جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیستم های جایگزین راهنما

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آبان ۱۳۹۸

قبل از پرداختن به امکانات و فناوری هایی که به نوعی جایگزین حضور راهنما تلقی می شوند باید تاکید مجددی براین موضوع گردد که در فعالیت های گردشگری تمایل چندانی نه از سوی عرضه کننده و نه از سوی متقاضیان برای جایگزین نمودن نقش نیروی انسانی وجود ندارد . زیرا تعامل انسانی وجهه بارز گردشگری و بخصوص گردشگری فرهنگی – تاریخی است .

سیستم صوتی قابل حمل از سوی گردشگر
چنین سیستمی در واقع یک ضبط صوت است که اطلاعات مورد نظر برای عرضه به گردشگر را به صورت نواری در اختیار او قرار می دهد . صدای راهنما پیشتر در خصوص جاذبه ها و مجموعه نکات واجد اهمیت ظبط شده و گردشگر با در اختیار داشتن این دستگاه با فراغ بال , بدون نگرانی از عقب ماندن از تور یا مشکل در شنیدن صدای راهنما از اطلاعات بهره مند می گردد . البته روشن است که چنین سیستمی یک ضعف کلیدی دارد و این ضعف تعاملی نبودن سیستم است . به این ترتیب گردشگر نخواهد توانست سوالاتی که در ذهن او شکل گرفته را از راهنمایی که اینک غایب است و وظیفه او را یک ضبط صوت انجام می دهد , بپرسد . البته علی القاعده در این روش امکان عرضه اطلاعات بیشتر وجود داشته و گردشگر می تواند در صورت لزوم تکرار مطلب را بشنود .

راهنمای صوتی 1 سیستم های جایگزین راهنما

راهنمای تور الکترونیکی
این سیستم نیز در سالهای اخیر مطرح گردیده و تجربه استفاده موفقی را در پارک ملی یلوستون در ایالت متحده پشت سر گذارده است . اطلاعات بر روی حافظه کامپیوتری قابل حمل در فایلهای صوتی و تصویری ضبط شده و گردشگر می تواند با تماشای فیلمهای تهیه شده در خصوص جاذبه ها , اطلاعات مورد نظردرباره آنها را کسب کند. رابرت مک کیو که بنیانگذار سیستم اطلاعات تور است , نرم افزاری تهیه کرده که با نصب کامپیوتر در خودرو گردشگر او خواهد توانست صدای برنامه را از رادیوی خودرو شنیده و تصویر آن را از صفحه نمایشگر کامپیوتر تماشا نماید . شکل دیگری از راهنمای الکترونیکی سیستم صوتی است که در اختیار بازدید کننده در برخی جاذبه ها و بخصوص موزه ها قرار می گیرد و مجهز به سنسورهایی است که با گرفتن آن مقابل ابزار تعبیه شده در کنار هر شی یا اثر اقدام به پخش فایل صوتی اطلاعاتی در باره آن اثر می نماید .

راهنمای صوتی سیستم های جایگزین راهنما

روباتهای راهنما
در میان جلوه های فناوری مدرن گردشگری سرانجام شاهد حضور روباتهای راهنما هستیم که اخیرا پا به این حوزه گذارده اند . شرکت توبوتا در سال ۲۰۰۷ روباتی راهنما عرضه کرد که برای همراهی گردشگران و ارائه اطلاعات به ایشان در حین بازدید از نمایشگاه تویوتا کایکان در شهر توکیو طراحی و ساخته شده است . این نمایشگاه تصویری از دستاورهای شرکت تویوتا را از آغاز نشان داده و همچنین محلی برای برگزای همایشها و رویدادها است . این روبات از امکانات حرکتی خوبی برخوردار است که مانع برخورد آن با اجسام شده و می تواند از ریق یک سیستم ارتباطی که علائم صوتی و تصویری را دریافت می کند با گردشگران همراه ارتباط تعاملی داشته باشد .

روبات راهنما سیستم های جایگزین راهنما

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *