رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ خرداد ۱۳۹۳

مسجد زیر زمینی

اشتراک گذاری

این اثر که در واقع آخرین بنا از ابنیه موجود در مجموعه معماری مزار شیخ احمد جام محسوب می شود ،در کجاورت فضای ورودی و جنب آب انبار قرار دارد . در پشت این بنا نیز فضایی سبز ومشجر روبروی مزار شیخ جام واقع است . از دیدگاه معماری مسجد زیر زمینی مشتمل بر دو قسمت زمستانی و تابستانی است . مسجد زیر زمینی( زمستانی ) پایین تر از سطح معابر وگذرگاه ها است که ساختار آن گویای هویت و اصالت آن می باشد.
قسمت بالای این فضا ،محدوده ای فاقد پوشش و تنها محل محل محرابی ساده در آن مشخص است . پیرامون این فضا نیز با ایجاد دیوار چینی آجری محصورگردیده است . در ابتدای فضای داخلی مسجد ،‌رشته پلکانی تعبیه شده است که مستقیماَ به شبستان زیر زمینی مسجد منتهی می گردد . شبستان فضایی مشتمل بر ششستونچهار ضلعی و قطور است و به کمک همین ستون ها پوشش فضایی داخل بنا نیز امکان پذیر گردیده است . نقاطی از پوشش سقف مسجد به صورت گنبدی بوده که این گنبدها در میان هر چهار ستون شکل گرفته است .
گویا پیش از این شبستان مزبور فضای کوچکتری را اشغال نموده و دارای چهار ستون بوده که در دوره های بعد به فراخور نیاز برای استفاده بیشتر از فضای داخلی ،‌شبستان را گسترش داده و دو ستون به مجموع آنها اضافه نموده اند . شبستان در ابتدا محرابی ساده و طاق نماهایی نیز داشته که بخشی از آن مسدود و طاق نماهای جدیدی به معماری آن افزوده شده است.

در حال حاضر با هشت نور گیر که در حاشیه فضای داخلی تعبیه شده نور فضای داخلی تامین می گردد . شواهد موجود مؤید آن است که محراب تا چند سال پیش ساده و فاقد هر گونه تزئینات بوده ودر سالهای اخیر گچبری های عناصر تزئینی امروزی به آن اضافه شده است . در کتیبه قرآنی محراب مسجد زیر زمینی آمده است : ( فنادته الملکه و هو قائم یصلی فی المحراب ) در طرف نیم ستون مجراب نام خلفای راشدین نوشته شده و سازنده محراب جدید نیز بدین صورت معرفی شده است : ( عمل عبد الضعیف عبدالله بن الحسن غمخوار احمدی ) ( ۱۳۵۷ ش)

ویژگی های معماری بنا حکایت از آن دارد ، شالوده و بنیان آن متعلق دوره صفویه بوده و در دوره قاجار فضای شبستان وسعت پیدا کرده است . اما در سال ۱۳۹۸ ه ق فضای داخلی بنا به همت تولیت مزار شیخ احمد جام ( حاجی قاضی محمد جامی الاحمدی ) مرمت شد و محراب آن نیز در سال ۱۳۵۷ ش باز پیرایی ومزین گردید.

ahmad1_7647 مسجد زیر زمینی

ahmad7_7648 مسجد زیر زمینی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *