جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

فاز ۲ بوستان نهج البلاغه

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ تیر ۱۳۹۶

رود دره فرحزاد یکی از محورهای اصلی شمالی – جنوبی در سازمان فضایی شهر تهران است .دره فرحزاد در شمال غرب تهران در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز قرار گرفته که از شمال دره فرحزاد با ۱۸۰۰ متر ارتفاع شروع و به میدان صادقیه ختم می شود ، از طرف غرب به بزرگراه اشرفی اصفهانی و از شرق به یادگار امام محدود می شود .

به عنوان فضای باز و سرسبز که موجب بهبود کیفیت هوا و ایجاد میکروکلیمای ویژه شده و از ارزشهای والای محیط طبیعی و محیط زیست است که از نقاط قوت منطقه ۲ به شمار می آید. هویت گردشگری منطقه فرحزاد در سطح شهر و روستای فرحزاد به عنوان یک کانون فعالیتی قوی با عملکرد گردشگری- مذهبی وهمچنین امکان استقرار فعالیتهای عمده و متنوع در این محدوده از نقاط قوت این محدوده است. البته لازم به ذکر است که در صورت عدم ساماندهی به عنوان یکی از ناامن ترین فضاهای شهری و مامنی برای معتادان ، بزهکاران و تبهکاران خواهد بود.

از آنجاییکه عملکرد هر فضای شهری در تعامل با عملکرد فضاهای همجوار خود قرار دارد فاز۲ بوستان نهج البلاغه به عنوان فضای باز همگانی در کنار پارک پردیسان و فاز ۱ بوستان نهج البلاغه مجموعه ای همگون و به هم پیوسته از پارکهای سبز شهری ایجاد می کنند که باعث به وجود آمدن کاربری است که در مقیاس شهری عملکرد دارد ، همچنین دسترسی سریع وآسان به این محدوده از طریق بزرگراه های همت، یادگار امام (ره)، اشرفی اصفهانی ، نیایش و رسالت بوستان نهج البلاغه را به عنوان یکی از مهمترین پارک رود دره های تهران معرفی کرده است.

از تاثیرات ناشی از اجرای این پروژه می توان به مقاوم سازی ساختمان ها و تاسیسات در محدوده ، ایمن سازی راهها ، پایداری هوای پاک ،حل معضل سکونت در محدوده فرحزاد، حفاظت و بهبود سیما و منظر طبیعی، حفاظت از محیط طبیعی و سبز، اصلاح الگوی کاربری زمین و… اشاره کرد.

فاز دوم ساماندهی رود دره فرحزاد در محدوده شمال بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت واقع شده است . عملیات اجرایی فاز دوم این بوستان از آذرماه ۸۸ آغاز شد. پس از انجام مطالعات ژئوتکنیک و بررسی مشخصات فنی خاک ، طرح اجرای تثبیت ترانشه و بسترهای پیاد ه را هها و مسیرهای دسترسی پیاده سازی و عملیات ساخت تراسها، خاکبرداری اولیه و شروع ساخت دیواره سنگی آغاز گردید. همزمان با اجرای مراحل احداث پل معلق و تونل ارتباطی فاز یک این بوستان هم انجام شد. به طور میانگین روزانه ۶۰۰ نفر شامل مهندسان، مشاوران و کارگران در ساخت فاز دوم بوستان نهج البلاغه دخیل بود ه اند. از امکانات قابل توجه این بوستان می توان به ۳ پارکینگ با ظرفیت ۷۰۰ دستگاه اشاره کرد. از این سه پارکینگ ، دسترسی دو باب از سمت بزرگراه حکیم و یک باب دیگر از سمت بزرگراه اشرفی اصفهانی و بلوار علبشاهی ایجاد شده است. احداث ۴ خانه دوچرخه در نقاط مختلف پارک با ظرفیت ۱۲۰ دوچرخه موجود و مسیر ۸ کیلومتری دوچرخه سواری که در ۴ راس این بوستان ساخته شده است از سایر امکانات این بوستان است.

8 فاز 2 بوستان نهج البلاغه

9 فاز 2 بوستان نهج البلاغه

10 فاز 2 بوستان نهج البلاغه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    بوستان نهج البلاغه يكي از بوستانهاي بسيار بزرگ تهران با امكانات بسيار زياد و همچنين چندين مسير دسترسي است
    هم از سمت اتوبان يادگار امام و فرحزاد و هم سمت ميدان پونك و اتوبان اشرفي اصفهاني

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *