جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عمارت متولی باشی ماهان

تاریخ بروزرسانی :
۱ آذر ۱۴۰۲

عمارت متولی باشی یا عمارت بیگلربیگی ، باغ زیبایی در ضلع غربی آستانه شاه نعمت الله ولی وجود دارد که به فضل علیخان بیگلربیگ منصوب است. در سال ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۴ هجری قمری به سبک معماری قاجاری بنا شده است. توسط دو پل به آستانه شاه متصل بوده که در جریان سیل ۱۳۱۱ تخریب و خانه مذکور از آستانه جدا گردیده است.

%name عمارت متولی باشی ماهان

منطقه کویر، عمارت متولی باشی ماهان کرمان یکی از این آثار است که رد پای تاریخ و فرهنگ این دیار به شمار می‌رود.اغ متولی باشی یکی از این آثار است که ۱۸۰ سال قدمت دارد و از موقوفه بیگلربیگ بوده که در سال ۱۳۷۷برای اولین بار مرمت و بازسازی که به عنوان رستوران از آن استفاده می‌شده است.

عمارت متولی باشی عمارت متولی باشی ماهان

هتل باغ سنتی متولی باشی ماهان

این مجموعه دارای ۸ اتاق و پذیرایی یک تا ۷ نفر است و معماری آن تلفیقی از سبک معماری استان‌های یزد، اصفهان و کرمان است. باغ متولی باشی در سال ۱۳۱۵ به ثبت ملی رسیده و سعی بر این شده است که با پیگیری‌های مجدانه بزودی ثبت جهانی شود. تمام کارهای انجام شده سنتی و با سبک معماری دوره قاجاری بوده است. تمام ظروف و وسایل داخل هتل سنتی و از آستان شاه نعمت الله ولی الهام گرفته است.
کلیه وسایل مثل گلیم‌ها، پته‌ها، روبالشی‌ها ، رو تختی‌ها و داخل گنجه‌ها همگی شناسنامه دار بوده و به نام خود بافنده به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده است. این باغ طی ۵ ماه به عنوان هتل باغ سنتی تغییر کاربری یافت و از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان مجوز‌های لازم را دریافت کرد.

%name عمارت متولی باشی ماهان

موقعیت جغرافیایی

ماهان شهری خوش آب وهوا واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان کرمان می باشد. این شهر زیبا به دلیل قرار گرفتن در میان کوه های جوپار و پلوار از آب و هوای مطلوبی برخوردار است. همواره به ویژه در ماه های فروردین، اردیبهشت، شهریور، مهر و آبان میزبان گردشگران داخلی و خارجی فراوانی است.

%name عمارت متولی باشی ماهان

%name عمارت متولی باشی ماهان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد