رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ شهریور ۱۳۹۳

مهمان نوازی، غذا و طبیعت جاذبه های فراموش نشدنی گردشگری ایران

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۰۹ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران به نقل از میراث فرهنگی، شاید بتوان از تابستان امسال به عنوان تابستان رالی بازان دنیا در ایران نام برد. برگزاری چندین رالی با ماشین‌های سواری و صد البته رالی دوچرخه سواری در تابستان امسال، گواه این مهم هستند.

بیش از ۱۰ روز است که گروه دوچرخه سوار با ملیت‌های مختلف از کانادایی و انگلیسی گرفته تا نیوزلندی، آفریقایی، سوییسی و سنگاپوری در شهرهای شرقی و شمال شرقی کشور رکاب می‌زنند. البته این گروه در مسیر جاده‌ای رکاب زده‌اند که سفر در آن آرزوی هر گردشگری است و آن «جاده ابریشم» است.

این گروه دوچرخه سوار که یک گروه ۲۷ نفره است و جمعیت آن با کادر خدماتی، پزشکی و فنی همراه‌شان نزدیک به ۳۲ نفر می‌شود پس از آغاز سفر خود از چین و گذشتن از کشورهای آسیای میانه و تاجیکستان، از مرز باجگیران به ایران وارد شده‌اند، ۲۰ روز در ایران هستند و سپس از مرز بازرگان خارج می‌شوند و حرکت در جاده‌ ابریشم را با سفر در ترکیه ادامه می‌دهند. در واقع این گروه حدود ۴ ماه و ۱۵ روز در سفر خواهند بود تا مسیر جاده ابریشم را طی کنند.

شرینا ون در مروه «Sherita Van Der Merwe» به عنوان راهنمای این گروه از سوی شرکت کانادایی که برای آن کار می‌کند دوچرخه سواران را همراهی می‌کند.

او که اولین بار است تجربه سفر به ایران را پشت سر می‌گذارد در این خصوص گفت: «ماجراجویی هدف اصلی سفر برای من است و در این میان به دلیل شغلی که دارم سفر به ایران را انتخاب کردم چراکه باید همراه گروه از چین تا این نقطه سفر می‌ کردم. اما قطعا بار دیگر برای بازدید به ایران سفر خواهم کرد.»

به گفته این راهنمای گردشگری، مردم و فرهنگ سخاوتمندی آنها یکی از جذابترین جاذبه‌های ایران است. مهمانپذیر بودن و جاری بودن زندگی در میان مردم از جمله ویژگی‌های ایرانی‌هاست.

راس تامسون «Ross Thomson» یکی از افراد گروه دوچرخه سوار و اهل کاناداست. او با اشاره به فلسفه‌ای که از سفر دارد گفت: «هر آنکس که من می‌بینم دوست من است مگر آنکه دلیلی برای دوست نبودن او اثبات شود.»

او در ادامه به رفتار مردم با گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: «برای مردم ایران مهم نیست که گردشگران از کدام کشور هستند بلکه با همه با آغوش باز و گرم پذیرایی می‌کنند حتا او را به خانه خود می‌برند و آنچه در این سفر دیدم برای من بسیار جذاب است و فلسفه سفر را برای من پرمعناتر می‌کند.

راس تامسون که دومین سفر خود به ایران را تجربه می‌کند معتقد است: «دو سال پیش که با گروه اینچنینی به ایران سفر کردم همان چیزی را از ایران دیدم که امروز می‌بینم. تغییر خاصی در ایران نمی‌بینم شاید تغییرات سیاسی بیشتر به چشم بیاید. اما جذابیت مردم و سخاوتمندی آنها همانی است که دو سال پیش بود.»

او با اشاره به واحد پول ایران از تفاوتی که بین تومان و ریال وجود دارد به عنوان یکی از مشکلاتی نام برد که گردشگر خارجی در تبدیل پول خود دارد و گفت: «هنوز نمی‌دانم ایران مقصدی ارزان است یا نه چراکه یک دلار می‌شود ۳۰ هزار ریال اما همان به تومان می‌شود ۳ هزار. این تفاوت در ریال و تومان سبب شود که شدن می‌شود اما چیز خاصی نیست.»

«الکس پرسل» نیز گردشگری از آفریقای جنوبی است که به عنوان مهندس و تعمیر کننده دوچرخه‌ها با این گروه همراه شده‌است.

او نیز معتقد است: «هزینه‌ها در ایران تقریبا همانند هزینه‌ها در آفریقای جنوبی است و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اما مسیری که برای دوچرخه سواری جاده ابریشم انتخاب شده‌است بسیار جذاب است و سختی‌هایی که در این سفر در نظر گرفته شده این سفر را جذاب‌تر می‌کند.»

میانگین سنی این گروه دوچرخه سوار از ۲۲ تا ۶۹ سال است و «Jude Kriwald» که کمک آشپز است جوانترین همراه گروه به حساب می‌آید.

او که گردشگری از انگلستان است از نان و پنیر به عنوان لذیذترین غذای ایرانی نام برد و از فرهنگ و جاذبه‌های ایران به عنوان زیبایی‌هایی نام برد که هر گردشگر را به خود جلب می‌کند.

ینز نووا «Yanez Novoa» سرآشپز گروه است که از کشور آفریقای جنوبی است. او درخصوص سفر به ایران گفت: «هرچند کار اصلی من آشپزی است اما اگر فرصتی بیابم به ورزش و دوچرخه سواری خواهم پرداخت. در این میان اولین باری است که به ایران سفر می‌کنم و از غذای خوب ایران لذت می‌برم. مردم و غذا بهترین جاذبه‌های ایران است. مخصوصا بستنی زعفرانی چراکه زعفران در کشور من بسیار گران قیمت است اما در ایران به وفور یافت می‌شود.»

با وجود آنکه این گروه نیز همانند سایر گردشگران از منوهای تک غذایی رستوران‌ها و هتل‌ها استفاده کرده‌اند اما به دلیل حضور در کمپ و فرصتی که برای پخت غذاهای ایرانی برایشان ایجاد شد‌ توانستند دیزی، عدسی و حتا قرمه سبزی را در منو غذایی خود داشته باشند.

این درحالی است که کباب کوبیده، جوجه کباب و چنجه از جمله غذاهای جدانشدنی از منوی اصلی برای آنها بوده‌است. اما با چشیدن مزه چند غذای ایرانی همچون قرمه سبزی و برنج زعفرانی از غذا به عنوان یکی از فراموش نشدنی‌ترین جاذبه‌های ایران نام می‌برند.

این گروه از شانگهای چین حرکت کرده‌است و در طول مسیر از جاذبه‌های کشورهای بسیاری دیدن کرده‌است اما آنچه بیش از سایر جاذبه‌ها برایشان جالب بوده منطقه‌ای به نام «پنج آب» تاجیکستان بوده که از نظر طبیعی فوق العاده بوده‌است اما در کل فرهنگ و مهمان نوازی ایرانی‌ها حرف اول و آخر را در سفر این گروه می‌زند.

IMAGE635450022039374288 مهمان نوازی، غذا و طبیعت جاذبه های فراموش نشدنی گردشگری ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *