جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قله هفت خوان

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ اسفند ۱۳۹۷

قله زیبا و با شکوه هفت خوان واقع در جاده چالوس به فاصله ۴۰ کیلومتری کرج قرار دارد. از چندین مسیر می توان قله را صعود کرد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.این قله در جاده چالوس قرار دارد و مسیر های پنج گانه ای برای دسترسی به آن وجود دارد.

مسیر شمالی کوتاهترین مسیر به قله و مسیر جنوب شرقی طولانی ترین مسیرصعود است.

مسیر شرقی : مبدا صعود روستای سپه سالار در جاده چالوس پس از پل خواب و نرسیده به آسارا است. مسیر در خلاف جهت رودخانه ادامه پیدا کرده و پس از پشت سر گذاشتن سنگ سالار که محل خوبی برای استراحت می باشد،نرسیده آبشار انتهای دره در سمت راست از شیب تندی بنام شیب سیگره ادامه می یابد)از سپه سالار تا شیب سیگره یک ساعت). دربالای شیب سیگره مسیر تا انتهای دیواره وبه موازات آن تا دومین گذرگاه سمت چپ که مشخصه آن سه عدد پله فلزی نصب شده برای زمستان است ادامه یافته و از زیر دیواره کامک که چندین مسیر مختلف توسط اعضا خانه کوهنوردان کرج بر روی آن گشایش یافته به طرف جانپناه کامک که در حال حاضر بلااستفاده است ادامه می یابد(از شیب سیگره تا جانپناه ۵/۱ ساعت). در سمت چپ جانپناه پس از ۳۰۰ متر به اول یال مشترک قله کلاش و یا کرچان می رسد. میتوان پس از رسیدن به گردنه که قله زیبای آزادکوه خودنمایی می کند به سمت قله کلا و یا در سمت چپ صعود کرده و پس از گذر از تیغه های گرده سنگی به قله هفت خوان رسید. ازجانپناه تا قله سه ساعت است.

مسیر شمالی : مبدا صعود دره آزاد بر واقع در جاده چالوس نرسیده به گچسر است. دره آزادبر در سمت چپ جاده قرار دارد که پس از پشت سر گذاشتن روستای کهنه ده و غار یخ مراد و رد شدن از دو راهی روستای آزادبر به آنجا می رسیم . از کرج با ماشین تا دره آزادبر حدود۵/۲ ساعت است. قله با شیب تندی تا کف دره ادامه پیدا می کند که برای صعود به قله می بایست پس از رد شدن از رودخانه مسیر را از روی یال به طرف بالا ادامه داد. پس از طی ۴ ساعت و پشت سر گذاشتن قله فرعی می توان به قلی اصلی رسید.

مسیر شمال غربی: راحت ترین ونزدیکترین مسیر این مسیر است. مبدا صعود گردنه عسلک است که پس از پشت سر گذاشتن دره آزادبر می توان به گردنه رسید. برای دسترسی به گردنه حتما نیاز به ماشین کمک دار می باشد. پس از رد شدن از رودخانه(البته به سختی) داخل دره ای که تا زیر قله ادامه دارد می شویم. در انتهای دره از یال سمت چپ صعود کرده و پس از پشت سر گذاشتن قله فرعی به قله اصلی می رسیم زمان مورد نیاز برای رسیدن به قله از گردنه عسلک حدود ۴ ساعت است.

مسیر جنوبی : مبدا صعود روستای اویزر در جاده چالوس پس از پل خواب و در جاده روستای کلوان است.مسیر صعود بر خلاف جهت رودخانه از روستای اویزر به سمت چپ شروع می شود. بعد از پشت سر گذاشتن مسیرهای سنگی که به خاطر حجم آب در فصل بهار عبور را مشکل می کند پس از۵/۱ ساعت به امامزاده بی بی زبیده در سمت راست رودخانه می رسیم . در ادامه راه از قسمت بالای رودخانه از راه مالرو ادامه می یابد و پس از رسیدن به گردنه اول به سمت راست می پیچیم. ۲ ساعت بعد به گردنه خرگوش می رسیم . مسیر از گردنه خرگوش توسط یال جنوبی و با شیب ملایم تا قله کشیده شده اس. زمان لازم برای صعود از گردنه تا قله ۲ ساعت است.

مسیر جنوب شرقی : مبدا صعود روستای سپه سالار واقع در جاده چالوس و بعد از پل خواب و نرسیده به آسارا است. پس از رسیدن به روستا مسیر به طرف امامزاده که در سمت چپ قرار دارد ادامه می یابد . بعد از چندی باغهای روستا را پشت سر گذاشته و از زیر صخره های روبرو از راه مشخص مالرو به طرف بالا ادامه می یابد.در دره پهنی به اول یال که در جهت شرقی به غربی کشیده شده است می رسیم. ادامه یال تا گردنه خرگوش کشیده شده است. از روستا تا اول یال حدود ۳ساعت طول می کشد و از اول یال تا گردنه خرگوش زمان صعود ۲ ساعت است.از آنجا ادامه راه طبق صعود مسیر جنوبی میباشد.

مسیر غربی : این مسیر طولانی را می توان از روستای کلها در جاده چالوس و در شمال روستای کلوان صعود کرد. مسیر در خلاف جهت حرکت رودخانه روستای کلها ادامه پیدا کرده و پس از ۳ ساعت به پایین گردنه کهار می رسید. یال غربی با شیب بسیار تندی به سمت بالا ادامه دارد. بعد از ۶ ساعت کوهپیمایی سنگین و پشت سرگذاشتن قله سنگی ونتار به قله اصلی هفت خوان می رسیم .

 

قله هفت خوان 1 قله هفت خوان
قله هفت خوان 2 قله هفت خوان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *