جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

معرفی سوغات ایروان

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ آبان ۱۴۰۰

بی‌جهت نیست که خرید سوغات، به بخش اصلی سفر به منطقه قفقاز برای هر گردشگری تبدیل شده است؛ سوغات قفقاز نه‌تنها عصاره فرهنگ و تاریخ چند هزارساله ساکنان این منطقه را بازتاب می‌دهند، بلکه جهان‌بینی مردمان سخت‌کوش و میهمان‌نواز ساکن در میان دو دریای بی‌کران و باشکوه خزر و سیاه را متبلور می‌سازند. پایتخت جمهوری ارمنستان، شهر دیدنی و تاریخی ایروان نیز که به اعتقاد بسیاری زیباترین شهر منطقه قفقاز بشمار می‌رود، از حیث داشتن سوغاتی گران‌مایه و ارزشمند بی‌بهره نیست و برای گردشگرانی که با انتخاب بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی می‌کنند، کالاهای نفیس و گران‌بهایی را به عرضه گذاشته است. در ادامه به معرفی سوغات ایروان خواهیم پرداخت و شما را با برخی از صنایع‌دستی و کالاهایی که جوهره تمدن، فرزانگی و نگرش ساکنان پایتخت شگفت‌انگیز ارمنستان را در خود نهفته‌اند، آشنا خواهیم کرد.

صنایع دستی ایروان 2 معرفی سوغات ایروان

سوغاتی های خوراکی

افزایش وزن در ایروان امری اجتناب‌ناپذیر است و گذشتن از رایحه وسوسه‌انگیز غذاهای چرب‌وچیلی و خوش‌رنگ و لعابی که شکم پر را نیز به غرش وا‌می‌دارند، بسیار دشوار. افسوس که بردن تکه‌ای از غذاهای لذیذی چون شامپوز، قاپاما، مانته، تیسژیک و باقلوای ارمنی به خانه و برای اقوام و دوستان امکان‌پذیر نیست و تجربه ناب و کم‌نظیر صرف غذاهایی چنین خوشگوار و دل‌چسب، صرفاً با شرکت در تور ایروان و در طول اقامت در پایتخت تماشایی ارمنستان میسر می‌گردد. اما پایتخت ارمنستان برای عزیزانی که در خانه مانده‌اند و انتظار بازگشت شما را می‌کشند، نیز سوغاتی لذیذ را در نظر گرفته است. در ادامه با برخی از سوغاتی‌های خوراکی ایروان آشنا خواهید شد.
قهوه ارمنی: برای شیفتگان طعم لذیذ قهوه‌های دمی، هیچ سوغاتی جای دانه‌های براق و تازه برشت قهوه‌های ایروان را نخواهد گرفت. در هر گوشه و کنار این شهر، فروشگاه‌هایی را خواهید یافت که قهوه‌های مرغوب ارمنی را با قیمتی بسیار اندک برای شما پودر کرده و همراه با شکلات تلخ باکیفیت و درجه‌یک ارمنستان در بسته‌هایی شکیل تقدیم شما می‌کنند.

صنایع دستی ایروان 1 معرفی سوغات ایروان

مربای گردو: ممکن است ظاهر تیره و مهیب این مربا یادآور غذاهای عجیب‌وغریب چینی برای شما باشد، اما چشیدن تنها یک تکه از مربای گردو کافی است تا ضرب‌المثل معروف «هیچ چیز را از روی ظاهرش قضاوت نکنید» در ذهن شما تداعی گردد. طعم ملس و دل‌چسب این مربا موجب شده که به سوغات خوراکی شماره یک ایروان مبدل گردد و در قفسه تمامی فروشگاه‌های ایروان یافت شود.
خشکبار: روش سنتی خشک‌کردن میوه‌ها برای افزایش ماندگاری‌شان هنوز نیز توسط پایتخت‌نشینان ارمنستان انجام می‌پذیرد، چراکه نتیجه حاصل از این روند، طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد: زردآلو، هلو و آلوهای خشک‌شده ارمنی؛ خوراکی‌هایی که شهرتی جهانی دارند و طعمی خوشمزه و دوست‌داشتنی. ماندگاری بسیار زیاد این دسته از خشکبار باعث شده است که به سوغاتی پرطرفدار میان گردشگران تبدیل شوند و در سبد خرید تمامی عاشقان شیرینی‌جات جای داشته باشند.

سوغاتی های پوشیدنی

زیورآلاتی گران‌بها، پوشاکی شیک، بادوام و خوش‌نقش‌ونگار و بدلیجاتی ارزان‌قیمت؛ گزینه‌های خرید سوغات در ایروان بسیار زیادند، گزینه‌هایی که برای هرکسی با هر بودجه و سلیقه‌ای طراحی گردیده‌اند تا ترک ایروان بدون خرید سوغات به امری غیرممکن مبدل گردد. در این بخش به برخی از سوغاتی‌های پوشیدنی ایروان اشاره خواهد شد.
پوشاک سنتی مردم ارمنستان: چنانچه اقامت شما با یکی از جشن‌های سنتی مردم ارمنستان مصادف گردد، شاهد فستیوال فرح‌بخش و‌ جذابی خواهید بود که با مشارکت افرادی ملبس به پوشاکی رنگارنگ و سنتی در میدان جمهوری ایروان برگزار می‌گردد. این لباس‌های محلی که از پارچه‌هایی ملون و مزین به رنگ‌هایی شاد و مفرح و طرح‌هایی دل‌نشین و دوست‌داشتنی تشکیل شده‌اند، از ارزش فرهنگی بسیار زیادی برای ارامنه برخوردارند و سوغاتی ارزشمند برای گردشگرانی که دوست دارند کالایی نفیس را از ایروان به یادگار ببرند، به‌حساب می‌آیند.
جواهرات: زیورآلات ارمنستان از لحاظ کیفیت و طراحی نیازی به تعریف ندارند و اگر بودجه کافی برای تهیه انگشتری مزین به نگین‌هایی تراش‌خورده یا دستبندی خوش‌نقش‌ونگار در دست دارید، تردیدی برای خرید به دل راه ندهید. توجه داشته باشید که قیمت نقره در ایروان نسبت به بسیاری از شهرهای جهان ارزان‌تر است و خرید جواهری ساخته‌شده از این فلز درخشان و بادوام در پایتخت ارمنستان، سود زیادی را نصیب شما خواهد کرد.
کیف و کفش دست‌دوز: ساکنان ایروان به‌نیکی می‌دانند که چگونه باید غنای فرهنگی کشور ارمنستان را به صنایع‌دستی شگفت‌انگیزشان سنجاق کنند و کالاهایی بادوام و نفیس را از دل هنر و تمدن چند هزارساله و گران‌مایه خود بیافرینند. کیف‌های رنگارنگ منقوش به حروف الفبای زبان ارمنی و کمربندهای ساخته‌شده از چرم مرغوب ارمنستان، دو مورد از سوغاتی‌های پوشیدنی محبوبی هستند که برای هدیه به نزدیکان و عزیزان، گزینه‌هایی بسیار عالی محسوب می‌شوند و با داشتن دوامی بسیار زیاد، خاطرات خوش سفر به ایروان را تا مدت‌ها برای گردشگران یادآوری می‌کنند.

سوغاتی های تزئینی

برخلاف سوغاتی‌های خوراکی و پوشیدنی، این بخش از سوغات ارمنستان محدوده وسیعی از گزینه‌های گوناگون و رنگارنگ را در برگرفته است: از سفال و سفالینه گرفته تا اشیاء و وسایل دست‌سازی که با نقوش برجسته برخی نمادهای کشور ارمنستان نظیر صلیب، انار و کوه‌های آرارات تزئین شده‌اند، تنوع اجناس تزئینی در این شهر تماشایی بسیار بالاست. پایتخت‌نشینان ارمنستان به‌خوبی می‌دانند که به تعداد آدم‌های کره زمین، سلیقه‌ خاص و متفاوت وجود دارد و ازاین‌رو، در طراحی محصولات و صنایع‌دستی خود خلاقیت بسیار زیادی به خرج داده‌اند تا هیچ گردشگری با دستانی خالی، بازارهای داغ و پر رفت‌وآمد ایروان را ترک نکند. در ادامه با برخی از پرطرفدارترین سوغات ایروان آشنا خواهید شد.
قالیچه و فرش ایروان: چه دستباف باشد و چه ماشینی، فرش همیشه کالایی نفیس و سوغاتی ارزشمند بشمار می‌رود، به‌خصوص اگر از کشوری باشد که تاریخ بلندبالایی از تولید فرش‌هایی باکیفیت را در کارنامه خود دارد. چنانچه به بازارچه‌های فرش ایروان سری بزنید، انواع و اقسام فرش‌هایی رنگین و خوش‌نقش‌ونگاری را خواهید دید که با طرح‌هایی بسیار زیبا، با استفاده از مرغوب‌ترین نخ‌های ابریشم ارمنی بافته‌شده و در معرض بازدید گردشگرانی قرار گرفته‌اند که دوست دارند دیوارهای منزل خود را با نقش و نگار این شاهکارهای هنری جذاب بیارایند.

صنایع دستی ایروان معرفی سوغات ایروان

خاچکار: در زبان ارمنی خاچ به معنای صلیب و کار به معنای سنگ است و خاچکار (به فارسی چلیپاسنگ) سنگ‌هایی هستند که طرح صلیب -که نماد کشور ارمنستان محسوب می‌شود- روی آن‌ها حکاکی شده است. در سفر به ایروان، صنایع‌دستی فراوانی را خواهید یافت که این طرح رویشان نقش بسته است؛ نقشی که از دیرباز برای ارامنه مقدس بوده و به‌نوعی نمادی از دین و فرهنگ‌ آن‌ها به‌حساب می‌آید. خرید کالاهایی مزین به طرح خاچکار، رهاوردی است نمادین از کشور ارمنستان و یادگاری است ارزشمند از فرهنگ گران‌قدر مردمان این سرزمین دوست‌داشتنی.
دست‌سازهای چوبی: مهارت استادکاران ارمنی‌ در تولید شاهکارهایی از جنس چوب مثال‌زدنی است؛ آثاری گران‌بها که بسیار هنرمندانه به شکل بشقاب، تابلو، جاسوئیچی، گردنبند و.. برش خورده و با دقت و ظرافت بسیار زیاد و با طرح و نقش‌هایی شکیل و شگفت‌انگیز طراحی گردیده‌اند. چنین آثار هنری دست‌سازی، جدا از نوع کاربری که دارند، بخش زیادی از فرهنگ و هنر ساکنان ایروان را در خود نهفته‌اند و می‌توانند سوغاتی گران‌بها از سفر به پایتخت ارمنستان برای گردشگران خوش‌سلیقه و شیفتگان آثار هنری و صنایع‌دستی چوبی بشمار روند.
ساز دودک: چنانچه به موسیقی علاقه دارید یا قرار است کالایی درخور را برای دوستداران موسیقی به سوغات ببرید، فرصت خرید این ساز خوش‌صدا را از دست ندهید. دودک، ساز بادی خوش آوایی است که از چوب درخت زردآلو ساخته می‌شود و به دلیل قدمت بسیار زیادی که دارد (بیش از ۱۵۰۰ سال)، به ساز ملی مردم ارمنستان تبدیل شده است. صدای دودک چنان زیبا، اسرارآمیز و طنین‌انداز است که خرید آن به بخش جدایی‌ناپذیر سفر به ایروان برای بسیاری از خریداران پرواز تهران به ایروان مبدل گردیده است.
عروسک‌های ارمنی: چه مخاطب هدایای شما کودکان باشند و چه بزرگ‌سالان، این عروسک‌های زیبای ارمنی که سری پارچه‌ای، بدنی کاموایی و موهایی از جنس نخ دمسه دارند، سوغاتی بسیار دوست‌داشتنی برای تقدیم به اطرافیانتان به‌حساب می‌آیند. این عروسک‌ها در حقیقت نسخه مینیاتوری مردمان ارمنستان هستند و نوع پوشش خاص و بومی ارامنه را به جهانیان نشان می‌دهند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد