رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ آبان ۱۳۹۹

طرز تهیه انواع کتلت مرغ

لینک این مطلب کپی شد!

کتلت در اکثر شهرهای ایران با روشهای مختلفی طبخ می شود اکثر کتلت ها با گوشت گوسفند و گوساله درست می شود و با اضافه کردن سیب زمینی و یا نخود ولپه نوع و نام آنها تغییر می کند . اما در اینجا طرز تهیه انواع کتلت مرغ را به شما آموزش می دهیم که هم خیلی خوشمزه ست و هم سریعتر آماده می شود . دو روش یکی با استفاده از مرغ خام و دیگری از مرغ پخته و در کنار آنها کتلت مرغ روسی را هم آورده ایم . امیدوارم که درست کنید و لذت ببرید .

کتلت مرغ

طرز تهیه کتلت مرغ با مرغ خام

مواد لازم

سینه مرغ بدون پوست و استخوان: ۲ عدد متوسط
سیب زمینی درشت: ۶ عدد
آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز متوسط: ۲ عدد
تخم مرغ: ۲ عدد
زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار دلخواه
لازم به ذکر است که این مقدار مواد برای ۶ نفر مناسب است .

طرز تهیه

برای درست کردن این کباب شامی مرغ ابتدا سینه مرغ بدون پوست و استخوان را با چرخ گوشت چرخ کنید یا در غذاساز پوره کنید. می‌توانید مقداری چربی گوسفندی هم در صورت دلخواه به مرغ اضافه کرده و همراه با آن چرخ یا پوره کنید تا کتلت مرغ لطیف‌تر شود.در یک کاسه بزرگ سیب زمینی‌ها را ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید. پیازها را هم درشت رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. تخم مرغ را هم روی مواد بشکنید و گوشت چرخ شده مرغ را اضافه کنید. تمام مواد را با دست خوب ورز دهید. آنقدر مواد کتلت را ورز دهید تا مایه یکدست و لطیف شود. زعفران دم کرده غلیظ و نمک و فلفل را هم اضافه کنید و دوباره مواد را ورز دهید تا یکدست شود.
در یک ماهیتابه روغن را داغ کنید و با دست از مایه کتلت برای هر عدد کتلت به اندازه یک گردو بردارید، کف دست پهن کنید و با احتیاط در ماهیتابه بگذارید تا روی شعله ملایم گاز هر دو طرف کتلت سرخ شود.طرز تهیه کتلت مرغ بدون سیب زمینی هم مرسوم است که در این صورت در واقع کباب تابه‌ای مرغ خواهیم داشت.

طرز تهیه کتلت مرغ ترد و خوشمزه مجلسی با مرغ پخته

مواد لازم

سینه مرغ متوسط: ۲ عدد
تخم مرغ: ۲ عدد
پیاز متوسط: ۲ عدد
سیب زمینی متوسط: ۶ عدد
پودر سوخاری: ۲ استکان
زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

برای درست کردن کتلت مرغ یا کباب شامی مرغ با مرغ پخته ابتدا باید سینه مرغ را با آب، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه بپزید. سیب زمینی‌ها را هم بپزید و سپس با رنده ریز رنده کنید. پیازها را هم با رنده درشت رنده کنید و آب‌شان را بگیرید.حالا مرغ پخته شده را تکه تکه کنید و همراه با سیب زمینی رنده شده چرخ کنید. سپس ترکیب سیب زمینی و مرغ چرخ کرده با با پیاز رنده شده و آب گرفته، تخم مرغ، زعفران، نمک و فلفل مخلوط کرده و مایه کتلت را خوب ورز دهید.
برای سرخ کردن کتلت پودر سوخاری را در یک بشقاب بریزید، از مایه کتلت برای هر عدد به اندازه یک پرتقال متوسط بردارید. مایه کتلت را در کف دست به شکل گرد یا بیضی پهن کنید. بهترین ضخامت برای کتلت مرغ یک سانتی‌متر است. کتلت‌ها را روی شعله متوسط گاز و در روغن داغ سرخ کنید. کتلت مرغ را با سبزیجات پخته یا گریل شده و سیب زمینی سرخ کرده یا سیب زمینی تنوری سرو کنید. طرز تهیه این کتلت با گوشت بوقلمون خام و پخته هم بسیار لذیذ و خوشمزه است.

کتلت مرغ

کتلت مرغ

مواد لازم
گوشت مرغ چرخ کرده ۵۰۰ گرم
سیب زمینی متوسط ۲ عدد
پیاز متوسط دو عدد
نعنا ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری
پودر سوخاری دو قاشق غذاخوری
تخم مرغ یک عدد
نمک، فلفل، پودر پاپریکا، زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا سیب زمینی‌ها را درشت رنده کنید و آب آن را کامل بگیرید. پیاز را ریز رنده کنید و سعی کنید آب آن را کامل جدا کنید. در یک ظرف گوشت مرغ چرخ کرده، سیب زمینی و پیاز رنده شده، نعنا ساطوری شده و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید. پس از مخلوط کردن ۲ قاشق پودر سوخاری به مواد اضافه کنید. در این مرحله ادویه‌ها را نیز اضافه کنید. حدود ۲ دقیقه مواد را با دست ورز دهید تا مایه کتلت شما آماده شود. این مایه نیازی به استراحت ندارد و شما می‌توانید پس از آماده شدن آن را سرخ کنید.
درون یک ماهیتابه متوسط مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا روغن کاملا داغ شود.
دست خود را با آب ولرم کمی مرطوب کنید و مقداری از مایع کتلت به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید، در دست به هر شکلی که دوست دارید فرم دهید و داخل ماهیتابه سرخ کنید. هر گاه حس کردید مایع به دست شما می‌چسبد دوباره دست خود را مرطوب کنید.

نکات مهم

برای چرخ کردۀ مرغ می‌توانید از مخلوط ران و سینه و یا سینه مرغ به تنهایی استفاده کنید.
اگر طعم زعفران را دوست دارید می‌توانید به جای زردچوبه از یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید.
در هنگام سرخ کردن& شعله باید کاملا ملایم باشد تا کتلت روسوز نشود و مغز آن خام نماند.
اگر در رژیم غذایی خود از تخم مرغ استفاده نمی‌کنید، می‌توانید تخم مرغ را از مواد کتلت حذف کنید.

کتلت مرغ

طرز تهیه کتلت مرغ در فر (رژیمی)

اگر دوست دارید که این غذای خوشمزه را با کمترین میزان روغن تهیه کنید، می‌توانید آن را داخل فر بپزید. برای این کار مایه کتلت را مانند دستور بالا درست کنید. فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. یک قالب مافین را بردارید و داخل آن را با برس به روغن آغشته کنید.
در هر قالب مافین به اندازه یک نارنگی کوچک از مواد آماده شده قرار دهید، سپس قالب را درون فر گرم شده به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید. پس از این مدت قالب را بیرون آورده و کتلت‌ها را پشت رو کنید تا روی دیگر آن نیز بپزد. به این صورت کتلت مرغ رژیمی شما آماده است.

طرز تهیه کتلت مرغ روسی

کتلت مرغ روسی یکی از خوشمزه‌ترین انواع کتلت گوشت سفید است که می‌تواند یک غذای جذاب برای کودکانی که عاشق فست فود‌ها هستند باشد. زمان تهیه این غذا یک ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

مواد لازم

گوشت مرغ چرخ کرده ۴۰۰ گرم
مغز نان باگت یک عدد
شیر نصف لیوان
سیر یک حبه
پیاز درشت یک عدد
آرد سوخاری به مقدار لازم
تخم مرغ یک عدد
فلفل، نمک، زردچوبه، پودر پاپریکا به مقدار لازم
تخم مرغ آب پز ۲ عدد
پنیر پیتزا رنده شده ۱۰۰ گرم
شوید تازه یا خشک یک قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به میزان لازم

طرز تهیه

در ابتدا مغز نان باگت را به مدت یک ساعت داخل شیر بخیسانید. پس از این مدت نان را داخل آبکش بریزید تا شیر اضافه آن خارج شود. گوشت مرغ چرخ کرده، تخم مرغ، نان خیس خورده، پیاز رنده شده که آب آن را کاملا گرفته اید، سیر رنده شده و ادویه‌ها را داخل یک ظرف بریزید و با دست مخلوط کنید تا مایه یک دست شود. بهتر است از زردچوبه کمتر استفاده کنید تا رنگ کتلت تغییر نکند. پس از آماده شدن مواد آن‌ها را به مدت نیم ساعت در داخل یخچال قرار دهید.

تهیه مواد میانی

۲ عدد تخم مرغ آب پز را درشت رنده و به پنیر پیتزا اضافه کنید. اکنون شوید را به آن‌ها اضافه کنید و با قاشق مخلوط نمایید و کنار بگذارید.

پس از نیم ساعت که مواد داخل یخچال استراحت کرد. آن را از یخچال خارج کنید. یک کاسه آب ولرم آماده کنید. چون گوشت مرغ چسبنده است بهتر است هر از گاهی دست خود را با آب ولرم مرطوب کنید. آماده کردن این کتلت کمی شبیه کوفته است. ابتدا یک نارنگی کوچک از مواد بردارید و مانند مایه کوفته آن را در دست گلوله کنید. وسط گلوله را باز کنید و یک قاشق از مواد میانی را داخل آن بریزید و با پشت قاشق فشرده کنید. دست دیگر خود را با آب مرطوب کنید و کتلت را جمع کنید و مانند ابتدای کار آن را به شکل گلوله درآورید. اکنون به هر فرمی که دوست دارید کتلت را شکل دهید. کتلت را به آرامی و دقت درون آرد سوخاری بغلتانید و آن را کنار بگذارید.
سعی کنید همه کتلت‌ها را به همین نحو آماده کنید و سپس آن‌ها را سرخ کنید. دقت کنید که برای سرخ کردن این کتلت نیز باید شعله گاز ملایم باشد.

 

 

 

کتلت مرغ

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *