جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عید نوروز کجا نریم

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ بهمن ۱۳۹۵

تعطیلات نوروز، فرصت مناسبی برای پرداختن به فعالیت هایی است که در ایام دیگر سال، کمتر فرصت رسیدگی به آنها برای افراد مهیا می شود. در این ایام، یکی از فعالیت هایی که در کنار سایر اعضای خانواده به خوبی می توان از آن لذت برد، سفر کردن است.

آمار بالای مسافرین نوروزی در هر سال نیز، نشان دهنده ی اهمیت این موضوع در برنامه ی نوروزی ایرانیان است؛ به طوری که در سال های اخیر، رفتن به سفر تبدیل به سنتی در میان بسیاری از ما شده و اگر در تمام تعطیلات نوروز در خانه بمانیم، گویی چیزی را از دست داده ایم.

از آنجا که هدف اصلی سفر، کناره گیری از روزمرگی و دیدن جاهای تازه و لذت بردن از زیبایی طبیعت و در نتیجه رسیدن به نوعی آرامش و به در کردن خستگی یک سال کاری است، بنابراین انتخاب مقصد سفر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این انتخاب باید به گونه ای صورت بگیرد که ما را به اهدافی که از رفتن به سفر داشته ایم، برساند.

در بسیاری از موارد اما، ما با انتخاب ناآگاهانه ی مقصد خود، نه تنها به آرامش مورد نظر دست نمی یابیم، بلکه تنها از دل یک شهر شلوغ و آلوده به دل شرایط مشابهی می رویم، از شلوغی بیش از حد شهرها و جاده ها به ستوه می آییم، و دائما از گرانی زیاد و بالا رفتن مخارج گله می کنیم.

۱۰ نقطه از ایران که سفر به آنها در ایام عید عین دیوانگیست!همچنین اگر قصد سفر از طریق تورها و آژانس های مسافرتی را داشته باشید، به خوبی متوجه می شوید که هزینه ی سفر با این تورها (به خصوص در مورد برخی از شهرها و مقاصد خاص و پرطرفدار) در ایام نوروز به حداکثر خود می رسد و در بسیاری از موارد مقرون به صرفه نیست، چرا که در سایر روزهای سال می توانید با پرداخت هزینه ای کمتر، از امکانات مسافرتی به مراتب بهتر و با کیفیت تری برخوردار شوید. باید بدانیم که سفر کردن، فعالیتی است که آداب و قوانین خاص خود را دارد. اما متاسفانه بسیاری از ما، بدون اندیشیدن در این باره، سفر خود را آغاز می کنیم و نتیجه ی آن نیز، شلوغی و گرانی بیش از حد و بی مورد بعضی از شهرها و جاذبه های گردشگری و تفریحگاه ها در ایام نوروز (و حتی در مواردی آسیب رسیدن به آنها) است. بنابراین فکر کردن درباره ی مقصد سفر و تحقیق درباره ی آن، ضروری بوده و به منزله ی اولین قدم برای داشتن سفری خوب و به یادماندنی است.

شاید بسیار بهتر باشد که در زمان دیگری از سال، به این شهرها سفر کنیم تا بتوانیم به آسودگی از زیبایی های آنها لذت ببریم. با هم به مرور این شهرها و توضیح کوتاهی درباره ی شرایط سفر به آنها در تعطیلات نوروز می پردازیم:

۱. اصفهان: شاید اغراق نباشد اگر بگوییم اصفهان، دیدنی ترین شهر ایران است. تعداد جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی این شهر، بسیار زیاد بوده و حتی اختصاص دادن تمام روزهای تعطیلات نوروز برای بازدید از دیدنی های این شهر، کافی نیست. شهر اصفهان از دیرباز، نه تنها مقصد مهم گردشگران ایرانی، بلکه مورد توجه گردشگران خارجی نیز بوده است. اما کافی است در ایام نوروز سری به مکان های دیدنی این شهر بزنید تا از دیدن سیل جمعیت شگفت زده شده، و در مواردی حتی از بازدید بعضی از آنها صرف نظر کنید. بنابراین اگر به قصد دیدن جاذبه های گردشگری و لذت بردن از فضای فرهنگی و هنری این شهر، قصد سفر به اصفهان را دارید، بهتر است زمان دیگری را برای سفر به این شهر انتخاب کنید.

۲. شیراز: شیراز هم مانند اصفهان یکی از دیدنی ترین شهرهای کشورمان است و تنها نام بردن از جاذبه های گردشگری این شهر، می تواند موضوع گزارشی دیگر باشد. در مورد این شهر نیز، اگر قصد بازدید از دیدنی های آن را دارید، بهتر است زمانی غیر از نوروز را برای این کار در نظر بگیرید.

۳. مشهد: مشهد نه تنها در ایام نوروز، بلکه در تمام طول سال مملو از جمعیتی است که بسیاری از آنها ساکنان شهر نیستند و به قصد زیارت حرم امام رضا (ع) به این شهر آمده اند. در ایام نوروز نیز، این جمعیت به حداکثر خود می رسد؛ حتی بیشتر از ایام مناسبت های مذهبی. زیرا تعطیلات نوروز، بسیار طولانی تر است و بسیاری از افراد تنها در همین زمان می توانند شرایط لازم را برای سفر به این شهر و زیارت فراهم کنند. بنابراین چه بهتر است که کسانی که در ایام دیگر سال نیز می توانند به این شهر سفر کنند، زمان دیگری را برای این کار انتخاب کنند، زیرا شلوغی مشهد در روزهای نوروز در مواردی بیش از حد تحمل بوده و تردد در سطح شهر و به خصوص در راه های منتهی به حرم، با سختی فراوانی همراه است.

۴. شهرهای شمالی (رشت، لاهیجان، ساری و …): آب و هوای تازه، سرسبزی و زیبایی، و البته وجود دریای مازندران، همه و همه از جمله عواملی اند که باعث می شوند شمال ایران، همواره در فهرست مقصدهای محبوب ایرانی ها برای مسافرت (به خصوص در ایام نوروز) قرار گیرد. اما تنها گیر افتادن در ترافیک شدید یکی از جاده های زیبای شمالی کافی است تا شما را به این فکر بیندازد که ای کاش قبل از شروع سفر، کمی بیشتر به مقصد خود فکر کرده بودید. زیبایی شمال همیشه وجود دارد، و در هر فصلی جلوه ی خاص خود را دارد، پس هجوم ناگهانی افراد در ایام نوروز که شلوغی شدید شهرها، جاده ها، گرانی و البته در موارد بسیاری صدمه زدن به طبیعت و محیط زیست را در پی دارد، چندان منطقی به نظر نمی رسد.

۶. همدان: این شهر نیز با داشتن انواع بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری، از گزینه های مهم سفرهای نوروزی است و با وجود جمعیت انبوهی که برای بازدید از این آثار در این زمان از سال به همدان سفر می کنند، تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای سفر به این شهر به نظر نمی رسد.

۷. قم: شهر قم نیز همانند مشهد، همواره پذیرای مسافرانی است که به قصد زیارت به این شهر می آیند. بنابراین ایام نوروز، که در آن تعداد مسافرین و زائران این شهر دوچندان می شوند، زمان مناسبی برای کسانی که در سایر روزهای سال نیز توانایی سفر به این شهر را دارند، نیست.

۸. سرعین: این شهر با چشمه های آب گرمش معروف است و در فصل بهار، این چشمه ها بیشترین جوشش را دارند و بنابراین مسافران بسیاری در تعطیلات نوروزی به این شهر جذب می شوند. اما فصل بهار، تنها شامل چهارده روز ابتدایی سال نیست و در صورت در اختیار داشتن زمان مناسب، ماه های بعدی سال برای سفر به این شهر بسیار مناسب تر اند.

۹. مناطق کویری: مناطق کویری (مانند کویر مصر، کویر مرنجاب و …) در سالهای اخیر، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و هر چند فصل بهار، زمان بسیار مناسبی برای سفر به کویر است، اما در تعطیلات نوروز، شلوغی آنها می تواند آزاردهنده باشد.

۱۰. قشم: این جزیره به خاطر مراکز خرید و اجناسش، همواره مورد توجه بوده و در تعطیلات نوروز نیز بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد. نوروز، چه به قصد خرید و چه به قصد لذت بردن از طبیعت این جزیره، زمان مناسبی برای سفر به قشم نیست. زیرا شلوغی بیش از حد، کلافه کننده است. همچنین قشم نیز مانند کیش، در نیمه ی دوم سال، آب و هوای بسیار بهتری دارد.

با بررسی آمار مسافرانی که هر ساله این شهرها را برای سفر نوروزی خود انتخاب می کنند، درستی این ادعا که “نوروز زمان مناسبی برای سفر به این شهرها نیست” بیش از پیش ثابت می شود. برای مثال در مورد استان اصفهان، با بررسی آمار تنها یک سال (سال ۹۳) در می یابیم که در دوازده روز نخست این سال، بیش از ۲۰ میلیون مسافر وارد این استان شده اند که از این میان، بیش از ۳ میلیون نفر نیز در این مدت در این استان اقامت گزیده اند.

این اعداد خود به صراحت سخن می گویند و نیازی به یادآوری نیست که ورود یک باره ی این تعداد جمعیت به استانی که جمعیت ساکنان خودش هم به این تعداد نمی رسد، تا چه حد می تواند باعث شلوغی و ازدحام در شهرها و جاده ها و … شود. همه ی اینها عواملی اند که از میزان کیفیت سفر کاسته و بعضا باعث خستگی و آشفتگی بیشتر مسافران می شوند.
بنابراین – همانطور که پیش تر نیز گفته شد – انتخاب مقصد سفر، موضوعی نیست که بتوان به سادگی و بدون تحقیقات لازم در مورد آن تصمیم گرفت. اگر می خواهیم سفری آسوده و به یادماندنی را تجربه کنیم، باید این موضوع را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

بسیاری از شهرهای کشور هستند که در دوران نوروز، بهترین آب و هوا را دارند و طبیعت در این دوره در این شهرها، در شکوفایی کامل قرار دارد. شهرهای جنوبی، مثال خوبی در این باره اند. همچنین، هر شهر مکان های دیدنی خود را دارد که در مواردی، بسیاری از آن ها گمنام مانده و در نتیجه، بازدید کنندگان زیادی ندارند. چنین شهرهایی می توانند بهترین گزینه ها برای انتخاب مقصد سفرهای نوروزی باشند. می توان به جای هجوم یک باره به تعدادی شهر خاص، مقصدهای متنوع تری را انتخاب کرد و این جمعیت، در جاهای مختلف کشور پراکنده شوند. چرا که در فصل بهار، بیشتر شهرهای کشورمان آب و هوای خوب و زیبایی خاص خود را دارند.

همچنین، برای مثال اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید و سختی های ترافیک جاده ای را هم به جان خریده اید، باید بدانید که تنها شهرهای شمالی کشور، رشت، لاهیجان، ساری و رامسر نیستند. شهرهای فراوان دیگری نیز در شمال کشور واقع اند که از همان زیبایی و سرسبزی برخوردارند، اما در ایام نوروز خلوت تراند و بنابراین می توانند مقصد بسیار مناسب تری باشند. با تحقیق بیشتر، می توان مقصدهای بسیار مناسب تری را نیز یافت. باشد که با انتخابی درست، نه تنها خودمان سفر آسوده تری را تجربه کنیم، بلکه به حفظ طبیعت و بناهای تاریخی و … نیز کمک کرده و همچنین با کمتر شدن تردد در مسیرهای پر رفت و آمد، از احتمال وقوع حوادث جاده ای نیز بکاهیم.

سفر تنها یک نام نیست، بلکه فعالیتی است که آداب و فرهنگ خاص خود را می طلبد و هر چه بیشتر این فرهنگ را یاد گرفته و رعایت کنیم، کمک بیشتری به خود، همنوعان و شهرها و طبیعت کشورمان کرده ایم.

310 عید نوروز کجا نریم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *