رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ آذر ۱۴۰۲

عمارت و باغ نمیر تفت

اشتراک گذاری

عمارت و باغ نمیر تفت، باغ عمارتی با قدمت تاریخی نزدیک به ۴۰۰ سال یعنی زمان حکومت زرتشتیان و اواخر دوران زندیه می باشد. این باغ که با عنوان باغ صدری تفت نیز معروف است، به دستور یکی از حاکمان زندیه با مساحتی حدود ۱۳ هزار مترمربع ساخته شده است. اما بعدها به باغ نمیر شهرت یافت علت دو اسمه بودن این بنا به این دلیل است که در ابتدا این بنا به دستور صدرالعلماء یکی از حاکمان زندیه ساخته شده است از این رو نامش را بر روی این عمارت گذاشته اند.

عمارت و باغ نمیر یزد
اما در دوره‌ای این باغ محل سکونت یکی از زرتشتیان و شکسته بند‌های معروف یزد به نام نمیر تفتی بوده است. خانواده نمیر تفتی از وضعیت مالی متوسطی برخوردار بود و پدر این خانواده در باغ صدالعلما مشغول به باغبانی بود. او پس از جمع کردن اندوخته‌های حاصل از کارش در بمبئی دوباره به تفت باز‌می‌گردد و این باغ را از صاحب باغ خریداری می‌کند. پس از ازدواج با دختری از شهر تفت در این خانه ساکن می‌شود. پس از سکونت نمیر تفتی، مکانی برای انبار کردن محصول باغ ساخته شد همینطور عمارت مورد بازسازی قرار گرفت. پیام زرتشتیان(گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک) بر بالای خانه نقش زده شد.

معماری عمارت و باغ نمیر

با ورود به باغ نمیر زیبا ساختمانی را در انتهای آن می‌بینید. این ساختمان تابستان نشین است و وجود بادگیر بلند و دو طبقه‌ای بر روی آن محیط خنکی را برای ساکنین عمارت و همچنین فضای بیرونی فراهم می‌کند. پنجره‌های این عمارت به صورت زیبایی با شیشه‌های رنگی تزئين شده اند. علت رنگی بودن شیشه‌ها این است که با تابش نور خورشید بر شیشه‌ها و ساطع شدن نورهای رنگی از آن، دور کننده حشرات و حیوانات است.
یکی از دلایلی که مسافران شهر یزد از باغ نمیر دیدن می‌کنند وجود بلندترین بادگیر شهر تفت در این باغ است. این بادگیر مرتفع برروی عمارتی که در این باغ قرار دارد ساخته شده است. این بادگیر زیبا نقش تهویه هوا برای عمارت را داشته است.

جلوی ایوان عمارت نمیر حوضی بزرگ از جنس سنگ وجود دارد که نقش مهمی در تلطیف کردن هوای باغ دارد. این حوض بزرگ با مساحت ۵۰۰ مترمربع دارای ۹۵ فواره است از این رو معماری این باغ را همانند باغ فین کاشان، باغ دولت آباد یزد و دیگر باغ‌های ایرانی است. نام این باغ زیبا درسال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

عمارت و باغ نمیر یزد

زمان مناسب برای بازدید

بهترین موقع برای بازدید از باغ نمیر در فصل بهار است. هنگامی که گرمای هوای یزد طاقت فرسا نشده همچنین درختان یاغ در فصل بهار رنگ و لعاب خاصی به باغ بخشیده است.

تغییر کاربری

سیستم آبیاری و استفاده از انرژی آبی در این باغ بسیار هوشمندانه بوده است .به صورتی که آب فواره‌ها بدون انرژی برق و پمپ جاری می‌شود. سپس برای آبیاری درختان باغ نمیر و در سراسر باغ به جریان می‌افتد. همچنین آبی که در جوی‌های باغ جریان دارد به سمت عمارت زمستان نشین می‌رود تا در آنجا آسیاب را برای مصارفی چون آرد کردن گندوم و غلات به کار بیاندازد. اما امروزه این عمارت‌ها با کاربری رستوران و هتل به روی مسافران باز شده است. تا لذت صرف غذا و اقامت در محیطی تاریخی را برای گردشگران فراهم کند.

نحوه دسترسی به عمارت و باغ نمیر تفت

آدرس:یزد ، تفت ، خیابان امام خمینی (ره)، محلهٔ باغ گلابدان

عمارت و باغ نمیر یزد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *