رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سنگ معلق گرز لنگر دره شهر

تاریخ بروزرسانی :
۵ مهر ۱۳۹۸

سنگ معلق گرز لنگر در شهرستان دره شهر واقع در استان ایلام قرار دارد. سنگ معلق گرز لنگر به گونه‌ای به شکل معلق روی یک سطح مقطع بسیار کوچک قرار گرفته که حتی اگر رویش بپرید هم حرکتی نمی‌کند! اگر گذارتان به این استان بکر افتاد علاوه بر مناطق طبیعی بکر و دیدنی حتماً سنگ معلق گرز لنگر را هم ببینید که حوادث طبیعی مانند زلزله و طوفان تعادلش را برهم نزده است. باید گفت اگرچه زمان دقیق حضور سنگ معلق گرز لنگر به این شکل مشخص نیست، اما ساکنین محلی تخمین می‌زنند از حداقل ۱۵۰ سال پیش در این وضعیت قرار دارد.

-معلق-گرز-لنگر-1 سنگ معلق گرز لنگر دره شهر

منطقه گرز لنگر در محدوده روستایی از توابع بخش ماژین شهرستان دره‌شهر است؛ این منطقه یکی از مسیرهای صعود به قله قله فیلمان (میر نوروز) با ارتفاع ۲۸۰۰ متر است. این ارتفاع چون در زمان حیات میر نوروز شاعر پرآوازه لر مدتی محل زندگی این شاعر بوده لذا برای مردم این دیار یک منطقه تاریخی محسوب می شود. مردم گرزلنگر تیره ای از طایفه ی زینی وند را تشکیل میدهند و به لهجه لری صحبت میکنند.
اگر مسیرتان به شهرستان دره‌شهر افتاده باشد، حتما می‌دانید که یکی از بخش‌های این شهرستان که در استان ایلام قرار گرفته، با نام ماژین شناخته می‌شود. بخش ماژین شهرستان دره‌شهر از ۲ دهستان با نام‌های دهستان کولکنی و دهستان ماژین تشکیل شده است.گرز لنگر یکی از روستا‌های دهستان کولکنی است. این روستا از نظر طبیعی ویژگی‌های قابل توجهی دارد که برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت دارد. یکی از این جاذبه‌ها سنگ معلق است.
شایان ذکر است؛ نمونه مشابه سنگ معلق روستای گرز لنگر را می‌توان در بالای تپه ای در منطقه یانگون میانمار دید. این نمونه که در قامت یک معبد در کناره کوه کیا اکتیو قرار گرفته، با نام صخره طلایی یا پاگودا کیا اکتیو شناخته می‌شود. صخره طلایی با ورقه‌های زرین آراسته شده و اگرچه مدت طولانی از ساختش می‌گذرد؛ اما هنوز پابرجاست. این مکان معبدی کوچک است که بر روی تخته سنگ گرد گرانیتی که با آب طلا پوشیده شده، ساخته شده است. بر اساس افسانه‌ها این تخته سنگ گرانیتی توسط یک تار موی مقدس بودا نگه داشته شده است و این تار موی بودا مانع غلتیدن این سنگ گرد می‌شود.
دسترسی به روستای گرزلنگر از طریق جاده ارتباطی دره شهر به پلدختر، جاده فرعی گاومیشان، مرادآباد، مهتابی وسپس گرزلنگر قابل انجام است. این جاده آسفالته و در قسمتهایی از مسیر دارای گردنه های مرتفع و پر شیبی است.

-معلق-گرز-لنگر-2 سنگ معلق گرز لنگر دره شهر

منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-خبرگزاری میزان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *