رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ اسفند ۱۳۹۹

مسجد شاه صفی شوشتر

لینک این مطلب کپی شد!

مسجد شاه صفی شوشتر ، در محله کندال شوشتر و در مجاورت قلعه تاریخی سلاسل قرار دارد.به نظر می رسد این مسجد جزئی از قلعه بوده ودر بیرون از قلعه نماز بر گذار می شده است. پیشینه ساخت آن همانگونه که از نام آن پیداست مربوط به دوره صفویه می باشد.این مسجد ممکن است یا به امر مستقیم شاه صفی و یا به حکم صفی میرزای دروغی که در سال ۱۱۳۶ ه ق حکومت شوشتر را به دست آورده بود ساخته شده است.به هر صورت انگونه که مشخص است این مسجد مربوط به دوره صفویه است که ارتباط مستقیم با قلعه سلاسل داشته است. این مسجد دارای شبستانی با ده گنبد و تاق وتویزه می باشد و به نظر می رسد در گذشته مسجد دارای بناهای مجاوری هم بوده که در حال حاضر اثری از آنها نیست.

در حفاری هایی که در نز دیکی این مسجد یعنی در میدان مشق گذشته وچمن ورزشی فعلی در سال ۱۳۸۴ انجام شد به آثارقبر وگورستان برخورد گردیدکه به نظر می رسد در گذشته قبرستانی در کنار این مسجد مانند بیشتر مساجد شوشتر از جمله مسجد جامع شوشتر وجود داشته است.پیشانی شمالی مسجد بوسیله سنگهای تراش خورده ی چهار گوش و صاف (پاک تراش ) ساخته شده است. مسجد دارای محراب زیبایی است که با مقرنس کاری تزیین شده است.با توجه به کتیبه سنگی موجود در مسجد به نظر می رسد که در دوره قاجار مرمت هایی در مسجد صورت گرفته است.

-شاه-صفی مسجد شاه صفی شوشتر

در داخل حیاط مسجد درخت کنار(سدر) کهنسالی وجود دارد که در نزد مردم از تقدس خاصی بر خوردار است. این مسجد بجز چیدمان سنگی پیشانی ومقرنس محراب تزیینات خاص دیگری ندار د همچنین ساخت و سازهای پیرامون مسجد بعضی از فضاها و ورودی های آن را مسدود کرده است . بی شک همانگونه که گفته شد این مسجد جزیی از فضای قلعه است بطوریکه فاصله آن تا حصار قلعه در حدود ۵۰ متر بیشتر نیست. که تاکنون پابر جا وبه حیات خود ادامه می دهد.

 

از هموطنان ساکن شوشتر تقاضا دارم در صورت داشتن تصویری از مسجد شاه صفی شوشتر آنرا برای ما ارسال بفرماییند . با تشکر 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *