رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ دی ۱۳۹۷

صادرات نمد چهارمحال و بختیاری ۱۱۶ درصد افزایش یافت

اشتراک گذاری

مهرداد رئیسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در ۹ ماهه امسال ۱۸ هزار و ۱۵۰ کیلوگرم انواع تولیدات نمدی چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد.
وی افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۸ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم بود رشد ۱۱۶ درصدی دارد.
رئیسی تصریح کرد: صادرات نمد چهارمحال و بختیاری تا سال قبل فقط به ایالات متحده آمریکا انجام می شد که امسال برای نخستین بار این تولیدات به سوئد نیز صادر شده است.
وی یادآور شد: ارزش ریالی صادرات نمد در ۹ ماهه سال جاری افزون بر ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بوده است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این مدت ارزش دلاری نمد صادراتی این استان به خارج از کشور حدود ۱۱۵ هزار دلار اعلام شد.
رئیسی گفت: آمار صادرات نمد چهارمحال و بختیاری به خارج کشور از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت، تایید و اعلام شده است.
به گزارش ایرنا، در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در معاونت صنایع دستی بررسی و تایید شد.
نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد و به همین علت ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر به دانشگاه شهرکرد نیز پیشنهاد شده است.
هم اینک ۲۵۰ کارگاه کوچک و ۱۵ کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی ۵۰۰ نفر فعال است.
سالانه ۴۰ تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می شود که قابلیت افزایش تا ۵۰ تن را دارد.
تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به ۲ روش سنتی و نوین صورت می گیرد که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر ۴۰ نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می شود.
برخی تولید کنندگان نمد چهارمحال و بختیاری تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.
با توجه به بررسی های علمی صورت گرفته، محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی های خاص و در حوزه پزشکی و صنعت خودرو کاربرد دارد.
‌هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم به عنوان ماده اولیه، تولید این هنر دستی از قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری برخوردار است.
کارشناسان معتقدند شهرکرد توان تبدیل شدن به ‘شهر جهانی نمد’ را دارد.

نمد صادرات نمد چهارمحال و بختیاری 116 درصد افزایش یافت

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    نمد واقعا براي سلامتي انسان هم خوب است و كمك كننده به اقتصاد ملي و ساخت شغل براي مردم

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *