جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مراسم جشن سده سرایان

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ آذر ۱۳۹۶

مراسم جشن سده در روستای دوحصاران شهرستان سرایان از ۲۸ دی ماه تا اوایل بهمن اجرا می شود و به گفته خود اهالی محل اهمن بهمن اجرا می شود.

یکی از مراسمی که در این مدت انجام می شود برافروختن آتش و علاوه برآن درست کردن حلقه ای از آتش است که به دور سرشان می چرخانند . همه افراد روستا به شادی و پایکوبی می پردازند و ضمن برگزاری جشن از آجیل هایی که ساخت خود اهالی می باشد از قبیل : برگه زردآلو ، مغز گردو وبادام ، تخمه و.. از یکدیگر پذیرایی می کنند . در بعضی از نقاط آتش را برپشت بام خانه ها می افروزند و از روی آن می پرند.
شب نشینی ها از جمله مراسمی است که در شب های سده اجرا می شود . اقوام و خویشان به خانه بزرگان فامیل می روند و در این مراسم داستان های گذشته وافسانه های قدیم را برای جوانان و نوجوانان بازگو می کنند. علاوه بر داستان سرایی کتاب هایی مثل فال حافظ ، مختارنامه، جنگ های حضرت علی (ع) ، امیر ارسلان رومی وشاهنامه می خوانند.
همچنین در این ایام بچه ها ونوجوانان به درب خانه ها رفته و اشعاری به زبان محلی می خوانند. صاحب خانه هم آجیل و شیرینی و همچنین مقداری آرد و روغن و یا پول به آنها می دهد که از این مواد جمع آوری شده آش بلغور نذری تهیه کرده و در بین اهالی روستا توزیع می گردد. اهالی براین اعتقاد و باورند که با برگزاری این مراسم و برافروختن آتش سده سالی خوب و با برکت خواهند داشت .
این مراسم به شماره ۸۰۸ در تاریخ ۴/۱۱/۹۱ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت گردیده است .

3 مراسم جشن سده سرایان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    يك ايين قديمي و جذاب كه بايد حفظ بشه تا به ايندگان هم برسه

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    دیگه این جشنا برگزار نمیشه مگر در شهرهای کوچک..من خودم تو شیراز دیگه ندیدم

    ۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *