رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ اسفند ۱۳۹۷

قله یخچال همدان

اشتراک گذاری

قله یخچال همدان با ارتفاع ۳۵۸۰ متر یکی از کوه های معروف استان همدان و بلند ترین قله رشته کوه الوند به شمار می رود که در قسمت جنوبی سلسله جبال رشته کوه الوند همدان قرار دارد و کوهنوردان زیادی برای صعود از آن به استان همدان سفر می کنند.

قله یخچال مرتفع ترین بلندی الوند، از شمال به قله ۳۴۱۳ متری تاریک دره، از سمت جنوب غربی به قله اردک مردک به ارتفاع ۳۴۸۶ متر، از سمت شرق به قله ۲۹۸۵ متری تخت رستم و از سمت جنوب به قلل شاه نشین بزرگ و کلاه قاضی محدود می شود و آبادی خاکو در قسمت شرقی آن قرار دارد.زمستان قله یخچال سرد و طوفانی و در زیر قله عبور از امتداد نقاب برفی مشهور آن به دلیل ریزش بهمن خطرناک می باشد. بهترین زمان صعود به قله یخچال اواخر اردیبهشت می باشد.

دره مرادبیگ در جنوب غربی شهر همدان را پشت سرگذاشته و وارد آبادی دره مرادبیگ شوید. از کوچه باغ های ده عبور کرده دره طولانی و پر آبی را به سوی غرب در پیش گرفته و به طور مستقیم از امتداد باغ های دره گذشته به چند اتاقک کوچک و مرتعی جالب و دیدنی در کنار آن می رسید. (۱) چشمه های گوارای آب در نقاط مختلف دره به چشم می خوردند. در سمت چپ دره دیگری وجود دارد. ابتدا در شیب ملایم درون دره به تدریج ارتفاع گرفته از کنار چند چشمه دیگر می گذرید (۲). سپس در مسیر پرپیچ و خمی بر ارتفاعتان افزوده می شود تا به چمن معروف قله یخچال که نام های گوناگون دارد، می رسید. سپس از طریق یالی که از سمت غرب به خط الرأس می رسد اقدام به صعود کنید. این یال با عبور از امتداد قله تخت رستم پس از مدت زمانی کوتاه به بلندای قله ۳۵۸۰ متری یخچال می رسد.

مسیر پیاده روی دره مرادبیگ در جنوب غربی شهر همدان را پشت سرگذاشته و وارد آبادی دره مرادبیگ شوید. از کوچه باغ های ده عبور کرده دره طولانی و پر آبی را به سوی غرب در پیش گرفته و به طور مستقیم از امتداد باغ های دره گذشته به چند اتاقک کوچک و مرتعی جالب و دیدنی در کنار آن می رسید. (۱) چشمه های گوارای آب در نقاط مختلف دره به چشم می خوردند. در سمت چپ دره دیگری وجود دارد. ابتدا در شیب ملایم درون دره به تدریج ارتفاع گرفته از کنار چند چشمه دیگر می گذرید (۲). سپس در مسیر پرپیچ و خمی بر ارتفاعتان افزوده می شود تا به چمن معروف قله یخچال که نام های گوناگون دارد، می رسید. سپس از طریق یالی که از سمت غرب به خط الرأس می رسد اقدام به صعود کنید. این یال با عبور از امتداد قله تخت رستم پس از مدت زمانی کوتاه به بلندای قله ۳۵۸۰ متری یخچال می رسد.
آدرس : استان همدان – رشته کوه الوند – قله یخچال

قله یخچال همدان
قله یخچال همدان 3580 متر قله یخچال همدان

منبع : بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *