جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عمارت روغنی بوشهر

تاریخ بروزرسانی :
۷ آذر ۱۴۰۰

عمارت روغنی بوشهر نمایی بی نظیر از معماری دوره قاجار می باشد که به عمارت دهدشتی بوشهر هم گفته می شود. عمارت روغنی بوشهر در خیابان انقلاب قرار گرفته است. این عمارت که توسط غلامحسین دهدشتی که تاجر روغن بوده ساخته شده و به عمارت روغنی مشهور شده است. در عمارت روغنی بوشهر اسناد و اشیای تاریخی فراوانی یافت شده که هم اکنون در سازمان میراث فرهنگی نگهداری می شود.

اسناد و اشیا موزه‌ای خانه دهدشتی

بعضی از اسناد به خط برجسته سیاق است و قدمت برخی از تمبر‌های اسناد به ۲۰۰ سال پیش می‌رسد. این تمبر‌ها مربوط به کشور‌های بریتانیا، هندوستان، آلمان و نیز تمبر‌های عصر قاجاری است. این ساختمان به لحاظ معماری از اهمیت فوق‌العاده خاصی برخوردار است و چهار طبقه دارد. اکثر ساختمان‌های بافت قدیم بوشهر دو طبقه و تعداد انگشت‌شماری سه طبقه بوده‌اند.

عمارت روغنی بوشهر 1 عمارت روغنی بوشهر

معماری بنا

عمده مصالح تشکیل‌دهنده این بنا را گچ، سنگ‌های مرجانی، آهک، چوب ساج و (صندل) چندل تشکیل می‌دهند. پوشش سقف از چوب صندل است. سقف اتاق پذیرایی با رنگ روغن نقاشی شده که برگرفته شده از نقاشی اروپایی است.
ساختمان دارای چند ارسی زیبا با گره چینی و شیشه‌های رنگی است. عمارت دهدشتی کاربری تجاری و مسکونی داشته و اکنون نیز ممکن است به صورت موزه فرهنگ مورد استفاده قرار گیرد. این بنا از سال ۱۳۷۷ توسط میراث فرهنگی بوشهر مرمت شده است.

مرمت و بازسازی

از جمله اقدامات مرمتی انجام شده در این بنا می‌توان به شمع‌گذاری قسمت‌های در حال تخریب‚ تعمیر پشت‌بام و بازسازی و مرمت قسمت‌های فروریخته از جمله استحکام‌بخشی بنا، مرمت بخش جنوبی، سامان‌دهی بخش فوقانی، بازسازی ضلع جنوب شرقی اشاره کرد.
عمارت دهدشتی از ویژگی‌های معماری سنتی بوشهر برخوردار است، از جمله این که پس از باز شدن در و دروازه ورودی خانه و قلعه، دیواری برای جلوگیری از دید مستقیم و جدا کردن اندرونی با بیرونی ساخته شده است یا پرده‌ای ضخیم یا گلیمی، کار این دیوار را انجام می‌داد. سکوی کنار در ورودی از دیگر خصوصیات معماری بنا‌های این منطقه است که همچون سایر عناصر با کارکردی خاصی تعریف و ساخته شده است. این سکو با این هدف مورد استفاده قرار گرفته است که مهمان می‌توانستند در انتظار باز شدن در نشسته و رفع خستگی کنند.

عمارت روغنی بوشهر 6 عمارت روغنی بوشهر

شاه نشین

این عمارت دارای اتاق‌های متعددی است، یکی از اتاق‌های آن اتاق شاه‌نشین است که در آن پنجره‌های رنگی زیبا قرار دارد و سقف‌های آن آینه‌کاری شده است.
وسط حیاط در طبقه همکف حوضی قرار دارد که زیر آن آب‌انبار ساختمان بود و در آن آب آشامیدنی نگهداری می‌کردند. سمت چپ این حوض حفره‌ای وجود دارد که در آن یک کوزه سفالی برای خنک نگه داشتن آب وجود دارد.
اگر به شهر بوشهر سفر کردید، بازدید از عمارت دهدشتی را از دست ندهید؛ عمارت دهدشتی خانه‌ای پر از شاهکار است.

نحوه دسترسی

آدرس : بوشهر – خیابان انقلاب

عمارت روغنی بوشهر 3 عمارت روغنی بوشهر

عمارت روغنی بوشهر 4 عمارت روغنی بوشهر

عمارت روغنی بوشهر 7 عمارت روغنی بوشهر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *