جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مناره فیروز آباد

تاریخ بروزرسانی :
۱ بهمن ۱۳۹۳

منار فیروزآباد یکی از آثار تاریخی استان خراسان رضوی است که در روستای فیروزآباد از توابع دهستان جلگه بخش شهرآباد شهرستان بردسکن و ۱۷ کیلومتری جنوب شهر بردسکن قرار دارد.

این مناره استوانه‌ای شکل از آجر به صورت دولایه ساخته شده است. ارتفاع اولیه آن ۲۴ متر بوده اما در نتیجه فرسایش در طول زمان، در حال حاضر فقط ۱۸ متر آن باقی مانده است. این مناره از چهار جهت با حدود ۸ متر از هر جهت، دارای ستون‌های زیرزمینی است که از این بنا در مقابل باد و طوفان محافظت می‌نماید.

مناره فیروزآباد دارای دو کتیبه در بالا و پایین به خط کوفی با مضامن آیات قرآنی، تاریخ بنیان و بانی اثر می‌باشد که به دلیل مخدوش بودن، قرائت این خطوط مقدور نیست. اما بر اساس آثار موجود، این بنا متعلق به قرن پنجم هجری قمری (اوایل دوره سلجوقیان) می‌باشد.

در داخل مناره پلکانی به صورت مارپیچ تعبیه شده که دسترسی به بام را امکان‌پذیر می‌سازد اما پله‌ها تا حدودی تخریب شده‌اند.

عناصر تزئینی به کار رفته در بنا و نحوه آجرچینی نشان‌دهنده معماری به سبک و شیوه رازی است. شیوه رازی نوعی سبک در معماری ایرانی است که مربوط به سده پنجم تا آغاز سده هفتم هجری قمری می‌باشد و دوره‌هایی چون سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان را دربر می‌گیرد. معماری این دوره مجموعه‌ای از تمام معماری‌های گذشته ایران بوده که با نغزکاری پارسی، شکوه و عظمت پارتی (اشکانی) و ریزه‌کاری خراسانی همراه بوده است.

در خصوص کاربری این برج گفته شده است که مناره فیروزآباد به منظور دیده‌بانی ساخته شده است.

بررسی‌های باستان‌شناسی انجام گرفته در پیرامون این برج شواهدی به دست می‌دهد که مؤید آثار زیستگاهی از صدر اسلام تا سده هفتم هجری قمری در اطراف این بنا بوده است. روستای فیروزآباد که نام خود را از نام فیروز پادشاه ساسانی گرفته، به عنوان پایتخت این پادشاه ساسانی در آن زمان مطرح بوده است. روستای فیروزآباد همچنین در زمان‌های گذشته مرکز جاده طبس- نیشابور بوده که به گفته‌های پیشینیان، امام رضا(ع) برای رسیدن به مرو، از این مسیر گذشته است.

مناره فیروزآباد مناره فیروز آباد

مناره فیروزآباد2 مناره فیروز آباد

 

 

فیروز آباد 3 مناره فیروز آباد

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    البته در عكس هاي قديمي ديده ميشه كه مقداري تخريب شده بود كه الان بازسازي شده تو عكس بالا هم معلوم است قسمت هاي پاييني كه رنگ اجر ها فرق ميكنه بازسازي شده است

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد