رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ آبان ۱۳۹۹

محله شیخ هادی تهران

اشتراک گذاری

محله شیخ هادی تهران ، یکی از محلات بسیار قدیمی و شناخته شده پایتخت می باشد . محله‌ای که از نظر تاریخی یکی از مناطق مهـم میـراث فرهنگـی به شمار می‌رود و دارای تعداد زیادی بنای تاریخی و فرهنگی می‌باشد. دسترسی مناسب شیخ هادی به چند خیابان مهم تهران از جمله خیابان ولیعصر، خیابان انقلاب و جمهوری از دلایل محبوبیت آن به شمار می‌رود . محله‌ی شیخ هادی در ناحیه‌ی ۱ منطقه‌ی ۱۱ شهرداری و مرکز شهر تهران قرار گرفته است. این محله از جنوب به خیابان امام خمینی، از شمال به خیابان انقلاب ، از شرق به خیابان حافظ و از سمت غرب با خیابان ولیعصر همسایه است.

بافت محله شیخ هادی

همانطور که در بخش های دیگر عنوان کردیم محله‌ شیخ هادی یکی از مناطق مهم میراث فرهنگی است و همچنان بافت قدیمی خود را تا حدودی حفظ کرده است. اما به دلیل افزایش مهاجرت به تهران این محله هم مانند دیگر مناطق تهران تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد رشد ساخت و ساز و افزایش آپارتمان‌های نوساز در آن هستیم. بهتر است بدانید محله‌ی شیخ هادی مانند سایر محلات واقع در مرکز تهران دارای ترکیبی از بافت تجاری و اداری می‌باشد.

علت نامگذاری محله شیخ هادی

ار آنجاییکه محله شیخ هادی از محله های قدیمی تهران است داستان نام گذاری آن برمی گردد به خیابان شیخ هادی که خود شیخ هادی در این خیابان سکونت داشته اند و به این دلیل به این نام معروف شده است. گرچه مقبره شیخ هادی نجم آبادی، در خیابان شیخ هادی است ولی تعدد مراکز تجاری و اداری باعث شده افراد کمی توجه کنند و متوجه وجود این خانه شوند.

محله شیخ هادی تهران

 

خیابانهای مهم محله شیخ هادی

محله شیخ هادی در مرکز شهر تهران قرار گرفته است و دسترسی مناسبش به خیابان ولیعصر که از خیابان های مهم تهران است، یکی از نقاط قوت این محله می‌باشد. این محله به بی ارتی خیابان ولیعصر و خیابان انقلاب دسترسی خوبی دارد، از سوی دیگر اتوبوس های شرکت واحد که از میدان جمهوری به میدان بهارستان می‌روند در این محله ایستگاه دارند. ایستگاه مترو تئاتر شهر هم از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی شیخ هادی است. مساله ای که در مورد شیخ هادی وجود دارد، قرار گیری در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک است که کار را برای ساکنین کمی سخت کرده است.

محله شیخ هادی تهران

مراکز آموزشی و فرهنگی محله شیخ هادی

اگر ساکن این محله هستید و یا تمایل به سکونت در  این محله دارید، نام تعدادی از مدارس و سایر مراکز آموزشی محله‌ی شیخ‌هادی که نیازهای آموزشی اهالی محله را برطرف می‌کند، در ادامه آورده شده است:

دبیرستان غیردولتی جامی واقع در نبش خیابان ولیعصر
دبستان پسرانه شاهد در خیابان شیخ هادی، کوچه رجب بیگی
پیش دانشگاهی علامه حلی واقع در شیخ هادی، هاتف
مدرسه توحید واقع در خیابان شیخ هادی، کوچه شیخ هادی
مدرسه دخترانه ندای فاطمه واقع در خیابان شیخ هادی، روبروی مسجدشیشه، کوچه مظفری خواه

محله شیخ هادی تهران
اگر علاقمند هستید از سایر مراکز آموزشی این محله هم اطلاع پیدا کنید، بایستی به اطلاعتان برسانیم که آموزشگاه‌های زیر در محله‌ی شیخ هادی مشغول فعالیت هستند:

آموزشگاه زبان غزل شید نرسیده به سه راه جمهوری، نبش کوچه نظام
آموزشگاه زبان اسمان واقع در خیابان امام خمینی، خیابان شیخ هادی، کوچه عرب
آموزشگاه ستاره پایتخت واقع در سه راه جمهوری، خیابان شیخ هادی، بالاتر از چهارراه جامی
آموزشگاه هنرهای تجسمی شیخ هادی در خیابان امام خمینی ( ره )، خیابان شیخ هادی

مراکز خرید محله شیخ هادی

محله‌ شیخ هادی به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد کاملا محصور در بازارهای معروف تهران است، نزدیکی به سه راه جمهوری و خیابان ولیعصر که بورس پوشاک زنانه است، نزدیکی به محله‎ی منیریه که بورس لوازم ورزشی است و نزدیکی به بازار بزرگ تهران کار را برای ساکنین این محله حسابی راحت کرده است. نام تعدادی از مراکز خرید اصلی این محله در ادامه آورده شده است:

فروشگاه رفاه به نشانی خیابان جمهوری، تقاطع ولیعصر
فروشگاه فرهنگیان به نشانی خیابان امام خمینی، خیابان جامی
پاساژ علاء‌الدین به نشانی خیابان جمهوری، تقاطع حافظ
خیابان حافظ بازار موبايل ايران
مرکز خرید علی در خیابان ولیعصر، نبش جمهوری
مرکز خرید بزرگ همایون در خیابان جمهور
اگر گذرتان به این منطقه افتاده باشد تعداد زیادی فروشگاه را حتما در حد فاصل چهارراه ولیعصر تا خیابان جمهوری دیده‌اید که باعث حضور خریداران فرامحله‌ای شده‌اند.

مساجد و حسینیه های شاخص محله

سه مسجد ولیعصر (عج) واقع در چهارراه ولیعصر، ضلع جنوب شرقی خیابان ولیعصر، جنب بوستان دانشجو، مسجد جمهوری اسلامی در خیابان جمهوری، بعد از خیابان ولیعصر، مسجد شیشه واقع در خیابان شیخ هادی، روبه‌روی کوچه مظفرخواه قرار دارند. ضمن اینکه از سایر مراکز مذهبی محله‌ی شیخ‌ هادی می‌توان به حسینیه‌ی مکتب المهدی، حسینیه‌ی ابالفضل در کوچه‌ی مظفری‌خواه و حسینیه‌ی زنجانی ها در کوچه‌ی ارشاد اشاره نمود.

محله شیخ هادی تهران

مراکز درمانی محله شیخ هادی

 

در محله‌ شیخ‌ هادی مراکز درمانی زیادی وجود دارند و باعث آسایش و راحتی بیشتر ساکنین این محله و محلات اطراف شده‌اند، سه بيمارستان در شیخ هادی هستند. بیمارستان مروستي به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، بیمارستان نجمیه در خیابان حافظ، تقاطع خیابان جمهوری و بیمارستان سورنا در خیابان شیخ هادی. همچنین از دیگر مراکز درمانی میتوان از درمانگاه شهید شوریده و درمانگاه شهید حیدری در خیابان نوفل لوشاتو نام برد.

ضمنا از داروخانه‌های محله شیخ هادی می‌توان به داروخانه دکتر تجملی در خیابان جمهوری، داروخانه جامی در خیابان جامی، تقاطع شیخ هادی، داروخانه دکتر امیر ارفعی در تقاطع خیابان جامی و داروخانه شبانه‌روزی باهر در خیابان حافظ، خیابان جامی اشاره نمود.

مراکز مهم دولتی محله شیخ هادی

محله شیخ هادی میزبان تعدادی از مراکز شاخص اداری و دولتی می‌باشد و تعدد سفارت‌ها در آن کاملا به چشم ‌می‌آید، در ادامه نام تعدادی از مراکز مهم اداری و دولتی عنوان شده است:

سفارت واتیکان به نشانی خیابان جمهوری، بین خیابان ولی عصر و حافظ
سفارت ایتالیا به نشانی خیابان جمهوری، بین خیابان حافظ و خیابان رازی، کوچه رم
سفارت ارمنستان واقع در خیابان انقلاب، بین ولی عصر و حافظ، خیابان رازی، خیابان شهریار
سفارت فرانسه به نشانی خیابان جمهوری، خیابان نوفل لوشاتو، بین خیابان حافظ و ولی عصر، خیابان رم
مرکز سپرده‌گزاری اوراق بهادار به نشانی خیابان حافظ، نرسيده به چهار راه كالج، کوچه ازهری
ايستگاه آتش‌نشانی حسن‌آباد شماره يك

اماکن تفریحی و ورزشی محله شیخ هادی

یکی از شاخص‌ترین پارک‌های تهران به نام پارک دانشجو در محله شیخ هادی قرار گرفته است، ضمن اینکه مجموعه تئاتر شهر هم در این پارک است و از مجموعه های بسیار شناخته شده و مهم شهر تهران می‌باشد. از سوی دیگر بهتر است بدانید که محله‌ی شیخ هادی یکی از محلات قدیمی تهران به شمار می‌رود و دارای تعداد زیادی اماکن فرهنگی و تاریخی است. اگر علاقمندید فضاهای متفاوتی از تهران ببنید پیشنهاد می‌کنیم بازدید این منطقه از تهران را حتما در برنامه‌تان قرار دهید. لیست پیشنهادی ما در ادامه آورده شده است:

مقبره شيخ هادي نجم‌آبـادي در خيابان شيخ هادي، نرسیده به خیابان جهموری
سقاخانه شيخ هادي واقع در خیابان شیخ هادی
خانه و موزه مقدم واقع در خیابان شیخ هادی، ضلع شمالی خیابان امام خمینی
کاخ مرمر در چهارراه خیابان امام خمینی
خانه صالح بعد از پل حافظ، كوچه اميري
خانه پروفسور عدل بالاتر از چهارراه امام خميني، روبروي كاخ مرمر ابتداي كوچه شهيد سخنور

ضمنا چند تالار مهم هم در این محله هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به تالار محراب در تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی، تالار وحدت در خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار اشاره نمود. نگارخانه شيث در كوچـه شـيرزاد شـرقي نیز یکی دیگر از مراکز فرهنگی شیخ هادی است.

محله شیخ هادی تهران

 

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *