جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه حفاظت شده زرین کوه

تاریخ بروزرسانی :
۲ مرداد ۱۳۹۵

منطقه حفاظت شده زرین کوه در موقعیت جغرافیایی N3616 E5103 در استان البرز واقع است. دره شرقی ـ غربی طالقان در غرب شهرستان کرج و در جنوب البرز غربی قرار گرفته است. کوههای منطقه طالقان از شرق و جنوب به گردنه عسلک و قلل ناز و کهار و از شمال به کوههای منطقه تخت سلیمان و علم کوه متصل هستند. رودخانه طالقان رود از دامنه کوههای این منطقه سرچشمه گرفته و در طول مسیر شرق به غرب خود باغ های سرسبز آبادی های منطقه را مشروب می سازد. شهرک , مرکز طالقان, با فاصله تقریبی ۹۰ کیلومتر از کرج بزرگترین آبادی منطقه می باشد. قله زرین کوه با ارتفاع ۴۲۰۰ متر از جمله مرتفع ترین قلل این منطقه بوده و در انتهای شرقی دره طالقان و در امتداد خط الراسهای جنوبی منطقه تخت سلیمان قرار دارد. زرین کوه واقع در انتهای دره شرقی – غربی طالقان با ارتفاع ۴۱۹۸ متر ، قله کهار در جنوب و تخت سلیمان و علم کوه در شمال آن واقع گردیده است. زرین کوه در امتداد خط الراس جنوبی منطقه تخت سلیمان و بنامهای ماسه چال و آببند نیز شناخته شده است. از طرف شمالغرب به قله سیالیز با ارتفاع ۳۹۷۵ متر متصل است.

حیات وحش

از گونه های حیات وحش شاخص در منطقه زرین کوه می توان بز کوهی، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گراز، شغال، روباه، خرگوش و… و از گونه های پرندگان به پرندگان شکاری، کبک، کبک دری و… از گونه های خزندگان به انواع مارمولک ها، مارها، لاک پشت ها و… از گونه های دوزیستان وزع و قورباغه و از گونه های ماهیان می توان ماهی سفید رودخانه ای، زردپر، قزل آلاو… را نام برد.

پوشش گیاهی
از گونه های گیاهی این منطقه نیز می توان به گونه هایی چون بومادران، گل گندمی، شنگ آبی، کنگر، پونه، مریم گلی، گوش بره، کاکوتی کوهی، آلاله و… اشاره کرد.

540 منطقه حفاظت شده زرین کوه

541 منطقه حفاظت شده زرین کوه

543 منطقه حفاظت شده زرین کوه

544 منطقه حفاظت شده زرین کوه

545 منطقه حفاظت شده زرین کوه

546 منطقه حفاظت شده زرین کوه

547 منطقه حفاظت شده زرین کوه

 

منبع : کویرها و بیابانهای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد