جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرز تهیه شیره خرمالو ( دوشاب )

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ آبان ۱۴۰۱

طرز تهیه شیره خرمالو ( دوشاب ) را در این مطلب آموزش خواهیم داد . همانطور که می دانید شیره یا همان دوشاب یکی از شیرین کننده های سالم می باشد که با انگور ، خرما یا خرمالو یا هر میوه شیرین دیگری تهیه می شود . شیره خرمالو آنهم خانگی یکی از بهترین شیره هاست که علاوه بر طعم بی نظیرش خواص و فواید زیادی هم دارد . از شیره خرمالو می توان در تهیه انواع دسر ، حلوا ، شیر برنج و .. به جای شکر سفید که ضرر زیادی هم دارد استفاده کرد .

مواد لازم :

خرمالو: ۵ کیلوگرم
آب: به میزان لازم

طرز تهیه شیره خرمالو طرز تهیه شیره خرمالو ( دوشاب )

طرز تهیه دوشاب خرمالو

برای درست کردن شیره خرمالو باید ابتدا خرمالوهای شسته شده را با کمی آب بپزید و آنها را بعد از پخت، له کنید. سپس خرمالوهای له شده را از صافی رد کنید و عصاره خارج شده را بجوشانید تا غلیظ شود. این کار نیاز به صرف زمان زیاد دارد ولی بسته به میزان خرمالو، ممکن است متفاوت باشد. در اولین مرحله از طرز تهیه شیره خرمالو یا دوشاب، ابتدا خرمالو‌ها را بشویید و کلاهک سبز آنها را جدا کنید. نیازی به خشک شدن و گرفتن کامل آب خرمالو‌ها بعد از شست و شو نیست. خرمالو‌های شسته شده را در یک قابلمه بریزید. اندازه قابلمه باید طوری باشد که به اندازه یک سوم قابلمه خالی بماند.
در این مرحله، حرارت زیر قابلمه را روی حالت متوسط قرار دهید و کمی آب به آن اضافه کنید. هر چه میزان آب کمتر باشد، بهتر است. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خرمالوها روی حرارت بپزند و نرم شوند.
بعد از پختن خرمالوها، آن‌ها را با یک گوشتکوب یا پشت قاشق، کمی له کنید. سپس کف یک صافی را پارچه توری تمیز یا گونی یا پارچه متقال بیندازید و صافی را روی یک قابلمه تمیز بگذارید، به طوری که صافی کاملا روی قابلمه فیکس و ثابت شود. سپس خرمالو‌های پخته شده را در صافی و روی پارچه بریزید.

عصاره گیری شیره خرمالو

با قاشق کمی بیشتر روی خرمالو‌های پخته شده فشار دهید تا عصاره آن‌ها تا حد ممکن خارج شود. سپس هر چهار طرف پارچه را جمع کنید و سر پارچه را بچرخانید و گره بزنید. پارچه را فشار دهید و آن را از یک بلندی آویزان کنید. زیر پارچه را همان قابلمه بگذارید تا بقیه عصاره خرمالو هم جدا شود و در قابلمه بریزید.
در این مرحله از طرز تهیه شیره خرمالو، وقتی عصاره خرمالو کاملا از خرمالوها جدا شد، پارچه را فشار دهید تا آبی داخل پوست یا گوشت خرمالو‌های داخل پارچه نماند و فقط مقداری تفاله خرمالو داشته باشید. عصاره‌های جدا شده خرمالو را که در قابلمه دارید، روی حرارت قرار دهید.
قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و وقتی عصاره خرمالو شروع به حباب زدن و جوشیدن کرد، سریعا حرارت را کم کنید. شعله را روی ملایم‌ترین حالت تنظیم کنید و اجازه دهید شیره خرمالو به آرامی بپزد و آب اضافی خود را از دست بدهد و غلیظ شود. در این مدت حرارت را بالا نبرید، درب قابلمه را نبندید و مدام مواد داخل قابلمه را هر چند دقیقه یک بار، به هم بزنید.
در آخرین مرحله از طرز تهیه شیره خرمالو یا دوشاب، وقتی شیره خرمالو غلیظ شد و به غلظت شیره خرما رسید، حرارت را قطع کنید. شیره را در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود. می‌توانید شیره را به صورت ولرم یا گرم سرو کنید یا اگر تمایل دارید که آن را برای مدت طولانی نگه‌ دارید، بعد از سرد شدن در ظروف شیشه‌ای تمیز، خشک و درب‌دار بریزید.

طرز تهیه شیره خرمالو 3 طرز تهیه شیره خرمالو ( دوشاب )

فوت و فن‌های طرز تهیه شیره خرمالو

برای طرز تهیه شیره خرمالو، از خرمالو‌های سالم و رسیده استفاده کنید. چون استفاده از خرمالوهای کال و گس، باعث می‌شود طعم شیره خرمالو هم گس شود.
در صورتی که خرمالو‌ها هنوز کال و گس هستند، آن‌ها را برای مدتی در کیسه فریزری قرار دهید و در دمای متعادل محیط قرار دهید تا برسند و نرم شوند و طعم گس خود را از دست بدهند.
برای طرز تهیه شیره خرمالو، هم می‌توانید از خرمالوی معمولی و هم از خرمالو جنگلی که اندازه‌های کوچک‌تری دارند، استفاده کنید.
در صورت استفاده از خرمالوی جنگلی برای تهیه شیره خرمالو، نیازی به گرفتن و جدا کردن پوست خرمالوها نیست، چون پوست آن‌ها بسیار نازک است و طعم گس به شیره نمی‌دهند.
برای جلوگیری از کپک زدن شیره خرمالو، مراقب باشید که گوشت خرمالو پس از له شدن وارد مواد شیره نشود و کاملا آن را جدا و صاف کنید.
پارچه مورد استفاده برای صاف کردن خرمالو‌های نرم شده بهتر است جنس نخی یا گونی یا متقال داشته باشند تا به راحتی آب خرمالو جدا شود ولی گوشت خرمالو به عصاره آن وارد نشود.
برای خوش‌ طعم‌تر شدن شیره خرمالو، قبل از جوشاندن خرمالو‌ها، پوست آن‌ها را بگیرید.
درست کردن شیره خرمالو به زمان زیادی برای پخت و غلیظ شدن نیاز دارد و باید در تمام طول مدت، حرارت را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید.
از آن‌ جایی که زمان پخت شیره خرمالو بالا است، باید مرتبا آن را به هم بزنید تا ته نگیرد و در نهایت مزه سوختگی ندهد.
تا حد ممکن از اضافه کردن شکر به مواد شیره خرمالو خودداری کنید. چون افزودن شکر یا شیرین‌ کننده‌های دیگر به شیره باعث می‌شود طعم بسیار شیرین و زننده‌ای پیدا کند.

طرز تهیه شیره خرمالو 2 طرز تهیه شیره خرمالو ( دوشاب )

شیره خرمالو چه کاربردهایی در آشپزی دارد؟

از شیره خرمالو می‌توانید در موارد زیر استفاده کنید:

به جای شیرین کننده‌های دیگر مثل شکر یا شیره خرما و …، در طرز تهیه انواع کلوچه، دسرها و حلوا می‌توانید از شیره خرمالو استفاده کنید.
در طرز تهیه شیر برنج، به جای شکر می‌توانید شیره خرمالو را به کار ببرید.
برای یک عصرانه سالم می‌توانید شیره خرمالو را با کمی سرکه بجوشانید و با کاهو میل کنید.
به جای شیره انگور یا شیره خرما، شیره خرمالو را با ارده کنجد میکس کرده و به عنوان صبحانه بخورید.

بهترین روش نگهداری از شیره خرمالو

شیره خرمالو نباید در معرض نور و تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد چون هم باعث از بین رفتن شفافیت و تغییر رنگ آن می‌شود و هم طعم آن به ترشی می‌زند. بنابراین حتما شیره خرمالو را در سایه و محیطی خنک قرار دهید.
قرار دادن شیره خرمالو در یخچال، زمان ماندگاری آن را بالا می‌برد، بدون اینکه کیفیت آن کاهش پیدا کند. مخصوصا اگر شیره خرمالو بعد از پخت هنوز رقیق باشد.
حتما برای نگهداری از شیره خرمالو، آن را در ظروف تمیز، خشک، استریل و درب‌دار بریزید. وجود رطوبت در ظرف باعث کپک زدن و تغییر رنگ و مزه شیره خرمالو می‌شود.
برای برداشتن شیره خرمالو، از قاشق تمیز، خشک و بدون آلودگی استفاده کنید.
بهترین ظرف برای نگهداری از شیره خرمالو، ظروف پلاستیکی درب‌دار است.
در صورت تمایل پیشنهاد می کنیم مطلب طرز تهیه کیک خرمالو هم مطالعه بفرمایید.

%name طرز تهیه شیره خرمالو ( دوشاب )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد