رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ اسفند ۱۳۹۲

مدرسه امیر شاه ملک

اشتراک گذاری

امروزه از بنای موسوم به مدرسه امیر شاه ملک اثری بر جای نمانده است . اما به اعتقاد برخی از محققان از جمله گلبمک این بنا در ضلع جنوبی مجموعه وجود داشته و در حال حاضر ساختمان جدید جایگزین آن شده است .
این پژوهشگر که تحقیق خود را درباره دوره های ساختمانی مزار شیخ جام انتشار داده است با تکیه بر متن کتاب مقامات بنیان این مدرسه را ۸۴۶ ه ق ذکر می کند . گویابانی آن امیر شاه ملک درسال ۸۲۹ ه ق وفات نموده است . بنابراین نام قید شده در این کتاب امیر شاه ملک یکی از امرای کلان و معتبر تیمور گورکان بوده است که نامش درکتیبه مسجد شاه در مشهد دیده می شود .
وی در اغلب لشکرکشیها و جنگبهای مهم تیمور را همراهی می کرد و زمانی سرپرستی الغ بیک فرزند شاهرخ را به عهده داشت ، بعدها حکمران خوارزم گردید و تا آخر عمر ( ۸۲۹ ق) در آن قسمت باقی بود.
برنارد اکین نیز به تأثیر ازگزارش گلمبک ، تاریخ بنیان بنا را ۸۴۶ ه ق می داند و به این نکته اشاره دارد ،‌نقشه ای که توسط ( مک کول) در سال ۱۹۳۸ میلادی ترسیم شده و توسط دونالد ویلبر انتشار یافته ، ایوان محصور شده ای با یکسری طاقنماها در مجاورت مدرسه فیروزشاهی نشان داده است . وی در کتاب خود ( معماری تیموری در خراسان ) به عکس قبل از ویرانی بنا که توسط ( گدارد ) به چاپ رسیده استناد کرده و به ایوان ویران شده در پشت ایوان ورودی مشتمل بریک طاق ضربی سه کنج که احتمالاَ دارای تزئینات کاشی کاری بوده اشاره می نماید.
در حال حاضر در محل بنای امیر شاه ملک مدرسه ای قرار دارد که طلاب علوم دینی درآن مشغول به تحصیل می باشند.

ahmad8_7649 مدرسه امیر شاه ملک

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *