جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ شهریور ۱۳۹۸

موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران جزو ۱۰ موزه برتر کشور و دارای بار علمی بسیار بالا است. موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران تنها موزه‌ در کشور است که بخشی از آن به اورژانس پزشکی با تجهیزات کامل اختصاص داده شده و در صورت بروز هر گونه پیشامد ناگوار، غیر مترقبه و اضطراری، می‌تواند آماده سرویس‌دهی فوری تمام خدمات امداد پزشکی و اورژانس به بازدیدکنندگان باشد. موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز در دوازدهمین آیین داوری تعیین موزه برتر کشور در شاخص تلاش برای بقاء، به عنوان موزه برگزیده ایران در سال ۹۷ انتخاب شد.

شروع به کار این موزه با آماده‌سازی حیوانات تلف شده در آزمایشگاه‌های بخش زیست‌شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت، بدین صورت که جسد حیوان دریافت می‌شد و دانشجویان وقت مراحل مقدماتی کار را در اتاقکی کنار آزمایشگاه انجام داده و پس از تکمیل کار در آزمایشگاه، حیوانات آماده شده (خشک شده) را، به منظور تدریس مباحث مرتبط، در معرض دید دانشجویان قرار می‌دادند.
بعدها در سال ۸۰ تا ۸۱، با تلاش مستمر مسئولین مکانی در ضلع غربی طبقه همکف کتابخانه مرکزی دانشگاه به موزه اختصاص یافته است، تقاضای کمک مالی به این مرکز از سایر دوائر دولتی در سطح وسیعی صورت گرفت تا اینکه به تدریج با تعمیرات ساختمانی متعدد و مناسب با کاربری موزه در جهت زیباسازی این مجموعه، بسیاری از کارهای فنی و تعمیراتی و دکوراسیون آن انجام شد. بدین‌ ترتیب فضای فعلی موزه به وجود آمده و در هفته پژوهش سال ۸۲ به طور رسمی افتتاح شد.
فضای موزه‌ای این دانشگاه فضایی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع و متشکل از دو سالن “علم” و سالن “طبیعت” است، شامل دو طبقه،پیش از افتتاح موزه و طی فعالیت‌های شبانه‌روزی در سالن علم، بخش‌هایی از قبیل بیوگرافی دانشمندان تراز اول ایران و جهان، مجسمه و نقاشی چهره آن‌ها، میکروب‌های مختلف بیماری‌زا، بخش زمین‌شناسی و … گسترش پیدا کرد.

موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران 2 موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز

در سالن طبیعت انواع پرندگان، پستانداران، دوزیستان، خزندگان و … آماده و مستقر شدند و این بخش با منظره‌سازی‌های گوناگون، به صورت یک باغ وحش بی‌جان طراحی شد.بخش‌های سالن علم فیزیک مدرن، فیزیک کلاسیک، علوم پزشکی، قلب و عروق، سرطان‌شناسی، تشخیص بیماری‌های بدخیم، اورژانس پزشکی، سلول‌شناسی، جنین‌شناسی، میکروب‌شناسی، خون‌شناسی، انگل‌شناسی، باکتری‌شناسی، ویروس‌شناسی، ژنتیک، اسکلت‌شناسی، انواع مولاژهای پزشکی، گیاهان دارویی، سفالینه‌های جاده ابریشم و خلیج فارس، سیر تحول تکنولوژی و …. است. بزرگ‌ترین اطلس رنگی میکروب‌های کشنده و نیز بزرگ‌ترین پیکره متحرک و تمام الکترونیک قلب و عروق انسان در جهان، که قادر به نمایش گویای بیش از ۶۰۰ بیماری قلب و عروق نیز هست، در این مجموعه قرار دارد.

برخی دیگر از بخش‌های سالن علم این موزه دستگاه‌های صنعت چاپ قدیمی، از وسایل چند تنی چاپ کاغذ تا پرینترهای سبک امروزی، جنین‌ و اسکلت‌شناسی جانوران، آشنایی با نجوم، صدا و سیما، کتابخانه، ماکت عظیم خرمشهر در زمان‌ دفاع مقدس، کارگاه و … است.
یکی از فرق‌های مهم این موزه با بسیاری از موزه‌های مشابه در کشور، در آن است که تمام وسایل آن در قالب ابداع، اختراع و نوآوری، توسط خود موزه و نه سپردن‌ کار به بخش‌های خصوصی و تجاری و سایر اصناف، تولید می‌شود. در بخش آموزشی موزه نیز، رشته‌هایی همچون علوم پزشکی، فیزیک کلاسیک‌، فیزیک مدرن، علوم و تاریخ طبیعی، حفاظت از محیط زیست و …، با تمام زیر مجموعه‌های مربوط به آن‌ها تدریس می‌شوند.

موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران 1 موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز

موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران 3 موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز
موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران 4 موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز

منابع:تابناک-خبرگزاری ایسنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد