جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک دامغان

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

این منطقه ، در شمال غربی شهر دامغان در مسیر جاده تهران – مشهد واقع است. منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک با مساحت ۶۶۶۰۰ هکتار، فعالیت های مختلفی به طور سنتی اما فصلی در آن جریان دارد.منطقه سفید کوه آرسک در جنوب سلسله جبال البرز و شمال منطقه دشتی دامغان واقع شده، از آب و هوای سرد و خشک در زمستان و گرم و خشک در تابستان بر خوردار می باشد. منطقه غالباً تحت تأثیر بادهای شدید شمالی بوده و دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است.
با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوائی پوشش گیاهی منطقه از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار است. اگر چه عمده پوشش گیاهی از گیاهان مرتعی می باشد، ولی در ارتفاعات بالاتر گونه های درختی اورس بیش از سایر انواع درختان و درختچه ها خود نمائی می کند و پوشش عمده را در آن مکان ها به وجود می آورد.

گیاهان غالب در این منطقه اعم از درختی، درختچه، بوته ای و علفی عبارتند از :
– زرشک، اورس، باریجه، کما، جا شیر، کلامیرزا حسن، چوبک، پرند، فرفیون، نسترن وحشی، درمنه دشتی و کوهستانی، افدرا، شور، اسپند، خار شتر، قیچ، تاغ، گز، کاروان کش، کندر، گون، شیر خشت، انواع گرامینه، کنگر، کل غر، آویشن، دازه، سیاه بن و نی.
از آنجایی که منطقه مذکور دارای بخش های دشتی و کوهستانی، تپه ماهوری و زیستگاه های مناسب و متنوع می باشد و از نظر پوشش گیاهی وضعیت نسبتاً خوبی دارد، گونه های جانوری مختلفی در آن زیست می کنند. از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ در مناطق دشتی آن می باشد.
جانورانی که در این منطقه زیست می کنند عبارتند از :
– آهو، یوزپلنگ، کل و بز، پلنگ، قوچ و میش، گربه وحشی، خرس، خوک، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، تشی، موش، انواع مارها، لاک پشت، جوجه تیغی، مارمولک، سوسمار، بزمجه، کبک، کبک دری، تیهو، کبوتر، قمری، باقرقره، کرکس، کلاغ، کلاغ زاغی، زاغچه، سار، هوبره، انواع بازهای شکاری، انواع گنجشک.

منطقه سفیدکوه آرسک ارتفاعات سفید کوه، آرسک، گیو تنگه، و نه مشک تویه دروار، شتر گردن، لبیر کوه، کوه میرزا، مارکو، شکارکوه، انجیلو، گردگوه، کله کوه، یخدان، آهوانو و آستانه را در بر می گیرد. این منطقه ممنوعه حد فاصل کیلومتر ۲۰ تا ۲۲ جاده دامغان به سمنان و در ضلع شمال این جاده واقع می باشد که از شمال به جاده چشمه علی – ساری و از غرب به روستاهای تویه دروار و از شرق به جاده چشمه علی -دامغان ارتباط دارد.

این منطقه از نظر راه های قابل دسترسی هیچگونه مشکل ندارد. تقریباً سه سمت منطقه محدود به جاده آسفالته می باشد و در بقیه حد و حدود به وسیله راه های شوسه و جیپ رو محدود است. در درون منطه جاده های زیر وجود دارد:
جاده چاهو : جاده ای است جیپ رو که از پیچ صید آباد در جاده تهران – مشهد شروع و به چاهو منهی می شود.
جاده گیو تنگه : این جاده از جاده آسفالته تهران – مشهد مقابل کارخانه ابزار مهدی شروع و پس از گذشتن از دهنه گیو تنگه به بند آرسک منصل و از آنجا به رامه، معدن گانو و جاده تویه دروار – کیاسر ختم می شود.
جاده لبیر کوه : جاده ای است جیپ رو که از جاده اصلی تهران – مشهد جدا شده و تا بند یخدان ادامه دارد.
جاده خامنو : این جاده از محل بابا حافظ در جاده آسفالته دامغان به چشمه علی جدا شده و به صورت جیپ رو تا کلاته خامنو ادامه پیدا می کند.
جاده معدن علی آبادی : جاده ای است جهت دسترسی به معدن که طول آن حدود ۳ الی ۴ کیلومتر است و از مرز شمال منطقه به داخل راه دارد.

دامداری: سیستم دامداری در این منطقه به صورت سنتی و باز و استفاده آزاد دام از مراتع صورت می گیرد و به همین لحاظ تعدادی آغل یا خیل در منطقه وجود دارد و دامداران محلی که اغلب از روستاهای اطراف منطقه هستند فصل تابستان را در این منطقه به دامداری می پردازند.
معدن کاوی : اغلب معادن شناخته شده و مورد بهره برداری واقع در منطقه از نوع ذغال سنگ بوده و به ندرت معادن دیگر نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد. معادن موجود در منطقه که در حال حاضر مورد بهره برداری قرار می گیرد عبارتند از :
– معدن ذغال سنگ گانو در شمال غربی منطقه که فعال و در حال بهره برداری است. معدن ذغال سنگ علی آبادی در شمال منطقه که فعال و در حال بهره برداری است.
– معدن خاک نسوز چمبل آب در جنوب غربی منطقه که فعال بوده و در حال بهره برداری است.
– معدن سنگ آهک فیخار در جنوب شرقی که نیمه فعال است.
– معدن سنگ تراورتن در شرق منطقه که نیمه فعال است.
صنعت : به جز یک یا دو مورد کوره کک پزی موجود در ناحیه شمال و شمال غربی که یکی در حاشیه و دیگری همجوار معدن گانو می باشد، فعالیت صنعتی دیگری در کل منطقه مشاهده نمی شود.
کشاورزی ( زراعت و باغداری ) : در حواشی منطقه سفید کوه آرسک در مرز شمالی و شرقی و غربی فعالیت های کشاورزی و باغداری به طور گسترده ای وجود دارد.
سایر فعالیت ها : فعالیت های دیگری بر حسب مورد احتمال انجام آن در برخی فصول وجود دارد و به طور دائم صورت نمی گیرد. می توان به مواردی چون زنبورداری، باریجه گیری، کتیرا گیری و …. اشاره کرد.

منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک 1 منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک دامغان
منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک 2 منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک دامغان
منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک 3 منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک دامغان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *