جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه جواهرات ملی ایران

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

موزه جواهرات ملی ایران موزه ای با گنجینه‌ای بی‌نظیر و گران‌بها از نفیس‌ترین جواهرات جهان است که تاکنون کسی نتوانسته ارزش واقعی آن‌ را تخمین بزند. گنجینه‌ای شگفت‌انگیز و تماشایی که علاوه بر ارزش مادی، بخشی از تاریخ کهن، فرهنگ و خلاقیت هنرمندان خوش ذوق و چیره‌دست این سرزمین را در دل خود دارد.

موزه جواهرات ملی ایران 20 موزه جواهرات ملی ایران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی تهران می توانید اینجا کلیک کنید.

تاریخچه موزه جواهرات ملی ایران

تاریخچه جواهرات ایران از زمان حکومت صفویه آغاز می‌شود. زیرا تا قبل از صفویه‌، جواهرات گران‌بهایی در خزانه دولتی وجود نداشته است. براساس‌نوشته‌های سیاحان خارجی‌، پادشاهان صفوی بیش‌از دو قرن (۹۰۷ تا۱۱۴۸ق‌) دست به جمع آوری جواهرات زدند. حتی کارشناسان دولت صفوی جواهرات را از بازارهای هند و عثمانی و کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا خریداری می‌کردند. به اصفهان‌، پایتخت حکومت‌، می آوردند.
در پایان سلطنت شاه سلطان حسین و با ورود محمود افغان به ایران‌، خزاین دولت با حمله افغان‌ها غارت شد. مقداری از آن‌ها که به وسیله محمود افغان به اشرف افغان منتقل شده بود. پس از ورود شاه تهماسب دوم به اصفهان‌، به چنگ نادر افتاد و از خروج آن‌ها از ایران جلوگیری شد.

موزه جواهرات ملی ایران 5 موزه جواهرات ملی ایران

بعداً نادر برای پس گرفتن آن قسمت از جواهرات که به هندوستان منتقل شده بود، نامه‌هایی به دربار هند نوشت‌، اما جواب نامساعد شنید. پس از لشکرکشی نادر به هند (۱۱۵۸ ق‌)، محمدشاه گورکانی مبالغی نقدینه‌، جواهر و اسلحه تسلیم نادر کرد. اما بخشی از اموال و خزاینی که نادر از هندوستان به دست آورده بود به ایران نرسید و در راه بازگشت به ایران از میان رفت‌. نادر پس از بازگشت به ایران‌، مقدار قابل ملاحظه‌ای از جواهرات را به رسم ارمغان برای امرا و حکام و شاهان کشورهای همسایه فرستاد.

هم‌چنین مقداری از اشیای نفیس و مرصع را به آستان حضرت امام‌رضا (ع‌) تقدیم کرد و مقداری را نیز به سپاه خود بخشید. در ۱۱۶۰ ق‌، پس از قتل نادر، احمد بیگ افغان ابدالی‌، از سرداران نادر، دست به غارت جواهرات خزانه نادر زد. از جمله گوهرهایی که از ایران خارج شد و هرگز بازنگشت‌، الماس معروف کوه نور بود. این الماس در ۱۲۶۶ ق‌، به ملکه ویکتوریا اهدا شد.

موزه در دوران قاجار

در دوران قاجار مجموعه جواهرات جمع آوری و ضبط شد و تعدادی از جواهرات بر تاج کیانی‌، تخت نادری‌، کره جواهرنشان و تخت‌طاووس نصب گردید.در ۱۳۱۶ ش‌، قسمت عمده جواهرات به بانک ملی ایران منتقل گردید و پشتوانه اسکناس و بعداً وثیقه اسناد بدهی دولت به بانک بابت پشتوانه اسکناس قرار گرفت‌. خزانه فعلی در ۱۳۳۴ ساخته و در ۱۳۳۹ با تأسیس بانک مرکزی ایران افتتاح و به این بانک سپرده شد.این موزه تا قبل از انقلاب فعالیت داشته و بعد از آن تعطیل و دوباره در ۱۳۶۹ برای عموم بازگشایی شد.جواهرات مهم این موزه الماس دریای نور، تخت طاووس یا تخت خورشید، تخت نادری و کره جواهر نشان است‌.موزه جواهرات ملی با مساحتی حدود ۱۰۰۰ مترمربع مجهز به سیستم ایمنی است که توسط آلمانی‌ها ساخته است‌.

موزه جواهرات ملی ایران 21 موزه جواهرات ملی ایران

جواهرات شاخص موزه جواهرات ملی ایران

 

دریای نور

دریای نور که درشت‌ترین و زیباترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ایران و یکی از گوهرهای معروف جهان است‌. گفته می‌شود این الماس هزار سال پیش کشف و استخراج شده است‌. وزن آن اکنون هفت مثقال و ۲۰ نخود، یعنی در حدود ۱۸۲ قیراط‌، و صورتی است‌، ولی پیش از تراش‌، زیادتر از این بوده است‌. این الماس توسط نادرشاه افشار، جزو هدایای محمد شاه گورکانی و غنایم جنگی از هند به ایران آورده شده و بعد از طی دوران‌های مختلف به دست شاهان قاجاریه رسیده است‌.
دریای نور تا زمان ناصرالدین شاه در وسط یکی از بازوبندهای سلطنتی نصب می‌شد، ولی در زمان او که استفاده از بازوبند منسوخ شد، آن را به صورت پیش کلاه درآوردند و در قابی زرین با شیر و خورشید و تاج مرصع به ۴۵۷ قطعه برلیان ریز و عالی و چهار قطعه یاقوت قرار دادند. این الماس برلیان از دو سو تراش خورده و به شکل هرم مثلث‌القاعده‌ای است که قاعده آن چهار سانتی‌متر درازا و سه سانتی‌متر پهنا دارد و دو سوی دیگر حدود دو سانتی‌متر است‌. همه سطوح دریای نور صاف و یک نواخت است‌، جز یک سمت آن که فتح‌علی‌شاه با کندن عبارت <سلطان صاحب‌قران فتح‌علی‌شاه قاجار ۱۲۴۴>، از ارزش آن کاسته است‌.

%name موزه جواهرات ملی ایران

کره جغرافیایی

کره جغرافیایی از دیگر اشیای نفیس موزه است‌. وزن کره با پایه‌های طلایی آن حدود ۳۷/۵ کیلوگرم و در روی آن ۵۱۳۶۶ قطعه جواهر گوناگون به وزن ۳۶۵۶/۴ گرم نشانده شده است‌.اقیانوس‌ها و دریاها زمردنشان و آسیا مرصع به یاقوت و لعل‌، ایران مرصع به الماس‌، اروپا مرصع به یاقوت‌، آفریقا مرصع به یاقوت سرخ و کبود و آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا مرصع به یاقوت و لعل است و خط استوا به وسیله الماس نشان داده شده و دو حلقه زرین ساده که در روی آن‌ها گل‌های الماس نشان نصب شده‌، به طور متقاطع کره را در میان گرفته است‌.
بر روی کره القاب ناصرالدین شاه منبت و الماس نشان شده است‌. در این کره‌، کوه دماوند با یاقوت درشتی مشخص و شهر تهران با یاقوت معروفی به نام اورنگ زیب نمایان است‌.

موزه جواهرات ملی ایران موزه جواهرات ملی ایران

تاج ماه

تاج‌ماه جواهر دیگری است که بعد از دریای نور، در میان جواهرات سلطنتی خودنمایی می‌کند. این سنگ سفید و خوش آب و رنگ بادامی شکل ۱۱۲ قیراط وزن دارد و در وسط بازوبند سلطنتی بازوی چپ قرار داشت‌. اما بعدها به صورت دگمه یا بر روی سینه یا پیش کلاه نصب می‌کردند و اینک به صورت پیاده در خزانه جواهرات سلطنتی ایران نگه‌داری می‌شود.تاج‌کیانی تاجی است که پادشاهان در مراسم تاج‌گذاری از آن استفاده می‌کردند.

نحوه دسترسی به موزه جواهرات ملی ایران

آدرس : تهران، میدان امام خمینی، خيابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، رو‌به‌روی سفارت ترکیه، ساختمان بانک مرکزی ايران، خزانه جواهرات ملی

اگر قصد دارید با مترو به این موزه بروید، می‌توانید از یکی از ایستگاه‌های نزدیک به موزه جواهرات از قطار پیاده شوید. ایستگاه مترو امام خمینی (توپخانه سابق)، ایستگاه مترو میدان فردوسی و ایستگاه مترو سعدی، سه گزینه‌ای است که پیش روی شما قرار دارد. پس از خروج از ایستگاه مترو، با استفاده از تاکسی و اتوبوس و حتی یک پیاده‌روی کوتاه به مقصد خواهید رسید.

در ایستگاه مترو امام خمینی (قابل دسترسی از خط یک و دو متروی تهران) از خروجی به‌سمت خیابان فردوسی رفته و با تاکسی به‌سمت چهارراه استانبول حرکت کنید. البته پیاده نیز می‌توانید خود را به نزدیکی چهارراه استانبول و موزه جواهرات ملی برسانید.
در ایستگاه مترو میدان فردوسی واقع در خط چهار متروی تهران،‌ با اتوبوس‌هایی که در خیابان فردوسی است به چهارراه استانبول خواهید رسید. با کمی پیاده‌روی نیز بعد از تقاطع خیابان فردوسی – جمهوری،‌ می‌توانید به موزه جواهرات ملی برسید.
انتخاب ایستگاه مترو سعدی در خط یک متروی تهران، بهترین و نزدیک‌ترین گزینه به موزه ملی جواهرات می‌تواند باشد. از این ایستگاه، با طی مسیری کوتاه و تنها با ۲۰۰ متر پیاده‌روی به‌سمت غرب خیابان جمهوری، به چهارراه استانبول می‌رسید.

موزه جواهرات ملی ایران 1 موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران 2 موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران 3 موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران 4 موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران 6 موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران 7 موزه جواهرات ملی ایران

%name موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران 10 موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران 11 موزه جواهرات ملی ایران

%name موزه جواهرات ملی ایران

%name موزه جواهرات ملی ایران

%name موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران 15 موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران 16 موزه جواهرات ملی ایران

%name موزه جواهرات ملی ایران

%name موزه جواهرات ملی ایران

8116 موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران کجاست ؟

موزه جواهرات ملی در تهران، میدان امام خمینی، خيابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، رو‌به‌روی سفارت ترکیه، ساختمان بانک مرکزی ايران، خزانه جواهرات ملی واقع شده است .

آیا می توان از اشیاء داخل موزه عکس و فیلم گرفت ؟

خیر هنگام ورود تمام وسایل اعم از کیف ، دوربین ، گوشی ، ساعت هوشمند، انواع دوربین، دسته کلید، فندک، سیگار و غیره را امانت می گیرند .

آیا بازدید از موزه محدودیت سنی دارد ؟

بله بازدید برای افراد زیر دوازده سال مجاز نیست واز آنجایی که این مکان با سه ردیف پلکان، فاقد آسانسور و پله برقی است، افرادی با مشکل جسمی حرکتی نیز برای بازدید از آن محدودیت خواهند داشت.
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    جزو معدود موزه های خوب تهران با کلی جواهرات ارزشمند از دوران پهلوی و قاجار و افشاریه. مخصوصا جواهرات دوران پهلوی دیدنیه. تور فارسی و انگلیسی هم داره (شاید به زبان های دیگر هم داشته باشه) ولی خیلی خوب برگزار نمی شه خودتون قدم بزنید بهتره.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *