رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ مهر ۱۳۹۹

سرای مشهدی علی زنجان

لینک این مطلب کپی شد!

سرای مشهدی علی زنجان در امتداد راسته اصلی بازار بالا ی زنجان ساخته شده است .مجموعه بازار تاریخی زنجان به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. بازار بالا قسمتی از بازار تاریخی زنجان است که شامل بازار قیصریه، بازار بزازها، حجت الاسلام، امامزاده و عبدالعلی بیک و چندین سرا، مسجد، گرمابه و… است. ساخت بازار تاریخی زنجان بر اساس اسناد تاریخی در سال ۱۲۰۵ هجری قمری و در دوران آقا محمد خان قاجار آغاز شد و در سال ۱۲۱۳ هجری قمری در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار به بهره برداری رسید. این بازار در در قلب بافت قدیمی و مشرف به دروازه قلتوق (دروازه جنوبی شهر زنجان) قرار دارد.

سرای مشهدی علی زنجان

سرای مشهدی علی متعلق به دوران قاجار است. از آن جا که این سراها محل استقرار کاروان های تجاری از تمامی نقاط ایران بودند از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار بودند و از اجزای مهم بازار به شمار می رفتند. سرای مشهدی علی یکی از سراهای قدیمی بازار تاریخی زنجان است. در سرای مشهدی علی در گذشته فعالیت های تجاری خرید و فروش مواد غذایی انجام می شد اما امروزه در آن فرش دستباف و دست دوم خرید و فروش می شود و یکی از بازارهای های پر رونق و پر رفت آمد این شهر محسوب می شود. متاسفانه این بنا به دلیل عدم مرمت در طولانی مدت دچار فرسایش شدیدی شده بود که در حال حاضر بعد از مدت بسیار زیادی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

حیاط شمالی و حیاط جنوبی سرای مشهدی علی نیاز مبرمی به اصلاح و مرمت دارد. سرای مشهدی علی به عنوان یکی از ۱۳ سرای اصلی بازار تاریخی زنجان، اخیرا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. در فاز نخست این طرح، ستون ‌های رواق ‌ها، طاق‌ ها، سردرب ورودی و کاشی ‌کاری ‌های کتیبه ‌ها مرمت شده است. برای بام این سرا برنامه سبک‌ سازی داشته اند. حال و هوای تاریخ قدیم را می توان در لا به لای این سرای زیبا دید و حس خوب آن علاقمندان به تاریخ را به سمت خود می کشاند.

سرای مشهدی علی زنجان

معماری سرای مشهدی علی

سرای تاریخی مشهدی علی سه ورودی دارد که دو ورودی آن به راسته داخلی بازار و ورودی دیگر به ضلع جنوبی بازار منتهی می شود. این سرا در امتداد راسته اصلی بازار بالا ساخته شده و دارای ۲۳ حجره و ۲ درب اصلی است. یکی از زیبایی های سرای مشهدی علی، کاشیکاری های متنوع و چشم نواز آن بوده است که در حال حاضر تعداد اندکی از کاشی ها در سردرب حجره ها و طاق ها باقی مانده است.

سرای مشهدی علی یکی از سراهای قدیمی بازار تاریخی زنجان است. امروزه در سرای مشهدی علی فرش دستباف و دست دوم خرید و فروش و یکی از بازارهای های پر رونق و پر رفت آمد این شهر محسوب می شود. یکی از زیبایی های سرای مشهدی علی، کاشیکاری های متنوع و چشم نواز آن است.

سرای مشهدی علی به لحاظ تاریخی داری ارزش و اهمیت ویژه ای است همچنین در این مکان مبادله فرش دستبافت انجام می شود. در طول بازدید از بازار تاریخی زنجان بازدید از این سرا خالی از لطف نیست.

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *