رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ فروردین ۱۳۹۴

مسافران نوروزی در سیستان و بلوچستان از چه انتقاد کردند؟

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۱/۱۸-در حالی رشد هشت درصدی سفرهای نوروزی به سیستان و بلوچستان نسبت به پارسال سبب رضایت مسئولان استان شده که برآورده نشدن برخی خدمات حداقلی در تعدادی از شهرستان‌های استان، انتقاداتی را از سوی مسافران در برداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سیستان و بلوچستان، سفرهای مهمانان نوروزی به سیستان و بلوچستان در فروردین ۹۴ آنقدر بود که رسم پذیرایی از آنها، آنطور که باید انجام نشد، دست آخر نیز بارش باران و بالارفتن فاضلاب شهری در شهر‌های شمال استان، مسافران را با بوی فاضلاب بدرقه کرد.

مشکلات مسافران از محل‌های اقامت گردشگران و ناچاری آنان در استفاده از چادرهای مسافرتی شروع و در نهایت به برخی کمبود‌های خدمات شهری و گردشگری ختم می‌شد.

برخی از آنها کمبود یا نبود سرویس بهداشتی در شهرهای مرکزی و شمالی استان را ناقابل‌ترین امکاناتی خواندند که می‌توانست آبروداری کند. انتقادی که مسافران نوروزی در شهرهای ایرانشهر، زهک، هیرمند، زابل و… مطرح کردند.

به گفته احمد از شهروندان زهک، این شهر فاقد سرویس بهداشتی عمومی است و مسافران به ناچار به برخی اماکن عمومی خاص مراجعه می‌کنند.

وی از بازاریان زابل نیز می‌گوید در مرکز شهر زابل دو سرویس بهداشتی در بازار گندم و کوچه مصلی وجود دارد، که در روزهای نخست عید، تعطیل بودند و پس از آن نیز تنها تا ظهر خدمات‌دهی می کردند.

او همچنین گفت: هر روز مسافرانی که بچه کوچک داشتند، در به در بدنبال سرویس بهداشتی بودند اما با سرویس‌های بسته یا کم خدمات مواجه بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی وجود ندارد، اضافه کرد: متاسفانه خجالت‌آور است که یک گردشگر برای استفاده از این سرویس‌ها خودش با خود آب ببرد، همه شیرآلات قدیمی و آب در اکثر مواقع قطع می‌شود، غیر از این موارد دیگری هم هست که نمی توانم به آنها اشاره کنم.

به گفته یکی از گردشگران شمالی، حتی شهر سوخته، نخستین محوطه ایرانی ثبت شده در فهرست آثار جهانی در ایام نوروز از کمبود تعداد سرویس بهداشتی و الزامات داخلی آن نظیر «مایع دستشویی» رنج برد، محوطه‌ای که امسال مسافران خارجی را نیز میزبانی کرد.

نبود مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی اطراف کوه‌خواجه، دهانه غلامان و چاه‌نیمه در شمال استان نیز از دیگر انتقادهایی است که چند گردشگر نوروزی در گفتگو با خبرنگار ایسنا به آنها اشاره کرده و گفتند: اگر عمری باقی باشد و دوباره به اینجا بازگردیم، همه چیز با خود می‌آوریم.

با این همه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در مقام پاسخگویی به تعدادی از این انتقاد‌ها گفته که میراث فرهنگی فقط هماهنگ کننده در بین دستگاه‌ها است.

کامران مشتاق‌گوهری در حالی در برنامه‌ زنده تلویزیونی شبکه استانی هامون خود را از هر گونه کم‌کاری مبرا می‌دانست که وی دبیر ستاد تسهیلات سفر نوروز ۹۴ بوده و همه هماهنگی‌ها برای میزبانی مطلوب از مسافران نوروزی را بر عهده داشته است.

وی با تایید نامناسب بودن شرایط میزبانی در برخی نقاط استان، اظهارکرد: وضعیت موجود تسهیلات و امکانات گردشگری سیستان و بلوچستان با اقبال مسافران نوروزی اختلاف زیادی دارد، در این بخش مشکلات ما جدی و زیرساختی است.

مشتاق‌گوهری ادامه‌داد: بخشی از این مشکلات نظیر راه و تسهیلات اقامت، فرابخشی بوده و از عهده میراث فرهنگی خارج است، در این بخش ما فقط هماهنگ کننده هستیم و در تلاشیم تا با اجرای سیاست‌های هماهنگ با دستگاه‌های دیگر تسهیلات لازم را برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم کنیم.

این مسئول پیش‌تر گفته بود، موج سفر‌ها به چابهار به حدی بوده که برخی مسافران برای اسکان دچار مشکل شدند، بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نوروز ۹۴ بیش از دو میلیون و ۱۲۵ هزار نفر از بخش‌های مختلف استان دیدن کردند.

وجود ظرفیت جذب سرمایه‌گذار خارجی در سیستان و بلوچستان
کارشناسان، وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی، اقتصادی و سنتی استان را از دلایل افزایش هشت درصدی سفر مسافران نوروز امسال به نسبت پارسال دانسته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با تایید این موضوع در مورد محدودیت‌های این صنعت در استان گفت: به عنوان پهناور‌ترین استان کشور ظرفیت‌هایی داریم که تناسبی با قابلیت‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی، روستایی و عشایری ما ندارد ما ناگزیریم در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری‌های بخش‌خصوصی در سطح استان و فراتر از آن را بکار بگیریم.

مشتاق‌گوهری با بیان اینکه با استعداد موجود، امکان و ظرفیت پذیرش سرمایه‌گذاری بین‌المللی در استان وجود دارد، در ادامه افزود: در گام نخست بر اساس برنامه چهار ساله در سال ۹۴ بر سه محور تمرکز می‌کنیم، نخست تمرکز بر حوزه جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی شمال استان، دوم مساله جذابیت‌های طبیعی تفتان در مرکز استان است و در نهایت جاذبه‌های تجاری، طبیعی و گردشگری سواحل مکران در جنوب استان است.

وی تمرکز جمعیت، وجود استعداد‌های مختلف تفریحی و ضرورت توسعه زیرساخت‌ها را از عوامل تمرکز میراث فرهنگی بر این سه نقطه از استان خواند که گردشگران از آنها بهره‌مند شوند.

گردشگران خارجی پول سازتر از سرمایه‌گذار داخلی
این مسئول در بخش‌دیگری به ویژگی‌های استان برای جذب گردشگران خارجی اشاره و عنوان کرد: سیستان و بلوچستان از معدود استان‌های کشور است که می‌تواند برای گردشگران خارجی بسیار جذاب باشد که متاسفانه عقب افتادگی استان از قطار توسعه ایران در سال‌های گذشته از دلایل کاهش رقبت برای انتخاب اینجا بوده است.

وی سنتی ماندن بخش‌های روستایی و عشایری استان را از ویژگی‌های مهم جذب این گردشگران دانست و افزود: طبیعی بودن و دست نخورده‌ ماندن مسائل طبیعی برای گردشگر خارجی جذاب است.

مشتاق‌گوهری با بیان اینکه اکنون در دنیای امروز طبیعی بودن مهم است، افزود: این در حالی است که در کشور ما برای برخی گردشگران، نگاه به سمت و سوی استفاده از هتل‌های امروزی رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: به واقع این ثروت گردشگر خارجی است که در چرخه اقتصاد گردشگری وارد می‌شود و گردشگران داخلی به سبب اینکه بیشتر صرفه‌جویانه رفتار می‌کنند، پول‌سازی چندانی ندارد.

891 مسافران نوروزی در سیستان و بلوچستان از چه انتقاد کردند؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *