جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سهم واقعی ایران از گردشگری جهان؟!

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ خرداد ۱۳۹۵

اگرچه طبق آنچه اعلام شده رشد گردشگری ایران دو برابر متوسط رشد جهانی است، اما سهم ایران از تعداد گردشگران جهان به نیم‌درصد هم نمی‌رسد.

«رشد گردشگری در ایران دو برابر متوسط رشد جهانی است»؛ ‌این خبر دست به دست می‌چرخد و در تفسیر آن گفته شده «تعداد گردشگران خارجی کشور در دو سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته و این درحالی است که میزان متوسط رشد جهانی گردشگران در همین مدت، کمی بیش از ۶ درصد بوده است».

در حالی‌که به زعم یک کارشناس آمار و برنامه‌ریزی میراث فرهنگی و گردشگری، این یک مقایسه و تفسیر نمی‌تواند درست باشد.

اردشیر اروجی، در تصحیح این مقایسه‌ی اشتباه، با بیان این توضیح که متوسط رشد جهانی گردشگری در این دو سال حدود ۴ درصد بوده و نه ۶ درصد، به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: صنعت گردشگری در چند سال اخیر به خاطر بحران اقتصادی و کاهش سطح درآمد مردم در کشورهای گردشگرفرست، رشد کمی داشته که البته درصد این رشد در کشورهای مختلف به تناسب تعداد گردشگر، کم و زیاد بوده است که گاه به ۱۲ درصد و در برخی مواقع به کمتر از آن رسیده است.

وی اضافه کرد: ‌وقتی اعلام می‌شود گردشگری ایران در دو سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته، باید آگاه بود که این عدد در مقایسه با تعداد گردشگران ورودی به کشور در دو سال گذشته حاصل شده و نه نسبت به رقم کلی گردشگران جهان و رشد جهانی آن. در واقع این ۱۲ درصد گویای یک رشد داخلی است که به ایران مربوط می‌شود.

این پژوهشگر همچنین یادآور شد: کشورهایی که تعداد گردشگران کمتری دارند، معمولا رشدشان بیشتر نمایش داده می‌شود، مثلا وقتی ۲ میلیون نفر به ۴ میلیون نفر می‌رسد، رشد ۱۰۰ درصدی نیز حاصل می‌شود. در اصل وقتی تعداد گردشگران ورودی پایین است، آن ۱۲ درصد، رشد بالایی را نشان نمی‌دهد و در مقایسه با ۴ درصد رشد جهانی، رقم قابل توجهی نیست و مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر از نظر آماری نادرست است.

اروجی تاکید کرد: با توجه به آماری که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ورود ۵.۵ میلیون گردشگر خارجی به ایران ارائه کرده، این عدد سهم ناچیزی از یک میلیارد و ۱۸۴ میلیون گردشگری را که سال ۲۰۱۵ در جهان سفر کردند، در برمی‌گیرد. در حقیقت سهم ما از گردشگران جهان ۰.۴ درصد است.

مدیرکل اسبق دفتر برنامه‌ریزی، آمار و اطلاعات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت:‌ درحال حاضر درست‌ترین و مهم‌ترین کار این است که درصد رشد سالانه را نسبت به اهداف ترسیم شده در چشم‌انداز ۲۰ ساله، مقایسه و بررسی کنیم که چقدر از برنامه‌ها فاصله داریم؟ به نظر می‌رسد باید روی سهم گردشگری ایران از گردشگران جهان و نسبت رشد آن در مقایسه با برنامه‌ی توسعه گردشگری کشور، حساسیت نشان دهیم و به این مقایسه‌های اشتباه دلخوش نباشیم.

448 سهم واقعی ایران از گردشگری جهان؟!

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *