جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

تاریخ بروزرسانی :
۷ اسفند ۱۴۰۱

با سیری در قم ، می خواهیم با شهری که پایتخت مذهبی ایران لقب گرفته و دومین شهر زیارتی ایران محسوب می شود، بیشتر آشنا شویم. شهر قم یکی از شهرهای محبوب ایران است که در کنار جاذبه های مذهبی و تاریخی خود دارای موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی است. با استان های اصفهان، تهران، مرکزی و سمنان هم مرز است. این شهر در شاهراه مواصلاتی و حمل و نقل ایران واقع شده است. از یک سو رابط بین استان‌های صنعتی ایران با تهران و از سویی دیگر رابط استان‌ها و شهرهای جنوبی ایران با استان‌ها و شهرهای شمالی است. این اهمیت منحصر به حاضر نیست و در گذشته نیز قم به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم دارای اهمیت ارتباطی بوده‌است.

شهر قم 1 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

 

معرفی شهر قم

قم کلانشهری است که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب تهران پایتخت ایران واقع شده‌است. این شهر در کنار رودخانهٔ قمرود و در دشت قم قرار دارد. این شهر مدفن فاطمه معصومه دختر موسی بن جعفر، پیشوای هفتم شیعه و به‌طور سنتی محل اقامت بسیاری از روحانیون بلندپایهٔ شیعه بوده‌است.
طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران شهر قم تعداد ۱٬۲۹۲٬۲۸۳ نفر جمعیت دارد. با این جمعیت قم در رتبهٔ هفتمین شهر پرجمعیت ایران قرار می‌گیرد. زبان عموم مردم قم فارسی است که با لهجهٔ قمی بیان می‌شود. به جز فارسی زبان‌های عربی توسط مهاجران عرب، پشتو توسط مهاجران افغان و ترکی آذربایجانی توسط مهاجران آذربایجانی، اردو و هندی توسط مهاجران هندی در قم تکلم می‌شود.

شهر قم 2 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

جاذبه های گردشگری قم

مسجد جمکران

این مسجد یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم محسوب می‌شود. تقریباً به حدی این مسجد اهمیت دارد که قم را به این مسجد می‌شناسند. بر اساس روایات مذهبی، امام زمان دستور ساخت این مسجد را صادر کرده است. به همین خاطر، روزهای سه‌شنبه، بسیاری برای زیارت به این مسجد می‌آیند.
بسیاری بر این باورند در صورتی که با خلوص‌نیت از این مسجد زیارت کنند، پس از مدتی اما زمان را از نزدیک خواهند دید. همچنین لازم به ذکر است در این مسجد چاه آبی با نام چاه نامه وجود دارد. برخی از شیعیان بر این باورند اگر نامه‌ای در این چاه بیندازند، امام زمان آن را می‌خواند.
آدرس: قم، خیابان امام حسن عسگری ، مسجد مقدس جمکران

 جمکران e1677319220923 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

حرم حضرت معصومه

مقبره حضرت معصومه، خواهر امام رضا، در شهر قم قرار دارد. حدیثی از امام رضا وجود دارد که زیارت حرم حضرت معصومه، کم از زیارت حرم ایشان ندارد. به همین خاطر، اکثر مسافرانی که به قم می‌آیند سری به حرم این حضرت نیز می‌زنند. در مناسبت‌های مهم همانند میلاد حضرت معصومه یا امام رضا، جمعیت بسیاری در این حرم حاضر می‌شوند. معمولاً کسانی که به هر دلیل قادر به زیارت امام رضا نیستند، در مناسبت‌های مختلف از حرم این حضرت دیدن می‌کنند.
آدرس : شهر قم، بلوار زائر، حرم حضرت معصومه (ع)

 معصومه e1677319014711 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

مسجد جامع قم

در هر شهر چنین رسم است که زیباترین مساجد را به‌عنوان مسجد جامع آن شهر در نظر می‌گیرند. قم نیز از این قاعده مستثنی نیست. مسجد جامع قم یکی از زیباترین مساجد این شهر به حساب می‌آید. با تماشای ظاهر این مسجد می‌توانید متوجه قدمت تاریخی آن شوید.
متأسفانه نام بانی این مسجد در تاریخ فراموش شده است؛ اما می‌دانیم بخش‌هایی از آن در دوران فتحعلی شاه قاجار ساخته شده. کاشی‌کاری‌های این مسجد در دوران فتحعلی شاه قاجار انجام شده است. در طول تاریخ، این مسجد آسیب بسیاری دیده. به همین خاطر، در دوران پهلوی دوم، این مسجد را مرمت کردند. هنوز هم این مسجد نیاز به مرمت و بازسازی دارد؛ اما با همین وضعیت نیز یکی از زیباترین مساجد قم محسوب می‌شود. مقرنس‌کاری‌های درب ورودی، کاشی‌های فیروزه‌ای و طاق‌های آجری، هنر ایرانیان را به نمایش می‌گذارد.
آدرس : شهر قم، خیابان آذر، محله‌ی مسجد جامع و در نزدیکی دروازه‌ ری

 جامع قم e1677319201473 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

مقبره گنبد سبز

این مقبره  یا همان دروازه کاشان، یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود. مقبره گنبد سبز در بخش شرقی شهر قم و در دل باغی زیبا قرار دارد. مقبره سبز شامل ۳ بنای تاریخی می‌شود. در این باغ، چند تن از خاندان سلطنتی صفوی به خاک سپرده شده‌اند. در این محل، کتیبه‌های تاریخی متعدد نیز کشف شده است. این کتیبه‌ها چنین روایت می‌کنند که پیکر خواجه اصیل‌الدین و دو تن از حاکمان صفویه، در این محل به خاک سپرده شده‌اند.
متأسفانه بخش‌های مختلف این مقبره، تخریب شده است. دلیل این تخریب نیز هنوز نامعلوم باقی مانده. برخی بر این باورند که عده‌ای ناشناس به‌دلایل نامشخص، به این مقبره آسیب وارده کرده‌اند. با وجود این، هنوز هم این مقبره یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم به حساب می‌آید. ساختمان اصلی مقبره، یک عمارت چند ضلعی آجری است. مقبره گنبد سبز یک گنبد مخروطی شکل در بالای خود دارد. ظاهر این گنبد با سایر گنبدهای تاریخی بسیار متفاوت است. این گنبد رنگی فیروزه‌ای دارد و بر خلاف تصور، اصلاً سبز نیست. با وجود این، آن را با نام مقبره گنبد سبز می‌شناسند.
آدرس : شهر قم، خیابان انقلاب، مجاورت گلزار شهدا

 گنبد سبز e1677319240197 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

کوهستان خضر نبی

خضر نبی را می‌توان یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی قم دانست. این جاذبه گردشگری هم از نظر طبیعی و هم از نظر مذهبی اهمیت دارد. ارتفاع این کوه به حدود هزار متر می‌رسد. برخی بر این باور هستند که حضرت خضر نبی، در این کوه با خداوند عبادت می‌کرده. به همین خاطر، آن را کوهستان خضر نبی می‌نامند. ازاین‌رو، بر فراز کوه، مسجدی با همین نام بنا کرده‌اند. برخی گردشگران برای تماشای مناظر طبیعی این کوه و برخی دیگر برای زیارت به کوهستان خضر نبی می‌آیند.
آدرس : ۶کیلومتری جنوب قم، نزدیک شهرک ایثار

 خضرنبی e1677319165291 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

پارک ملی کویر

این پارک اولین و بزرگ‌ترین منطقه محافظت‌شده در تمام ایران است. شاید در نگاه اول، این پارک با تمامی پارک‌هایی که تمام عمر خود دیده‌اید تفاوت داشته باشد. حتی می‌توان گفت که این پارک از پارک‌های محلی شهرها نیز درختان کمتری دارد. منتها در این پارک ملی، گونه‌های خاص جاندار زندگی می‌کنند.
اگر خوش‌شانس باشید، شاید بتوانید در این پارک شاهد روباه شنی، آهو صحرایی، گربه کاراکال و حتی پلنگ باشید. البته بسیاری از این حیوانات، خودشان را از انسان‌ها پنهان می‌کنند. شکار در این منطقه ممنوع است. هرگونه آسیب‌رساندن به این پارک طبیعی پیگرد قانونی دارد. بخش از این پارک در قم و بخش از آن در استان سمنان قرار دارد. با وجود این، می‌توانید از آن بازدید کنید و لذت ببرید. اگر اهل کویرگردی باشید، کمپ شبانه در پارک ملی کویر نیز می‌تواند انتخاب هیجان‌انگیزی باشد. البته به یاد داشته باشید برای کمپ‌زدن، باید تجهیزات لازم همراه داشته باشید و به همراه گروه سفر کنید.
آدرس : جاده قم به قمرود، پارک ملی کویر ایران.

پارک ملی کویر قم سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

دریاچه حوض سلطان

همانطور که می دانید دریاچه حوض سلطان همان دریاچه نمک قم است. این دریاچه در دل کویر قرار دارد. در کنار دریاچه ارومیه، دریاچه حوض سلطان نیز یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های نمک ایران به حساب می‌آید. در مسیر جاده قم، می‌توانید از صدها متر دورتر نیز شاهد این دریاچه باشید.
این دریاچه در شمال قم قرار دارد. بیشتر قسمت‌های آن بسیار کم‌عمق است و می‌توانید در آن قدم بزنید. غلظت فراوان نمک این دریاچه باعث شده اشکال ۵ضلعی زیبایی در آن به وجود بیایند. همین مسئله گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا جذب این دریاچه می‌کند. شما نیز می‌توانید برای تماشای مناظر خیره‌کننده، سری به دریاچه حوض سلطان بزنید.
آدرس : ۹۰کیلومتری اتوبان تهران ـ قم.

 حوض سلطان e1677319035616 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

گنبد نمکی قم

علاوه‌بر دریاچه حوض سلطان، آثار دیگری از نمک در قم دیده می‌شود. یکی دیگر از این آثار، گنبد نمکی قم است. گنبد نمکی قم در ۲۰کیلومتری غرب این شهر قرار دارد. ظاهر این گنبد بسیار زیباست. بد نیست بدانید این گنبد را یگانه گنبد نمکی متقارن در ایران می‌دانند.
اگر به ظاهر این گنبد دقت کنید، اشکال کنگره‌ای منظم را خواهید دید. در ترکیب با خاک رس، رنگ برخی از قسمت‌های این گنبد مایل به سرخ شده است. ظاهر این گنبد بسیار زیباست و خواص درمانی و دارویی فراوانی نیز دارد. پزشکان ادعا می‌کنند حتی نفس‌کشیدن در نزدیکی این گنبد می‌تواند به ضدعفونی‌کردن بدن ما کمک کند.
آدرس: ۲۰کیلومتری جاده قم، جعفریه.

 نمکی e1677319622559 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

تالاب بهشت معصومه

این تالاب را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی قم دانست. این تالاب از تجمیع چندین و چند چشمه مختلف ایجاد شده است. تالاب بهشت معصومه در ۳کیلومتری شمال قم قرار دارد. اصلاً نمی‌توان تصور کرد در کنار یک دریاچه نمک و منطقه کویری، چنین تالاب زیبایی وجود داشته باشد.
این تالاب علاوه بر زیبایی بصری، اکوسیستم خاصی را نیز ایجاد کرده است. تالاب بهشت معصومه ۵ هکتار وسعت دارد و جانداران مختلفی در آن زندگی می‌کنند. بسیاری از گونه‌های خاص پرندگان و پستانداران در این منطقه مشغول زندگی‌اند. با تماشای تالاب بهشت معصومه، شاید با خودتان تصور کنید در حال تماشای یک واهه در دل کویر هستید. فقط فراموش نکنید در حین بازدید، باعث ترس حیوانات نشوید. این حیوانات در صورتی که احساس خطر کنند، سریعاً زیستگاه خود را تغییر خواهند داد.
آدرس : قم، ۳کیلومتری اتوبان قم ـ تهران

 بهشت معصومه e1677319001130 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

بازار قدیمی قم

این بازار یکی از زیباترین جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود. همواره بازارچه‌های قدیمی حال‌وهوای خاصی دارند. زمانی که در آن‌ها قدم می‌زنید، احساس می‌کنید در حال مرور تاریخ هستید. بازار قدیمی قم دارای بخش‌های متعدد همانند تیمچه، چهار‌سوق، سرا و راسته است. بازار قدیمی قم دو راسته پوشش گنبدی و سرپوشیده دارد.
در پوشش گنبدی، دریچه‌هایی برای ورود نور و تهویه به چشم می‌خورد. همان طور که می‌دانید، شهر قم آب‌وهوای کویری دارد. این یعنی زمستان‌های آن شدیداً سرد و تابستان‌های آن بسیار گرم است. با چنین طراحی زیبایی، بازار از سرما و گرمای شدید هوا مصون باقی خواهد ماند. در ساخت این بنا از خشت، آجر، گل و سنگ استفاده شده است. در این بازار بخش‌های مختلف وجود دارد. برخی از سازه‌های بازار به دوران سلجوقی و برخی دیگر به دوران الیخانی متعلق هستند. تقریباً در هر دوره تاریخی، یک بخش تازه به این بازار اضافه شده است. همین مسئله آن را به یک بازار خاص و منحصر‌به‌فرد تبدیل می‌کند.
آدرس : شهر قم، خیابان طالقانی

 قم e1677318990667 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

خانه ملاصدرا

ملاصدرا یکی از علمای ایرانی بود که در سده یازدهم هجری قمری زندگی می‌کرد. او در طول عمر کتب مختلفی را به یادگار گذاشت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. جالب است بدانید محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی، ملقب به ملاصدرا، به‌مدت ۱۵ سال در خانه‌ای در جنوب استان قم زندگی می‌کرد. این خانه به دوران صفوی تعلق دارد و هنوز هم می‌توان از آن بازدید کرد.
خانه ملاصدرا از گچ، تیرهای چوبی، خشت خام و گل ساخته شده است. این خانه سقف گنبدی بسیاری زیبایی دارد. دورتادور این گنبد گچ‌بری‌های هنرمندانه به چشم می‌خورد. پنجره‌هایی که در گنبد تعبیه شده‌اند، به‌عنوان تهویه و نورگیر عمل می‌کنند. این خانه را می‌توان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های معماری ایرانی دانست. متأسفانه بخش‌های بسیاری از خانه ملاصدرا آسیب دیده است. امید به آنکه شهرداری این شهر سریع‌تر اقدام به بازسازی این خانه تاریخی نماید.
آدرس : شهر قم، منتهی الیه غرب روستای کهک، در محله چال حمام

 ملاصدرا e1677319024245 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

کاروانسرای دیرگچین

کاروانسرای دیرگچین در ۸۰کیلومتری شهر قم و در دل پارک ملی کویر قرار دارد. با وجود این، باید گفت پیمودن چنین مسیری ارزش بازدید از کاروانسرای دیرگچین را دارد. قدمت این کاروانسرا به دوران ساسانی بازمی‌گردد. در بخش قبلی، شما را با کاروانسرای دلاک آشنا کردیم. این کاروانسرا به دوران صفویه تعلق دارد. با وجود این، بخش‌های بسیاری از آن تخریب شده است؛ اما جالب است بدانید آثار تخریب بسیار کمی در ظاهر کاروانسرای دیرگچین به چشم می‌خورد.
این کاروانسرای یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم به حساب می‌آید. بر اساس متون تاریخی به‌جای‌مانده، قدمت آن به دوران اردشیر ساسانی بازمی‌گردد. این کاروانسرای حدود ۱۷۵۰ سال عمر دارد. در گذشته این کاروانسرا بسیار پررونق بوده و اهمیت بسیاری داشته است. به همین خاطر، بازدید از این کاروانسرا را باید حتماً در برنامه سفر خود قرار دهید.
آدرس : ۸۰کیلومتری شهر قم، مسیر قدیم جاده‌ی قم ـ ورامین یا ساوه ـ ورامین و گرمسار، مرکز پارک ملی کویر

 دیر گچین e1677319147934 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

مدرسه فیضیه

مدرسه فیضیه همان جایی است که امام خمینی در سال ۱۳۴۲ سخنرانی معروف خود را انجام داد. به همین خاطر، مدرسه فیضیه شهرت بسیاری به دست آورده است. علاوه‌ بر این مسئله، قدمت این مدرسه به دوران صفویه بازمی‌گردد. مدرسه فیضیه یکی از نمونه‌های عالی معماری ایران به حساب می‌آید. پس از انقلاب، این مدرسه به مدرسه آموزش روحانیون اختصاص یافت. از انقلاب تا به امروز، مدرسه فیضیه قم یک حوزه علمیه محسوب می‌شود. بازدید از این مدرسه می‌تواند یادآور خاطرات دوران انقلاب باشد.
آدرس : قم، بلوار زائر، جنب حرم حضرت معصومه (ع)

 فیضیه e1677319183820 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی قم می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای قم

روستای وشنوه

در حقیقت روستای وشنوه یکی از روستاهای ییلاقی بسیار زیبای قم محسوب می‌شود. روستای وشنوه در ۶۶کیلومتری جنوب‌شرق قم و بخش کهک قرار دارد. زمانی که وارد این روستا می‌شوید، فراموش خواهید کرد که در یک شهر کویری و گرم قرار دارد.
در این روستا، غارها و مناطق طبیعی متعدد و زیبایی به چشم می‌خورند. شما می‌توانید در بازدید از این روستا، سری به کوهستان معروف اردهال نیز بزنید. مردم این روستا هنوز هم به دامداری و کشاورزی مشغول‌اند. زندگی در این روستا با سرعت بسیاری آرامی در جریان است. حال باید بدانید قدمت این روستا به حدود هزاره چهار و سوم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در حقیقت، این روستا را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاهای تاریخی قم نیز به شمار آورد.
آدرس : در فاصله ۶۰کیلومتری از قم.

 وشنوه e1677319110896 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

منطقه ییلاقی کهک

همه قسمت‌های قم بر خلاف تصور نمکی و کویری نیستند. در بخش‌های کوهستانی و ییلاقی این شهرستان، روستاهای بسیار زیبا و خوش‌آب‌وهوایی وجود دارند. منطقه ییلاقی کهک دقیقاً یکی از همین مناطق زیبا و تماشایی محسوب می‌شود.
آب‌وهوای این روستا برخلاف تصور، خنک و کوهستانی است. با ورود به این منطقه تصور می‌کنید ناگهان وارد دنیای دیگری شده‌اید. مردم این روستا به باغداری مشغول‌اند. باغات این منطقه بسیار پربار و باصفا هستند. شما می‌توانید برای آنکه کمی آب‌وهوایتان عوض شوید، سری به این منطقه بزنید.
آدرس : قم، شهر کهک، منطقه ییلاقی کهک.

 کهک e1677319091319 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

روستای قمرود

در نزدیکی شهر قم، روستایی با نام قمرود وجود دارد. در دل این روستا، قلعه‌ای تاریخی و باستانی به چشم می‌خورد. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید قدمت این قلعه به دوران اشکانیان بازمی‌گردد. البته متأسفانه آثار فراوانی از این قلعه بر جای نمانده است. با این وجود بازدید از این قلعه برای افرادی که به تماشای قلعه‌های قدیمی علاقه‌مند هستند، خالی از لطف نخواهد بود.
آدرس : استان قم، روستای قمرود، قلعه قمرود

 قمرود e1677319129696 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

غذاهای محلی قم

آبگوشت قنبید یا کلم قمری

قنبید که در واقع از کلمه‌ی قمنبید (نبات قم)، گرفته شده است؛ آبگوشتی سنتی و از محبوب‌ترین و رایج‌ترین خوراک‌هایی است که توسط مردم استان قم تهیه و طبخ می‌شود. این غذای خوش‌طعم با ترکیب نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، قنبید، لیمو عمانی، گوجه‌فرنگی، گوشت، پیاز، نمک و زردچوبه طبخ می‌شود. برخی مواقع برای بهتر شدن رنگ آبگوشت از رب گوجه فرنگی نیز استفاده می‌شود. مردم استان قم، این غذای اصیل را همراه سبزی‌خوردن، پیاز، ماست یا انواع ترشیجات میل می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم، در صورت سفر به این شهر زیارتی، از آبگوشت‌ قنبید، حتما میل کنید.

قنبید سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

آش قونبیه (آش قنبید یا کلم‌سر)

از آش‌هایی است که در ماه مبارک رمضان، میهمان سفره‌ی افطار مردم استان قم است. کارشناسان تغذیه بر این باورند که میل کردن این غذای مقوی، انرژی و مواد مغزی بدن را در طی ساعات روزه‌داری تامین می‌کند. مردم استان قم، با استفاده از نخود، لوبیا، عدس، پیاز، کلم، قنبید، سبزی آش (اسفناج، جعفری، تره)، زردچوبه و فلفل، به طبخ آن می‌پردازند.

آش قونبیه سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

آش پتله (آش جو)

از دیگر غذاهای موردعلاقه‌ی مردم این استان به شمار می‌رود. غذایی که بر پایه‌ی جو، یکی از رایج‌ترین غلات مصرفی تهیه می‌شود. مردم این استان، برای طبخ آش پتله ابتدا جو را خیس می‌کنند تا پوست آن جدا شود. سپس با ترکیب جو و سبزی آش، کشک، پیاز، نمک و ادویه‌های دلخواه دیگر به طبخ این غذای سنتی می‌پردازند.

آش پتله سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

ماش ماشک

این غذای سنتی نیز به‌عنوان غذای رژیمی در بین خانواده‌های این استان ، شناخته شده است. طبق نظریه‌ی کارشناسان تغذیه، به‌دلیل داشتن کالری نسبتا کم این غذا، خوردن آن به افرادی با اضافه‌ی وزن یا در حال رژیم توصیه می‌شود. همچنین به‌دلیل حضور هویج، ماش و پیاز که از منابع مهم تامین فیبر بدن است، یکی از غذاهایی است که می‌تواند کمک شایانی در پیشگیری یا کنترل بیماری‌هایی نظیر دیابت و چربی خون، داشته باشد. مردم استان قم برای طبخ ماش ماشک از ماش، هویج قمی، گوشت، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌کنند.

آش ماش ماشک سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

ماشاب

از دیگر آش‌های سنتی در رژیم غذایی مردم این استان محسوب می‌شود. این غذا نیز، نمونه‌ی کاملی از یک خوراکی مقوی و سرشار از فیبر و مواد مورد نیاز بدن انسان به شمار می‌آید. غذایی فوق‌العاده خوش‌طعم، خوش‌بو و لذیذ که از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است. مردم این شهر با استفاده از ماش، لوبیا چشم بلبلی، پیاز، نمک، زردچوبه، عدس، سیب‌زمینی، برنج، گندم، فلفل، آب گوشت و کشک و نعنا داغ به تهیه‌ی این غذای مقوی می‌پردازند.

ماشاب سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

دمپختک قمی

دمپختک یا دم‌پختی یکی از غذاهای سنتی استان قم محسوب می‌شود. این غذا علاوه بر طعم و عطر فوق‌العاده‌ای که دارد از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است. سالاد شیرازی، پیاله‌ای از ترشی لیته یا ترشی مخلوط و پیاله‌ای از ماست با سبزی‌خوردن، از جمله خوراکی‌هایی هستند که در کنار میل کردن این دمپختک عالی و لذیذ، سرو می‌شوند. البته گاهی اوقات مردم استان قم، با پختن نیمروی زرده طلایی و قرار دادن آن روی دمپختک، طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشند. آن‌ها برای تهیه‌ی این غذای فوق‌العاده لذیذ و راحت از برنج، لپه باقالای زرد، زعفران دم‌کرده، پیاز، زردچوبه، نمک، کره، روغن و فلفل استفاده می‌‌کنند.

دمپختک قمی سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

هتل های قم

هتل بین‌المللی قم

این هتل همان طور که از نامش قابل حدس است، به‌دلایل متعدد برای مسافران خارجی گزینه‌ی بسیار خوبی به حساب می‌آید. مسئولان هتل بین‌المللی قم سعی کرده‌اند خدماتی مطابق با استانداردهای روز دنیا به مسافران ارائه دهند، از این جهت فضای راحتی را برای اقامت مسافران خارجی فراهم کرده‌اند. رستوران هتل با سرو غذاهای ایرانی و فرنگی آماده‌ی پذیرایی از مهمانان با هر نوع ذایقه‌ غذایی است. هتل بین‌المللی قم سالن‌های همایش و کنفرانس مجهزی برای برگزاری مراسم‌ رسمی دارد، از این جهت برای مسافرانی که با مقاصد تجاری به قم سفر کرده‌اند مناسب است.
هتل بین‌المللی قم به مکان‌های زیارتی دسترسی خوبی دارد، مهمانان این هتل با ۳ دقیقه پیاده‌روی می‌توانند به حرم مطهر حضرت معصومه (س) برسند. این هتل علاوه بر نزدیکی به مکان‌های زیارتی و مذهبی به مراکز خرید مهم و بازارها نیز نزدیک و مشرف به رودخانه قم واقع شده است. در کل این هتل رونق زیادی به صنعت گردشگری این شهر بخشیده است. هتل بین‌المللی یکی از بهترین هتل‌های چهار ستاره در استان قم به حساب می‌آید. هتل بین‌المللی قم دارای هشتاد اتاق است که همه آن‌ها مجهز به مبلمان، سیستم تهویه مطبوع، تلویزیون، یخچال و امکان ارتباط تلفنی مستقیم با کلیه کشورهای دنیا است.
آدرس: قم، میدان امام خمینی (ره)، میدان سعیدی، چهارراه غفاری، سه‌راه خورشید، پل معصومیه

هتل بین‌المللی قم سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

هتل المپیک قم

این هتل نسبت به هتل‌های دیگر این شهر قدمت بیشتری دارد. این هتل در سال ۱۳۸۶ در مرکز شهر و در میدان شهدا ساخته شده است و پیاده از حرم حضرت معصومه (س) ده دقیقه فاصله دارد. هتل المپیک ساختمان ۹ طبقه‌ای است که اتاق‌های متنوعی دارد و از نظر امکانات جزو مجهزترین هتل‌های قم محسوب می‌شود. هتل المپیک دارای پنج رستوران و تالار پذیرایی دارد. رستوران برلیان با سرو غذاهای فرنگی مناسب برای پذیرایی از مهمانان بین‌المللی است.
تالار زمرد و تالار فیروزه برای ارائه‌ی خدمات جهت برگزاری مراسم‌های رسمی و غیررسمی است. هتل المپیک یک چایخانه‌ی سنتی روباز دارد که در صورت خوب بودن آب و هوا با فضایی آرام از مسافران پذیرایی می‌کند. از هتل چهار ستاره المپیک قم یکی از شیک‌ترین هتل‌های شهر قم اسم برده می‌شود. این هتل با امکانات مدرن و دکوراسیون زیبای اتاق‌ها و سوییت‌های خود به‌خوبی از مسافران پذیرایی می‌کند. از امکانات هتل المپیک می‌توان به سیستم‌های پیشرفته تهویه مطبوع و خنک کننده، اینترنت پر سرعت، سیستم مدرن صوتی و تصویری، اتاق‌ها تمیز، لابی و محوطه بیرونی نام برد. همچنین باید اشاره کرد که این هتل چشم‌انداز بسیار زیبایی از حرم مطهر حضرت معصومه (س) دارد.
آدرس: قم، بلوار معلم، نبش کوچه‌ی سوم

هتل المپیک 1 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

هتل پارسیا قم

بزرگترین و لوکس‌ترین هتل این شهر هتل پارسیا است. هتل پارسیا، هتلی چهار ستاره است که بنای آن در ۹ طبقه و ۴۲ اتاق در سال ۱۳۹۱ ساخته شده است. یکی از امتیازات این هتل فاصله پانزده دقیقه‌ای تا حرم حضرت معصومه اس. هتل پارسیا ۴۲ اتاق دارد که همگی مبله هستند و امکانات کاملی دارند. برخورداری از امکاناتی مثل صرافی، واحدهای تجاری و آژانس مسافرتی داخل بخش تجاری، این هتل را به هتلی همه کاره تبدیل کرده است. به‌علاوه اینکه هتل دارای رستوران‌ و تالار پذیرایی مجللی نیز هست.
هتل پارسیا تا مسجد جمکران هفده دقیقه فاصله دارد که به ویژگی‌های این هتل اضافه می‌کند. بازار قم و خانه امام خمینی (ره) در قم هم در فاصله هفده دقیقه‌ای هتل قرار دارند. ترمینال مسافربری ۲۱ دقیقه با این هتل فاصله دارد. دسترسی آسان به مرکز شهر و همچنین تالارهای چند منظوره با گنجایش‌های مختلف از دیگر امتیازهای این هتل به حساب می‌آید.
آدرس: قم، انتهای بلوار محمدامین، میدان ارتش، ابتدای بلوار الغدیر

هتل پارسا سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

هتل استقلال قم

یکی از مجلل‌ترین هتل‌های قم که زمان زیادی از عمر آن نمی‌گذرد. هتل استقلال قم در سال ۱۳۹۰ ساخته شده و دارای ۹ طبقه است. این هتل در ده دقیقه‌ای حرم معصومه (س) واقع شده است و مسجد جمکران نیز با آن فاصله‌ای کمی دارد. هتل استقلال در حقیقت مجموعه‌ای اقامتی، گردشی و تفریحی است که مراکز خرید زیادی هم دارد. اتاق‌های هتل نیز دارای تنوع زیادی هستند و هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند. سوییت، اتاق‌های یک و دو خوابه و آپارتمان رویال که با جدیدترین امکانات تجهیز شده‌اند.
هتل استقلال هتل چهار ستاره‌ای است که امکانات زیادی دارد. امکاناتی مانند سالن همایش، تالار پذیرایی، رستوران و کافی شاپ، کتابخانه، آرایشگاه و خودپرداز تنها بخشی از امکانات این هتل را هستند. هتل استقلال تا فرودگاه قم چهل دقیقه فاصله دارد.
آدرس: قم، ۵۵ متری بزرگراه عمار یاسر، نبش کوچه نهم

هتل استقلال 1 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

هتل کریمه قم

این هتل نزدیک‎‌ترین هتل به حرم حضرت معصومه (س) است و با پای پیاده کمتر از دو یا سه دقیقه با حرم مطهر فاصله دارد. به همین دلیل این هتل انتخاب بیشتر مسافرانی است که تنها به قصد زیارت حرم حضرت معصومه (س) به قم سفر می‌کنند. اما فقط حرم مطهر نیست که در نزدیکی هتل کریمه قرار گرفته است. مسجد جمکران، مسجد جامع، مدرسه فیضیه، بازار قم، ایستگاه راه‌آهن و سایر مکان‌های مهم این شهر هم از هتل کریمه به‌راحتی قابل دسترسی هستند.
معماری بیرونی هتل کریمه بافت سنتی و زیبایی دارد که با فضای کلی این شهر هم‌خوانی و یکدستی جالبی ایجاد کرده و این هتل چهار ستاره در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است. هتل کریمه با زيربنا ۵۱۰۰ متر و در پنج طبقه شرايط مطلوبی را براي اقامت مسافران شهر قم فراهم می‌کند.
آدرس: قم، ميدان آستانه، جنب حرم مطهر، روبروي هتل بين‌المللي قم

هتل کریمه سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

هتل خورشید قم

این هتل یکی از هتل‌های چهار ستاره این شهر است که از سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرده است. حداکثر فاصله‌ این هتل با مراکز تجاری، زیارتی، تاریخی با ماشین ۲۰ دقیقه است. مرکز تجاری خورشید در کنار پارکینگ طبقاتی هتل خدمات رفاهی متفاوتی به مسافران ارائه می‌کند. این هتل تنها هتل در شهر قم است که به سیستم تصفیه‌ آب شیرین مجهز شده است و آب موجود در تمام لوله‌های آن کاملا شیرین است. چشم‌انداز تعدادی از اتاق‌ چهل و هشت اتاق هتل رو به حرم مطهر حضرت معصومه (س) است که می‌تواند به جذابیت‌های این هتل اضافه کند.
آدرس: قم، انتهای خیابان امام خمینی (ره)، بعد از چهارراه غفاری، نبش سه راه خورشید

هتل خورشید سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

سوغات قم

سوهان گل

سوهان گونه‌ای شیرینی ایرانی و به سخن دیگر، نوعی حلوا است که از جوانه گندم تهیه می‌شود.تاریخچه دقیق اولین سوهان در شهر قم به دوره قاجار نسبت داده می‌شود؛ حلوایی که در سال‌های ۱۲۸۹ تا ۱۲۹۰ هجری خورشیدی هنگامی‌که قرار بود صحن عقیق بارگاه حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم افتتاح شود.
بزرگان قم اقدام به برگزاری مراسم باشکوه جهت افتتاح به عمل آوردند و قرار بود ناصرالدین‌شاه خود برای افتتاح حاضر شود، ولی بر اساس مقتضیات زمان به‌خصوص مسائل امنیتی آن زمان، ناصرالدین‌شاه جانشینی (رئیس ایل قاجار) را به‌جای خود جهت مراسم افتتاح به قم فرستاد.
در هنگام برپایی مراسم با توجه به آداب و رسوم آن دوره هر یک از بزرگان شهر جهت احترام هدایایی را به نماینده شاه از قبیل صنایع‌دستی و … پیشکش کردند و در این بین یکی از بزرگان به نام ملاابراهیم شماعی جهت پیشکش حلوایی که به آن شکر افزوده شده بود، به رئیس ایل قاجار تقدیم کرد که ایشان پس از صرف ناهار این شیرینی را میل کرد که با ذائقه‌اش خوش آمد و با توجه به گفته‌ها، گفت که این شیرینی همانند سوهانی که آهن را می‌برد، غذای مرا برید و هضم کرد. وی درخواست کرد که از این شیرینی مطبوع برای شاه با خودخواهم برد. به‌این‌ترتیب از آن زمان نام سوهان روی این حلوا گذاشته شد و پس از آن تولید و مصرف سوهان شروع شد؛ که در ابتدا مخصوص بزرگان و اشراف بود.

سوهان 1 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

دسر سوهان

ما سوهان‌های سفت را در سوغات قم دیده‌ایم؛ اما نوعی سوهان وجود دارد که به‌عنوان دسر استفاده می‌شود و نرم است. این دسر میان‌وعده‌ای مغذی و همراه همیشگی سفره افطار قمی‌هاست. مزه این دسر شبیه به طعم سوهان است. این دسر کرمی ترکیبی مقوی و سالم دارد و طبعش هم مانند حلوا و کاچی گرم است که نشان از ارزش والایی غذایی آن دارد.

 سوهان e1677389178611 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

سوهان عسلی

اکثر افراد سوهان عسلی را می‌شناسند. این سوهان بیشتر به‌عنوان آبنباتی خوشمزه در کنار چایی مصرف می‌شود. این زوج برای عصرانه بسیار پر طرفدار هستند. در میان سوغات قم، سوهان عسلی شبیه به پولکی اصفهانی‌هاست. مغزهایی که در این آبنبات قرار داده می‌شود همراه با بوی خوش زعفران و طعم شیرین عسل می‌تواند امید به زندگی را بیشتر کند. تعجبی هم ندارد از بس این خوراکی خوشمزه است.

 عسلی e1677389152498 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

سوهان گزی قم

بعضی اوقات قبل از اینکه مزه یک خوراکی نظر ما را جلب کند، حالت و بافت آن ما را شیدا می‌کند. سوهان گزی که از سوغات قم به حساب می‌آید همین ویژگی را دارد. پوسته طلائی و مغز سفید این شیرینی یعنی همراهی سوهان و گز. تعدادی از افراد حالت کشسان این خوراکی را از مزه آن بیشتر دوست‌ دارند. این خوراکی خوشمزه رقیب اصلی و سرسخت گز اصفهان است.

 گری e1677389132576 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

سوهان بادامی و کنجدی

این سوهان نشان از تأثیر زیاد خلاقیت بر هنر آشپزی و شیرینی‌پزی دارد. سوهان عسلی با کنجد یا بادام شناخته شده است؛ ولی این سوهان ترکیب بادام و کنجد بدون حضور عسل است. طعم جالب و ترکیبی این خوراکی باعث شده افراد به مراکز خرید قم سر بزنند و از این سوهان در حجم زیاد تهیه کنند. جالب اینجاست که بعضی افراد به فقط یک بار تجربه این سوهان بسنده نمی‌کنند و طرز پخت آن را هم یاد می‌گیرند تا وقتی به سوغات قم دسترسی ندارند، برای خودشان در خانه تهیه کنند.

 کنجدی e1677389112284 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

حلوای شاهدانه قم

سوغات قم علاوه بر مزه‌های متفاوت، در رنگ، شکل و بافت هم متنوع هستند. این تفاوت را حین بازدید از مراکز خرید قم متوجه می‌شوید. حلوای شاهدانه رنگی تیره با خال‌های کوچک سیاه دارد. اکثر مهمانی‌های خانوادگی بدون حضور این حلوای قند تشکیل نمی‌شود و این خوراکی پایه ثابت بیشتر مهمانی‌ها و نشست‌های خانوادگی است. آرد، شکر و شاهدانه، ترکیبات این شیرینی هستند. مواد ساده این خوراکی در ترکیب با مهارت شیرینی‌پز تبدیل به یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها می‌شود.

 شاهدانه e1677389092452 سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

نان کسمه

کسمه از جمله شیرینی‌هایی است که در استان قم تهیه می‌شود. شیرینی لذیذ که معمولا مادربزرگ‌ها درون تنورهای خانگی طبخ می‌کردند. امروزه نیز شیرینی‌پزان برخی از مناطق این استان، کسمه را درون تنور تهیه می‌کنند که بسیار لذیذ است. آن‌ها برای پخت آن از آرد، شیره یا شکر، زعفران، تخم‌مرغ و زردچوبه استفاده می‌کنند.

نان کسمه سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

نان‌شیرینی محلی قم

نان‌شیرینی یکی از نان‌های پرطرفدار استان قم به شمار می‌آید. در ایام نوروز بازار طبخ و فروش آن داغ است. شیرینی‌پزی‌های استان قم، با استفاده از روغن، شیر، شکر، کنجد و زعفران این شیرینی را طبخ می‌کنند.

نان شیرینی محلی قم سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

صنایع دستی قم

قالی دستباف

یکی از مهمترین صنایع دستی قم با قدمتی طولانی، فرش های دستباف است. هنرمندان قمی در حوزه قالی بافی فعالیت چشمگیری داشته اند. لذا باعث مهاجرت برخی از قالی بافان از سراسر کشور، به این استان شده اند. در زمان های گذشته عشایر و روستاییان قم به این حرفه مشغول بودند. ولی در اوایل قرن بیستم و با ورود تجار کاشانی به قم دارهای جدید وارد این شهر شد. امروزه مردان و زنان با سلیقه قمی در کارگاه های تولیدی خانگی و کارگاه‌های شهر مشغول به بافت قالی های دستباف، قالی های گل ابریشم، کرک و تمام ابریشم هستند که این امر نقش مهمی در اقتصاد خانواده را رقم می زند. البته بافندگان فرش ابریشم در قم اکثراً زنان می باشند.
مواد بکار رفته در قالی های قم شامل ابریشم، پشم و کرک است. همچنین نقوش طرح های لچک ترنج، شاه عباسی، جوشقانی، شکارگاه، محرابی نمایانگر این هنر اصیل ایرانی هستند..
فرش ابریشم دستباف قم از نفیس ترین صنایع دستى می باشد که از لحاظ رنگ آمیزى و طرح و نقشه اصیل ایرانى و کیفیت آن در دنیا رتبه اول را دارا میباشد و در کشورهاى اروپایى دوستاران بسیارى را دارد. از ویژگی های فرش ابریشم استان قم این است که به اندازه ای زیبا و ظریف بافته می شود که در نگاه اول به نظر می رسد این یک تابلوی نقاشی ست!

قالی بافی سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

خرمهره

یکی از معروف‌ترین صنایع دستی این شهر خرمهره است که قدمت ساخت آن به حدود پنج هزار سال پیش و به دوره هخامنشیان و اشکانیان و همزمان با ساخت کوره های ذوب مس می رسد. باستان شناسان خاستگاه تولید خرمهره را ایران می دانند. این صنایع دستی نفیس توسط شاهزاده های ایرانی به مصر فرستاده شده است. خرمهره سنگ‌ آبی رنگ یا فیروزه‌ای می باشد که کاربرد آن برای دفع چشم زخم و دفع انرژی های منفی است. همچنین رنگ آبی ملایم در روانشناسی بسیار آرامش بخش میباشد. گاهی برای زیبایی و استفاده در صنایع دستی دیگر مثل منسوجات نیز بکار می رود.

برای تولید خرمهره، در ابتدا گل مخصوص آماده شده را به اشکال مختلف در می آورند و سپس این ماده را پخت می‌کنند . این گل مخصوص از سیلیس (سنگ چخماق، ریگ سفید) ساخته شده که برای چسبندگی به آن امروزه سریش و در گذشته کتیرا اضافه می کردند. پخت آن حدود ۹ ساعت در کوره های با درجه حرارت حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد انجام می شود.

خرمهره سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

سنگ تراشی

ساخت انگشترهایی زیبا با استفاده از تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از دیگرصنایع دستی قم می باشد ، که درآمد اصلی بخش زیادی از مغازه داران اطراف حرم حضرت فاطمه معصومه(س) را شامل میشود. در نزدیک حرم مطهر نماد انگشتر کار شده با نگین‌هایی از سنگ‌های در محل عبور و مرور زائران نصب شده است.

سنگ تراشی سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

نقاشی سنتی

هنرمندان بسیاری در شهر قم مشغول خلق طرح های زیبایی بر چوب، شیشه، سفال، چرم و چینی هستند. این آثار هنری جلوه ی زیبایی دارند که می توان جلوه آن را در گوشه و کنار شهر قم دید. طرح های مورد علاقه ی نقاشان قم اسلیمی، نقوش ختایی، منظره، شکارگاه، گل و جانوران مختلف هستند. که هر ببیننده ای را بر اساس سلیقه اش به خود جذب میکند.

نقاشی سنتی قم سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

معرق کاری چوب

این هنر اصیل در استان قم از شهرت و معروفیت بسیاری برخوردار می باشد. تابلوهای معرق بسیار نفیس و ارزشمند از شاخص ترین آنهاست. همچنین این هنر در ساخت مبلمان نیز کاربرد دارد. برای تولید تابلوی معرق ابتدا روی سطح چوب، نقوش مد نظر را حک کرده و پس با کمک ابزار نجاری داخل آن را خالی کرده و در نهایت با چوب های رنگی و قطعات سنگی، فلزی، سرامیکی جای خالی را پر می کنند.

معرق چوب سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

کاشی کاری

کاشی کاری هفت رنگ هنر منحصر بفرد این شهر است، این هنر یک نمونه از سبک کاشی‌کاری است که به عنوان یکی از صنایع دستی قم از رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است. این صنعت از نظر تولید و اجرای کار نسبت به معرق دارای سرعت بالاتری است شامل رنگ‌های سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه‌ای، قرمز، قهوه‌ای، سبز، زرد، حنایی و طلائی است. طرح و نقش و خطوط مذهبی پس از کشیده شدن روی کاشی‌های سفید، قلم گیری شده و با لعاب و رنگ‌های مخصوص رنگ آمیزی می شوند.
قلم گیری یکی از مراحل تولید کاشی هفت رنگ است که با یک نوع جوهر مشکی مخصوص، تمامی دور خطوط را قلم گیری می‌کنند و باعث برجسته شدن طرح و در نهایت تثبیت رنگ بر روی نقوش و خطوط می گردد و بعد با پخت متفاوت حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد به کوره می رود.
این تولیدات کار دست هم اکنون به کشورهایی همچون چین که قطب صنعتی جهان را دارا است ، صادر می گردد.

کاشی کاری سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

خراطی چوب

یکی از صنایع دستی این شهر خراطی چوب است که با قدمت بیش از ۶۰۰ سال امروزه در بازار قدیم قم تولید می شود.

خراطی سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

رستوران های قم

رستوران ارگ سالاریه

می‌توان «رستوران ارگ سالاریه» را یکی از زیباترین، بهترین و معروف‌ترین رستوران‌های این شهر معرفی کرد. مکانی که از فضایی بسیار دلنشین و زیبا تشکیل شده و می‌توان در آن لحظاتی فراموش‌نشدنی را تجربه کرد. درواقع طراحی این رستوران که تلفیقی از رستوران سنتی و مدرن در فضایی سرباز است، توجه مسافران را به خود جلب می‌سازد. از نکات جالب و البته دلنشین در رستوران ارگ سالاریه، تخت‌هایی بزرگ برای نشستن خانواده‌ها در مرکز رستوران و نیز اتاقک‌هایی با درب شیشه‌ای است.
در این رستوران در کنار غذاهای سنتی مانند دیزی، انواع غذاهای ایرانی و فست‌فود نیز به مشتریان ارائه می‌شود. جالب است بدانید که مجموعه‌ی ارگ سالاریه فضایی برای طبخ نان تازه جهت سرو در خود رستوران ایجاد کرده است. همچنین در ارگ سالاریه می‌توان بستنی و آب‌میوه نیز سفارش داد و نوش جان کرد پیشنهاد می‌کنیم که حتما به ارگ سالاریه سر بزنید.
آدرس: قم، بلوار محمد امین (ص)، جنب سه راهی سالاریه، رستوران ارگ سالاریه

رستوران ارگ سالاریه سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

رستوران مرتضوی

این رستوران ، یکی دیگر از رستوران‌های معروف در این شهر است که به ارائه‌ی غذایی لذیذ و با کیفیت در سراسر شهر، مشهور است. این رستوران اساس کار خود را به طبخ بهترین غذاها با مواد اولیه‌ی بسیار عالی قرار داده و با به‌کارگیری پرسنلی خوش‌برخورد و بسیار مودب، به یکی از عالی‌ترین‌های شهر تبدیل شده است. فضای رستوران ساده ولی گرم و صمیمی است و می‌توان این رستوران را مکانی مناسب برای دورهمی دوستانه یا خانوادگی و پذیرایی از میهمان‌هایی سخت‌پسند در طعم و نوع غذاهای اصیل ایرانی، درنظر گرفت.
آدرس: قم، انتهای بلوار امین، بلوار الغدیر، ابتدای شهرک قدس

رستوران مرتضوی سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

رستوران البرز

این رستوران، یکی دیگر از رستوران‌های قم است که بیشتر به چلو کباب و چلو ماهی شهرت دارد. سالادهای سرو شده در این رستوران نیز در بین بسیاری از مشتریان محبوب و دلچسب است. در لیست غذای رستوران می‌توان تنوعی از غذاهای لذیذ ایرانی را مشاهده کرد که در ایام تعطیل چلو ماهیچه نیز به این لیست اضافه می‌شود. درکل این رستوران پیشنهاد مناسبی برای صرف غذایی خوشمزه در کنار اعضای خانواده خواهد بود.
آدرس: قم، بلوار امین، نبش کوچه‌ی ۲۷

رستوران البرز سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

رستوران بزرگ خادم

اگر به دنبال غذایی لذیذ، باکیفیت و تهیه شده با مواد اولیه‌ی مناسب هستید، رستوران بزرگ خادم می‌تواند پیشنهاد ایده‌آلی برای شما باشد. در این رستوران انواع غذاهای پرطرفدار و اصیل ایرانی همچون انواع کباب و چلو طبخ و سرو می‌شود. فضای داخلی رستوران نیز قابل توجه و شیک طراحی شده است و مکانی آرام و دلچسب را برای میهمانان فراهم کرده است. چلوگردن از مشهورترین غذاهایی است که در لیست غذای این رستوران قرار دارد و از پرطرفدارترین غذاها نیز محسوب می‌شود.
آدرس: قم، بلوار شهید صدوقی (زنبیل آباد)، نرسیده به میدان صدوق، بین کوچه‌ی ۲۰ -۲۲

رستوران خادم سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

رستوران مدائن

این رستوران، با سابقه‌ی کاری بالغ بر ۲۵ سال، یکی از رستوران‌های تقریبا قدیمی در این شهر است که در کارنامه‌ی کاری خود، افتتاح نخستین بوفه‌ی آزاد در سال ۱۳۸۲ در بین رستوران‌های شهر قم را ثبت کرده است. کیفیت مناسب و بالای مواد غذایی و تنوع قابل توجهی از انواع غذاهای ایرانی لذیذ و سالم، از ویژگی‌های رستوران مدائن محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این رستوران اتاق VIP با گنجایشی برابر با ۲۰ نفر را در مجموعه‌ی خود راه‌اندازی کرده است که جهت برگزاری جلسات اداری، میهمانی‌های خانوادگی، دورهمی‌های دوستانه، جشن‌ تولد و سایر میهمانی‌ها از آن استفاده می‌شود.
سرویس متفاوت این اتاق هنگام پذیرایی از میهمانان از ویژگی‌های این رستوران محسوب می‌شود.
آدرس: قم، بلوار محمد امین (ص)، بین کوچه‌ی ۱۵ و ۱۷

رستوران مدائن سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

رستوران و تالار پذیرایی مروارید

رستوران مروارید، از رستوران‌های خوب این شهر است که با ارائه‌ی غذاهای لذیذ و با کیفیت، توانسته است در بین دیگر رستوران‌های این شهر، شناخته شود. در این رستوران غذاهای لذیذ ایرانی با پیش‌غذاهای مختلفی برای میهمانان سرو می‌شود. سوپی که در این رستوران طبخ و سرو می‌شود، نسبت به سایر پیش‌غذاها دارای شهرت بیشتری است. این رستوران در ایام خاصی از سال به عنوان تالار پذیرایی جشن‌ها و مراسم‌ مختلف نیز میزبان میهمانان است. طراحی فضای داخلی تالار پذیرایی و رستوران زیبا و تقریبا به روز است و بسیاری از جوانات قم، جشن‌ عروسی و شروع زندگی خود را در این مکان برگزار کرده‌اند.
آدرس: قم، بلوار امین، نبش کوچه‌ی ۱۲، تالار پذیرایی و رستوران مروارید

رستوران مروارید سیری در قم ، پایتخت مذهبی ایران

بهترین زمان سفر به قم

قم شهری کویری است. به همین خاطر، تابستان‌های بسیار گرم دارد؛ اما این باعث نمی‌شود هوای زمستان متعادل باشد. در حقیقت، زمستان هوای قم بسیار سرد است. این سرما به مغز استخوان شما نفوذ می‌کند. بهتر است اصلاً فصل تابستان و زمستان را برای سفر خود انتخاب نکنید. بهترین زمان سفر به این شهر، فصل بهار و پاییز است. البته در انتهای بهار هوا گرم و در انتهای پاییز هوا سرد می‌شود. پس اوایل بهار و اوایل پاییز را برای سفر خود انتخاب کنید. ایام تعطیلات نوروز یکی از موقعیت‌های عالی برای سفر به قم محسوب می‌شود.

روش های سفر به قم

سفربا خودروی شخصی

شهر قم در ۱۴۰کیلومتری جنوب تهران واقع شده است. این شهر در نزدیکی رودخانه قمرود و دشتی وسیع قرار دارد. اگر از تهران قصد رفتن به قم را دارید، باید از طریق اتوبان تهران – قم (اتوبان خلیج فارس) خود را به آنجا برسانید و پس از طی کردن تقریبا ۲ ساعت به مقصد برسید.

سفر با قطار

دومین انتخاب، قطار است. روشی سریع و بی‌دردسر که با هزینه کمی شما را به مقصد می‌رساند. مسیر‌های ایستگاه قم شامل تهران – قم، مشهد – قم و اهواز – قم است.

سفر با هواپیما

هواپیما اما مسیر خوبی برای سفر به این شهر نخواهد بود. چرا که هنوز فرودگاهی در این شهر احداث نشده است. افرادی که با هواپیما سفر می‌کنند، باید ابتدا به تهران بروند و از آنجا خود را با اتوبوس یا تاکسی به قم برسانند.

سفر با اتوبوس

فاصله شهرتان تا قم را می‌توانید با اتوبوس نیز طی کنید. سرویس‌هایی که به سمت قم می‌آیند، معمولا از اغلب شهر‌های بزرگ هستند. مسیر‌های ورودی به این ترمینال تهران – قم، اصفهان – قم، تبریز – قم، مشهد – قم، شیراز – قم، کرمان – قم، اراک – قم، زنجان – قم، خرم‌آباد – قم، اردبیل – قم، یزد – قم و … است.

بهترین زمان سفر به قم چه موقع است؟

آب و هوای قم در اسفند و فروردین و یا مهر و آبان عالی است.

محبوبیت گردشگری قم در چیست؟

حرم حضرت معصومه ، جمکران و مرکز سیاسی و مذهبی شیعه در ایران

فاصله تهران تا قم با ماشین چقدر است؟

فاصله زمانی تهران تا قم با ماشین کمتر از ۱.۵ ساعت است . این مسیر تقریبا ۱۳۵ کیلومتر می باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد