جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ بهمن ۱۳۹۸

مجتمع فرهنگی ـ هنری آیه‌ها با وسعت ۶۴ هزار متر‌مربع و برخورداری از خصوصیات متنوع و ظرفیت رشد و گسترش موضوعی و محتوایی، قابلیت بهره‌برداری چند‌منظوره زیارتی، معنوی، علمی‌، فرهنگی، هنری‌ و اجتماعی را دارد.مجتمع فرهنگی آیه‌ها در مشهد مقدس، یکی از بزرگترین طرح های کنگره ی شهدای خراسان است که با هدف تفهیم و تبیین عنصر شهادت و جاودانه کردن یاد و خاطرات شهدا و معرفی سرداران شهید و شهدای خراسان تأسیس شده است و ان شاء الله در آینده به یکی از بزرگترین مراکز جذاب معنوی و فرهنگی و گردشگری کشور تبدیل خواهد شد.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد 3 مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

این مجموعه از لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی دفاع مقدس دارای ظرفیت های وسیع و ویژگی های منحصر به فردی به شرح زیر است:
یکم _ ویژگی های جغرافیایی:
۱- مساحت. حدود ۶۰ هکتار
۲- موقعیت: نزدیک ترین فاصله به مرکز شهر مقدس مشهد و مقارن مزار شهدای گمنام و مجتمع فرهنگی، تفریحی کوهسنگی.
۳- قابلیت دسترسی و موقعیت مناسب ترافیکی و ورود و خروج.
۴- قابلیت توسعه و گسترش عمرانی.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد 1 مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

دوم _ ویژگی های موضوعی و محتوایی:
۱-تنوع و ظرفیت رشد و گسترش موضوعی و محتوایی.
۲-جامعیت موضوع و شمول تاریخی تقابل جریان حق و باطل از آغاز خلقت انسان تا عصر ظهور، با تکیه بر موضوع شهید و شهادت.
۳-قابلیت بهره برداری چند منظوره زیارتی، معنوی، علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و تفریحی.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد 5 مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

سوم _ اجزا و سازه ها:

این مجتمع از بخش‌‌های متنوعی تشکیل شده که هر یک علاوه بر این که دارای هویت مستقل و متفاوت است، دارای بخش ها و اجزای مربوط و مناسب و قابلیت بهره برداری خاص خود می باشد، به طوری که می تواند همزمان مورد استفاده یا بازدید چندین گروه قرار بگیرد.

الف _ نماد کنگره ی بزرگداشت بیست و سه هزار شهید استان های خراسان در محل ورودی مجتمع. این نماد در ابعاد۷ ۵متر، یک طرح حجمی و مفهومی شامل مفاهیم زیر است:
۱- برشی از پوکه ی گلوله، نماد یکی از جنگ افزارهای رزمندگان اسلام، سمبل قدرت دفاع از انقلاب اسلامی.
۲-طرحی از حرم مطهر امام هشتم علیه السلام، مزین به حدیث مقدس سلسله الذهب، سمبل توحید و امامت و ولایت، و نیز مجاورت حضرت رضا علیه السلام و عشق و ارادت و توسل زائران و مجاوران.
۳-ستون نورانی مخروطی شکل ، که علاوه برآنکه نماد گلدسته حرم حضرت امام‌رضا(ع) می‌باشد، نماد و نشان شهادت و حرکت انسان به سوی رشد و کمال هم به شمار می‌آید.
۴-پرچم سرخ نمادین مزین به عبارت مبارک « السلام علیک یا ثارالله»، نماد جهت و حرکت عاشورایی رزمندگان و شهدا.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد 6 مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

۵_ تابلو نقاشی‌های برجسته بزرگ دفاع مقدس:
این تابلوها ترکیبی از عکس های مستند و نقاشی های سمبلیک از صحنه های مختلف دفاع مقدس است که به صورت نیمه برجسته در ابعاد۴* ۶ متر و به تعداد۱۷ عدد در دو طرف بولوار اصلی مجتمع (بولوار شهدا) ساخته شده و یادآور صحنه‌هایی از دلاوری و ایثار رزمندگان اسلام و قساوت دشمن در جنگ تحمیلی است.
مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد 7 مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

شهرک سینمایی دفاع مقدس

شهرک سینمایی دفاع مقدس آیه ها یادآور لحظات و مناطق عملیاتی جنگ ۸ ساله میان ایران و رژیم عراق است.در این شهرک مناطق عملیاتی و قرارگاه تاکتیکی لشکرها و یگان های رزم دوران دفاع مقدس بازسازی شده اند و در مراسمات مختلف و فیلم برداری های مرتبط، مورد استفاده و استقبال علاقه مندان قرار گرفته است.بازسازی منطقه عملیاتی کربلای پنج، میدان موانع که از مهم ترین عملیات های بزرگ بوده اند؛ طبق روایت های عینی راویان دفاع مقدس انجام شده است و توسط آن ها تشریح و از حماسه آفرینی دلیرممردان این مرز و بوم یاد می شود.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

نمایشگاه هبوط تا ظهور

نمایشگاه تاریخی «از هبوط تا ظهور» از دیگر بخش های مجتمع آیه ها است، که هر ساله میزبان بازدیدکنندگان زیادی می باشد.این نمایشگاه از غرفه هبوط حضرت آدم به زمین آغاز می شود و بخش هایی از تاریخ زندگی پیامبران شامل کشتی حضرت نوح، بت شکنی حضرت ابراهیم، عبور بنی اسرائیل از رود نیل، ولادت و نبوت حضرت مسیح، بعثت خاتم الانبیا (ص)، واقعه غدیر و عاشورا و دوران ۸ سال دفاع مقدس را با کمک هنرهای تجسمی به تصویر میکشد.

مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد 1 1 مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

سالن انقلاب اسلامی

سالن «انقلاب اسلامی» مجتمع آیه ها بزرگترین سالن همایش و سینمایی در شرق کشور می باشد.این سالن همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران آماده و مورد بهره برداری قرار گرفته است و با ظرفیت ۱۵۵۰ نفر، از آن به عنوان بزرگترین سالن گردهمایی شرق کشور یاد می شود.این سالن آماده برگزاری انواع همایش، گردهمایی و مراسمات مختلف می باشد و علاوه بر ظرفیت بالا دارای امکاناتی نظیر سیستم نور و صوت پیشرفته، سالن های انتظار و اتاق مهمان است.

اردوگاه فرهنگی شهدای مدافع حرم

اردوگاه فرهنگی شهدای مدافع حرم آیه ها در حال احداث می باشد.این اردوگاه جهت افزایش ظرفیت های مجتمع فرهنگی آیه ها در دست ساخت قرار دارد و به زودی شاهد بهره برداری آن خواهیم بود.

سالن و حسینیه شهدا

سالن و حسینیه شهدا با امکانات خود، محل مناسبی جهت برگزاری مراسمات مذهبی و فرهنگی با ظرفیت متوسط در مشهد است.این مکان از مجتمع فرهنگی آیه های مشهد دارای ۱۸۰۰ متر مربع فضای مناسب به همراه امکاناتی نظیر سیستم سرمایش و گرمایش، نور و صوت عالی و تلوزیون شهری (SMD) با ابعاد ۴ در ۶ متر می باشد.

سالن غذاخوری

سالن غذاخوری جهت پذیرایی از مهمانان در وعده های مختلف آماده سرویس دهی می باشد.سالن غذاخوری مجتمع آیه ها با ظرفیت ۷۵۰ نفر و تجهیزات مناسب پذیرایی به همراه جای پارک مناسب در مجتمع آیه ها بنا شده است.

نحوه دسترسی به مجتمع فرهنگی آیه ها مشهد

آدرس:مشهد، بزرگراه کلانتری، حدفاصل میدان جمهوری اسلامی و تقاطع جهاد
ساعات بازدید:همه روزه از ساعت ۰۷:۰۰ الی ۱۴:۰۰

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *