوشیده شده است. اینجا زمین فوتبالی است با سه بازیکن از جنس مجسمه‌های برنزی درون محوطه ۱۸ قدم، دروازه‌بان و توپ برنزی که تصویری زیبا و حسی خوب را تداعی می‌کنند. انگار در زمین فوتبال واقعی قدم گذاشته‌اید. معماری موزه به‌صورت دایره‌وار است. چندین توپ فوتبال در محوطه موزه و بالاترین طبقه وجود دارند. در طبقه بالا و کنار توپ بزرگ، کافی‌شاپ دایره‌ای‌شکل روی زمین فوتبال وجود دارد و می‌توانید روی چمنش و صندلی‌های سنتی، نوشیدنی و کیک میل کنید و از منظره زیبای پارک و بوستان و ایستگاه مترو لذت ببرید.

نحوه دسترسی موزه فوتبال آذربایجان

آدرس : تبریز – بلوار ۲۹ بهمن- بعد از بیمارستان ۲۹ بهمن- اول زعفرانیه- موزه فوتبال آذربایجان

-فوتبال-آذربایجان-5 موزه فوتبال آذربایجان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *