رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ دی ۱۳۹۷

فیلتر داخلی گردشگری

اشتراک گذاری

توسعه صنعت گردشگری به عنوان منبع مهمی در ایجاد درآمدهای پایدار در عمده کشورهای دنیا پذیرفته شده است و رونق گردشگری و زمینه سازی برای جلب توریسم داخلی و خارجی همواره به عنوان یک سیاست جدی در کشورها دنبال می شود. این در حالی است که در کشورما با وجود نیاز روز افزون به رونق گردشگری با هدف کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و البته همه وعده ها و شعارهایی که در زمینه جذب توریسم مطرح می شود، در عمل اتفاق هایی می‌افتد که نتیجه معکوس دارد و دورنمای صنعت گردشگری کشور را تار و مبهم می کند.

یکی از این اتفاق ها در روزهای اخیر رخ‌داد و لیستی بلند بالا از سایت های فعال در حوزه گردشگری با عنوان «غیرمجاز» منتشر شد و خبر از مسدود شدن فعالیت آن‌ها می داد. این در شرایطی بود که فعالیت سایت های گردشگری و تبلیغات و اطلاع رسانی هایی که در خصوص ظرفیت ها و پتانسیل های جذب توریسم دارند، نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری کشور دارد. در این نامه، شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی خطاب به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۷۰ سایت غیر مجاز در حوزه اقامتگاه‌های غیرهتلی را معرفی کرده بود که پس از آن برخی از مدیران سایت‌های گردشگری و رزرو اقامتگاه اعلام کردند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تماس با مدیران این سایت‌ها به آن‌ها مهلت داده‌ که در صورت حذف نکردن نام «اقامتگاه‌های غیر هتلی» از سایت‌ خود، آن‌ها را فیلتر خواهد کرد. با وجود تعیین مهلت برای این کسب‌ و کارها، سایت «وادیرو» که در زمینه رزرو اقامتگاه به صورت آنلاین فعالیت دارد، فیلتر شد.

این اقدام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و فیلتر شدن یکی از کسب ‌و کارهای آنلاین در این حوزه در حالی اتفاق افتاده است که از ۲۵ آذر معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرایی در بخشنامه‌ای اعلام کرده بود که هیچ یک از آن‌ها حق ندارند شکایت خود از کسب‌وکارهای مجازی را بدون ارجاع به کمیته رفع موانع کسب‌وکارهای الکترونیکی به طور مستقیم به دادستانی ارسال کنند.

** اعتراض سایت های خدمات گردشگری
طی روزهای گذشته و متعاقب انتشار نامه ای که در آن درخواست فیلترینگ برخی سایت های خدمات گردشگری شده بود، برخی از متولیان این سایت ها با اعتراض نسبت به نگارش نامه فیلترینگ، از تماس های تلفنی با آن‌ها برای توقف فعالیت های‌شان خبر داده اند. مدیر یکی از سایت‌های گردشگری در همین باره از تماس تلفنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تهدید به فیلترینگ در صورت حذف نشدن اقامتگاه‌های غیرهتلی خبر داده و گفته است:«به ما گفته شد مجاز نیستیم تعدادی از اقامتگاه‌ها را ارائه دهیم و باید آن‌ها را از سایت خود حذف کنیم. در غیر این صورت فیلتر می‌شویم». او در پاسخ به این سوال که غیرمجاز خواندن فعالیت استارت‌آپ‌های این حوزه بر چه اساسی است و این سایت‌ها برای فعالیت باید چه مجوزهایی دریافت کنند، به دیجیاتو اظهارداشته است:«استدلال مسئولان سازمان این است که در این حالت، اقامتگاه غیرهتلی یا خانه کرایه داده می‌شود و این‌کار مجاز نیست. در صورتی که چنین قانونی وجود ندارد. کرایه کوتاه مدت اقامتگاه غیرهتلی در فضای آنلاین و آفلاین در حال رخ دادن است و سازمان میراث فرهنگی بدون اینکه قانونی مبنی بر خلاف بودن این‌کار داشته باشد، اذعان دارد که این فعالیت قانونی نیست».

** فیلترینگ را متوقف کنید!
اما اقدام عجیب در مسدود کردن سایت های فعال گردشگری، روز گذشته با واکنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد و نماینده وزیر ارتباطات در کارگروه رفع موانع کسب‌ و کارهای مجازی، با ارسال نامه‌ای خطاب به معاون حقوقی رییس جمهوری، خواستار جلوگیری از فیلترینگ سایت هایی شد که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تهدید به فیلتر شده بودند. بر اساس متن نامه ای که امیر ناظمی، نماینده وزیر ارتباطات در کارگروه کاهش موانع کسب ‌و کارهای مجازی در توییتر خود منتشر کرده است، این تصمیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برخلاف احکام شیوه‌نامه تشکیل و نحوه عمل کارگروه کاهش موانع کسب ‌و کارهای مجازی از طریق ساماندهی و کاهش شکایات دستگاه‌ها به طرفیت آن‌ها بوده است. نماینده وزیر ارتباطات در کارگروه کاهش موانع کسب ‌و کارهای مجازی در این نامه درخواست کرده است تا معاون حقوقی رییس جمهور به عنوان رییس این کارگروه با قید فوریت و استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود و تعامل میان دستگاه‌های دولتی، ذی ‌نفعان و دعوت از نمایندگان بخش خصوصی در خصوص فیلترینگ سایت‌های رزرو اقامتگاه‌های غیر هتلی تصمیمات لازم را پیش از فیلترینگ بگیرد.

نماینده وزارت ارتباطات در کارگروه رفع موانع کسب‌وکارهای مجازی در نامه خود به معاون حقوقی رییس جمهوری تاکید کرده است که بر اساس ماده ۳ شیوه‌نامه تشکیل و نحوه عمل کارگروه کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی، شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی که وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، باید درخواست خود را برای رسیدگی به کمیته تخصصی این کارگروه ارائه و دلایل خود را برای فیلترینگ این سایت‌ها بیان کند. همچنین باید امکان دفاع نمایندگان این سایت‌ها بر اساس تبصره ماده ۹ این شیوه نامه فراهم شود.به گفته ناظمی، مطابق با ماده ۱۰ این شیوه‌نامه برای شکایت دستگاه‌ها از کسب‌وکارهای مجازی، باید مورد شکایت در این کارگروه بررسی شده و ‌نامه‌ای برای آن صادر شود. نماینده وزیر ارتباطات تاکید کرده است در صورت فیلتر شدن این سایت‌ها، این اقدام نه تنها بر خلاف مصوبه هیات وزیران مورخ ۳ بهمن ۱۳۹۶ است، بلکه موجب عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی در مواجهه با کسب‌وکارهای نوپا می‌شود. ناظمی همچنین تاکید کرده است در صورت فیلتر شدن چنین کسب‌وکارهایی به علت ناکارآمدی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و طولانی بودن روند رسیدگی قضایی،بسیاری از کسب‌وکارهای ایجاد شده نابود می‌شوند.

** برداشتن موانع رشد گردشگری
اقدام اخیر در محدود سازی فعالیت سایت های گردشگری در حالی صورت گرفته که کشورمان بیش از هر زمان دیگری نیازمند اقدامات حمایتی در این حوزه است. توسعه فعالیت‌های استارت‌آپی و توجه به معرفی ظرفیت‌های گردشگری از جمله نکاتی است که باید با حمایت دستگاه‌های دولتی به رونق گردشگری در کشور کمک کند. بر اساس آمار سازمان گردشگری، سهم صنعت گردشگری ایران از تولید ناخالص داخلی، حدود ۱۱۹ میلیون دلار (معادل ۲.۴ درصد) است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲، به چهار درصد افزایش یابد. همچنین در حال حاضر، ۴۷۵ هزار ایرانی در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن مشغول به کارند که این میزان، ۱.۲ درصد از کل نیروی کار فعال در ایران را تشکیل می‌ دهد و بر اساس برنامه‌ های دولت باید تا سال ۱۴۰۲ به ۳.۲ درصد افزایش پیدا کند. مطابق آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، گردشگری ایران در سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته، درحالی‌که رشد جهانی گردشگری چهار درصد بوده است. شاید به‌همین دلیل، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری طی سال ۹۵، رشدی ۲۰ تا ۳۰ درصدی را به‌همراه داشته است. با این‌ حال براساس اعلام رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری، طی دو سال گذشته، آمار ورود گردشگران خارجی به کشور تنها ۴.۶ دهم درصد گردشگران دنیا بوده است.

به‌ گفته بسیاری از صاحبنظران داخلی و خارجی، توان بالقوه گردشگری در ایران بسیار بالاست و حتی می‌تواند با درآمد حاصل از صادرات نفت برابری کند. در همین رابطه سازمان جهانی گردشگری و یونسکو نیز، ایران را به‌ دلیل برخورداری از جاذبه‌های متعدد گردشگری، جزو ۱۰ کشور اول دنیا به‌لحاظ ورود گردشگر حساب می‌ کنند. در چنین شرایطی اقدام به فیلترینگ سایت های خدمات گردشگری نقطه ای تاریک در فعالیت‌های سازمان متولی امر گردشگری محسوب می‌شود که لازم است تجدید نظری جدی در خصوص اجرای سیاست های این حوزه داشته باشد.

گردشگری  فیلتر داخلی گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *