جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سفری به طبیعت بهشت‌آسای نیچکوه

تاریخ بروزرسانی :
۱ تیر ۱۳۹۵

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد روستای «نیچکوه»، طبیعت بسیار زیبا و بکر آن است که فرصتی طلایی برای طبیعت‌گردی در این منطقه فراهم آورده است و در طول سال کوهنوردان و گردشگران زیادی از ارتفاعات این روستا عبور می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شهرستان نوشهر به لحاظ شرایط جغرافیایی و آب و هوایی به دو بخش کوهستانی کجور و جلگهای بخش مرکزی تقسیم میشود. بخش مرکزی که روستاهایش در کنار جنگل و دریا قرار دارد و دارای آب و هوایی مرطوب و شرجی است.

از نوشهر که به سمت مرزن آباد می روید به منطقه ای می رسید بنام دوآب که اولین روستای بخش کوهستانی نوشهر از سمت چالوس محسوب میشود و از آنجا وارد روستاهای بخش کجور میشوید. هر روستای این بخش با توجه به نزدیکی و دوری به سطح دریا دارای آب و هوای مخصوص به خود همراه با محصولات کشاورزی متنوعی است. در این بخش و در برخی نقاط که به سطح دریا نزدیک تر است برنج نیز کشت میشود و در برخی روستاهای آن به دلیل ارتفاع بالا، محصولاتی چون گندم، جو، لوبیا، عدس، میوه‌های سیاه ریشه همچون گیلاس، سیب و نیز محصولات گیاهی همچون انواع گلها و گیاهان دارویی که با شرایط آب و هوایی سازگاری دارد رشد میکند.

روستای نیچکوه، یکی از روستاهای زیبای منطقه کوهستانی کجور است که در فاصله بیش از ۷۵ کیلومتری شهرستان نوشهر و ۴۰ کیلومتری شهر پول مرکز بخش کجور واقع شده‌است. در مورد علت شکل‌گیری این روستا، سند مکتوبی مشاهده نشده ‌است، اما بررسی‌های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که روستای نیچکوه، یکی از روستاهای قدیمی شهرستان نوشهر بوده، به‌نحوی که نام آن در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران نیز آمده است.

خیراله لهراسبی، دهیار روستای نیچکوه در مورد ویژگیهای این روستا گفت: زمستان‌های روستای نیچکوه بسیار سرد و با بارش برف همراه و دارای تابستان‌هایی خنک و نیمه‌مرطوب است، افزود: کوه‌های مهم روستای نیچکوه شامل گل‌ماربن، زردسر، پلیمال‌کر، مهدی‌کر، سرچال کر، قراچال، انگیرگ، دایجک، دردنگ، اسپی‌کر (کرسر پلیمال)، کرگ‌سو، سر زرشکک، گت مالینگا، یخ نو، صالح پَلیمال، ترمک کر و مغار است.

وی با اشاره به اینکه روستای نیچکوه به‌علت داشتن گیاهان زینتی و دارویی‌ شناخته شده است، تصریح کرد: تنوع پوشش گیاهی به سبب بارش باران‌های زیاد بسیار متنوع است و اغلب مردم روستا به امر زراعت، باغداری، دامداری و کشاورزی مشغول هستند. در این روستا یک دهنه غار نیز وجود دارد که مورد علاقه فراوان گروه غارنوردی ایران قرار گرفته و این خود یکی دیگر از بسترهای طبیعی در روستای «نیچکوه» است.

لهراسبی با بیان اینکه این روستا دارای جاذبههای گردشگری زیادی است، اضافه کرد: ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در راستای توسعه ظرفیت‌های گردشگری به‌منظور استفاده مطلوب از توانمندی‌های کم‌نظیر روستای «نیچکوه» در امر گردشگری بسیار ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در این روستا زیاد است و دارای پوشش گیاهی، جنگلی انبوه، دشت‌های مرتفع و علفزارها و همچنین جانوران متنوعی است که بسیاری از آنها کمیاب یا حتی نایاب در بیشتر نقاط کشور و در بعضی موارد، دنیا هستند. به‌دلیل حمایت نکردن و گمنام ماندن، بعضی از این گونه‌ها مانند پلنگ متأسفانه یا در حال انقراض هستند و یا منقرض شده‌اند.

دهیار روستای نیچکوه افزود: طبیعت این منطقه چنان بهشت‌آسا و خوش‌منظر است که روح و جسم انسان را طراوتی تازه بخشیده و به آن جلا می‌بخشد. این منطقه همه ساله در ایام بهار و تابستان و حتی تا اواسط پاییز میزبان مسافران و گردشگران زیادی است که از مناطق مختلف کشور برای دیدن مناظر خیره‌کننده‌اش به این روستا سفر می‌کنند. همچنین تولید انواع منسوجات دستی و سنتی، تولید انواع محصولات طبیعی لبنی که از دیرباز شهره منطقه کجور و نوشهر است، می‌تواند تأثیرات مثبت اقتصادی برای دامداران، کشاورزان و کسانی که در زمینه تولید صنایع‌دستی و منسوجات روستایی فعالیت دارند، داشته باشد.

وهاب لهراسبی، رئیس شورای اسلامی روستای نیچکوه نیز در مورد این روستا، پروش دام را مهم ترین شغل ساکنین دائمی روستای نیچکوه عنوان کرد و گفت: ساکنین دائمی این روستا که ۵۰۰ نفر هستند در فصل بهار و تابستان به امر دامداری مشغولند و به علت مرغوبیت بسیار بالای محصولات و فراورده های دامی این روستا که مهم ترین آن کره، شیر، ماست و دوغ است مردم و گردشگران از سایر نقاط برای تهیه این محصولات به نیچکوه سفر می‌کنند.

وی بیان کرد: در فصل پاییز و زمستان، زنان روستای نیچکوه از پشم گوسفندان بهاره و پاییزه به امر بافتن انواع محصولات صنایع دستی از جمله جوراب های پشمی و دستکش که مناسب هوای سرد و کوهستانی نیچکوه است میپردازند. نمد مالی و پالان دوزی و جوراب بافی از مهم ترین صنایع دستی روستای نیچکوه است و زنان و مردان این روستا از پشم گوسفندان بهاره، جوراب و از پشم گوسفندان پاییزه نمد درست میکنند.

رئیس شورای نیچکوه با بیان اینکه در گذشته بسیاری از اهالی به امر نمد مالی می‌پرداختند، تصریح کرد: نمدهای این روستا در منطقه بسیار مشهور است و از مرغوبیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر نیز تعداد اندکی از اهالی به این امر می پردازند.

به گزارش ایسنا، در بسیاری از روستاهای منطقه کجور صنایع دستی زیادی توسط زنان تولید می شد که این روزها به دلیل مهاجرت خانواده ها به شهرها به فراموشی سپرده شده است. با ایجاد زیرساختهای لازم می توان زمینه ماندگاری روستاییان را در روستا فراهم کرد و با حمایت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی به احیای هنرها و صنایع دستی فراموش شده کمک کرد.

704 سفری به طبیعت بهشت‌آسای نیچکوه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *