رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ بهمن ۱۴۰۰

منطقه شکار ممنوع کاوه ده و کوه سفید

لینک این مطلب کپی شد!

منطقه شکار ممنوع کاوه ده و کوه سفید دو منطقه مهم شکار ممنوع در اطراف تهران هستند .منطقه شکارممنوع زیستگاه‌هایی با ویژگی‌های بارز است که جمعیت جانوری آن‌ها به دلیل شکار بی‌رویه رو به کاهش است و از این رو به حمایت نیاز دارند، برای مدتی محدود و به‌طور معمول ۳ تا ۵ سال، شکار ممنوع می‌شود. چنانچه جمعیت جانوری منطقه‌ای در این دوره ترمیم شود، می‌توان آن را با توجه به سایر معیارها، به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران تعیین کرد. راهکار تعیین مناطق شکار ممنوع را می‌توان پشتوانه‌ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور و نوع آزمون برای بررسی قابلیت‌های مناطق، برای پیوستن به مجموعه مناطق حفاظت شده دانست. حال به بررسی منطقه شکار ممنوع کاوه ده و کوه سفید می پردازیم .

775 منطقه شکار ممنوع کاوه ده و کوه سفید
منطقه شکار ممنوع کاوه ده

منطقه مورد نظر در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و در ۱۴۰ کیلومتری منتهی الیه شرق استان تهران و در شرق و جنوب شهرستان فیروزکوه قراردارد . مجموعه ای است کوهستانی که اختلاف ارتفاع بین قسمتهای مختلف نسبتاً کم است و از چند نقطه تمامی منطقه در معرض دید قرارمی گیرد . جهت آبریزهای منطقه که عمدتاً از شرق به غرب و در بعضی قسمتها از جنوب به شمال و برخی نیز از شمال به جنوب است نهایتاً به رودخانه حبله رود می ریزد و هرچه از شرق به غرب پیش می رویم از ارتفاع کوهها کاسته می شود . (رودخانه حبله رود در امتداد ضلع غربی منطقه و از شمال به جنوب جریان دارد).
این منطقه از شمال به ˈامیریهˈ تا ˈشن درهˈ، از شرق به شن دره، ˈهواخسروˈ، ˈسیف الله کندوˈ تا ˈارجنهˈ، از غرب به مسیر امتداد راه آهن سراسری، از امیریه تا ایستگاه ˈکبوتر درهˈ و از جنوب به ارجنه، ˈمرگ سرˈ، امامزاده ˈورجیˈ و ˈمقصود آبادˈ محدود می شود. وسعت منطقه کاوه ده برابر با ۷۵ هزار هکتار می باشد که یک گذرگاه زیست محیطی بین منطقه گرم کویری گرمسار و منطقه سرد البرز جنوبی محسوب می شود و گونه های جانوری و گیاهی ارزشمندی را در خود دارد.
این منطقه به منطقه حفاظت شده ارتقا یافته است.

776 منطقه شکار ممنوع کاوه ده و کوه سفید

منطقه شکار ممنوع کوه سفید

این منطقه در استان تهران و سمنان قرارداشته و سطح شهرستان دماوند را می پوشاند. مساحت این منطقه درحدود ۱۵۰.۰۰۰ هکتار است.از انواع حیات وحش این منطقه شغال ، گرگ ، قوچ و میش ، کبک و تیهو است . از رودخانه های مهم این منطقه رودخانه دوآب و شاه بلاغی می باشد . این منطقه در حوزه جنوبی شهرستان دماوند، شمال گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده جاجرود و غرب شهرستان فیرزکوه واقع شده است. از گونه های شاخص جانوری هم قوچ، میش، کل ، بز، گرگ، روباه و گونه هایی از جمله جوندگان در این منطقه اند. همچنین گربه پالاس که چند ماه پیش مشاهده شد و گونه ای مختص به ایران، افغانستان و آسیای میانه است. از طرفی پرندگانی همچون کبک معمولی، کبوتر و بسیاری از پرندگان شکاری هم در این منطقه مشاهده شده است.

777 منطقه شکار ممنوع کاوه ده و کوه سفید

778 منطقه شکار ممنوع کاوه ده و کوه سفید

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *