رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ بهمن ۱۳۹۲

علویجه

اشتراک گذاری

علویجه شهری است در بخش مهردشت شهرستان نجف آباد استان اصفهان. این شهر جمعیتی بالغ بر یازده هزار نفر دارد.

در دهه‌های اخیر میوه هلوی علویجه مشهور بوده است. بیشتر جوانان آن در کارخانه‌ها شاغل هستند.

این شهر دارای دو دانشگاه پیام نور و جامع علمی کاربردی، دو هنرستان کاردانش،یک هنرستان فنی و حرفه ای،دو کانون فرهنگی، دو دبیرستان و دو آموزشگاه راهنمایی تحصیلی و ۴ مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه می‌باشد.

تاریخچه شهر

اگر چه قرائن و مدارکی همچون خرابه های مساکن قدیمی و قنوات دائر و بایری که مدت زمان طولانی از حفر آن میگذرد دال بر قدمت و سابقه تاریخی علویجه‌است ولی به علت در دسترس نبودن مدارک کتبی نمی توان در مورد قدمت آن با صراحت اظهار نظر نمود .

وجود دو نقطه ، یکی معروف به قلعه گبری که خرابه های آن بر فراز یکی از تپه های اطراف علویجه وجود دارد و دیگری، قلعه ای معروف به قلعه سنگی در جوار کوه امامزاده شاه شمس الدین محمد(ع)، می تواند نشانگر قدمت این شهر تا قبل از ظهور اسلام باشد.

از دیگر دلایل قدمت شهر علویجه وجود خرابه هایی معروف به سرخاله‌است که در آن آثار و بقایای مساکن قدیمی به خوبی مشهود است . این محل در طول زمان به سمت شرق و به محلی که معروف به دربند است منتقل شده . بنا به گفته اهالی، دربند همان محلی است که در موقع حمله افغان‌ها مورد هجوم آنان قرار گرفته‌است .

پس از خرابی دربند، بازماندگان حمله افغان‌ها در دو محل دیگر سکنی گزیدند که بعدها در طول زمان به ده بالا و ده پایین معروف شد .

در ادوار تاریخی بعد (احتمالاً دوره افشایه ) به منظور امنیت ساکنین و نیز استقرار نیروهای نظامی جهت جلوگیری از حمله مهاجمین قلعه ای معروف به قلعه نادری ساخته شد که بقایای آن در بافت قدیمی شهر علویجه موجود است . سپس در جوار آن قلعه های دیگری به نام های قلعه کهنه و قلعه پایین بنا گردید . در منطقه علویجه از دوره صفویه آثاری بر جای مانده‌است که از آن جمله می توان کاروانسرای عباسی واقع در روستای هسنیجه را نام برد .

پس از گذشت مدتی از سکونت جمعیت در داخل قلعه های فوق الذکر، به دلیل افزایش جمعیت و و نیز حکمفرمایی امنیت نسبی، علویجه خارج از قلعه‌ها گسترش فیزیکی داشته که بیشترین گسترش به طرف غرب صورت گرفته‌است. از مهمترین آثار باقیمانده در این شهر از دوران گسترش خارج از قلعه‌ها مسجد بزرگ یا مسجد جامع است که هنوز در قسمت بافت قدیم علویجه وجود دارد.

مردم شناسی

زبان و نژاد مردم

زبان مردم علویجه زبان فارسی-لر است و در آن از لغات اصیل فارسی و لراستفاده می شودو لهجه ای بسیار شبیه لهجه اصفهانی دارند.نژاد مردم علویجه از نوع آریایی سفید پوست است و مردم علویجه غالبا از مهاجران اطراف اصفهان و خرم اباد هستند که به علت آب کافی ای که در زمان های گذشته داشته است به آنجا مهاجرت کرده اند.اما امروزه به دلیل استفاده نادرست از آب بسیار خشک و کم آب شده است.

بازی سنتی این شهر چوق و پل نام دارد. به مراسم حنابندان آن حمام دزده می‌گویند.که داماد به حمام میرود و با حنابندان بسیار متفاوت است.

آثار و ابنیه تاریخی

تاکنون تعداد هفت خانه و بنای تاریخی در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده‌اند:

1- خانه سید ابوالفضل رفیعی (دوره قاجاریه)

2- خانه محمدباقر زمانی (دوره قاجاریه)

3- خانه حسن شفیعی (دوره قاجاریه)

4- مسجد نبی اکرم (دوره قاجاریه)

5- خانه حسین زمانی (دوره قاجاریه)

6- حمام گوده (دوره قاجاریه)

7- خانه فضل اله زمانی (دوره قاجاریه)

8- غار سنگریز که به تازگی به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری

غار سنگریز : در شمال غربی اصفهان، در ۱۵ کیلو متری شرق علویجه قرار گرفته‌است. با ورود به محیط تاریک غار و طی یک مسیر مارپیچ کوتاه و با شیب ملایم، به اولین تالار غار میرسیم که ستونهای آهکی زیبای استلاگمیت و استلاکیت در آن خودنمایی می کند و قندیل های بزرگ با ساختاری گل کلمی شکل در همه جا به چشم می خورد . در سکوت و تاریکی وهم انگیز غار صدای ریزش قطرات آب که از سقف غار می چکد، شنیدنی است .

در کل غار حدود ۶ یا ۷ تالار وجود دارد که به جز یکی از آن‌ها که سنگی است، مابقی آن‌ها تماماً پوشیده از قندیل های آهکی از جنس کلسیت و آرگونیت میباشد .

کوه گبری(قلعه گبری) : تپه ای تاریخی ، که آثار و بقایای قلعه تاریخی گبری بر روی آن وجود دارد ، که به دوران قبل از اسلام برمیگردد . در زبان محلی در ابتدا به آن گوری و سپس گبری گفته شده‌است . این تپه باستانی که در دوران قبل از اسلام محل زندگی اقوام گبری بوده، هنوز آثار و بقایایی از زندگی آنان را در خود به یادگار دارد و دردوران قبل از انقلاب بارها مورد تجسس قرار گرفته‌است .

استخر طبیعی قوره : این استخر طبیعی در واقع یک کانال زیرزمینی است که آب قنات را از زیر رودخانه فصلی شهر منتقل می کند . طراحی این کانال به گونه ای انجام گرفته‌است که با استفاده از اختلاف سطح آب در دو طرف، آب از یک طرف کشیده (قوره پایین کش ) و به طرف دیگر می رود و جریان خنک و مطبوع آن همگان را به شنا در آن ترغیب می نماید .

کوه چهار کوه : در شمال علویجه قرار دارد وبه سبب شکل ویژه ای که از نام آن پیداست، زیبایی ویژه ای را به شهر داده وشهر در بستری از دامنه این کوه قرار گرفته‌است .

کوه تیرچه: کوهی کم ارتفاع و مشرف به باغ های علویجه که چون مشرف به باغات ومزارع است، چشم انداز زیبایی دارد.

کوه چهل دختران :کوهی کم ارتفاعی که مشرف به باغات علویجه‌است . ایوانچه طبیعی که در این کوه وجود دارد، چشم انداز بسیار زیبایی از باغات و مزارع داراست .

سیاه کوه :در ۲۵ کیلو متری شرق علویجه که در دامنه این کوه کنده وآغل معروف سیاه کوه نیز قرار دارد. حد شرقی مراتع این محل به مزرعه قلعه خواجه می رسد

کوه بلغویی :دنباله ارتفاعات رشته کوه زاگرس می باشد . در قسمت غرب و شمال غربی شهر علویجه و روستای هسنیجه واقع شده به علت مرتفع بودن این رشته کوه، از نزولات و بارندگی های خوبی برخوردار است وبیشتر ماه های سال پوشیده از برف است.

امامزاده شمس الدین محمد (ع) : «شمس الدین‏محمد»، فرزند امام موسی بن جعفرعلیه السلام‏است که تربت پاک او در شهر علویجه اصفهان‏محل زیارت خاص و عام است. پسوند «محمد» به این سبب است که وی ازسلاله و ذریه رسول الله‏صلی الله علیه وآله‌است. این امام زاده منتسب به حضرت موسی بن‏جعفرعلیه السلام در غرب شهر علویجه اصفهان واقع‏شده‌است. در تحقیقی که در باره فرزندان‏حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام انجام دادم، به‏این نتیجه رسیدم که وی یکی از فرزندان امام‏هفتم‏علیه السلام محسوب می‏شود «علویجه‏» – همان گونه که از وجه تسمیه آن‏برمی‏آید.- پایگاه علویون و شیعیان و عاشقان‏مولای متقیان، علی بن ابی‏طالب‏علیه السلام، به ویژه‏سادات علوی محسوب می‏شد. بیهقی درکتاب «لباب الانساب‏» می‏نویسد: «امام زاده‏شمس الدین به قصد خون برادرش (امام‏رضاعلیه السلام) از مامون، همراه سه هزار نفر از امام‏زادگان و فرزندانشان به سرپرستی «احمدبن‏موسی‏» (شاه چراغ) و محمدبن موسی درسال ۲۰۲ ه .ق. از مدینه و از راه شیراز به‏ایران آمد و در استان فارس (شیراز) تحت‏تعقیب بنی‏العباس قرار گرفت. حاکم شیرازاجازه ادامه مسیر را به «احمدبن موسی‏» وهمراهانش نداد.وی مدتی در آن‏جا زندگی می‏کند تا این‏که در یکی از روزهای‏تابستان کنار نهری‏می‏رود و مشغول آب‏تنی می‏شود که توسطدشمنان اهل‏بیت‏علیهم السلام‏شناسایی و به شهادت‏می‏رسد و به وسیله‏علویون ومیزبانش، حاج‏طاهر در محل فعلی – بر فراز کوه کوچکی که‏مشرف به علویجه‌است. – مدفون می‏شود. به‏مرور زمان، شیفتگان و شیعیان علوی – باتوجه به کراماتی که با توسل به روح پرفتوح اومی‏بینند.- بر فراز مرقد مطهرش گنبد و بارگاه‏مجللی بنا می‏کنند.

صنایع دستی

در این شهر در گذشته صنایع دستی چون گلیم بافی، گیوه بافی، بافت کرباس، نمد مالی و … رواج داشته‌است و اکنون نیز هنرمندان علویجه علاوه بر پرداختن به این هنرها، در رشته هایی چون معرق، منبت، گلیم حجمی و … و رشته ابداعی جوانان این شهر یعنی معرق سنگ فعالیت دارند.

صنعت

صنعت در علویجه با وجود شهرک صنعتی علویجه با بیش از ۸۰ کارخانه فعال، از جمله چندین کارخانه مهم استان، و همچنین صنایع کارگاهی نیمه مزاحم شهری «کاوه » علویجه که توسط شهرداری علویجه در حال راه اندازی و واگذاری می باشد، از تحرک خوبی برخوردار است و از آنجایی که به تازگی شهرک صنعتی بزرگ اصفهان که از بزرگترین شهرک های صنعتی استان و کشور خواهد شد، در نزدیکی علویجه در حال احداث می باشد، انتظار می رود صنعت در این منطقه افق روشنی را در پیش رو داشته باشد .

alaviche علویجه

           
 

نظر کاربران :

  • امیر صادقی

    سلام
    شاید واژه علویجه در اصل الو وئجه بوده باشد. الو به معنای آتش بزرگ و وئجه یعنی موطن
    با وجود قلعه گبری و قلعه ساسانی واضح است که علویجه در گذشته عرب نشین نبوده است. به علاوه ادای حروف حلقی نشان عرب بودن نیست. در مناطقی از خمینی شهر که به گویش های کهن صحبت میکنند ادای حروف حلقی شنیده میشود.در گذشته هر منطقه ای از ایران گویشی داشته است، شاید گویش کهن علویجه ای ها، حروف حلقی هم داشته است. علویجه ای ها بر خلاف بسیاری از شهرهای کوچک اصفهان تعصبات مذهبی ندارند، آداب و رسوم عربی ندارند و هیچ سوغاتی که رنگ و بوی عربی داشته باشد، ندارند. پس این نظری شتاب زده است که با توجه به نام منطقه و نام شهر، مردمان بومی علویجه را عرب بدانیم.
    ممنون از توجه شما، صادقی

    ۲۰ بهمن, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • مریم

    از قندهار افغانستان هستن و قندهاری ها ساکن هستند

    ۱۳ دی, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • مسعود

      قندهاری ها یک طایفه کوچک هستند اطلاعات غلط نده

      ۱۹ خرداد, ۱۴۰۲
    • امیر صادقی

      کلا نام خانوادگی ملاکی برای مشخص کردن نژاد نیست. شاید طایفه قندهاری علویجه به دلیل مسافرت های طولانی که داشته اند، این فامیل را برای خود انتخاب کرده اند

      ۲۰ بهمن, ۱۴۰۲
  • محمد

    در زبان علویجه ای از لغات ترکی هم استفاده شده است ، صوبا به معنی فردا و قاریاز به معنی سرنوشت سیاه

    ۴ خرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • سمانه شفیعی

    ممنون از مطلبتون بسیار مفید بود

    ۱۵ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • سمانه شفیعی

    سلام مطالبتون جالب بود سوال داشتم میخواستم درباره ریشه واصالت فامیلی های عزیزی و شفیعی بدونم ممنون میشم کمک ام کنید تشکر

    ۱۵ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • محمد

    سلام بر همگی لطفا معنی کلمه علویجه رو بنویسید

    ۱۰ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • کمالی

    سلام و عرض ادب
    جناب قندهاری؛ تشکر و سپاس فراوان
    من مجید کمالی، دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه هستم. اصالتاً اهل شهر زیبای علویجه می باشم با وجود اینکه متاسفانه اکنون نامی از فامیل کمالی به جز یکی دو نام آن هم نوشته بر قبور قدیمی در شهر علویجه نشانی نمی بینیم؛ ولی اگر از بزرگان علویجه بپرسیم به حتم در خاطر یادی از فامیل کمالی به خصوص :صادق کمال» جد پدری ام که از افراد به نام در علویجه بوده در خاطر دارند.
    به لطف خدا پدر با داشتن نزدیک به ۹۰ سال هنوز در قید حیاط هستند و بیان خاطرات ایشان از شهر زیبای علویجه اینجانب را دلبسته به این شهر و دانستن تاریخچه مردمانش کرد و از میان صحبت های ایشان اشاره به نام طایفه «میشت مست» مرا بر آن داشت تا تحقیق نسبتاً کاملی در این زمینه و به خصوص مهاجرت اعراب از عراق به سمت ایران انجام دهم که در صورت لزوم و علاقه همشهریان عزیز آن را در اختیار خواهم گذاشت. در پناه حق باشید. ارادتمند کمالی

    ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • مهدی

      دکتر حیاط نه ، حیات

      ۲۶ خرداد, ۱۴۰۱
  • قندهاری

    اطلاعات کاربر، خانم یا آقای کمالی بسیار جالب و منطقی تر از متن اصلی بود. سپاس.

    ۴ اردیبهشت, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کمالی

    باسلام و عرض ادب
    قبل از هر سخنی بابت متن زیبای تان و لطفی که درخصوص معرفی شهر علویجه متحمل شده اید تشکر می کنم.
    اما بعد، آنچه در خصوص شهر علویجه، متاسفانه مغفول مانده و گاهی با توجه به تعصبات نابجا به بیراهه رفته است، مبحث نژاد و اصالت مردمان علویجه است.
    هرچند به آسانی و باتوجه به نام این شهر می توان به نژاد و تاریخچه مردمانش رسید؛ ولی گاهی با کوتاهی از آن گذشته ایم.
    باید بدانیم دانستن اصل و نژاد هر قومی همانند شناسنامه فرد می باشد که او را در شناخت گذشته اش یاری می کند.
    اما در خصوص مردمان علویجه با کمی تحقیق می توان فهمید که اینان برخلاف نوشته های مختلف که آنان را از نژاد های ایرانی، مانند قوم لر یا دارای دین زرتشتی می دانند، از یک تیره قوم عرب به نام «میش مست» می باشند که بعد از مهاجرت اعراب خمسه و به خصوص تیره اعراب شیبانی به جنوب خراسان پس از مدتی به مناطق اطراف شهر قم و سپس به منطقه بلوک عربستان که به دلیل سکونت این قوم در این منطقه نامیده شده است، کوچ کرده اند.
    علت اصلی این مهاجرت از شهر قم به علویجه شغل اغلب این مردم که همانا دامپروری و زندگی عشایری به خصوص پرورش شتر بوده و شرایط آب و هوائی نزدیک به منطقه عراق می باشد.
    زندگی این مردم تا دیربازی نه چندان دور به صورت کوچ نشینی از اطراف شهر قم به این منطقه بوده است و جالب اینکه بدانیم هنوز طایفه ای از اعراب میش مست دراطراف شهر قم ساکن هستند و جالب تر اینکه اعراب شیبانی هنوز در منطقه جنوب خراسان ساکنند و در هر سه منطقه نام بلوک عربستان یا عربخانه شناخته شده است.
    با رجوع به تاریخچه شهر قم می توانیم بفهمیم که اعراب پس از ورود به شهر قم و پس از پیروزی بر زردشتیانی که قبلا در این منطقه ساکن بودند، رفته رفته این شهر را نماد دین اسلام و به خصوص مذهب تشیع(باتوجه به اینکه فرماندهان فتح شهر قم از شیعیان بودند) قرار دادند.
    همین اتفاق البته در مقیاس کوچکتر برای بلوک عربستان هم پیش آمده هرچند در اینجا بحث لشکر کشی نمی باشد، ولی رفته رفته دین غالب بر این منطقه دین اسلام و مذهب خصوص تشیع می باشد.
    جالب است بدانیم برخلاف مذهب حاکم بر شهر اصفهان که تسنن و اغلب با تعصب فراوان بوده است، مذهب رایج در این منطقه از ابتدا تشیع بوده و به همین دلیل این منطقه را «علوی جاه» یا همان مکان سکونت شیعیان نام نهاده اند و این همان علت ورود امامزاده شمس الدین محمد(ع) به این منطقه می باشد که بعد از نبرد در منطقه جنوب اصفهان متوجه می شوند در قسمتی از شمال اصفهان عده ای از عشایر عرب شیعه ساکن می باشند.
    نوع گویش با تلفظ های غلیظ در حروف حلقی، نام ها، چهره ها و به خصوص رنگ چشم و مو با وجود اختلاط هایی که به وجود آمده است، همه و همه اشاره به گذشته این مردم دارد.
    همانند اعراب بادیه که دوستار شعر، ادبیات و موسیقی بوده اند و اغلب این هنرها جزء لاینفک زندگی شان بوده است در مردم هنرمند و هنردوست علویجه نیز می توانیم این خصوصیات ذاتی را ببینیم.

    ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • علی اصغر روزبهانی

      واقعا زیبا بود احسنت و تشکر از توضیح جنابعالی

      ۱۲ فروردین, ۱۴۰۱
  • حسن شفیعی فرزند اکبر حسن آقا علی اکبر حاج محمد علی شفیع

    با سلام وتشکر فراوان
    چقدر خوب بود نامی از فامیل های مختلف علویجه میبردید واینکه هر فامیل از کجا وچکونه بوجود آمده است واز هر فامیل می خواستید که شجره نامه ای تهیه ودر سایت قرار می دادید بنده شجره نامه فامیل شفیعی ها را بایتان ایمیل می کنم با سپاس

    ۱۴ اسفند, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
    • سیدمهدی حسینی

      سلام برادر بنده سیدمهدی حسینی اهل بلطاق و ساکن خرمشهر هستم
      پدربزرگم بلطاقی بوده که پنج پشت قبا از پدرانش کسی بوده بنام میرشفیع که از علویجه به بلطاق مهاجرت کرده
      تورو خدا من دنبال شجرنامه ام هستم کمکم کنید ایتم شماره تماس بنده
      ۰۹۳۰۷۴۰۶۴۶۵

      ۳۰ مرداد, ۱۳۹۸

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *