رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ آبان ۱۴۰۱

طرز تهیه زیتون پرورده خانگی و خواص آن

اشتراک گذاری

طرز تهیه زیتون پرورده خانگی و خواص آن را در این مطلب بررسی خواهیم کرد.زیتون پرورده از آن دسته از چاشنی هاست که در کنار هر غذایی خوشمزه است و یکی از سوغات های مهم و اصلی شمال می باشد. اما اگر در خانه زیتون داشتید و خواستید یک زیتون پرورده خانگی و فوری درست کنید پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید.

زیتون پرورده خانگی

مواد لازم:

زیتون بدون هسته و گوشتی: ۵۰۰ گرم
گردو: ۲۰۰ گرم (ترکیبی از ریز خرد شده و آسیاب شده)
آب اناز: ۱ فنجان کوچک (اگر آب انار ندارید از آب معدنی استفاده کنید)
رب انار ملس یا ترش: ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری
سبزیجات خشک معطر برای زیتون پرورده شامل: خلواش، نعنا، چوچاق از هر کدام ۱ قاشق مرباخوری
نکته: اگر این سبزیجات در دسترس شما نیست از هر کدام که در خانه موجود دارید مثلا نعنا ۳ قاشق مرباخوری استفاده کنید
نمک، فلفل و گلپز: روی هم رفته ۱ قاشق چایخوری یا بیشتر
سیر رنده شده: ۴ حبه

طرز تهیه:

برای درست کردن زیتون پرورده خانگی باید نیمی از زیتون‌ها را خرد کنید و نیمی دیگر را به صورت درسته استفاده کنید. حالا در یک کاسه بزرگ تمام مواد به جز رب انار و سیر رنده شده را بریزید و خوب با دستی که دستکش دارد با هم مخلوط کنید. البته در ریختن نمک احتیاط کنید چون بعضی زیتون‌ها شور هستند. گردوها باید حسابی به خورد زیتون‌ها بروند. اگر احساس کردید مقدار بیشتری گردو لازم است، اضافه کنید. حالا رب انار را کم کم اضافه کنید و مرتب بچشید که ترش نشود. اگر به رب انار بیشتری نیاز بود بازهم کم کم اضافه کنید. سپس سیر رنده شده را اضافه کنید و مقداری گلپر (فقط در حدی که وقتی می‌چشید بوی گلپر بلند شود) بریزید. اگر فصل انار بود چند دانه انار روی زیتون پرورده بریزید، سپس روی ظرف را با یک سلفون بپوشانید و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهدارید تا تمام مواد به خورد هم بروند.

فوت و فن‌های درست کرده زیتون پروده خانگی

طعم اصلی زیتون پرورده رودباری و گیلانی به خاطر سبزی چوچاق است. به همین خاطر برای درست کردن زیتون پرورده اگر این سبزی را داشته باشید طعم آن عالی می‌شود.
بعضی‌ها زیتون پرورده را به جای آب انار با سرکه درست می‌کنند. یعنی علاوه بر آب انار برای این مقدار مواد ۱ قاشق غذاخوری سرکه هم اضافه می‌کنند.
اضافه کردن گشنیز و جعفری به ترکیب سبزی مخصوص زیتون پرورده اختیاری است اما طعم و عطر آن را بیشتر می‌کند.
برای این مقدار از مواد زیتون پرورده می‌توانید ۱ استکان ماست چکیده لبنانی یا لبنه یا چکیده معمولی استفاده کنید. به این ترتیب مواد بهتر به هم می‌چسبند و انسجام بهتری پیدا می‌کنند. اضافه کردن ماست در دستور اصلی نیست و اختیاری است.
طرز تهیه زیتون پرورده لبنانی یا عربی هم تا حدود زیادی شبیه طرز تهیه زیتون پرورده ایرانی یا همان رودباری است. اما مواد لازم برای درست کردن زیتون پرورده لبنانی با ایرانی تا حدودی متفاوت است. لبنانی‌های برای تهیه زیتون پرورده از ترکیب سبزی گشنیز و جعفری، فلفل سبز شیرین رنده شده، مقداری زنجبیل تازه رنده شده، روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه استفاده می‌کنند. در این ترکیب زنجبیل رنده شده به جای گردو استفاده می‌شود.

زیتون پرورده خانگی

سبزی چوچاق 

میزان کالری زیتون پرورده

حال که با طرز تهیه زیتون پرورده خانگی آشنا شدید آیا می دانید کالری زیتون پروده چقدر است؟ برای بسیاری افراد خوردن هر قاشق غذا، میوه، نوشیدنی و … با حساب و کتاب سرانگشتی میزان چربی و کالری و ویتامین همراه است. زیتون پرورده هم از این قاعده مستثنی نیست. مخصوصا اگر مصرف کننده رژیم غذایی لاغری یا چاقی را در پیش گرفته باشد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش میزان کالری زیتون پرورده را در ۱۰۰ گرم، ۱ قاشق غذاخوری و ۱ لیوان دسته دار فرانسوی به شما خواهیم گفت.

زیتون پرورده خانگی یک فرآورده غذایی با زیتون و ترکیب چند ماده دیگر است که به عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی استفاده می شود. اصالت این چاشنی به گیلان برمی گردد و به دو شکل خانگی و صنعتی درست می شود. زیتون پرورده به عنوان چاشنی استان گیلان به ثبت ملی رسیده است و در طرز تهیه آن از سبزی های معطر شمالی مثل چوچاق استفاده می شود.

البته می توان از سبزی های دیگر مثل گشنیز، جعفری، آویشن و نعنا هم در آن استفاده کرد. زیتون بدون هسته، رب انار، آب انار، دانه انار، مغز گردو و سبزی های معطر مواد اصلی آن را تشکیل می دهند. البته به این مواد به دلخواه روغن زیتون هم می توان اضافه یا دانه های زیتون را به صورت خشک استفاده کرد. همچنین می توان آب انار را حذف کرد.

شاید کمی پیچیده به نظر برسد ولی این یک واقعیت است. میزان کالری زیتون پرورده به میزان کالری موادی که در طرز تهیه آن به کار رفته است بستگی دارد. البته معمولا زیتون های پرورده با روش و شیوه مشابهی تهیه می شوند. اما تغییر در میزان مواد مصرفی در تهیه این ماده غذایی، به تغییر در میزان کالری زیتون پرورده خواهد انجامید.

بنابراین اگر خودتان زیتون پرورده خانگی را تهیه کنید که اصلا هم کار سختی نیست، میزان دقیق کالری آن را هم می توانید محاسبه کنید. اما اگر از زیتون های پرورده فروشگاهی استفاده می کنید، ممکن است به خاطر کم یا زیاد مصرف کردن برخی مواد، میزان کالری آن با زیتون پرورده خانگی کمی متفاوت باشد. البته می توانید از اطلاعات درج شده روی بسته بندی های زیتون پرورده هم میزان کالری را متوجه شوید.

چطور کالری زیتون پرورده را محاسبه کنیم؟

 

اگر بخواهیم اندازه دقیق کالری زیتون پرورده را حساب کنیم، باید میزان کالری همه موادی را که در طرز تهیه آن به کار رفته است، در نظر بگیریم. به صورت متداول مواد مورد استفاده در زیتون پرورده شامل زیتون بدون هسته، مغز گردو، روغن زیتون، رب انار،آب لیمو ترش، آویشن، دانه انار (خشک یا تازه) و پودر نعنا خشک است. اگر زیتون پرورده را خودتان در خانه درست می کنید باید میزان کالری هر یک از این مواد را اندازه بگیرید. همه اعداد را جمع و سپس تقسیم بر میزان مصرفی کنید.

مثلا اگر مغز گردوی بیشتری را به کار ببرید، در نهایت کالری بیشتری هم به بدن خود می رسانید. حتی میزان کالری زیتون سبز و سیاه هم با هم تا حدودی متفاوت است. مثلا یک زیتون سبز درشت ۵ کیلو کالری و یک زیتون سیاه درشت، حاوی ۷ کیلو کالری است. با این روش می توانید میزان کالری را به صورت کاملا دقیق متوجه شوید در غیر این صورت به اندازه گیری حدودی میزان کالری بسنده کنید.

زیتون پرورده خانگی
میزان تقریبی کالری زیتون پرورده در یک قاشق غذاخوری

میزان تقریبی کالری هر قاشق غذاخوری زیتون پروده به حدود ۴۷ کیلوکالری می رسد. این میزان در یک لیوان زیتون پرورده، حدود ۴۷۰ کالری است. مثلا اگر گردوی بیشتری مصرف کنید، به ازای هر دو یک گردو،‌ حدود ۲۳ کالری به میزان کالری زیتون پرورده اضافه می شود. هر ۴۵ کیلوکالری معادل یک واحد چربی است. اگر در رژیم غذایی شما ذکر شده است که مجاز به مصرف چه میزان زیتون پرورده هستید، همان دستورالعمل را دنبال کنید. اما اگر چنین چیزی قید نشده است، مصرف ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری زیتون پرورده همراه با غذای اصلی، مضر نخواهد بود.

میزان کالری زیتون پرورده بیشتر است یا زیتون؟

اضافه شدن مواد دیگر به زیتون و تهیه زیتون پرورده نه تنها از کالری آن کم نمی کند بلکه بر میزان کالری زیتون پرورده خواهد افزود. به صورت میانگین و معمول، هر ۱۰۰ گرم زیتون سبز حدود ۱۳۶ کالری دارد. این میزان برای زیتون سیاه، ۲۰۰ کالری است. اما زیتون پرورده در هر ۱۰۰ گرم ۲۳۵ کالری را به بدن می رساند. این یعنی حدود ۱۰۰ کالری بیشتر. پس بعد از مصرف ورزش و فعالیت را جدی تر بگیرید.با ۳۰ خاصیت شگفت انگیز زیتون آشنا شوید.
پروتئین زیتون پرورده بیشتر است یا زیتون؟
مورد مهم دیگر در مورد زیتون، علاوه بر کالری، میزان پروتئین آن است. در هر ۱۰۰ گرم زیتون سبز، ۱ گرم پروتئین وجود دارد. این میزان در مورد زیتون سیاه ۱/۲ گرم خواهد بود. اما در زیتون پرورده، پروتئین به طرز چشم گیری بالاتر از زیتون سیاه و سبز است. میزان این ماده مفید، ۳/۸ گرم در ۱۰۰ گرم زیتون پرورده است و در یک لیوان از آن، ۷/۶ گرم خواهد بود.

ویتامین E در زیتون پرورده

زیتون یکی از منابع مفید و شناخته شده ویتامین E است. این ویتامین به حذف رادیکال های آزاد در بافت چربی کمک می کند. علاوه بر این التهاب مزمن و استرس را خنثی خواهد کرد. مصرف زیتون پرورده به خاطر وجود ویتامین E، فرآیندهای سلولی را بهبود می دهد و در نتیجه ترکیب با چربی های سودمند دیگر، به تولید انرژی می پردازد.

خاصیت آنتی اکسیدانی

گلوتانین یکی از آنتی اکسیدان های مفید و ارزشمند در طبیعت است که اگر میزان آن در بدن با کاهش مواجه شود، فشار خون را بالا می برد. علاوه بر این باعث افزایش چربی بدن می شود و سلامت کلی را به خطر می اندازد. از طرف دیگر، گلوتانین می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد. خبر خوب این که گلوتانین در زیتون پرورده موجود است و می توانید از مزایای آن برای سلامتی خود بهره ببرید.

آیا زیتون پرورده باعث کاهش وزن می شود؟

این سوال متداولی است که آیا می توان با زیتون پرورده با توجه به کالری آن وزن را کاهش داد؟ پاسخ به این سوال مثبت است ولی شرط و شروطی هم دارد. به شرط این که زیاده روی نکنید. خبر خوب این که زیتون نوعی چربی در خود دارد که پیوند های موجود در آن، نسبت به دیگر پیوند ها راحت تر شکسته می شود. بنابراین کمتر در بدن انباشته می شود.

به همین دلیل به تدریج می تواند موجب کاهش وزن شود و مقاومت انسولین را پایین بیاورد. از طرفی مصرف زیتون سروتونین را افزایش می دهد و در نتیجه فرد احساس سیری می کند. در این صورت می توان اشتها را نیز کاهش داد. البته همه این ها در مورد زمانی است که از زیتون پرورده در حد تعادل استفاده کنید.

زیتون پرورده خانگی

چه کسانی باید مراقب مصرف زیتون پرورده باشند؟

در طرز تهیه زیتون پرورده از مواد مفیدی استفاده می شود. اما اگر فشار خون بالایی دارید، بهتر است به مواد طرز تهیه زیتون پرورده کمی سیر اضافه کنید. از افزودن نمک به آن هم خودداری کنید.در صورتی که اضافه وزن دارید، باید در نظر داشته باشید که خوردن زیاد زیتون پرورده اشتها را بالا می برد. علاوه بر این میزان کالری دریافتی به بدن را افزایش می دهد. بنابراین در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

زیتون پرورده را همراه به چه غذاهایی سرو کنیم؟

زیتون پرورده معمولا یک پای ثابت غذاهای شمالی است ولی سرو این چاشنی با غذاهای جنوبی و انواع خورش های مناطق کویری، چندان متداول نیست. از طرفی استفاده از زیتون پرورده در کنار ساندویچ ها و فست فود ها توصیه نمی شود. البته که همه این مواد به سلیقه شما بستگی دارد و می توانید مقداری از آن را در کنار هر غذایی که مایل هستید، سرو کنید.

خواص و فواید زیتون پرورده چیست؟

فواید زیتون پرورده برای قلب

زیتون سرشار از نوعی چربی مفید است و آنتی اکسیدان های موجود در آن می توانند از هجوم رادیکال های آزاد و آسیب های ناشی از آن، جلوگیری کنند. رادیکال های آزاد باعث آسیب رساندن به رگ های خونی می شوند و چربی در رگ ها انباشته خواهد شد.

در این صورت احتمال سکته قلبی در فرد بالا می رود. مصرف زیتون پرورده می تواند از ایجاد نارسایی های قلبی پیشگیری کند. علاوه بر این، اسید اولئیک موجود در زیتون و روغن زیتون، فشار خون را کنترل می کند. بنابراین با مصرف زیتون پرورده می توانید از سلامت قلب خود نیز مطمئن باشید.

فواید زیتون پرورده برای سرطان

زیتون و مشتقات آن دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند که خواص ضد التهابی دارند. همین خاصیت آن ها باعث می شود مانند یک محافظ طبیعی عمل و التهاب و استرس اکسیداتیو را مهار کنند. خنثی کردن رادیکال های آزاد در بافت های چرب بدون و تزریق ویتامین E یکی از عملکرد های شگفت انگیز زیتون پرورده است که می تواند به سلامت بدن کمک کند.رادیکال های آزاد با تداخل انرژی میتوکندری باعث ایجاد اکسیداسیون می شود و انرژی مورد نیاز بدن، به سلول ها نخواهد رسید. در این روند اگر سلول های دی.ان.ای آسیب ببینند، بروز سرطان دور از انتظار نخواهد بود.

از سوی دیگر، ویتامین E می تواند به بهبود فرآیند های سلولی کمک کند و چربی های مفید را در بالاترین سطح خوب نگه دارد. رژیم های حاوی زیتون مثل رژیم مدیترانه ای به خاطر وجود مواد مغذی فراوان، خطر ابتلا به سرطان را کاهش خواهند داد.

خواص زیتون پروده برای پوست

زیتون مثل یک ضد آفتاب قوی، از پوست محافظت می کند و با غذارسانی به پوست، آن را مرطوب نگه می دارد. اسید های چرب و آنتی اکسیدان های زیتون باعث ایجاد طراوت در پوست خواهند شد. همچنین ویتامین E موجود در روغن زیتون، پوست را از اشعه ماورای بنفش محافظت می کند و از بروز سرطان پوست جلوگیری به عمل می آورد.

روغن زیتون را بعد از دوش گرفتن، روی پوست نیمه مرطوب یا خشک خود ماساژ دهید و از این طریق از فواید آن برای کل بدن بهراه ببرید. البته این روغن جایگزین کرم ضد آفتاب نخواهد شد. از آن جایی که در مواد مورد استفاده در طرز تهیه زیتون پرورده از انار و رب انار هم استفاده می شود، می توانید با مصرف آن، از فواید آن ها برای داشتن پوستی شاداب و درخشان هم بهره ببرید.

فواید زیتون پرورده برای لاغری

آیا زیتون پرورده لاغر کننده است؟ زیتون پرورده یکی از چاشنی های خوشمزه ای است که می تواند اشتها را کاهش داده و در فرد احساس سیری ایجاد کند. سروتین هورمونی است که این احساس سیری را به وجود می آورد. در نتیجه فرد با افزایش وزن کمتری دچار می شود. البته باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.به صورت میانگین هر ۱۰۰ گرم زیتون پرورده حاوی ۴۵۰ کالری است که باید بر اساس رژیم غذایی که در پیش گرفته اید، میزان آن را تنظیم کنید. معمولا توصیه می شود روزانه بیش از ۱۰ عدد زیتون پرورده مصرف نکنید. یا اگر میزان کالری مصرفی تان بیشتر شد، حتما فعالیت ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

زیتون پرورده برای سلامت چشم

زیتون پرورده برای سلامت چشم ها بسیار مفید هستند. این چاشنی سرشار از ویتامین آ است و قدرت بینایی را افزایش خواهد داد. جلوگیری کردن از پیر چشمی و پیشگیری از بیماری هایی مانند آب مروارید و آب سیاه، از دیگر خواص زیتون پرورده برای چشم هاست.

فواید زیتون پرورده برای دستگاه گوارش

آیا مصرف مدام زیتون برای معده ضرر دارد؟ از آن جایی که زیتون پرورده حاوی روغن زیتون است، می تواند رشد باکتری های مفید در هضم غذا را روی جداره معده افزایش دهد. زیتون سرشار از ترکیبات فنلی است و باعث رشد باکتری های مفید در سیستم گوارشی می شود.
آیا روغن زیتون ملین است یا باعث یبوست می شود؟ روغن زیتون سبب می‌شود مسیر روده‌ها نرم شده و حرکت مواد در روده به‌ سادگی انجام شود. به این ترتیب زیتون پرورده می تواند به پیشگیری و درمان یبوست و به روان شدن مدفوع کمک کند.

کاهش قند خون با زیتون پرورده

طبق تحقیقات مصرف مداوم زیتون می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. از طرفی زیتون پرورده با دانه های انار و رب انار غدد انسولین را تحریک می کند و قند خون را کاهش می دهد. به بیمارانی که قند خون بالایی دارند، توصیه می شود که در حد اعتدال زیتون و فرآورده های آن را در وعده های غذایی خود جای دهند.
زیتون پرورده خانگی

بهترین روش نگهداری از زیتون پرورده چیست؟

زیتون پرورده خانگی اگر برای مدت طولانی دور از یخچال باشد، حتما فاسد می شود و کپک می زند. مخصوصا اگر از نوع صنعتی باشد که در آن از مواد نگهدارنده زیادی استفاده شده است. بنابراین حتما آن ها را داخل ظرف شیشه ای در دار بریزید و در جای خنک و به دور از تابش نور خورشید قرار دهید. بهترین مکان یخچال است.اگر مقدار زیتون پرورده زیاد است و به زمان بیشتری برای مصرف نیاز دارید، آن ها را در یخچال نگهداری کنید. پوشاندن روی زیتون پرورده با یک لایه روغن زیتون، می تواند از کپک زدن آن جلوگیری کند.

خواص زیتون پرورده برای آقایان چیست؟

زیتون و روغن زیتون از مواد غذایی هستند که به التهاب را کاهش می دهند. تحقیقات نشان داده اند که بیمارانی که سطح بالاتر یاز چربی تک اشباع نشده مثل زیتون پرورده را در رژیم غذایی خود قرار دهند، بیش از ۳/۵ برابر شانس لقاح موفق تری خواهند داشت.افزایش شانس باروری در مردان با مصرف زیتون پرورده یکی از خواص این چاشنی لذیذ به شمار می رود. علاوه بر این مصرف زیتون سبز، قوای جنسی را در مردان تقویت می کند 

آیا زنان باردار می توانند زیتون پرورده میل کنند؟

شواهدی مبنی بر مضر بودن زیتون پرورده برای جنین و مصرف آن در دوران بارداری وجود ندارد. بالعکس. اگر زیتون پرورده را در حد متعادل مصرف کنید، می توانید از فواید گردو، زیتون، انار و  رب انار برای سلامت مادر و کودک بهره مند شوید. اما در صورت زیاده روی و بروز هر گونه مشکل، حتما به پزشک مراجعه کنید.

روشهای جلوگیری از کپک زدن زیتون پرورده چیست ؟

اگر مقدار زیتون پرورده زیاد است و به زمان بیشتری برای مصرف نیاز دارید، آن ها را در یخچال نگهداری کنید. پوشاندن روی زیتون پرورده با یک لایه روغن زیتون، می تواند از کپک زدن آن جلوگیری کند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *