رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ آبان ۱۳۹۷

مسجد کوفه بوشهر

اشتراک گذاری

مسجد کوفه بوشهر قدیمی ترین مسجد در محله بهبهانی می باشد. مسجد کوفه بوشهر از زمان ناصرالدین شاه قاجار به جای مانده است. مسجد کوفه بوشهر نمونه ای از مساجد اولیه در اسلام می باشد. مسجد کوفه بوشهر که در بافت قدیم بوشهر قرار گرفته از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در قرون ۱۲ و ۱۳ هجری قمری، بازرگان‌هایی از منطقه بهبهان به بوشهر مهاجرت کرده و در این شهر ساکن شدند. از آن زمان بود که محله‌ای از شهر بوشهر که این بازرگانان آن را برای استقرار خود برگزیدند، به محله بهبهانی شهرت یافت.

تاریخچه
مسجد کوفه در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در بوشهر ساخته شده است. این مسجد در کنار منزل آیت الله سید مهدی علم الهدی بوشهری قرار گرفته است. معمرین محله بهبهانی ادعا می کنند که این مسجد یکی از مساجدی بوده که آیت الله علم الهدی بوشهری در گذشته در آن نماز جماعت را برگزار می کرده و مردم با اقتدا به ایشان، خدا را عبادت می‌کرده‌اند.

معماری مسجد
مسجد کوفه با طرح شبستانی ساخته شده است و برعکس خیلی از مساجد ایران که سقف گنبدی شکل دارند، دارای سقف مسطح و بدون گلدسته است. در ساخت آن از مصالحی مانند سنگ خلخال، گچ و چوب ساج استفاده شده است. چوب ساج از موادی است که در آن زمان از کشور هندوستان آورده شده است. معماری بنا چندان پیچیده نیست و در کمال سادگی ساخته شده است و اثری از تزیینات خاص در آن دیده نمی شود. این سادگی در معماری بنا می‌تواند نمادی برای تمام مساجد ساخته شده در قرون اولیه هجری باشد.

حیاط مسجد کوفه به شکل مربع ساخته شده است و شبستان‌های آن دارای هشت عدد ستون هستند که به صورت هفت و پنج ابرویی ساخته شده‌اند تا استحکام بنا را تقویت کنند. مسجد کوفه دارای حدود ۲۲ متر طول، ۱۴ متر عرض و ۵ متر ارتفاع بنا است.
پس از جنگ جهانی اول بافت قدیمی شهر بوشهر که مسجد کوفه نیز در آن واقع شده است، رونق خود را از دست داد. برخی از مصالحی که از هند و آفریقا وارد می شده و در ساخت بناهای این بافت قدیمی استفاده می شدند کمیاب شدند.

پس از جنگ جهانی دوم نیز این موضوع شدت بیشتری به خود گرفته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اداره بندر بخشی از بافت تاریخی را تخریب کرد که باعث بر جای ماندن خرابه‌هایی در این قسمت از شهر شد. البته مسجد کوفه هنوز هم پابرجاست و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و کهنسال‌ترین ساکنین محله بهبهانی بوشهر آغوش خود را به روی مردم گشوده است.

مسجد کوفه بوشهر  مسجد کوفه بوشهر

مسجد کوفه بوشهر  مسجد کوفه بوشهر

مسجد کوفه بوشهر  مسجد کوفه بوشهر

مسجد کوفه بوشهر  مسجد کوفه بوشهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *