جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

سیری در گرگان این امکان را به شما می دهد قبل از سفر به این شهر که شهر طلای سفید لقب گرفته ، با جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید و از سفر برنامه ریزی شده خود نهایت لذت را ببرید.گرگان، مركز استان گلستان، یكی از شهرهای خوش آب و هوا در شمال ایران است که در میان با شكوه ترین جنگل ها و در همسایگی دریا و قله های سر به فلک کشیده شمال كشور واقع شده است. جاهای دیدنی گرگان و آب و هوای خوش این منطقه با قرار گرفتن این شهر و استان در نزدیكی دریای خزر باعث تبدیل شدن آن به یكی از مناطق مسافرپذیر و پرگردشگر كشور شده است.
شهر گرگان در میان استان های شمالی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص و همچنین وجود فرهنگ و تاریخ پربار در دل خود، می تواند هر گردشگری با هر نوع سلیقه ای را جذب دیدنی های خود کند.

گرگان 1 سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

معرفی شهر گرگان

گرگان کنونی تا سال ۱۳۱۶ «اَستَرآباد» یا «اِستارباد» نام داشت. گرگان قدیمی که به عربی جرجان خوانده می‌شد شهری آباد و مهم بود که در نزدیکی گنبد کاووس امروزی قرار داشته و اینک ویرانه‌های آن در حوالی امام‌زاده یحیی بن زید قرار دارد. نام فعلی گرگان که جایگزین نام کهنش، استرآباد شده، در واقع، برگرفته از (جرجان) و گرگان قدیم از شهریور ۱۳۱۶ برای این شهر استفاده شد.شهر گرگان و منطقه پیرامونش که از نیمه سال ۱۳۷۶ خورشیدی به صورت رسمی به استان گلستان موسوم شده، از یکم دی ماه ۱۳۱۱ خورشیدی تاکنون به نام «گرگان و دشت» شهرت داشته‌است.
ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۷۶ متر است. گرگان از غرب با شهر کردکوی، از شرق با شهرستان آق‌قلا و از جنوب با شهرهای شاهرود و سمنان همسایه است.

گرگان 2 سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

مردم گرگان

در شهر گرگان اقوام متعددی زندگی می‌کنند. گرگانی‌ها، سادات استرآبادی، مازنی‌ها، بلوچ‌ها، سیستانی‌ها، ترک‌ها (آذربایجانی‌ها، قزلباش‌ها،ترکمن‌ها و قزاق‌ها)، و مهاجرانی از دیگر استان‌های کشور همچون سمنان و خراسان از ساکنان گرگان هستند.
مردم بومی شهرستان گرگان به چهار گویش طبری گرگانی، فارسی گرگانی، گویش زیارتی و گویش کتولی صحبت می‌کنند که سه گویش طبری گرگانی، گویش کتولی و گویش زیارتی زیرمجموعه زبان مازندرانی می‌باشد و گویش فارسی گرگانی زیر مجموعه گویش‌های فارسی-مازندرانی می‌باشد که تحت تأثیر زبان مازندرانی قرار دارد.طبق سرشماری ۱۳۹۵ شهر گرگان با جمعیت ۴۸۰,۵۴۱ نفر بیست و چهارمین شهر پرجمعیت ایران است.

گرگان 3 سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

جاذبه های گردشگری گرگان

مسجد جامع گرگان

همانند بسیاری از شهر ها و روستاهای تاریخی، در شهر گرگان نیز می توان به مسجد جامع این شهر به عنوان یكی از جاذبه های تاریخی و مذهبی اشاره كرد. بنای تاریخی این مسجد زیبا كه ساخت آن به دوران سلجوقیان بر می گردد، یكی از زیباترین مکان های دیدنی گرگان است كه چشمان گردشگرانی كه به این منطقه سفر می كنند را به خود خیره می کند. معماری این بنا و نقش و نگار های سردر و داخل مسجد نشان از هنرمندی استادان معمار در زمان های دور در این شهر را می دهد.
آدرس: گرگان- محله ی نعلبندان

مسجد جامع گرگان سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

آبشار زیارت

شهر گرگان و مناطق اطراف آن به دلیل آب و هوای مرطوب و پربارش، مهد چشمه ها، آبشارها و رود های بسیاری است. یكی از جاهای تفریحی گرگان كه محل مناسبی برای گشت و گذار به شمار می آید، آبشار زیارت نام دارد. آبشاری در دل جنگل های ناهارخوران و در جوار روستایی به همین نام كه با ارتفاع زیاد صحنه زیبایی را برای هر بیننده ای به وجود می آورد. این منطقه از پرطرفدارترین جاذبه های گرگان برای گردشگران و بومیان است.
آدرس: بیست کیلومتری جاده گرگان به روستای زیارت

آبشار زیارت سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

دریاچه توشن

در ۵ کیلومتری جنوب گرگان و در نزدیکی النگدره، روستای زیبایی است به نام توشن قرار دارد که در این روستا دریاچه ای با همین نام واقع شده است. دریاچه توشن از چشم نوازترین جاهای دیدنی گرگان به حساب می آید و در اطراف آن جنگلی زیبا و سرسبز با درختانی تنومند واقع شده که به سبب آب و هوای مطلوب اطراف دریاچه پدید آمده است. ماهیگیری، قدم زدن اطراف دریاچه، برپایی کمپ در نزدیکی آن، همگی باعث جذب طبیعت گران و گردشگران به این دریاچه می شود.
آدرس : گرگان، روستای توشن، جاده توشن

دریاچه توشن سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

دیوار دفاعی گرگان

سالانه توریست های بسیاری به كشور چین برای بازدید از دیوار چین سفر می كنند. جالب است بدانید دومین دیوار طویل جهان در نزدیكی شهر گرگان واقع شده است. دیوار گرگان یا همان دیوار اسكندر از بزرگ ترین دیوار های جهان است که برای مقابله در برابر دشمن در گذشته های دور در این منطقه ساخته شده است. البته هم اكنون بخش اعظمی از این دیوار ۲۰۰ كیلومتری كه از سمت دریای خزر تا نزدیكی شهر كلاله كشیده شده از بین رفته است.
آدرس: کلاله- ارتفاعات كوه گلیداغ

دیوار دفاعی گرگان سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

آبشار لوه

آبشار و جنگل لوه در همجواری جنگل های گلستان كه از معروف ترین جنگل ها و مناطق گردشگری گرگان محسوب می شود، قرار گرفته است. این آبشار ازجمله جاهای دیدنی پرطرفدار گرگان در پاییز به شمار می آید. از زیبایی های آبشار لوه می توان به ارتفاع ۷۵ متری آن اشاره نمود. وجود این آبشار در دل جنگل های شمال كشور، طبیعتی بی نظیر را به وجود آورده است. در فصل تابستان و اوایل پاییز می توان ساعات خوشی را در این منطقه و در كنار این آبشار زیبا تجربه كرد.
آدرس: جاده گرگان به مشهد – ۲۰ كیلومتری گالیكش.

آبشار لوه سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

كاروانسرای قزلق

كاروانسراها یكی از مكان های بین راهی در گذشته های دور بوده اند که برخی از آن ها هنوز هم پابرجا هستند. در نزدیكی شهر گرگان یكی از قدیمی ترین این كاروانسراها را می توان دید. كاروانسرای قزلق مربوط به دوران اسلامی از شاهكارهای معماری در این استان است.
آدرس : ۳۵ كیلومتری جنوب شرقی گرگان – كنار كتل قزلق

کاروانسرای قزلق سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

مدرسه عمادیه

یكی از بناهای قدیمی شهر گرگان مدرسه عمادیه این شهر است که تاریخچه بنای آن به دوران صفویه بازمی گردد و مجموعه ای از حمام، آب انبار، آرامستان را در خود جای داده است. پس از گذشت سال ها هنوز هم مدرسه عمادیه ازجمله جاهای دیدنی گرگان که بسیار کم نظیرند به شمار می آید.
آدرس : گرگان- محله ی استر آباد

مدرسه عمادیه سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

بازار گرگان

در بافت قدیمی شهر گرگان بازاری تاریخی كه به‌جای مانده از دوران هخامنشیان است به چشم می خورد. بازار سنتی نعلبندان یكی از جاذبه های پر گردشگر در این شهر به شمار می آید.
آدرس بازار نعلبندان: گرگان- بافت قدیمی گرگان

بازار گرگان سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

جنگل ناهارخوران گرگان

از معروف ترین جاذبه های شهر گرگان كه اغلب گردشگران این شهر را با آن می شناسند، جنگل ناهارخوران نام دارد. این جنگل در جنوب گرگان و در فاصله ای نزدیک به ۴ كیلومتری آن قرار دارد. در كنار این جنگل های سرسبز، می توان كافه ها، رستوران ها، هتل ها و بسیاری از امكانات گردشگری این شهر را از نزدیک دید و اقامتی راحت را در كنار زیبایی های این شهر تجربه نمود.

ناهارخوران 1 سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

جنگل النگدره

النگدره با این نام و آوای عجیبش از دیدنی ترین نقاط گرگان است. حالا که از ناهارخوران گفتیم، بهتر است از الگندره هم برایتان بگوییم. این مکان دیدنی هم در نزدیکی ناهارخوران است. فضا، باز هم فضای جنگل و چشمه است و بعید می‌دانیم که از انتخاب چنین جای زیبایی که دمایش در تابستان‌ها هم خوشایند است، خوشتان نیاید.النگدره هوای مطبوعی دارد. به طوری که اگر تابستان به آنجا سر بزنید، کاهش دمایی در حد و حدود ۱۰ درجه را به راحتی احساس خواهید کرد. این پارک جنگلی زیبا در کنار رودخانه‌ای به نام قلاشی است که سه چشمه هم در کنارش جای خوش کرده‌اند.
النگدره هم مانند پارک جنگلی ناهارخوران، امکانات رفاهی برای گذراندن پیک‌نیک را در اختیارتان می‌گذارد. حتی تعدادی وسایل بازی هم در آن موجود است و قطعا در آنجا خوش خواهید گذراند و با دیدن درختان زیبا توسکا، افرا، بلوط، بید و…، خاطره‌ای بی‌نظیر از منظره‌ای طبیعی در ذهنتان جای خواهد گرفت.

النگدره سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

جنگل توسکستان

بعضی از افراد هستند که از رطوبت و هوای شرجی رایجی که در بیشتر جنگل‌ها وجود دارد اصلا استقبال نمی‌کنند. برای این دسته از دوستان، پیشنهاد ویژه‌ای داریم (کمی حالت تبلیغات کلاس‌های کنکوری را پیدا کرد! اگر دچار اضطراب شدید، عذرخواهی می‌کنیم). جنگل توسکستان، جنگل خنکی است. از آن خنک‌هایی که حتی در تابستان هم نسیم دلپذیرش روی پوست صورت می‌نشیند و لذتی خاص و عالی به وجود می‌آورد.
توسکستان در حوالی ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی گرگان است. همان‌طور که گفته شد، هوای این جنگل خنک است. یعنی منظورمان این است که حتی در تابستان‌ها هم اسیر رطوبت شرجی محیط نمی‌شوید. حتما متوجه‌اید که در چنین شرایطی، زمستان‌های سردی در جنگل توسکستان به وجود می‌آید. پس برای دیدن آن باید برای فصل‌های تابستان و بهار برنامه‌ریزی کنید.

جنگل توسکستان سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی گرگان می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک گرگان

روستای زیارت

این روستا که در دامنه شمالی رشته کوه‌های البرز و در درون دره‌ای در مجاورت خاصه رود قرار گرفته به دلیل اقیلم خاص خود در اغلب ایام سال دارای آب و هوایی معتدل است و همین موضوع آن را به مکانی برای ییلاق تبدیل کرده است. روستای سرسبز زیارت روستایی تاریخی است که قدمت آن طبق اسناد موجود در وقف‌نامه‌ها به ۹۸۹ هجری قمری می‌رسد. از جمله آثار تاریخی باقی مانده در روستا بنای امامزاده عبدالله است که مکانی مذهبی تاریخی به حساب می‌آید.
علاوه بر این، رودخانه خاصه رود، آبشار دو قلوی انزوان (زیارت)، جول دره یا آبشار خلی دره، چشمه آبگرم، پارک جنگلی ناهارخوران، آرامگاه باباقنبر، فرصت خرید محصولات غذایی و لبنی زیارت، فرصت چادر زدن در دل طبیعت و …. از دیگر جاذبه‌های گردشگری هستند که می‌توانند فرصتی عالی برای یک تفریح کوتاه مدت را برای شما فراهم کنند.

روستای زیارت سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

روستای توشن

روستای توشن، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۴۹ نفر بوده‌است. این روستا تقریباً در ۳ کیلومتری جنوب گرگان در استان گلستان قراردارد.

روستای توشن سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

 

روستای قرن‌آباد

روستای قرن‌آباد در ۲۰ کیلومتری شهرستان گرگان در استان گلستان قرار دارد و به لحاظ تقسیمات سیاسی- اداری وابسته به این شهرستان است. طول و عرض جغرافیایی روستا به ترتیب (۵۵ و ۵۳) و (۴۴ و ۳۶) بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۷۰ متر است.
از نظر وضعیت طبیعی و اقلیمی دارای آب و هوای نیمه خشک معتدل و نیمه مرطوب است و به دلیل قرار گرفتن در کناره‌های جنگل از درصد رطوبت بالایی برخوردار بوده به طوریکه میزان متوسط بارندگی سالانه آن ۶۲۵ میلیمتر است. این روستا جزء مناطق خوش آب و هوای شهرستان گرگان است و با داشتن رودخانه‌ای زیبا و جنگل محیط مناسبی برای زندگی پژوهشگران است.

روستای قرن آباد سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

روستای خلیندره

یکی از روستاهای جنگلی و بکر گلستان که در فصول تابستان و پاییز میزبان گردشگران و عاشقان طبیعت‌گردی است، روستای خلیندره یا خولین‌دره، واقع در یکی از زیباترین ییلاقات منطقه کتول، در ۲۰ کیلومتری ارتفاعات شهرستان فاضل‌آباد واقع شده است. گویش مردمان این روستا، کتولی بوده و خانه‌های‌شان با چوب و معماری‌های زیبای مردمان کهن ساخته‌شده و آن را به مکانی توریستی و بکر بدل می‌کند. آبشاری در این روستا، یکی از روستاهای جنگلی و بکر گلستان واقع شده که در ضلع جنوبی روستا و در عمق جنگل‌های هیرکانی جای دارد و برای رسیدن به آن باید از میان جنگل‌های زیبای انجیلی و افرا و رودخانه بگذرید و در مسیرتان شاهد میوه‌های جنگلی کندس و آلوچه جنگلی و ولیک باشید.

خلیندره سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

روستای چینو

روستای چینو، یکی از روستاهای جنگلی و بکر گلستان در ۵۴ کیلومتری شرق گرگان و ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی علی‌آباد از جنوب به روستای افراتخته و از شرق به روستای خاک پیرزن و از غرب به روستای بالاچلی واقع شده است. اطراف این روستا را جنگل فراگرفته و این روستای ییلاقی در فصل بهار و تابستان به علت آب‌وهوای سرد و معتدل پذیرای گردشگران علاقمند به روستاهای جنگلی و بکر گلستان است.
معماری روستای چینو، معماری خشت و گل، پوشش بام‌های سفالی و در و پنجره‌های چوبی بوده و بیشتر خانه‌ها از یک سو به تراس بزرگی که چندین اتاق را به هم متصل می‌سازند، ساخته شده‌اند. دورتادور این روستا را جنگل‌های زیبایی فراگرفته که هنوز طعم ناشی از قطع بی‌رویه درختان را نچشیده و فرصت مناسبی برای گردشگران فراهم می‌سازد تا سری به روستاهای جنگلی و بکر گلستان کشور بزنند.

روستای چینو سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

غذاهای محلی گرگان

باسترمه، غذای مجلسی گرگان

یکی از غذاهای محلی گرگان که طعمی عالی داشته و برای علاقه مندان به غذاهای دریایی نیز گزینه فوق العاده ای به حساب می‌آید، باسترمه است. این غذا با استفاه از ماهی و برنج به همراه انار و ادویه‌های مختلف و همین طور سیب زمینی تهیه شده و از جمله غذاهای مجلسی گرگانی ها نیز به شمار می‌آید. البته لازم به ذکر است که برای طبخ این غذا، باید تنها از ماهی اوزون برون استفاده کنید و دیگر ماهی‌ها برای پختن این غذا، مناسب نیستند.

باسترمه سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

بورک گرگانی غذای محلی گنبد کاووس

اگر چه تا به حال حتما بارها و بارها نام بورک‌های مختلف ترکیه‌ای را شنیده و حتی شاید آن‌ها را چشیده باشید؛ اما وقت آن است که از طعم فوق العاده بورک گرگانی مزه کنید. این بورک شکم پر با گوشت و سبزیجات اشباع شده و در گرگان با طعمی بسیار لذیذ طبخ می‌شود.از آن جایی که در شهر گرگان، سبزیجات معطر مخصوصی محلی وجود دارد؛ به کار بردن آن‌ها در این بورک گرگانی، باعث خواهد شد تا فوق العاده خوش طعم شده و هوش از سرتان برباید. در شهر گرگان، می‌توانید انواع بورک‌ها چون بورک گوشت و بورک اسفناج و سبزیجات دیگر را نوش جان کنید.

بورک سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

ماش پلو، غذای محلی با گوشت و بدون گوشت

مردم گرگان، از غذاهایی که در طبخ آن‌ها از ماش استفاده شده باشد، استقبال زیادی می ‌نند. در میان این غذاها، ماش پلو نیز فوق العاده بوده و در ترکیب با برنج، گوشت چرخ کرده، ادویه و روغن زیتون، بسیار خوشمزه خواهد بود. البته برای افرادی گیاهخوار که مایل به میل کردن گوشت در وعده‌های غذایی خود نیستند، می‌توان این غذای خوشمزه گیلانی را بدون اضافه کردن گوشت چرخ کرده نیز تهیه کرد.ماش پلو از جمله غذاهایی است که همراه با ماست محلی گرگان سرو شده و ترکیب آن با این ماست، بسیار خوشمزه‌تر خواهد شد. با این حساب توصیه می‌کنیم که حتما در سفر به شهر گرگان، از ماست‌های محلی آن نیز امتحان کنید.

ماش پلو سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

خورشت ساک با نخود و گوشت بره

یکی از خورشت‌های خوشمزه و محبوب گرگانی، خورشت ساک است که معمولا در مناسبت‌های مختلف و همین طور ایام عزاداری دهه محرم، پخته می‌شود. در طبخ این خورشت محلی گرگان از گوشت گوسفند، نخود، سیر، پیاز، آرد و روغن استفاده می‌شود. شما ممکن است در برخی از رستوران‌های شهر گرگان، این غذا و خورشت خوشمزه را با استفاده از گوشت بره، طبخ کنید که طعم به مراتب بهتری نیز خواهد داشت.

ساک سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

نخودپلو؛ خوشمزه و مفید غذای محلی گرگانی

به طور کلی در میان بهترین غذاهای محلی گرگان، موارد مختلفی از پلو و حبوبات مختلف یا سبزیجات گوناگون را خواهید یافت. یکی از این غذاهای خوشمزه که توصیه می‌کنیم حتما در سفر به گرگان، امتحان کنید؛ نخودپلو است. برای تهیه نخودپلو گرگانی، از برنج، نخود، گوشت گوسفند و گوساله، رب انار، پیاز، ادویه و زعفران استفاده می‌شود. البته در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ را در این غذای خوشمزه گرگانی، به جای گوشت گوسفند، به کار ببرید.

نخد پلو سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

انواع آش سنتی گرگان

در فرهنگ غذایی مردم گنبد کاووس، انواع آش‌های خوشمزه نیز جایگاه داشته و اگر شما نیز به میل کردن آش علاقه مند باشید؛ می‌توانید آش‌های خوش طعم و عالی چون آش خمیر، آش ماست، هلی آش، آش ماش، اسپله شله و گوجه آش را نوش جان کنید.
در میان انواع این آش‌های متنوع و خوشمزه؛ هلی آش طرفداران بیشتری در استان گلستان داشته و در آن از لوبیا، نخود، سبزی، برنج، گوجه سبز و پیاز داغ استفاده می‌شود. همین طور گوجه آش، یک آش بسیار خوش آب و رنگ و خوشمزه با استفاده از ماده اصلی گوجه فرنگی، گوشت و برنج است که حتما عاشق آن خواهید شد.

آش گوجه سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

هتل های گرگان

هتل مجلل بوتانیک

مساحت هتل پنج ستاره بوتانیک ، ۹۰۵۴ مترمربع و در زمینی حدود ۴ هکتار واقع‌ شده است. این هتل ۷۵ سوئیت مجلل با پیشرفته‌ترین امکانات يک باغ بوتانيک کوچک نیز دارد. هتل مذکور برای اقامتی بی‌دغدغه در میان آسمان مه‌آلود گرگان محلی بسیار مناسب است. مناظر اطراف این هتل به گردشگران روحیه‌ای تازه می‌بخشد.
آدرس: گرگان، کیلومتر ۱۰ جاده گرگان، ساری، رو‌به‌روی روستای نودیجه

هتل بوتانیک سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

هتل آذین

هتل آذین یکی از بهترین هتل‌های چهار ستاره شهرستان زیبای گرگان است. این هتل در منطقه سرسبز و زیبای شهر و در مسیر اتوبان تهران به گرگان قرار دارد. هتل آذین دارای چشم‌اندازی رو به کوه و جنگل است. هتل آذین در سال ۱۳۸۲ بنا شده و در سال ۱۳۹۳ آخرین بازسازی روی آن انجام شد و دارای ۳۲ اتاق جهت پذیرایی گردشگران است. رستوران آذین با سرو انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و دریایی با ظرفیت ۷۰ نفر آماده ارائه خدمات است.
آدرس: گرگان، جاده ساری

هتل آذین سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

هتل شهاب

هتل چهار ستاره شهاب یکی از پرطرف‌دارترین هتل‌های شهر گرگان است. این هتل در بهترین خیابان شهر یعنی ناهارخوران واقع شده که پوشیده از درختان سرسبز تنومند است. این هتل در منطقه‌ای با آب‌وهوای بسیار مطلوب بنا شده و ساختمان آن دارای معماری سنتی با سبکی مدرن است. هتل شهاب با چشم‌اندازی زیبا و رو به جنگل به‌ویژه در فصول بهار و تابستان، میزبان گردشگران بسیاری است.
آدرس: گرگان، بلوار ناهارخوران

هتل شهاب سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

هتل آپارتمان بهشت هیرکان

هتل آپارتمان سه ستاره بهشت هیرکان گرگان در مجموعه پذیرایی و تفریحی مجهز و کاملی قرار دارد. این هتل در میان مسافران و گردشگران مورد استقبال واقع شده است.
آدرس: گرگان، شهرک جهاد، بعد از درب سوم دانشگاه آزاد

هتل بهشت هیرکان سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

هتل جهانگردی ناهارخوران

هتل سه ستاره جهانگردی ناهارخوران یکی از بهترین هتل‌های شهر گرگان بوده که دارای امکانات رفاهی بسیاری است. این هتل در جنوب شهر گرگان و در زیباترین خیابان این شهر یعنی بلوار زیبا و جنگلی ناهارخوران قرار دارد. رستوران این هتل با ظرفیت ۲۰۰ نفر آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.
آدرس: گرگان، بلوار ناهارخوران، پارک جنگلی ناهار خوران

هتل جهانگردی 2 سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

سوغات گرگان

نان زنجبیلی گرگان

یکی از شیرینی‌های سنتی و خوشمزه گرگان، نان شیرینی زنجبیلی (زنجفیلی) است. این شیرینی خوشمزه از جایگاه ویژه‌ای در مهمانی‌های مردم محلی گرگان برخودار است. مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی شامل آرد گندم، شکر، روغن و زنجبیل می‌شود و به طور معمول به شکل لوزی پخته می‌شود. استفاده مناسب از زنجبیل نکته طلایی در تهیه این شیرینی خوشمزه به شمار می‌رود. این نان گرگان به ثبت فهرست آثار ملی ایران رسیده است.

نان زنجبیلی سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

نان خرمایی

نانهای خرمایی را سوغات دیگر شهرهای ایران نیز میتوان محسوب کرد. گرگان نیز یکی از شهرهای است که نان معروف خرمایی در آن طبخ و فروخته می‌شود. چشیدن طعم بی‌نظیر این نان با یک چای گرم در هوای سرد زمستان‌های این منطقه به تنهایی می‌تواند یک از خاطره‌های فراموش‌نشدنی شما باشد.

 خرمایی 2 e1674720493369 سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

حلوای اماج

اگر به دنبال مهم‌ترین سوغاتی خوشمزه گرگان هستید، حلوای اماج یا حلوای اماچ بهترین گزینه برای شماست. برش‌های لوزی شکل حلوای اوماج هنر دست بانوان گرگانی است که با سختی زیاد این شیرینی خوشمزه را تهیه می‌کنند. حلوای اماج در گذشته برای عید نوروز درست می‌شد. مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی خوشمزه گرگانی شامل آرد گندم، عسل، روغن، پودر پسته، بادام، هل و گلاب می‌شود.

حلوای اوماج سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

سرغربیلی

در زمان سفر به گرگان از خوردن یک فنجان چای همراه با سرغبیلی غافل نشوید. سرغربیلی جز شیرینی‌های سنتی این منطقه و البته جز خوشمزه‌ترین سوغات گرگان است. مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی نسبتا گمنام شامل آرد، مایه‌خمیر، پودر قند، شیر و شکر می‌شود.

سرغربیلی سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

نان پادرازی

از جمله شیرینی‌های مشهور و محبوب شمالی می‌توان به نان پادرازی اشاره کرد. این نان خوشمزه در بین مردم گرگان نیز محبوب است. از خصوصیات نان پادرازی می‌توان به نرم بودن بسیار و خوردن راحت آن اشاره کرد. در این نان خوشمزه از شکر استفاده نمی‌شود، به همین دلیل خوردن آن برای افراد مبتلا به دیابت مشکلی ایجاد نمی‌کند. مواد تشکیل‌دهنده نان پادرازی شامل روغن، آرد، گلاب و سیاه‌دانه است.

پادرازی سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

جز حلوا

این حلوا جز حلوا‌های مخصوص گرگان است و به حلوای گردو نیز شهرت دارد. جز حلوا یکی از خوش‌طعم‌ترین سوغاتی‌های گرگان است و مواد تشکیل‌دهنده آن شامل مغز گردو و برنج نیم دانه می‌شود. پخت حلوا بسیار سخت است و طبخ آن بیشتر در مراسم‌هایی مانند جشن‌ها، شب‌نشینی‌ها و حتی عزاداری‌ها انجام می‌شود.

جز حلوا سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

صنایع دستی گرگان

قالیچه ترکمن گرگان

قالیچه ترکمن یکی از شاخص ترین صنایع دستی گلستان است، که به دلیل سبک و ظاهر منحصر بفرد جایگاه ویژه ای دارد. بافت قالیچه ترکمن توسط، دار و بصورت افقی و فارسی باف انجام می شود. و طرح های آن بصورت اشکال هندسی الهام گرفته از زندگی ساده عشایر، باورها و سنتشان در دوران گذشته بوده است و طرح بکار رفته در هر طائفه و ایل با دیگری متفاوت است. همچنین در کنار قالیچه های زیبا، قالی و پشتی دست بافت اقوام ترکمن استان گلستان بی نظیر است.

قالیچه سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

ابریشم بافی

ابریشم بافی یکی از هنرهای سنتی مردم این شهر است که در گذشته رونق بیشتر داشته، بطوری که اغلب لباس های مردم این منطقه از ابریشم تهیه می شد مانند شال، روسری، روسری و لباس. امروزه بیشتر این لباس ها در مراسمات ویژه استفاده می شوند. همچنین لباس هایی مانند لباس قرمز کونیک که لباس سنتی ترکمن هاست از ابریشم تهیه می شود. یکی از مناطقی که همچنان بصورت سنتی به بافت پارچه مشغول هستند، مردم روستای کسر از توابع شهرستان کلاله می باشد.

ابریشم بافی سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

زیورآلات

یکی از هنرهای اصیل مردم گرگان و اقوام ترکمن ساخت زیورآلات زیبا می باشد، که در گذشته با نقره ساخته می شدند و برای زینت بخشیدن به آن از سنگ های قیمتی استفاده می کردند. این هنر ارزشمند از زمان های دور نسل به نسل گشته و به زمان حال رسیده است و در حال حاضر می توان زیورآلات زیبایی را دید که در گذر زمان با دیگر هنرها همچون حکاکی تلفیق شده و جلوه ی زیبایی پدید آمده است.

طرح هایی که بر روی این زیورآلات زیبا دیده می شود بیشتر گل و گیاه و نقش های مختلفی است و به دلایل برخی اعتقادات خاص از طراحی موجود زنده خودداری می کنند. امروزه بجای نقره از برنج و ورشو هم استفاده می کنند که ارزش کمتری نسبت به نقره دارند و بعضی اوقات برای بالا بردن ارزش آن از ورق طلا یا آب طلا استفاده می کنند. زیورآلات تولید شده ترکمن بیله زیک،گل آقا، سام سوله و گردنی هستند.

زیورالات سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

رستوران های گرگان

رستوران زیبای عمارت

این رستوران را بسیاری از مسافران به‌عنوان بهترین رستوران در تمام گرگان می‌شناسند. وقتی که به تصویر کنید، متوجه می‌شوید که این رستوران قطعاً لایق عنوان بهترین رستوران در گرگان است. این رستوران ظاهری بسیار شیک و امروزی دارد و آن را به شکل یک عمارت اربابی طراحی کرده‌اند. بسیاری از گردشگران برای تفریح، خوش‌گذرانی و البته شکم‌گردی به این بلوار مراجعه می‌کنند. رستوران عمارت بی‌تردید بهترین رستوران در این منطقه به حساب می‌آید.

عمارت تنها رستورانی در این شهر است که آن را به سبک مراکشی دکور کرده‌اند. در این رستوران انواع غذاهای متنوع سرو می‌شود. پس هر کس با هر سلیقه‌ای می‌تواند از غذا خوردن در این رستوران لذت ببرد. در منوی رستوران عمارت گرگان انواع کباب با گوشت تازه، غذاهای دریایی خاص، غذاهای محلی گرگان و حتی فست‌فود می‌توانید سفارش دهید. کیفیت غذاهای رستوران عمارت در سطح بسیار عالی قرار دارد و البته کمی گران است. حضور در این رستوران بسیار لذت‌بخش خواهد بود و حتی از حضور در این فضا هم لذت خواهید برد. جالب است بدانید این رستوران آنقدر زیباست که بسیاری از مسافران در آن عکس یادگاری می‌گیرند!
آدرس: گرگان، بلوار ناهار خوران، خیابان ولی عصر، عدالت ۲۸، بین شهریور ۳ و ۵

عمارت سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

بهشت هیرکان گرگان

رستوان بهشت هیرکان یکی دیگر از رستورانهای برتر این شهر است که در بلوار نهارخوران قرار دارد. در اصل نمی‌توان گفت که بهشت هیرکان گرگان بهتر است یا عمارت؟ هر دو جزو رستوران‌های بسیار عالی و باکیفیت در گرگان هستند. در این رستوران می‌توانید از فضای بسیار زیبا و دوست‌داشتنی لذت ببرید.

این رستوران منویی بسیار حرفه‌ای و متنوع دارد. در این رستوران انواع غذاهای مختلف از جمله غذاهای ایرانی و اصیل مثل انواع کباب تا انواع فست‌فود همانند پیتزا و ساندویچ سرو می‌شود. پس خانواده‌هایی که تفاوت سلیقه دارند، می‌توانند همراه با هم از حضور در این رستوران نهایت لذت را ببرند. این رستوران بخشی را به‌عنوان چایخانه و کافی‌شاپ نیز دارد. در منوی چایخانه و کافی‌شاپ می‌توانید انواع نوشیدنی سرد و گرم را سفارش دهید. فضای داخلی این رستوران از نظر زیبایی هیچ کم ندارد. در طراحی آن از آلاچیق‌های بسیار زیبا استفاده کرده‌اند که چشم‌اندازی بی‌نظیر به جنگل دارد. پس با حضور در این رستوران حسابی حال و هوای شما عوض می‌شود.
آدرس: گرگان، بلوار ناهار خوران، ضلع جنوبی میدان ناهار خوران، مجموعه پذیرایی هیرکان

بهشت هیرکان سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

کافه رستوران پیانو گرگان

کافه رستوران پیانو یکی از شیک‌ترین رستوران ها در شهر گرگان است. این رستوران در عمارتی بزرگ و دیدنی قرار دارد و فضای داخلی آن را بسیار شیک طراحی کرده‌اند. در این کافه رستوران از مبل‌های راحتی به جای میز و صندلی چوبی استفاده شده است. شاید از خودتان بپرسید که دلیل نامگذاری این کافه رستوران چیست؟ حتی ممکن است در ذهن خود حدس‌هایی هم بزنید. خب در کافه رستوران پیانو ، موسیقی زنده با پیانو نواخته می‌شود. پیانو ساز آرامش‌بخشی است و وقتی که روی مبلمان راحتی این رستوران نشسته‌اید و به صدای پیانو گوش می‌دهید، حس آرامش خاصی را در وجود خود احساس خواهید کرد.

کافه رستوران پیانو دو منوی مختلف کافه و رستوران دارد. منوی کافه می‌توانید انواع نوشیدنی سرد و گرم را در کنار دسرها و کیک‌های خوشمزه سفارش دهید. در منوی غذایی کافه رستوران پیانو ، انواع غذاهای فرنگی خوشمزه که از بهترین مواد اولیه تهیه شده‌اند نیز به چشم می‌خورد. این کافه رستوران هم برای وقت‌گذرانی و هم برای میل کردن یک وعده غذایی خوشمزه، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. قیمت غذاهای این رستوران شاید کمی گران باشد؛ اما کیفیت غذا و محیط آرام آن ارزنده است.
آدرس :استان گلستان ، گرگان ، خیابان گلشهر ، نبش گلشهر ۹

پیانو سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

رستوران بابا طاهر گرگان

رستوران بابا طاهر نیز یکی دیگر از رستوران‌هایی است که در بلوار نهارخوران قرار دارد. این رستوران فضای بیرونی بسیار زیبایی را تعبیه کرده است تا مشتریان بتوانند در آن هم از فضای باز استفاده کنند و هم از غذا لذت ببرند. در فضای بیرون این رستوران، درختان بلوط بسیار زیبا به چشم می‌خورد. آلاچیق‌های بسیار شیک و زیبا در فضای بیرونی قرار دارند که دارای پشتی و فرش سنتی هستند. غذهای این رستوران در ظروف سنتی به شکلی بسیار خلاقانه و زیبا سرو می‌شود.

بخشی از این رستوران با نیز به‌صورت گردان ساخته‌اند که خاص‌ترین بخش رستوران بابا طاهر محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال فضایی دنج برای شامی عاشقانه در ماه عسل خود هستید، قطعاً باید رستوران بابا طاهر را انتخاب کنید. در منوی این رستوران، انواع غذاهای سنتی از جمله کباب، خورش و غذاهای سنتی شمالی به چشم می‌خورد. این رستوران در اکثر مواقع شلوغ است و آلاچیق‌های آن را رزرو کرده‌اند. پس باید کمی منتظر بمانید تا آلاچیق خالی پیدا شود! به دلیل فروش بالا، کیفیت مواد غذایی در سطح مطلوبی قرار دارند و همیشه تازه هستند.
آدرس: گرگان، بلوار ناهار خوران

بابا طاهر1 سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

رستوران سید مسعود گرگان

وقتی که به گرگان می‌آیید و درباره رستوران های خوب این شهر از مردم محلی می‌پرسید، حتماً چند نفری رستوران سید مسعود را به شما معرفی می‌کنند. البته حتماً در ادامه صحبت‌های مردم محلی متوجه می‌شوید که در این رستوران حتماً باید شیشلیک سفارش دهید و دلی از عزا در بیاورید. شیشلیک یک غذای بسیار لذیذ و خوشمزه است که بسیاری مشهد را خواستگاه این کباب خوشمزه می‌دانند؛ اما وقتی که طعم شیشلیک رستوران سید مسعود را بچشید، قطعاً نظرتان تغییر می‌کند و متوجه می‌شوید که این رستوران بهترین نوع شیشلیک را ارائه می‌دهد.

کباب شیشلیک‌های رستوران سید مسعود بسیار تازه هستند و در مواد خاصی استراحت داده شده‌اند. به همین خاطر طعمی خاص و منحصر‌به‌فرد دارند که مشابه آن را در جای دیگری نچشیده‌اید. سیخ شیشلیک این رستوران بسیار بزرگ است و چشمتان را حسابی سیر می‌کند. البته به‌جز شیشلیک، در این رستوران انواع غذاهای سنتی ایرانی نیز سرو می‌شود. این رستوران فضایی شیک و بزرگ دارد. در آن میز و صندلی‌هایی طلایی و قرمز قرار داده‌اند. میز و صندلی‌ها بسیار شیک، بزرگ و مجلسی هستند. پرسنل رفتاری مودبانه دارند و غذا را در کمترین زمان ممکن سرو می‌کنند. پس حتماً در سفرتان به این شهر، سری به رستوران سید مسعود بزنید.
آدرس: گرگان، بلوار ناهار خوران، کیلومتر ۴، نبش پل سید مسعود

سید مسعود سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

رستوران جوجه رئیس

نام این رستوران واقعاً بانمک است و بسیاری از مشتریان در ابتدا جذب نام رستوران جوجه رئیس می‌شوند. حتماً می‌توانید حدس بزنید که انواع جوجه بخش عمده منوی رستوران جوجه رئیس را تشکیل می‌دهند. این رستوران انواع جوجه سرخ‌شده در کره را سرو می‌کند که غذایی بسیار خاص و خوشمزه است. شاید تصور کنید که غذای رستوران جوجه رئیس باید مشابه اکبرجوجه باشد؛ اما اصلاً اینطور نیست. اکبر جوجه طعم ترشی دارد؛ اما غذای رستوران جوجه رئیس بدون ترشی با طعم کره محلی است. در بین بهترین رستوران های این شهر ، رستوران جوجه رئیس است که غذایی خاص و منحصر‌به‌فرد خود را سرو می‌کند.

البته باید بدانید که جوجه سرخ شده در کره تنها غذای رستوران جوجه رئیس نیست. بلکه انواع غذاهای دیگر از جمله مرغ ترش، مرغ شکم‌پر، باربیکیو، جوجه ۳تکه، انواع غذاهای فرنگی، غذاهای سنتی ایرانی و حتی فست‌فود را در این رستوران می‌توانید سفارش دهید. با این حال ۹۰ درصد مشتریانی که به رستوران جوجه رئیس می‌آیند، جوجه سرخ شده در کره را انتخاب می‌کنند. این غذا را می‌توانید به همراه برنج یا به‌صورت خوراک همراه نان نوش جان کنید.
آدرس: گرگان، بلوار ناهار خوران، بالاتر از سروش جنگل، نبش عدالت

%name سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

بهترین زمان سفر به گرگان

آب و هوای گرگان در تمام فصول بهار، تابستان، پاییز و حتی زمستان برای شهر گردی قابل قبول است. اما این شهر معمولا تابستانی گرم و شرجی از خرداد تا شهریور دارد. زمستان و ماههای سرد سال از آذر تا بهمن نسبتا سرد و پر باران است. فصول معتدل بهار و پاییز با متعادل ترین دما و میزان بارندگی بهترین زمان برای سفر به این شهر هستند.
همه می‌دانیم که گرگان در ناحیه‌ مرطوب و معتدل شمالی ایران قرار گرفته و بارش‌های زیادی را در سال تجربه می‌کند. بارندگی‌ها هم جنگل‌های متراکم و مراتعی با پوشش گیاهی فوق‌العاده زیبا در این منطقه ایجاد می‌کند. همین بارش‌ها در فصل بهار و تابستان، سرسبزی و طراوت خاصی به این شهر می‌بخشد که وصف ناشدنی است. سفر به این شهر در فصل بهار و تابستان آنقدر انرژی‌زاست که نوعی دوپینگ برای یک سال شما به حساب می‌آید.
از پاییز و پادشاه فصل‌ها هم که نگوییم. به خاطر‌ پوشش گیاهی عالی، فصل پاییز با رنگ زرد و قرمز و نارنجی و پس‌زمینه‌ای از ابر و مه در این شهر خودنمایی می‌کند. زمستان با وجود اینکه اغلب پر بارش است؛ اما به دلیل اعتدال هوا به‌ندرت به دمای کمتر از صفر می‌رسد و فقط در ارتفاعات می‌شود شاهد عروس سفیدپوش گرگان بود.

گرگان سیری در گرگان ، شهر طلای سفید

روش های سفر به گرگان

سفر با هواپیما

مسیرهای پروازی فرودگاه گرگان شامل مشهد، زاهدان، زابل، چابهار، بندرعباس، قشم، کیش، عسلویه، تهران و قزاقستان می‌شود. با هر پروازی که خود را به فرودگاه رساندید، می‌توانید از تاکسیرانی فرودگاه بهره ببرید و با تاکسی راهی هتل گرگان شوید.

سفر با قطار

خط آهن سراسری تهران شمال یکی از هیجان‌انگیزترین مسیرهای راه آهن است که در ایران وجود دارد. با خرید بلیط قطار گرگان می‌توانید در کوپه خود بنشینید و همراه با نوشیدن چای یا آبمیوه، مناظر زیبای طبیعت را مشاهده کنید و لذت ببرید.با استفاده از قطار از شهرهای ساری و تهران می‌توانید به ایستگاه قطار گرگان بروید. ایستگاه راه‌آهن گرگان در حاشیه کمربندی گرگان واقع شده است.

سفر با اتوبوس

اگر هم قصدتان این است که با اتوبوس سفر کنید، کافی است بلیط اتوبوس گرگان را تهیه کنید.اتوبوس‌های تهران به مقصد گرگان از پایانه‌ شرق در تهرانپارس یا پایانه‌ بیهقی واقع در میدان آرژانتین حرکت می‌کنند.

سفر با خودروی شخصی

یک مسیر توریستی و سرسبز که از سمت تهران به گرگان می‌رسد. جاده زیبای فیروزکوه و گذشتن از شهرهای قائم ‌شهر، ساری و بهشهر است که ۴۱۵ کیلومتر فاصله دارد. با خودروی شخصی حدود ۶ ساعت زمان می‌برد.مسیر دیگر رسیدن به این شهر، سمنان و گذشتن از شهرهای ورامین، گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود و در نهایت گرگان است. این مسیر ۵۴۰ کیلومتر است و هفت ساعت طول می‌کشد. عبور این جاده از دل جنگل‌های توسکستان است و مناظر شگفت ‌انگیزی پیش روی شما می‌گذارد.

بهترین جاهای دیدنی گرگان کدامند؟

بازار تاریخی نعلبندیان، خانه های شیرنگی، لطیفی، تقوی و باقری ها در بافت تاریخی و جنگل النگ دره و نهارخوران و…

بهترین زمان سفر به گرگان چه موقع است؟

فصول معتدل بهار و پاییز با متعادل ترین دما و میزان بارندگی بهترین زمان برای سفر به گرگان هستند.

چرا گرگان به شهر طلای سفید معروف است؟

به دلیل کشت پنبه در گرگان و استان گلستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد