جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه فیروز کوه

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ فروردین ۱۳۹۴

این قلعه بالای کوه صخره‌ای مشرف بر امامزاده اسماعیل در حومه شهر فیروزکوه قرار گرفته است. برای ساخت این قلعه در قسمت دیوارهای خارجی و دفاعی و برج از لاشه سنگ همراه با ملات گچ و ساروج استفاده شده است.

از این قلعه فقط کمی از دیواره‌های ضلع غربی و ضلع جنوبی همراه یک برج باقی‌مانده است و در ضلع شرقی و کنار برج تعدادی اتاق مخروبه مشاهده می‌شود. برج که نسبتا سالم مانده دایره‌ای‌شکل است و حدود ۵ متر هم از دیواره‌ها باقی‌مانده است. در وسط این برج یک پنجره کوچک مستطیل‌شکل دیده می‌شود.

کلاویخو، جهانگرد مشهور اروپایی که در دوره مغول به ایران سفر کرده بود در مورد این قلعه می‌نویسد: ‌«گویند دژ فیروزکوه چنان نیرومند بود که هیچ‌کس نمی‌توانست آن را در صورتی که پادگان کافی در آن موجود می‌بود، به حمله بگیرد، چون حصار برنوک کوهی است مشرف بر دشتی که این کوه را از کوه‌های دیگر به کلی مجزا می‌کند.

در پای حصار در کنار دشت دیواری است که گرداگرد آبادی فیروزکوه راگرفته است و از آنجا دفاع می‌کنند. در داخل این دیوار آبادی فیروزکوه قرار گرفته و بالاتر از این دیوار، دیوار دیگری به موازات آن کشیده شده است و بالاتر هم دیواری است به موازات ۲ دیوار اول که همانا دیوار دژ اصلی است. در میان ۲ دیوار اخیر خانه‌های مردم آبادی واقع است. برفراز اینها سنگر‌ها و استحکامات دژ مرکزی قرار دارد با دیوار محکم و برج‌های استوار و بسیار. به این طریق با آن که فیروزکوه داخل یک دژ است، ۳ حصار دارد که یکی برفراز دیگری است و نیز در دژ مزبور چشمه زلالی است که اهالی آنجا را کفایت می‌کند و حال آن که از پایین حصار هم رودخانه‌ای می‌گذرد که روی آن پل‌های متحرک وجود دارد که برای دست‌یافتن به حصار اول باید از آنها گذشت.»

قلعه فیروزکوه شامل سه بخش بوده که بخش اول شامل شهر قدیم فیروزکوه بخش دوم شامل تعدادی خانه با دیوارهای خشتی برج ، آب انبار و چاه آب بخش سوم که از پشت دروازه و دیوار عظیم بخش دوم آغاز و انتهای کوه امتداد می یافت بوده است و در بالاترین قسنت کوه ارگ حکومتی ساخته شده بود . مصالح بکار رفته شامل خشت و گل برای خانه ها و سنگ لاشه و ساروج برای برجها و استحکامات بوده است.

10211 قلعه فیروز کوه

1022 قلعه فیروز کوه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • احمدیزدانی

    بنام خدا
    این چند بیت از اشعارم را که بی مناسبت با موضوع گردشگری در وطنم نمیدانم به سایت گردشگری تقدیم میکنم
    تنگه ی واشیم و گردنه ی حیرانم
    گریه ی نیمه شب و وردِ سحرگاهانم
    نازِ دنیایِ بنانم ، هنرِ فرشچیان
    شعرِ پروین و فروغم ، قدح قوچانم
    غزلِ حافظم و مثنویِ مولانا
    کوتوالم من و در بندِ بلا خندانم
    می خوری باده فروشم ، دلِ عاشق دارم
    بنده ای منتظرم ، کولی سرگردانم
    برجِ میلادِ نگاهم به جهان انسانی است
    تختِ جمشیدم و چون گوشه ای از ایرانم
    احمدیزدانی

    ۲۳ شهریور, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *